Normaali jännite autossa?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Mikä on minimi jännite, diesel Focus 2011 siis kyseessä, kun auto pyörii?
Autossa on "järkevä" lataus ja akkua ladataan eri jännitteellä mm. sen varaustilan mukaan.
Mutta kun jännite välillä on alle 12 voltin?
Jos en ihan pihalla asioista ole niin jännite pitäsi olla 12,2 V ja siitä ylöspäin riippuen akun varaustilasta?
Omassa on välillä 11,7-11,9 volttia ja se taitaa olla jo liian vähän esim. Eberin käynnistymiseen.

EDIT. Muutin sanan TIPPUU sanaksi ON. Jännite ei siis tipu vaan se on heti käynnistyksestä lähtien alle 12 V eli arvossa 11,7-11,9 V.
Viimeksi muokannut ahintikka, 30 Tammi 2015 15:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
riikomi
Viestit: 993
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Moottorin käydessä jännitteen pitäisi olla 14-14,5V.
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Käsittääkseni tässäkin autossa on kuormituksen mukaan säätyvä lataus. Eli latausjännite muuttuu sen mukaan kuinka vajaa akku on ja kuinka paljon on kuormaa.

Jos akku on "paljon vajaa" tai kuorma iso, lataus voi olla ja onkin joskus jopa 14,8 V. Siitä se sitten putoaa ja jonkinlaisina portaina lienee ~14,1 V, ~13,2 V ja ~12,2 V. Tällaisissa arvoissa jännite ainakin on usein. Moottorijarrutuksessa jännite on pääsääntöisesti aina 14,1 V vaikka se olisi veto päällä esim. 13,2 V.

Välillä vaan käy niin että jännite on alle 12 V ja se ei mielestäni ole oikein. Jännite on siis heti käynnistyksen jälkeen alle 12 V eikä se siitä ajamalla/ kierroksilla nouse. Lisäyksenä vielä että latausvalo ei pala missään vaiheessa.

Voin olla ihan väärässäkin tämän lataussysteemin kanssa mutta pää-asia tässä on se että saako jännite olla alle 12 voltin kun auto pyörii?
yritäedes
Viestit: 2161
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

:oops: (poistettu kysymys, johon oli jo vastaus...)
Vähän arveluttaa näihin Mk3 diesel Focuksiin puuttua, kun en osaa aiheesta DI-tason esseetä kirjoittaa :?
Mutta silti - mistä nuo jännitteet on luettu? Jos infonäytöltä tai TestModesta, niin voithan mitata yleismittarilta akulta, onko tilanne sama, kun matala jännite on "päällä".
Sillä tyhjeneehän se akku, jos jännite on 12V tai alle. Lyhytaikaisesti voi latauksen ohjaus kai mennä "polvilleen", jos kaikki sähkövermeet on päällä startin jälkeen - mutta kyllähän sen pitäisi nousta normaaliin lukemiin pian liikkeelle lähdettyä.
Olisiko akku jo tiensä päässä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja emax »

Onko ajolämpöisenä sama homma?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Jännitteet katsottu sekä Test- modesta että yleismittarilla akun navoista.
Tilanne ei ole kiinni siitä onko moottori lämmin vai ei.
Ainoa ongelma on vielä se, että matala jännite ei ole iskenyt niin että olisin voinut ajaa pitkään kun "vika" on päällä. En siis tiedä söisikö akun tyhjäksi vai nousisiko jännite jossain vaiheessa. Toivottavasti tämäkin tilanne tulee eteen pian niin saisi selvyyttä asiaan.
Kyse ei ole siitä että olisi sähkövermeitä päällä. Jännite reagoi "vika" päällä tuulilasin, takalasin, penkinlämmittimiin pudottamalla jännitettä 0,1-0,2 V. Kyse ei ole ihan lyhytaikaisesta ongelmasta. Viimeksi pari päivää sitten vika oli päällä 15 min ajon ajan ja sitä ennen noin viikko sitten 30 min. Ja siis ajo loppunut koska pysähdyin. Pitää välillä tehdä töitäkin.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ilmeneekö siinä autossa joku ongelma vai korjataanko tässä toimivaa autoa?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja emax »

