kannen lasku
no nyt kun lukee näitä hommeleita niin ehkä sitä kantta ei kannata todellakaan laskea..
mikäs muuten on esimerkiksi sellanen viritysaste että tarvis laskea kantta?
kun näin maalaisjärjellä ajattelee niin ehkä kannattaisi pysyä tässä "suuri on kaunista jos ei riitä niin tehdää siitä" -asenteessa.
eli kansi virtaamaan vain paremmin ennen laskua..?
mikäs muuten on esimerkiksi sellanen viritysaste että tarvis laskea kantta?
kun näin maalaisjärjellä ajattelee niin ehkä kannattaisi pysyä tässä "suuri on kaunista jos ei riitä niin tehdää siitä" -asenteessa.
eli kansi virtaamaan vain paremmin ennen laskua..?
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
ite oon alkanu vihdoin vaihtamaan 2.3 kannet 2-litran koneeseen..
imupuolen venttiilit on selvästi isommat,muuten ei nyt niin isoa eroa..
mutta on toki ihan erilainen kun cvh..
kansia on laskettu sen mitä on varaa.
pakopuolta pitäis vähän vielä isontaa,mutta ainakaan toistaseksi ei oo muuta suunnitelmissa,kai sillä muutaman hepan alkuun saa,ja kun on vanha kone niin tuskin enempää uskaltaakaan tehdä..
josko ei enää haise niin äkkiä bensa kun laittaa 38/38 kaasarin taas
varmaan olis ollu fiksumpaa laittaa koko 2.3 kone,mutta kannet on kevyemmät nostella..
imupuolen venttiilit on selvästi isommat,muuten ei nyt niin isoa eroa..
mutta on toki ihan erilainen kun cvh..
kansia on laskettu sen mitä on varaa.
pakopuolta pitäis vähän vielä isontaa,mutta ainakaan toistaseksi ei oo muuta suunnitelmissa,kai sillä muutaman hepan alkuun saa,ja kun on vanha kone niin tuskin enempää uskaltaakaan tehdä..
josko ei enää haise niin äkkiä bensa kun laittaa 38/38 kaasarin taas
varmaan olis ollu fiksumpaa laittaa koko 2.3 kone,mutta kannet on kevyemmät nostella..
ei sieltä mitään junia t...
No sittenkun tehdään tosissaan "tehokas" vaparikone ja halutaan kaikki teho melkeinpä viimeistä heppaa myöten niin sillon tehdään kaikki tollanen pikkunen hienosäätö. Tietysti puristussuhde on yksi moottorin tärkeimmistä 'jutuista'. Mutta meinaan vaan sitä että ei kannata alkaa laskemaan kantta jos ei meinaa tehdä mitään muuta ko. moottoriin tehojen nostamiseksi. Siitä ei silloin ole mitään hyötyä, päinvastoin.Volmari kirjoitti:no nyt kun lukee näitä hommeleita niin ehkä sitä kantta ei kannata todellakaan laskea..
mikäs muuten on esimerkiksi sellanen viritysaste että tarvis laskea kantta?
kun näin maalaisjärjellä ajattelee niin ehkä kannattaisi pysyä tässä "suuri on kaunista jos ei riitä niin tehdää siitä" -asenteessa.
eli kansi virtaamaan vain paremmin ennen laskua..?
Onko mielestäsi kannen porttaaminen muka "pienijuttu"? Sen kun tekee ammattimies, niinmaksaa aika paljon ja siitä on hyötyä. Tosin harvemmin vakio kannestakaan virtaus loppuu ihan heti.No sittenkun tehdään tosissaan "tehokas" vaparikone ja halutaan kaikki teho melkeinpä viimeistä heppaa myöten niin sillon tehdään kaikki tollanen pikkunen hienosäätö.
