Ford Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Radion antenni..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Varmaan syy lyhyisiin istuimiin tosiaan on vimma myydä kaikkialle samaa tavaraa.
Toisaalta ymmärtääkseni autoja kai sentään varustellaan vientimaiden mukaan. Minusta ainakin tuntuisi oudolta, jos esimerkisi kaikki espanjalaiset joutuisivat maksamaan polttoainekäyttöisestä lisälämppäristä, joka meikäläisissä dieselfordeissa on vakiona. Tuo talvivarustushan näissä on ihan esimerkillinen. Ainakin minun ostopäätöstäni edisti, että lisälämppäri ja lämmitettävä tuulilasi olivat vakiona ilman lisähintaa, istuinlämmittimetkin ovat osoittautuneet erittäin tehokkaiksi.
Eli vielä kun ottaisivat huomioon noissa penkeissä vientimaan kuskien keskipituuden, olisi massaräätälöinti tehty niin kuin pitääkin. Esimerkiksi aiemmin mainttu Volvohan tekee penkkinsä meikäläisiin mittoihin, mikä on yksi parhaista puolista siinä merkissä.
Toisaalta ymmärtääkseni autoja kai sentään varustellaan vientimaiden mukaan. Minusta ainakin tuntuisi oudolta, jos esimerkisi kaikki espanjalaiset joutuisivat maksamaan polttoainekäyttöisestä lisälämppäristä, joka meikäläisissä dieselfordeissa on vakiona. Tuo talvivarustushan näissä on ihan esimerkillinen. Ainakin minun ostopäätöstäni edisti, että lisälämppäri ja lämmitettävä tuulilasi olivat vakiona ilman lisähintaa, istuinlämmittimetkin ovat osoittautuneet erittäin tehokkaiksi.
Eli vielä kun ottaisivat huomioon noissa penkeissä vientimaan kuskien keskipituuden, olisi massaräätälöinti tehty niin kuin pitääkin. Esimerkiksi aiemmin mainttu Volvohan tekee penkkinsä meikäläisiin mittoihin, mikä on yksi parhaista puolista siinä merkissä.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Itse olen kaksimetrinen ja saan oikaistua jalat suoraksi ajon aikana, mikä onkin tarpeen, koska muutoin polveani alkaisi särkeä pitkällä matkalla. Penkit eivät ole täydelliset, mutta menettelevät kyllä hyvin.Jykä99 kirjoitti:Mondeon penkeistä sen verran, että vaikka itse ihan hyvän ajoasennon löydänkin niin kyllä niissä enemmänkin säätöjä voisi olla esim. kallistuksen säätö tai etureunan pidennys/nosto. Sähköpenkeissä pystyy istuinosaa kallistamaan ja se kieltämättä antaa lisää tukea reisille, varsinkin pitkäjalkaisille. Siitä huolimatta ihan kelvolliset penkit Titaniumin vakiot minusta ovat. Itsellä pituutta 184 cm.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Hitsi, tässä taas yksi juttu, jota en muistanut eilen manuaalilla ajaessani testata. Miten hyvin nelivitonen mahtuu suoraksi manuaalipoljinten välistä. Välillä polvet (erityisesti juurikin oikea) ei siedä yhtään koukussa olemista jossain vaiheessa pidenpää siivua.Tommi13 kirjoitti:Itse olen kaksimetrinen ja saan oikaistua jalat suoraksi ajon aikana, mikä onkin tarpeen, koska muutoin polveani alkaisi särkeä pitkällä matkalla. Penkit eivät ole täydelliset, mutta menettelevät kyllä hyvin.
EDIT: Kuvista katsottuna...
Jos automaatin ja manuaalin kaasupolkimet ovat samanlevyiset niin kaasupolkimen ja jarrupolkimen väli on molemmissa aikas sama, aika tarkkaan kaksi kaasupolkimen leveyttä.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Pitää ihan mielenkiinnosta kysyä että montako kertaa sää oot sitä autoo jo oikeen käyny koeajamassa ?Landor kirjoitti: Hitsi, tässä taas yksi juttu, jota en muistanut eilen manuaalilla ajaessani testata. Miten hyvin nelivitonen mahtuu suoraksi manuaalipoljinten välistä. Välillä polvet (erityisesti juurikin oikea) ei siedä yhtään koukussa olemista jossain vaiheessa pidenpää siivua.