Toisaalta oon vähä samaa mieltä kuin Krisse. Kyllä jonkun moduulin tai palikan pitäis alkaa pukkaamaan vikakoodia alijännitteestä jos on aihetta, vaikka alle 12v kyllä kuullostaa näin vanhoihin latureihin tottuneena oudolta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Tuo jänniteasia tuli esille oikeastaan "vahingossa" kun auton keskuslukitus vaan keksi kerran lopettaa toimimasta. Syy ei ollut kaukosäätimien paristot.
Alkoi jälleen toimia mutta tuolloin törmäsin ensimmäisen kerran alle 12 V jännitteeseen vaikka auto pyöri.
Auton lämpenemisessä on myös ollut ongelmia varsinkin pakkasella, autosta loppuu joskus veto hetkeksi mutta se palaa takaisin, auton INFO- valo jää joskus palamaan keltaisena ilman mitään syytä.
Tällaisten asioiden kanssa painitaan.
Tuo jännite ei siis ole sinänsä se pää-asia koska auto hehkuttaa ja starttaa aina hyvin. Eli virtaa akusta on aina löytynyt. Akun silmä on myös vihreä.
Tosin en halua että auto joskus jättää minut keskellä yötä tielle ja sen takia tietysti haluaisin selvyyden onko joku vikana vai onko normaalia että jännite painuu ajossa alle 12 V.
Tämän takia toivoisin että saisin tilanteen päälle kun olen ajamassa pitkään. Näkisin loppuuko akku vai nouseeko jännite.
Mutta jos saan varmuuden että tälläinen jännite on normaalia niin se loppuu sitten siihen. Mutta edes merkkihuolto ei ole näin sanonut.
Pikkasen kupissa painaa myös se että autossa on takuu voimassa vielä ~9 kk, tarkalleen ottaen vielä 26000 km. Kilsat täytyy nimittäin ensin.
Viimeksi muokannut ahintikka, 31 Tammi 2015 10:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

12.8v vähintää pitäisi olla muutan akku purkautuu mutta mielummin 13v alkuinen..
Mondeossa ei tule 12v alkuisia latausjännitteitä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Tällainen testi tänään:
Ajoa autolla n. 1 tunti, jännite 14,1 V. Ei muutu yhtään koko tunnin ajon aikana.
Pieni pysähdys ja uusi käynnistys, jännite onkin enää 13,2 V.
Ajoa noin tunti. Jännite ei muutu koko tunnin ajon aikana.
Auto parkkiin moottori pyöriessä ja ajovalot automaattiasennosta (oli pimeää eli täydet valot päällä) pelkille parkeille. Jännite putoaa 12 +-0,1 V arvoon. Valot voi laittaa myös 0 asentoon, myös tällöin jännite putoaa noin 12 volttiin.
Pysyy 12 V vaikka lähden ajamaan, ellen kytke mitään suurta lisäkuormaa (ajovalot oikeasti päälle, lasinlämmittimet päälle, penkinlämmittimet päälle, lämmityksen täysteho päälle) tai suorita moottorijarrutusta. Lisäkuorma tai moottorijarrutus nostaa jännitteen 13,2 V. Lisäkuorma pois tai moottorijarrutus loppuu ja veto alkaa--> jännite putoaa takaisin noin 12 V.
Jarruttaa voin, vilkuttaa voin ja kaukovalovilkusta voi vetää pitkät päälle. Tämä ei ole (auton mielestä?) suuri kuorma eikä vaikuta jännitteeseen.
Jännite pysyy 11.9 - 12,1 V välillä tunnin, eli sen ajan mitä ajelen. Eli ajan koko ajan periaatteessa akun varassa? Latausvalo ei kuitenkaan syty.
Tarkastin vielä kotona auton TEST-näytön jännitearvon vertaamalla sitä todella laadukkaan yleismittarin arvoon akun navoista sekä mm. tupakansytyttimestä mitattuna. Auton TEST näyttää 0 - 0,1 V vähemmän kuin laadukas yleismittari.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja p3 »

Paljon akun lepo jännite on akun navoilta mitattuna aamulla ennen käynnistystä?

Eikö merkkihuolto suostunu tarkistamaan latausjärjestelmää ja mahdollista akun ohjelmointia.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Lepojännite 12,2 V.
Kyllä autoa tutkittiin merkkihuollossa. Eikö sitten tilannetta saatu päälle, en tiedä.
En saanut oikein kunnon vastausta asiasta ja kello oli jo paljon kun hain autoa.
Paikalla vain asiakasneuvoja joka luovutti auton pois.
Kun kysyin asiaa sain lyhyehkön vastauksen "nykyaikaisesta latausjärjestelmästä".
Toki auto menossa ensi viikolla uudestaan huoltoon, termostaatin vaihtoon.

Kysymykseni on siis koko ajan ollut se että onko tällainen ~12 V jännitetaso normaalia vai eikö ole.
Jos on niin asia on selvä, jos ei ole niin osaan vaatia korjausta. Jos vika on akussa niin vaihdan akun.
Vanhan auton sähköt osaan tutkia tältäkin osin mutta nämä uudet on "hepreaa".
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

12.2v ilman että mitään autosa on päällä?? 12.4 on minimi akun hoito ohjeiden mukaan ilman kuormaa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Olen havainnut, että tällaisessa nykyaikaisessa "älykkäässä" latausjärjestelmässä homma (ainakin mulla) toimii niin, että jos äly toteaa akun olevan täynnä (12,8V), laturi antaa virtaa vain sen verran, kuin tarvitaan ylläpitoon eli ajovaloihin, penkinlämmittimeen jne.