Miten niin? Millä perusteella puristuksen nostamisesta ei muka ole hyötyä? Puristussuhde on yksi tärkeimmistä asioista, joka vaikuttaa moottorin hyötysuhteeseen ja kyllähän siitä saa tehoa. 98 oktaaninen bensa kestää puristusta 9,8:1 (näin olen kuullut). Se mikä on todellinen puristus, on sitten toinen asia, kuten aikaisemmin keskustelussa jo annettiin vähän ymmärtää. Nimittäin nokan profiili ja erityisesti siis se overlap vaikuttaa siihen paljonko tavaraa jää sylinteriin. Overlap perustuu siihen, että sillä seoksella on massaa ja kun pakovenaa pidetään auki samaan aikaan imuvenana kanssa, niin poisvirtaava kaasu imee tavaraa imupuolelta ja jolloin kaasujen virtaaminen on parempi. Samalla käy myös niin, että mäntä ehtii nousemaan ylemmäs, jolloin todellinen puristuskorkeus on pienempi, eli puristussuhde jää pienemmäksi. Siksi siis yleensä virinokankanssa voi nostaa puristusshudetta.ietysti puristussuhde on yksi moottorin tärkeimmistä 'jutuista'. Mutta meinaan vaan sitä että ei kannata alkaa laskemaan kantta jos ei meinaa tehdä mitään muuta ko. moottoriin tehojen nostamiseksi. Siitä ei silloin ole mitään hyötyä, päinvastoin.
Jos virinokka on sellainen, että siinä on sama profiili kuin vakiossa, mutta esim. vaan enemmän nostoa, niin silloin puristusta ei sillä perusteella voi nostaa.
Jos alkuperäiselle oli epäselvää miten puristussuhde lasketaan, niin se on palotilan tilavuus + sylinterin tulavuus jaettuna palotilantilavuudella :1, eli [(Vp + Vs) / Vp] : 1. (palotilaan pitää laskea myös deck clearenssi)
Toinen tapa, ja tavallaan myös parempi, porata sylinteri isommaksi. Silloin tilavuus kasvaa ja puristusnousee. Mutta kyllä sitä puristusta siis voi nostaa. Mutta 5mm kannen lasku on jo ihan hervoton! Puristus nousee sitä enemmän mitä pienempi palotila on. Eli mitatkaa nyt ihmeessä sen tilavuus ensin.
Jos tiedetään alkuperäinen puristussuhde ja sylinterin tilavuus, niin palotilantilavuus voidaan laskea näistä arvoista ylläesitettyä kaavaa pyörittämällä. Vp = Vs / (PS - 1).
Näppituntumalla voisi sanoa, että että joku 1mm lasku on ihan jees. Kuten joku jo huomauttikin, jos liikaa laskee, niin venttiilit tulee myös alemmas ja voivat ottaa kiinni mäntiin.
Jos puristusta nostaa liikaa, alkaa kone nakuttamaan, minkä takia sytytysennakkoa pitää pienentää, eli myöhäistää, mikä taas hukkaa tehoja, eli hommasta ei silloin ole mitään hyötyä.
Ehkä sen peruspuristuksen voi nostaa tommoseen 10:1:een.
Puhuin siitä samperin kannen laskusta "pikkujuttuna", Eli jos koneen aikoo pitää vakiona muuten niin mitä vtn järkeä on mennä laskemaan jotain kantta vaikkapa sen viisimilliä, niinku joku arvuutteli, tai otetaanpa vaikka samantien 10mm. Turhaan joutuu sitten sytkää roplaamaan tai ajamaan 98bensalla...markkul kirjoitti: Onko mielestäsi kannen porttaaminen muka "pienijuttu"? Sen kun tekee ammattimies, niinmaksaa aika paljon ja siitä on hyötyä. Tosin harvemmin vakio kannestakaan virtaus loppuu ihan heti.
Miten niin? Millä perusteella puristuksen nostamisesta ei muka ole hyötyä? Puristussuhde on yksi tärkeimmistä asioista, joka vaikuttaa moottorin hyötysuhteeseen ja kyllähän siitä saa tehoa. 98 oktaaninen bensa kestää puristusta 9,8:1 (näin olen kuullut). Se mikä on todellinen puristus, on sitten toinen asia, kuten aikaisemmin keskustelussa jo annettiin vähän ymmärtää. Nimittäin nokan profiili ja erityisesti siis se overlap vaikuttaa siihen paljonko tavaraa jää sylinteriin. Overlap perustuu siihen, että sillä seoksella on massaa ja kun pakovenaa pidetään auki samaan aikaan imuvenana kanssa, niin poisvirtaava kaasu imee tavaraa imupuolelta ja jolloin kaasujen virtaaminen on parempi. Samalla käy myös niin, että mäntä ehtii nousemaan ylemmäs, jolloin todellinen puristuskorkeus on pienempi, eli puristussuhde jää pienemmäksi. Siksi siis yleensä virinokankanssa voi nostaa puristusshudetta.