EDIT: Kuvista katsottuna...
Jos automaatin ja manuaalin kaasupolkimet ovat samanlevyiset niin kaasupolkimen ja jarrupolkimen väli on molemmissa aikas sama, aika tarkkaan kaksi kaasupolkimen leveyttä.
Itselle riitti se 30min, ja nyt odotellaan koska saapuisi, 1kk mennyt...
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Ostotilanteessawiljis kirjoitti:Pitää ihan mielenkiinnosta kysyä että montako kertaa sää oot sitä autoo jo oikeen käyny koeajamassa ?
Itselle riitti se 30min, ja nyt odotellaan koska saapuisi, 1kk mennyt...
- 30 min 1.5 ecoboost trend A6 - omaan tulee tuo kone
----- moottori oli ihan ok, mutta trend varustelu ei herättänyt ostohaluja
- 30 min Diesel Titanium business A6 - omaan tulee tuo varustus
----- Titanium busineksessä alkoi varustelu olla jo sentäs hieman parempi kuin omassa nykyautossa, joten ostopäätös syntyi
----- tämä 30 min on kyllä niin lyhyt aika, että sen aikana ei varusteisiin ehtinyt paneutua, auto lähinnä näytti paremmalta sisältä
Nyt kuukautta myöhemmin
- 60 min 1.5 ecoboost M6 - omaan tulee tuo laatikko
----- joku hieman moitti manuaalilaatikkoa/kytkintä, joten se jäi vaivaamaan ja halusin sen testata
----- onpahan jokin referenssipointti sitten kun oman saa.
Eli näistä kolmesta ajosta kun summaa fiiliksiä niin pääsee kohtalaisen lähelle omaa ostostani, 1.5 ecoboost M6 Titanium business, ultimate pack ja jokunen lisäkilke. Jos vielä tekisin koeajon niin siinä testaisin varusteluversiota. Ensimmäisessä Titanium business sessiossa ei niitä ehtinyt käytännössä testata. Mutta katsotaan nyt miten tässä malttaa odottelua jatkaa.
Pikkuhiljaa alan ymmärtää kaveriani, joka ei koskaan osta autoa ilman kahden päivän koeajoa. Hän itseasiassa usutti minutkin autokaupoille. Hänellä Lexus NX hybridi jäi parin päivän testin jälkeen ostamatta ja päätyi Saksalaiseen.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
jos palataan tähän niin itsellä on mökki sellaisten rinteiden alla ja lunta kun vielä siihen sataa sopivasti niin luiston esto päällä sieltä ei pääse yksinkertaisesti pois ku ei saa vauhtia kelattua riittävästi ku järjestelmä suitsii tehoja pois ja sitten kun mäessä kerrankin järjestelmä aktivoituu ja jarraa menoa niin eipä vauhti enää riitäkkään ylös asti. Omalla kohalla tuo esp off nappi on ihan ehdoton varuste juuri tuon etenemiskyvyn varmistamisen vuoksi. On jäänyt muutama merkki ostamatta pelkästään tuon vuoksi. Tuolla on tullut testailtua noita etenemis ja nousukyky ominaisuuksia jo 23v niin on kokemusta jo ihan reilusti esp päällä ja pois. Ja ihan lumipöperössä jo auton kääntäminen esp päällä on mahdotonta kun pyörä sutasee ja jörjestelmä suitsii sitä ni kone stumppaa heti seuraavana kun ei olekaan voimaa kaalata hangessa ja saaha autoa liikkeelle.Jykä99 kirjoitti:Tämä talvitestissä ollut havainto pisti itselläkin silmään, sillä ensimmäisenä tuli mieleen että "kuka käskee kytkemään luistoneston pois päältä"
Saattaa tosiaan olla, että Fordin ratkaisusta on haittaa joissain erikoistilanteissa. Mutta kun kävin miettimään kuinka usein sellaisia tilanteita on tullut omalle kohdalle, niin en muistanut yhtään kertaa jossa luistonesto olisi pitänyt kytkeä pois päältä. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia luistoneston kanssa leikkimisestä ...onko EDS:stä ilman luistonestoa todellista hyötyä vai viilataanko tässä taas pilkkuja.