Jo akku on hieman hiipunut (esim. Eberin käyttö ennen käynnistystä tai lyhyitä kaupunkiajoaja), akkua ladataan kulutuksen lisäksi, jolloin järjestelmän jännite voi olla yli 14 volttia. Ajon aikana lataus putoilee portaittain.

Jos lepojännite on 12 volttia, jossain on vikaa ja akku ainakin liki tyhjä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Ynjevin kanssa samaa mieltä kun nyt alkaa päästä sinuksi tuon latauksen kanssa. Jännite on 14,8 tai 14,2 tai 13,2 sen mukaan kuinka paljon akku on tyhjentynyt. Kun akku on auton mielestä täysi jännite putoaa 12,2 V arvoon. Lataus siis toimii periaatteessa oikein.
Lepojännite tosiaan 12,2 mutta miksi se olisi enemmän kun jännite auton pyöriessä loppuaikana on 12,2 V?
Tuo 12,2 V on se mikä minua ihmetyttää. Jos se olisi 12,8 V en ihmettelisi enää mitään. Silloin varmaan akun lepojännitekin olisi korkeampi.
Vaikka lepojännite on vain 12,2 V auto hehkuttaa ja starttaa ihan hyvin. Eli ei akku kovin tyhjä kuitenkaan ole. Startatessa jännite putoaa 10,5 volttiin ja auton käynnistyttyä nousee 14,8 volttiin.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja terae »

Laturi antaa virtaa sen mukaan miten akku ottaa. 2010-luvun Ford lopettaa lataamisen jos akku on kylmä eikä ota jännitettä vastaan, sen sijaan se siirtyy ylläpitämään lataustasoa. Jos kytkee ajovalot pois päältä jne. kuorman pois niin laturi kytkeytyy tyhjäkäynnillä pois kuormittelemasta kun purku on niin pientä että akku ei siitä heti mene miksikään. Jos jännite putoaa alle 12 voltin niin laturin pitäis pitää jännitettä ylempänä, mutta esimerkiksi 2013 Focusissa se jännite on sillon jotain noin 12,2 - 12,4V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa.

Pakkasilla akut ei lataa käytännössä ollenkaan ja kun akun lämpötila on jotain 7 astetta niin se laturi puskee virtaa noin 1A teholla ja akku on täynnä sillon kun sen tulkitaan olevan noin 75% latauksessa jännitteen perusteella. Sillon ei auta mitään vaikka nostelee jännitteitä, se vaan kuormittaa turhaan muuta elektroniikkaa, joten laturi pitäytyy siellä latauksen aikaisessa noin 13,5V tasossa ellei akku ole purkautunut edellisestä ajokerrasta huomattavasti. Valot pois päältä niin laturi poistuu kokonaan käytöstä vaikka akku olis "tyhjänä" kylmällä kelillä, eli pitää vaan ne ajovalot päällä jos haluaa tyhjäkäynnillä ettei pura (muuten virta on luokkaa -5/-15A pois akulta sillon kun pysähtyy esim valoihin) vaikka ajaessa lataakin 1-2A virralla.

Toisin sanoen jos ajat akkua säästääkses valot pois päältä alle tunnin lenkkejä niin purat vaan akkus tyhjäksi talvella.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Eli nyt sain sen vastauksen. Fordin "älykäs" lataus toimii noin.
Joskus lataa erittäin pienellä jännitteellä.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Normaali jännite autossa?

Viesti Kirjoittaja terae »

ahintikka kirjoitti:Eli nyt sain sen vastauksen. Fordin "älykäs" lataus toimii noin.
Joskus lataa erittäin pienellä jännitteellä.
Ja käytännössä ei edes lataa, vain ylläpitää latausta.
Akku oli tänä aamuna pihasta lähtiessä 1 asteen lämpöinen, lataustaso 64%.
Saavuin työpaikan pihaan 26km ja noin 30-35min myöhemmin ja akku oli yhä 1 asteen lämpöinen, lataustaso yhä 64%.

Akun lataustaso 64% vastaa noin jännitelukemaa 12,2 - 12,3V jos lämpötila on 20 astetta Celsiusta. Lämpötilan vaikutus -0.022V/°C.
Siten siis 19 astetta kylmemmän jännitetason ollessa täytenä 0,418V pienempi on tämän yhtälön summana noin 12,7V siis suomeksi sanottuna 95-100% täys akku. Se ei voi ottaa enempää latausta vastaan.

Eli akkua oli turha edes yrittää saada ladattua lisää, koska lämpötila on 1 astetta niin se ei ota vastaan isompaa lataustasoa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin