Focus MK2 lämpömittarin kalibrointi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
seppok
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Maalis 2015 10:21

Focus MK2 lämpömittarin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja seppok »

Focuksessa ei lämpömittari noussut puoliväliin, joten päätettiin vaihtaa termostaatti. Auto on -06 1.6 ti-vct, joten on sähköisellä termostaatilla ja oli kyllä todella mukava vaihtaa :lol:. Ja eihän se tietenkään mitään auttanut, joten selvitystyötä oli jatkettava. Lopulta vika selvisi. Lämpömittari näyttää väärin.

Katsoimme OBD:n kautta jäähdysnesteen lämpötilaa ja samalla tarkkailimme mittariston sisäänrakennetun diagnostiikan kautta lämpömittarille menevää heksa-arvoa. Mittarille menevä arvo pysyi samana (olisiko ollut 00aa) kunnes lämpötila nousi vajaaseen 60 asteeseen. Sen jälkeen arvo muuttui aina samalla kun lämpötilakin muuttui ja samalla mittari liikahti aina vähän eteenpäin.

Noin 80 asteessa heksa-arvoksi tuli 02ac eikä se muuttunut enää, vaikka lämpötila nousi aina 98 asteeseen ja termostaatti aukesi. Tämän koko ajan lämpömittari pysyi asteikon mukaan ehkä n. 80 asteessa. Näyttäisi siis siltä, että arvolla 02ac mittarin pitäisi olla pystysuorassa 90 asteessa. Silloin mittari ainakin toimisi samalla tavoin kuin muissa autoissa. Mittarin mekaaninen vikakin kävi mielessä, mutta gauge sweep -testissä lämpömittari käy nätisti maksimissa.

Nyt kysymys kuuluukin: onko tuolle jotain tehtävissä? "Vian" voisi ainakin teoriassa korjata mittariston ohjelmistossa, mutta pystyykö mittareita kalibroimaan millään testerillä (ids tms.)? Mittariston pitäisi syöttää lämpömittarille vähän isompaa arvoa, kun mittaristo on sitä mieltä että ollaan normaalilämmöissä. Toinen tapa olisi tietysti siirtää vähän mittariston neulaa, mutta silloin mittari ei ehkä laske enää täysin kylmään päähän.
JiiHoo
Viestit: 405
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus MK2 lämpömittarin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mittari näyttäisi tottelevan nöyrästi digitaalisia arvoja mitä sille syötetään eli siinä ei ole mitään vikaa.

Siinä on näköjään digitaalinen suodatus mittaria varten eli alle 60 astetta vastaavat arvo korvataan 60 asteen arvoilla, koska mittarin asteikko ei muuten riitä eikä tuo ole oleellinen aluekaan.

Lämpöanturissa tuskin on vikaa, koska vika on noin ON/OFF-tyylinen ja systeemi reagoi lämpötilanmuutokseen. Olisikohan muistissa bitit väärin ja sen seurauksena mittarille lähetetään samoja bittiarvoja laajalla lämpötila-alueella?

Uudelleenohjelmoiti voisi auttaa.

Tämä on tällaista arvailua.
seppok
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Maalis 2015 10:21

Re: Focus MK2 lämpömittarin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja seppok »

Mittariston uudelleenohjelmointi voisi tosiaan auttaa. Onko tietoa saako sen tehtyä kotikonstein vai pitääkö kääntyä merkkihuollon puoleen?

Mielenkiintoista olisi myös tietää mitä muilla näkyy temp gaugen heksa-arvoina, kun moottori on kylmä ja lämmin.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus MK2 lämpömittarin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Oiskohan tällä nyt jotain tekemistä sen kanssa kun monesti saa lukea että tuon ikäluokan - ja toki uudempienkin - mittarit näyttävät sitä mitä kuski haluaakin nähdä (=normilukemat) ja vain hyväksyttävien lukemien äärirajoilla (=kylmä tai liian kuuma) aletaan sitten vihjailemaan viisarilla jonkun olevan pielessä.

On tossa omassakin ('06) lämpömittari normaalioloissa pikkasen alle keskiviivan eikä oo tullu mieleenkään että siinä olisi jotain pielessä.

Ja jos nyt oikein nopeasti reagoivaa ja tarkkaa mittaustulosta hakee niin tällänen sitten vaan kiinni :-D
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
seppok
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Maalis 2015 10:21

Re: Focus MK2 lämpömittarin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja seppok »

Viitsisitkö Krisse katsoa mittariston kautta lämpömittarille menevän arvon kylmänä ja normaalilämmöissä?

Käsittääkseni nykylämpömittarit tosiaan toimivat juuri noin kuin kuvailit, että mittari jöpöttää paikallaan (90 asteessa) jostain n. 80:stä reiluun sataan asteeseen. Omassa eri merkkisessä kulkineessakin flekti lähtee pyörimään muistaakseni 102 asteessa, mutta aina vaan mittari näyttää 90 astetta. Fordin korjausmanuaalista löytyy muuten ylikuumenemiseen liittyen: "If the engine starts to overheat, stage 1 of the strategy will commence. The ECT sensor transmits a signal to the PCM which then moves the temperature gauge pointer into the red zone." Tuostakin voi päätellä, ettei mittari suoraan seuraa lämpötilaa.

Mitään todellista ongelmaa tuosta "väärästä" neulan asennosta ei ole, mutta olisihan se vaan hienoa saada mittari näyttämään 90 astetta varsinkin kun hommaan on kuitenkin aikaa ja rahaakin jo käytetty. Tai sitten pitäisi jostain löytää tieto, että mittarin kuuluukin näyttää alle 90 astetta, vaikka todellinen lämpö on esim. 100 astetta. Sellainen huomio tuli myös tehtyä, että ainakaan tässä Focuksessa ei ole kuin yksi lämpötila-anturi. Diagnostiikassa näkyvä kannen lämpötila on aina jäähdytysnesteen lämpötila + 40 astetta. Hieman pisti ensiksi ihmettelemään, kun nollakelillä kylmän moottorin kansi oli muka +40 astetta...
Vastaa Viestiin