Nyt onkin elämäni eka neliveto alla ja kyllä pääsee ,tosin yks extreme kokemus mökillä olosta vähempänä kun ei voi arvuutella monennellako kerralla nousee mäen päälle.
Ford #11
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Täytyy myöntää, että putosin vähän kärryiltä...svart kirjoitti: jos palataan tähän niin itsellä on mökki sellaisten rinteiden alla ja lunta kun vielä siihen sataa sopivasti niin luiston esto päällä sieltä ei pääse yksinkertaisesti pois ku ei saa vauhtia kelattua riittävästi ku järjestelmä suitsii tehoja pois ja sitten kun mäessä kerrankin järjestelmä aktivoituu ja jarraa menoa niin eipä vauhti enää riitäkkään ylös asti. Omalla kohalla tuo esp off nappi on ihan ehdoton varuste juuri tuon etenemiskyvyn varmistamisen vuoksi. On jäänyt muutama merkki ostamatta pelkästään tuon vuoksi. Tuolla on tullut testailtua noita etenemis ja nousukyky ominaisuuksia jo 23v niin on kokemusta jo ihan reilusti esp päällä ja pois. Ja ihan lumipöperössä jo auton kääntäminen esp päällä on mahdotonta kun pyörä sutasee ja jörjestelmä suitsii sitä ni kone stumppaa heti seuraavana kun ei olekaan voimaa kaalata hangessa ja saaha autoa liikkeelle.
Nyt onkin elämäni eka neliveto alla ja kyllä pääsee ,tosin yks extreme kokemus mökillä olosta vähempänä kun ei voi arvuutella monennellako kerralla nousee mäen päälle.
Mondeossa saa kytkettyä luistoneston pois, mutta samalla kytkeytyy pois myös tasauspyörästön lukko. Eli eikö luistoneston poiskytkemisellä tavallisella lumisella mökkitiellä pääse liikkee ihan ok ilman, että tasauspyörästön lukko on päällä ...joka siis estää toisen puolen sutimista ?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Joo no tai siis tuohon ihan pelkän luiston eston pois kytkentään yleisellä tasolla vain viittasin kun teillä ei ollut tullut tilannetta milloinkaa vastaan missä tuo pois kytkentä olisi ollut oikeasti tarpeen.
Noista tuollasista tasauspyörästön lukituksista oo vielä mitään kokemuksia meikäläisellä
Noista tuollasista tasauspyörästön lukituksista oo vielä mitään kokemuksia meikäläisellä
Ford #11
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
OK ...ja kyllä siitä tasauspyörästön lukosta (ilman luistonestoa) varmaan hyötyä on kun yritetään päästä liikkee pahasta paikasta. Itsellä sellaisia tilanteita ei juuri ole tullut vastaan kaupungissa ja tasaisella mökkitiellä ajellessa.svart kirjoitti:Joo no tai siis tuohon ihan pelkän luiston eston pois kytkentään yleisellä tasolla vain viittasin kun teillä ei ollut tullut tilannetta milloinkaa vastaan missä tuo pois kytkentä olisi ollut oikeasti tarpeen.
Noista tuollasista tasauspyörästön lukituksista oo vielä mitään kokemuksia meikäläisellä
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Miten onnistuit saamaan hälytyksen päälle ?
Kokeilin Navigation > Menu > Navigation settings > Navigation preferences > Harzard spot warning >Visual & chimes ...eikö navigaattori hiiskahdakaan pönttöjen kohdalla ..ainakaan kehä III:lla.[/quote]
Moro, ihan oikein teit. Kyllä se mulla huutelee, mutta ei esim. 2 tiellä muutamissa kohdissa, kehällä en ole vielä ajanut. Voi olla , että se ei tunne kaikkia pönttöjä
Kokeilin Navigation > Menu > Navigation settings > Navigation preferences > Harzard spot warning >Visual & chimes ...eikö navigaattori hiiskahdakaan pönttöjen kohdalla ..ainakaan kehä III:lla.[/quote]
Moro, ihan oikein teit. Kyllä se mulla huutelee, mutta ei esim. 2 tiellä muutamissa kohdissa, kehällä en ole vielä ajanut. Voi olla , että se ei tunne kaikkia pönttöjä
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Hyvä, että on ollut aikaa tutustua kunnolla. Mä tilasin omani kuvasta ja YouTube videoiden perusteella. Toistaiseksi kaikki hyvin. Yli 5000 jo mittarissa.Landor kirjoitti: Ostotilanteessa
- 30 min 1.5 ecoboost trend A6 - omaan tulee tuo kone
----- moottori oli ihan ok, mutta trend varustelu ei herättänyt ostohaluja
- 30 min Diesel Titanium business A6 - omaan tulee tuo varustus
----- Titanium busineksessä alkoi varustelu olla jo sentäs hieman parempi kuin omassa nykyautossa, joten ostopäätös syntyi
----- tämä 30 min on kyllä niin lyhyt aika, että sen aikana ei varusteisiin ehtinyt paneutua, auto lähinnä näytti paremmalta sisältä
Nyt kuukautta myöhemmin
- 60 min 1.5 ecoboost M6 - omaan tulee tuo laatikko
----- joku hieman moitti manuaalilaatikkoa/kytkintä, joten se jäi vaivaamaan ja halusin sen testata
----- onpahan jokin referenssipointti sitten kun oman saa.
Eli näistä kolmesta ajosta kun summaa fiiliksiä niin pääsee kohtalaisen lähelle omaa ostostani, 1.5 ecoboost M6 Titanium business, ultimate pack ja jokunen lisäkilke. Jos vielä tekisin koeajon niin siinä testaisin varusteluversiota. Ensimmäisessä Titanium business sessiossa ei niitä ehtinyt käytännössä testata. Mutta katsotaan nyt miten tässä malttaa odottelua jatkaa.
Pikkuhiljaa alan ymmärtää kaveriani, joka ei koskaan osta autoa ilman kahden päivän koeajoa. Hän itseasiassa usutti minutkin autokaupoille. Hänellä Lexus NX hybridi jäi parin päivän testin jälkeen ostamatta ja päätyi Saksalaiseen.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Moro, ihan oikein teit. Kyllä se mulla huutelee, mutta ei esim. 2 tiellä muutamissa kohdissa, kehällä en ole vielä ajanut. Voi olla , että se ei tunne kaikkia pönttöjä[/quote]Salesman1966 kirjoitti:Miten onnistuit saamaan hälytyksen päälle ?
Kokeilin Navigation > Menu > Navigation settings > Navigation preferences > Harzard spot warning >Visual & chimes ...eikö navigaattori hiiskahdakaan pönttöjen kohdalla ..ainakaan kehä III:lla.
Jep, näin näyttäisi olevan eli tunnistaa vain osan pöntöistä. Eilen illalla (Helsingin) keskustassa kuului varoitus "caution" mutta kehä III:lla ei pihaustakaan. Joten ei kannata luottaa niihin varoituksiin liikaa...
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
- Tässä sen huomaa, että autot on yksilöitä.Hapero79 kirjoitti:Useimmiten näillä merkkikohtaisilla keskustelupalstoilla ei keskustelukohteen autosta löydy mitään moitittavaa ja yleensä myös niin TM:n ja tuulilasin testituloksetkin ovat väärässä. Itselläni alkaa olemaan 5000km 2,0Tdci mondeo titanium busineksessä takana ja jotain mielipidettä ja kritiikkiä alkaa löytymään ja näistä muutamia:
- Vetely kiihdytyksissä on erittäin kovaa, lähti paikaltaan kiihdyttämään tai ohittamaan... on parasta pitää ratista kunnolla kiinni kiihdytystilanteissa, koska vetelee niin perhanan paljon. Syynä voi olla myös renkaat ja odottelen mielenkiinnolla kesää ja kesärenkaita
- Ovien sovitus: Kuskin ovi menee kiinni kuten pitääkin. Muita ovia saa takoa kiinni - korjaantunnee huollossa.
- Takapenkki lastenistuimille on ahdas ja turvavöitä ei saa kovin sujuvasti kiinni. Olisi parempi, jos lukot eivät olisi syvällä poteroissaan. Eli lapsiperheille ei paras vaihtoehto, esim. Opel Insignia oli tässä parempi.
- Istuimet. Vartaloita on monia, minulle tämän auton penkit eivät sovi. Ajoasennosta tulee mieleen 80-luvun Fiatit. Lisäksi istuimet narisevat, kuin hetekat, niin takapenkki kuin etupenkit.
- Radio, radiokanavat saa helposti häiriöitä, eli antenni liennee heikko.
- Lisälämmitin lakkaa toimimasta, kun tankissa on enää jäljellä 1/4-osaa => auto ei lämpene
- Valot: Automaattitoiminto on hitaanpuoleinen ja vaihtaa valot lyhyelle jopa liikennevaloista.
- Navigaattori: Hidas käyttää
- Sync2: Ei tuo mitään erikoista ja kosketusnäyttö toimii huonosti vaatien voimaa näppäilyyn.
- Nopeusmittari: vakionopeus säätimen ollessa esim. 120km/h, nopeusmittari näyttää 115km/h.
- Lämmityslaite: puhallus vaeltelee, eli toisinaan puhaltaa jaloille (jaloilla kuuma, lasit huurussa), ja toisinaan lasille. Ei tunnu kovin tasalämpöiseltä. Lisäksi puhallin on aika äänekäs.
Pahoitteluni kaikille, jos tästä intohimon kohteesta löytyi moitittavaa... Autosta löytyy kyllä paljon hyvääkin.
- mun radiossa ei mitään vikaa, eikä penkeissä
- ovet toimii hyvin
- Automaattinen valonvaihtajan kuuluukin toimia tuolla tavalla. Yleensä liikennevalot ovat valaistulla alueella.
- Lämmityslaite toimii ihan ok
- webastossa on ollut iät ajat tuo turvatoiminto, jossain autoissa se tosin lakkaa toimimasta kun polttoainevalo syttyy
- etupään vetely ei mulla ole niinkään voimakasta, ihan samanlaista kun oli Skodassa. Renkaina on Contin nastat 215/55/16
- Huonoa mun autossa on myös navi, mutta näillä kilometreillä mä tarviin sitä n. kerran kuussa
- kosketusnäyttö on myös hiukka kökkö, mutta mä säätelen pääasiassa ratista esim. radiota
- Takaluukun turvatoiminto on kanssa ihan p..stä. Jos jotain pientä on jäänyt väliin tai on liian lähellä luukkua, niin tämähän aukee kokonaan ylös ja eikä mee enää sähköisesti alas, vaan on työnnettävä käsin. Skodassa luukku pysähtyi ja sitten sait sen laittaa uudestaan.
- Tavaratila on myös huono, tilaa on, mutta kiinnekeitä on vähän, eikä kunnollisia kassipidekkeitä.pöllisin Skodasta onneksi pari verkkoa, niin niitä voi hyödyntää. Samoin tavaratilan peitto on ihan lapsellinen, eikä kata koko tilaa, vaan siellä takaluukussa ihmeellinen erillinen "siipi", joka lensi jo hemmettiin, kun irtosi aina kun oli jotain isompaa kyydissa. Takalasien tummennus on vielä tekemättä, se on mun hommissa tärkeä, että jengi nää mitä mulla on kyydissä...
Että näin. Mukavia kilometrejä kaikille
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Muutama lisähavainto nopeusmittari(e)n toiminnasta...
Vakionopeussäätimen lukeman ja varsinaisen nopeusmittarin ero on n. 3-4 km/h. Vakionopeuslukema on siis korkeampi. Testailin tänä aamuna mittarilukemien paikkaansapitävyyttä tien varressa olleen nopeusnäytön avulla ja yllättäen varsinaisen nopeusmittarin lukema näyttäisi olevan hyvin lähellä oikeaa eli vakionopeusnäyttö liioittelee nopeutta jonkin verran.
Vakionopeussäätimen lukeman ja varsinaisen nopeusmittarin ero on n. 3-4 km/h. Vakionopeuslukema on siis korkeampi. Testailin tänä aamuna mittarilukemien paikkaansapitävyyttä tien varressa olleen nopeusnäytön avulla ja yllättäen varsinaisen nopeusmittarin lukema näyttäisi olevan hyvin lähellä oikeaa eli vakionopeusnäyttö liioittelee nopeutta jonkin verran.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Muutama kommentti.
Tasauspyörästön lukkoja ei ole kuin työkoneissa ja raskaassa kalustossa - ehkä joissain kevyemmissäkin erikoisajoneuvoissa.
Nämä henkilöautoissa olevat "lukot" ovat eri tyyppisiä kitka-, visko- tai magneettijarruja, tai tasauspyörästön toimintaa hidastavia ratasvälityksiä. Nämä hidastavat tasauspyörästö toimintaa tietyn prosenttimäärän, mutta eivät tee sitä 100-prosenttisesti ( 100% = lukossa ). Lukko = lukitsee tasauksen täysin toimimattomaksi, eli vetävät pyörät pyörivät keskenään täysin samalla pyörintänopeudella riippumatta pyörien kitkoista. Täysin lukittu tasauspyörästö vaikeuttaa tai jopa estää auton kääntymisen; liukkaalla tämä merkitsee kaarteessa (vetävien)pyörin pidon menetystä.
Mondeon ja muidenkin autojen kuljettajan istuimet toimiakseen kunnolla edellyttävät (kuljettajan mitoista riippuvaista) oikein säädettyä istuinkorkeutta suhteessa istuimen etäisyyteen polkimista; ja myös ohjauspyörän etäisyyden ja korkeuden oikeata säätöä.
Mikäli istuin on liian alhaalla, niin reidet eivät saa pitkälläkään istuinosalla tarvittavaa tuentaa ja toisaalta jos istuin on liian ylhäällä, niin etureuna painaa reisiin.
Navigaattoreiden nopeusvalvontakameroiden havainnointi on kiinni navigaattorin sisältämästä softasta, eli ohjelmasta. Valmiisiin navigaattoreihin, kuten jälkiasennettuihinkin tulee tehdä päivitykset, tai jopa ohjelman täydennysostos, jotta nopeusvalvontatolpat tulevat havaituiksi/varoitetuiksi.
Navigaattoreiden ohjelmistot eivät päivity itsestään, eivätkä myöskään veloituksetta, ellei sopimusjakso sitä edellytä.
Pienenä piristyksenä - on näkynyt huhuja tiukempaa - totuutta, että uudesta Mondeosta tulee vuoden lopulla ST-malli.
Tasauspyörästön lukkoja ei ole kuin työkoneissa ja raskaassa kalustossa - ehkä joissain kevyemmissäkin erikoisajoneuvoissa.
Nämä henkilöautoissa olevat "lukot" ovat eri tyyppisiä kitka-, visko- tai magneettijarruja, tai tasauspyörästön toimintaa hidastavia ratasvälityksiä. Nämä hidastavat tasauspyörästö toimintaa tietyn prosenttimäärän, mutta eivät tee sitä 100-prosenttisesti ( 100% = lukossa ). Lukko = lukitsee tasauksen täysin toimimattomaksi, eli vetävät pyörät pyörivät keskenään täysin samalla pyörintänopeudella riippumatta pyörien kitkoista. Täysin lukittu tasauspyörästö vaikeuttaa tai jopa estää auton kääntymisen; liukkaalla tämä merkitsee kaarteessa (vetävien)pyörin pidon menetystä.
Mondeon ja muidenkin autojen kuljettajan istuimet toimiakseen kunnolla edellyttävät (kuljettajan mitoista riippuvaista) oikein säädettyä istuinkorkeutta suhteessa istuimen etäisyyteen polkimista; ja myös ohjauspyörän etäisyyden ja korkeuden oikeata säätöä.
Mikäli istuin on liian alhaalla, niin reidet eivät saa pitkälläkään istuinosalla tarvittavaa tuentaa ja toisaalta jos istuin on liian ylhäällä, niin etureuna painaa reisiin.
Navigaattoreiden nopeusvalvontakameroiden havainnointi on kiinni navigaattorin sisältämästä softasta, eli ohjelmasta. Valmiisiin navigaattoreihin, kuten jälkiasennettuihinkin tulee tehdä päivitykset, tai jopa ohjelman täydennysostos, jotta nopeusvalvontatolpat tulevat havaituiksi/varoitetuiksi.
Navigaattoreiden ohjelmistot eivät päivity itsestään, eivätkä myöskään veloituksetta, ellei sopimusjakso sitä edellytä.
Pienenä piristyksenä - on näkynyt huhuja tiukempaa - totuutta, että uudesta Mondeosta tulee vuoden lopulla ST-malli.
Torque Vectoring Control
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Samaa mieltä, että istuimen ja ohajuspyörän on oltava oikein säädettyjä hyvää ajoasentoa varten. Ongelmana pitkähköillä kuljettajilla on vaan se, että penkin on pakko olla matalalla jotta ikkunan yläreuna ei rajoittaisi näkyvyyttä. Ja silloin kun istuin on alhaalla, niin tukea saa reisille ainoastaan kallistuksen säädöllä tai penkin etureunan pidennyksellä/kallistuksella.JohnFinn kirjoitti:
Mondeon ja muidenkin autojen kuljettajan istuimet toimiakseen kunnolla edellyttävät (kuljettajan mitoista riippuvaista) oikein säädettyä istuinkorkeutta suhteessa istuimen etäisyyteen polkimista; ja myös ohjauspyörän etäisyyden ja korkeuden oikeata säätöä.
Mikäli istuin on liian alhaalla, niin reidet eivät saa pitkälläkään istuinosalla tarvittavaa tuentaa ja toisaalta jos istuin on liian ylhäällä, niin etureuna painaa reisiin.
Navigaattoreiden nopeusvalvontakameroiden havainnointi on kiinni navigaattorin sisältämästä softasta, eli ohjelmasta. Valmiisiin navigaattoreihin, kuten jälkiasennettuihinkin tulee tehdä päivitykset, tai jopa ohjelman täydennysostos, jotta nopeusvalvontatolpat tulevat havaituiksi/varoitetuiksi.
Navigaattoreiden ohjelmistot eivät päivity itsestään, eivätkä myöskään veloituksetta, ellei sopimusjakso sitä edellytä.
Pienenä piristyksenä - on näkynyt huhuja tiukempaa - totuutta, että uudesta Mondeosta tulee vuoden lopulla ST-malli.
Onko tietoa, miten/mistä Fordin navigaattoriin saisi päivityksiä ?... siis muuten kuin huollosta.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyselin tuota tammikuussa suoraan Suomen Fordilta ja he kehoittivat kääntymään jälleenmyyjien puoleen. Samalla varmistelin myös sen, että uuden auton hankintahintaan ei kuulu mitään päivityksiä. Myyjältä en ole tätä kysellyt, mutta muuten asian suhteen olen hieman epäileväinen, mahtaako rahallakaan saada tolppia/karttoja ajantasalle. Eikös nuo Kehä III:n uudetkin tolpat ole olleet siellä jo ainakin vuoden?Jykä99 kirjoitti: Onko tietoa, miten/mistä Fordin navigaattoriin saisi päivityksiä ?... siis muuten kuin huollosta.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Soittelin Fordin varaosiin, mutta eipä sielläkään juuri mitään tiedetty. Joku epäili, että navigaattorivalmistaja voisi olla Tomtom. Ei ollut myöskään tietoa, kuinka vanha nykyinen SD-kortti on. Kehä III tolpat ovat olleet paikalla jo useita vuosia, joten vähän outoa etteivät ne hälytä. Kokeilin kyllä ainoastaan pari tolppaa, joten pitää varmaan ajella joskus päästä päähän.Landor kirjoitti: Kyselin tuota tammikuussa suoraan Suomen Fordilta ja he kehoittivat kääntymään jälleenmyyjien puoleen. Samalla varmistelin myös sen, että uuden auton hankintahintaan ei kuulu mitään päivityksiä. Myyjältä en ole tätä kysellyt, mutta muuten asian suhteen olen hieman epäileväinen, mahtaako rahallakaan saada tolppia/karttoja ajantasalle. Eikös nuo Kehä III:n uudetkin tolpat ole olleet siellä jo ainakin vuoden?
Uudet SD-kortit ovat hävyttämän kalliita ...lähes 300 euroa ?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Täydennetään heti omaa viestiä kun muistin kokeilleeni navigaattoria hakusanalla "verkkokauppa". Se näytti heti mm. uuden Jätkäsaaren myymälän osoitteen eli ei se SD -kortti kovin vanha voi olla.Jykä99 kirjoitti: Soittelin Fordin varaosiin, mutta eipä sielläkään juuri mitään tiedetty. Joku epäili, että navigaattorivalmistaja voisi olla Tomtom. Ei ollut myöskään tietoa, kuinka vanha nykyinen SD-kortti on. Kehä III tolpat ovat olleet paikalla jo useita vuosia, joten vähän outoa etteivät ne hälytä. Kokeilin kyllä ainoastaan pari tolppaa, joten pitää varmaan ajella joskus päästä päähän.
Uudet SD-kortit ovat hävyttämän kalliita ...lähes 300 euroa ?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Ei kyllä järki riitä tämmösiin hintoihin.Jykä99 kirjoitti:Uudet SD-kortit ovat hävyttämän kalliita ...lähes 300 euroa ?
Kännyköihin saa parhaimmillaan navigaattorit ilmaiseksi ja toinen yrittää pulittaa ihan järjettömiä summia sammaloituneista SD-korttikartoista. Joku muutama kymppi olisi vielä OK, jos sillä saisi kartat ajantasalle.
Kas, Kehä 3:n uudet tolpat ovat olleet siellä jo vuoden 2011 alussa. On tuo Verkkokauppakin ollut Jätkäsaaressa jo marraskuusta 2011 alkaen. Pahus, kun aika rientää.Jykä99 kirjoitti:Täydennetään heti omaa viestiä kun muistin kokeilleeni navigaattoria hakusanalla "verkkokauppa". Se näytti heti mm. uuden Jätkäsaaren myymälän osoitteen eli ei se SD -kortti kovin vanha voi olla.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Onko siitä Jätkäsaarestakin jo niin kauan ...helkkari kun se aika tosiaan rientääLandor kirjoitti: Ei kyllä järki riitä tämmösiin hintoihin.
Kännyköihin saa parhaimmillaan navigaattorit ilmaiseksi ja toinen yrittää pulittaa ihan järjettömiä summia sammaloituneista SD-korttikartoista. Joku muutama kymppi olisi vielä OK, jos sillä saisi kartat ajantasalle.
Kas, Kehä 3:n uudet tolpat ovat olleet siellä jo vuoden 2011 alussa. On tuo Verkkokauppakin ollut Jätkäsaaressa jo marraskuusta 2011 alkaen. Pahus, kun aika rientää.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
En ottanut omaan Fordiini auton mukana tulevaa navigointia tietäen nuo vakiovaikeudet ohjelmistojen kanssa. Ja tämä koskee lähes kaikkia autoihin (muihinkin kuin Fordeihin) valmiiksi integroituja. Ostin erillisen TomTomin, jossa on karttojen osalta todella aktiivinen, ikuinen päivitys ilman lisähintaa, ja tuo tolppapäivitys on uusittava vuoden kahden välein - maksullisena, mutta ei paha hinta - luokkaa alle 20,-. Yhdenkin ylinopeusmaksun säästäneenä päivitys on halpa.
Torque Vectoring Control
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Mondeon myynti kasvoi 29%
"Mondeo sales were up 29 percent year-on-year and order intake was up 60 percent as the new generation rolls out to Ford dealerships across Europe."
http://europe.autonews.com/article/2015 ... in-january
"Mondeo sales were up 29 percent year-on-year and order intake was up 60 percent as the new generation rolls out to Ford dealerships across Europe."
http://europe.autonews.com/article/2015 ... in-january
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Pikkuhiljaa alkaa tulla mieleen kysymys tuon aukon mitoista radion ja vaihteenvalitsimen välissä. Miten nätisti siihen jokin tabletti (/navigaattori) istuisi.JohnFinn kirjoitti:En ottanut omaan Fordiini auton mukana tulevaa navigointia tietäen nuo vakiovaikeudet ohjelmistojen kanssa. Ja tämä koskee lähes kaikkia autoihin (muihinkin kuin Fordeihin) valmiiksi integroituja. Ostin erillisen TomTomin, jossa on karttojen osalta todella aktiivinen, ikuinen päivitys ilman lisähintaa, ja tuo tolppapäivitys on uusittava vuoden kahden välein - maksullisena, mutta ei paha hinta - luokkaa alle 20,-. Yhdenkin ylinopeusmaksun säästäneenä päivitys on halpa.