![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Katsoimme OBD:n kautta jäähdysnesteen lämpötilaa ja samalla tarkkailimme mittariston sisäänrakennetun diagnostiikan kautta lämpömittarille menevää heksa-arvoa. Mittarille menevä arvo pysyi samana (olisiko ollut 00aa) kunnes lämpötila nousi vajaaseen 60 asteeseen. Sen jälkeen arvo muuttui aina samalla kun lämpötilakin muuttui ja samalla mittari liikahti aina vähän eteenpäin.
Noin 80 asteessa heksa-arvoksi tuli 02ac eikä se muuttunut enää, vaikka lämpötila nousi aina 98 asteeseen ja termostaatti aukesi. Tämän koko ajan lämpömittari pysyi asteikon mukaan ehkä n. 80 asteessa. Näyttäisi siis siltä, että arvolla 02ac mittarin pitäisi olla pystysuorassa 90 asteessa. Silloin mittari ainakin toimisi samalla tavoin kuin muissa autoissa. Mittarin mekaaninen vikakin kävi mielessä, mutta gauge sweep -testissä lämpömittari käy nätisti maksimissa.
Nyt kysymys kuuluukin: onko tuolle jotain tehtävissä? "Vian" voisi ainakin teoriassa korjata mittariston ohjelmistossa, mutta pystyykö mittareita kalibroimaan millään testerillä (ids tms.)? Mittariston pitäisi syöttää lämpömittarille vähän isompaa arvoa, kun mittaristo on sitä mieltä että ollaan normaalilämmöissä. Toinen tapa olisi tietysti siirtää vähän mittariston neulaa, mutta silloin mittari ei ehkä laske enää täysin kylmään päähän.