Jos virinokka on sellainen, että siinä on sama profiili kuin vakiossa, mutta esim. vaan enemmän nostoa, niin silloin puristusta ei sillä perusteella voi nostaa.
Jos alkuperäiselle oli epäselvää miten puristussuhde lasketaan, niin se on palotilan tilavuus + sylinterin tulavuus jaettuna palotilantilavuudella :1, eli [(Vp + Vs) / Vp] : 1. (palotilaan pitää laskea myös deck clearenssi)
Toinen tapa, ja tavallaan myös parempi, porata sylinteri isommaksi. Silloin tilavuus kasvaa ja puristusnousee. Mutta kyllä sitä puristusta siis voi nostaa. Mutta 5mm kannen lasku on jo ihan hervoton! Puristus nousee sitä enemmän mitä pienempi palotila on. Eli mitatkaa nyt ihmeessä sen tilavuus ensin.
Jos tiedetään alkuperäinen puristussuhde ja sylinterin tilavuus, niin palotilantilavuus voidaan laskea näistä arvoista ylläesitettyä kaavaa pyörittämällä. Vp = Vs / (PS - 1).
Näppituntumalla voisi sanoa, että että joku 1mm lasku on ihan jees. Kuten joku jo huomauttikin, jos liikaa laskee, niin venttiilit tulee myös alemmas ja voivat ottaa kiinni mäntiin.
Jos puristusta nostaa liikaa, alkaa kone nakuttamaan, minkä takia sytytysennakkoa pitää pienentää, eli myöhäistää, mikä taas hukkaa tehoja, eli hommasta ei silloin ole mitään hyötyä.
Ehkä sen peruspuristuksen voi nostaa tommoseen 10:1:een.
edit: niinku aikasemmin sanoin siitä millin laskusta ei oo mitään iloa, ainakaan jos ei aio tehdä mitään muuta viritystä.
Edelleen kommentoisin tuota 98bensan puristuskestävyyttä, sillä ei oo mitään väliä paljonko puristussuhde on, vaan puristuspaine määrää sen mitä minkäkin oktaaninen bensa kestää.
esim voi olla p-suhde 10,5:1, ja paineet sillon 12,5bar
ja sitten voi olla p-suhde 9,5:1 ja paineet vaikka 13.5bar. että näin.
Selvitäppäs tuota!? Miten niin ei muka ole hyötyä? Jos sinne koneeseen saa sitä painetta enemmän, niin onhan siitä hyötyä, kunhan ei nakuta.edit: niinku aikasemmin sanoin siitä millin laskusta ei oo mitään iloa, ainakaan jos ei aio tehdä mitään muuta viritystä.
Tietysti halvempaa vielä on säätää sytkää vähän aikaisemmalla, saa siitäkin ehkä pari heppaa.
Joo, no onhan se noin, mutta tuo johtuu juuri siitä nokan profiilista. Se arvo 9.8:1 on käsittääkseni vähän niin kuin absoluuttiselle puristukselle, eli jos venat pannaan kiinni ja puristetaan. Enpä sitten tiedä. Kaikissa nokissa on kyllä yleensä overlappia jonkun verran.Edelleen kommentoisin tuota 98bensan puristuskestävyyttä, sillä ei oo mitään väliä paljonko puristussuhde on, vaan puristuspaine määrää sen mitä minkäkin oktaaninen bensa kestää.
Sanotaanko näin että siitä ei ole huomattavaa hyötyä. Eli et huomaa sitä omalla pers dynollas. jos huomaat suu ei silti käänny virneeseenmarkkul kirjoitti: Selvitäppäs tuota!? Miten niin ei muka ole hyötyä? Jos sinne koneeseen saa sitä painetta enemmän, niin onhan siitä hyötyä, kunhan ei nakuta.
Tietysti halvempaa vielä on säätää sytkää vähän aikaisemmalla, saa siitäkin ehkä pari heppaa.
Joo, no onhan se noin, mutta tuo johtuu juuri siitä nokan profiilista. Se arvo 9.8:1 on käsittääkseni vähän niin kuin absoluuttiselle puristukselle, eli jos venat pannaan kiinni ja puristetaan. Enpä sitten tiedä. Kaikissa nokissa on kyllä yleensä overlappia jonkun verran.
Nyrkkisääntönä virittäjät sanovat yleensä että puristusten nostamisella/laskemisella teho muuttuu noin 5% per yksikkö jos ei mitään muuta tehdä. Kaikki tietysti rajaan asti. Turboissa puristukset voi olla jopa 6:1 ja F1:ssä 15:1. Siinä välillä pyöritään. Korostan edelleen sitä, että koska CVH:ssa paljealuetta ei muodosteta kansitasoon, niin minimaalinenkin kannen lasku voi pilata palotilan. Miettikää nyt hieman miten se männän patti ja kannen katto kohtaavat yläkuolokohdassa. Katuautoissa näkyy tuonne 12:1 puristuksia yleensä, mutta niissä onkin sitten jo vähän mietitty muitakin asioita kuten nokkaa ja moottorinohjausta. Jos nyt tuollaisesta CVH koneisesta perheautosta menee nostamaan puristukset 12:1 niin pitää miettiä millä kainoin saa alipaine ja kierrosluku ennakoiden käyrät muokattua uudestaan sopiviksi.
PS. Mitäs RS1600i:ssä oli puristuksia? 10.5:1? tehoja oli hurjat 115 (vs. 105) kun oli lisäksi kovat nostajat, rajumpi nokka, parempi kansi, ja elektroninen mäpätty sytytys. Eli aika pieni varmaan pelkkä puristussuhteen osuus.
PS. Mitäs RS1600i:ssä oli puristuksia? 10.5:1? tehoja oli hurjat 115 (vs. 105) kun oli lisäksi kovat nostajat, rajumpi nokka, parempi kansi, ja elektroninen mäpätty sytytys. Eli aika pieni varmaan pelkkä puristussuhteen osuus.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
No juurikin näin. Tuosta puolikkaasta hampista olen kuullut itsekin.voicecoil kirjoitti:elikkäs hihnapyörien välinen etäisyys muuttuu ja näin ollen nokkahihnan hampaat ei käy enää kohdalleen pyörien hampaisiin jolloin ajoitus merkkejä ei saa enää kohdalleen välttämättä ilman sääd.nokkapyörää.onkohan muuten totta vai tarua kun joskus kuulin että ohc moottorissa olis apuakselin pyörässä jako puolihammasta eri kuin yläpyörässä?
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
no on sillä siinä vaiheessa kun tarkoitus lienee ollut aikoinaan insinööreillä että sen pyörän vaihtamalla nokkapyöräks saa kannenlaskusta aiheutunuta jakomerkkien käymättömyyttä korjattua hieman ilman että tarviis ostaa sääd.nokkapyörää tai muuttaa kiilauraa..tai näin ainakin itse uskoisin.Bootsi kirjoitti: Sillähän ei ole MITÄÄN väliä, kun jakajaa voi säädellä rajattomasti.
irc voicecoil
Ei se kannen madallus ole turha juttu, jos kantta meinaa laskea niin on myös järkevää ottaaa lohkontasosta tavaraa pois. Olikohan niin että kannesta tiivisteen verran pois ja lohkosta puolet tiivisteen vahvuudesta. Ja samalla pitää kanavat koneistaa ja venttiilit isontaa hintaa tulee helposti 400€ ylöspäin, Ja tietysti kiree nokka. Tässä vaiheessa järkevää ajatella et kannataako muuten vakio autoon. Nuo muutokset kun tekee niin auto vaatii malmia kunnola eli tuplat. Peltisarja myös välttämätön. Hinta pompsahtaa tonnin paremmalle puolelle. Esim. kaverin gt corollan kone remppa ja viritys yli 3000€ Viritys on kallista.
Ilman turboo on turha elvistellä.
Perskule.voicecoil kirjoitti:no on sillä siinä vaiheessa kun tarkoitus lienee ollut aikoinaan insinööreillä että sen pyörän vaihtamalla nokkapyöräks saa kannenlaskusta aiheutunuta jakomerkkien käymättömyyttä korjattua hieman ilman että tarviis ostaa sääd.nokkapyörää tai muuttaa kiilauraa..tai näin ainakin itse uskoisin.
Tuotapa en ole koskaan tullut ajatelleeksi.
Oliskohan juuri tehtaalla jo ajateltu kannen laskun vaikutuksia, kun ovat noista pyöristä tehneet erinlaisia.
Pelkästä puristus-suhteen nostosta on varmaankin yhtäpaljon iloa kuin pelkästä peltisarjasta tai pelkästä virinokasta..
mutta kun laitetaan nämä kaikki yhteen.. tuplat, nokka,puristukset,pakosarja. jne. alkaa tulosta syntymään. 8)
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Puhut vähän mutta asiaa. Keveri otti ohc:stä kannesta 1.8mm ja lohkosta jotain. No paineet oli tosin niin kovat että penkittäessä laukes tiiviste. Eikun männät sorviin. Oli muutes aika timmi peli. Puristus suhde oliko 12.5???lateksi kirjoitti:Ei se kannen madallus ole turha juttu, jos kantta meinaa laskea niin on myös järkevää ottaaa lohkontasosta tavaraa pois. Olikohan niin että kannesta tiivisteen verran pois ja lohkosta puolet tiivisteen vahvuudesta. Ja samalla pitää kanavat koneistaa ja venttiilit isontaa hintaa tulee helposti 400€ ylöspäin, Ja tietysti kiree nokka. Tässä vaiheessa järkevää ajatella et kannataako muuten vakio autoon. Nuo muutokset kun tekee niin auto vaatii malmia kunnola eli tuplat. Peltisarja myös välttämätön. Hinta pompsahtaa tonnin paremmalle puolelle. Esim. kaverin gt corollan kone remppa ja viritys yli 3000€ Viritys on kallista.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Re: kannen lasku
paljonkohan 2 litrasen ohc sierran kannesta pitäis ottaa tavaraa pois että sais puristukset noin 11,5:1?
vai millaset puristukset kannattaa olla kun nokkana on 284 asteinen 11,5 mm nostolla, kaasareina 40 tuplat, ja peltisarja ja 2,5" putkisto? kanavatkin tietysti tarkoitus avarrella...
vai millaset puristukset kannattaa olla kun nokkana on 284 asteinen 11,5 mm nostolla, kaasareina 40 tuplat, ja peltisarja ja 2,5" putkisto? kanavatkin tietysti tarkoitus avarrella...
Sierra 2.0 OHC "cossu look" koneeton prokkis
Ford P100 Turbo "RS 100" Holset Hx40 super + RE85 + 2 bar
Fiesta"Fiasko" 1.1L nykyään 1.6L työmatkakulkine
Ford P100 Turbo "RS 100" Holset Hx40 super + RE85 + 2 bar
Fiesta"Fiasko" 1.1L nykyään 1.6L työmatkakulkine
Re: kannen lasku
Moro!
Mitenköös on mahtanut käydä puristuksille kun taunukseni 1.6 koneeseen on sovitettu 2.0 männät?
kuitenkin 1.6 iskunpituudella...
Mitenköös on mahtanut käydä puristuksille kun taunukseni 1.6 koneeseen on sovitettu 2.0 männät?
kuitenkin 1.6 iskunpituudella...
Re: kannen lasku
terve paljon uskaltais ottaa dohc ruisku kannesta?? ja missä hinnoissa on että laskee kantta ja työstyyttää sen?
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Re: kannen lasku
Omasta piti ottaa 0,75 siivu pois kun oli kiero ja makso jotain 220 egeä kun samala vaihto ohojarit ja venavarren kumit. teki jostaki seatin ohojareista uuet ja seatista net oli kumitki.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re:
Jos nyt CVH kannesta puhutaan niin kyllä sitä kairata kannattaa. Jokainen joka sitä imukanavaa on katsonut tietää, että se kaartuu sivulle kevyesti samalla kun nousee pois päin venttiilistä. Saa mukavasti lisää vistausta kun tekee siitä ns. suoran tämä vaatii ohjureiden poiston ja kaverin joka tietää miten se pitää tehdä sillä muuten päätyy vesikanavaan. Luonollisesti suurimman hyödyn tästä saa se erittäin varhainen tai ruiskun puolipallo kansi.voicecoil kirjoitti:tämä on raaka tosiasia.kannattaa ennemmin panostaa kunnon nokkaan ja nostimiin,kanttahan ei sinäänsä kannata kaivella kauheesti.ja siihen vaan peltisarja ja hormi niin saa enemmän vastinetta rahoille.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89