Cougar 2.5 V6 nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Kuhan ei ikinä erehy huohotusjärjestelmästä ja EGR:stä tulpatessa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

sendas kirjoitti: Kyllä itse ainakin syön lihat heti tuoreeltaan kuin, että niissä on homekerrostuma päällä. Liittyen tuohon EGRrään, se ei todellakaan paranna koneen toimintaa, päinvastoin!
anon kirjoitti:Entisenä V6 mondeon omistajana en kehoittaisi menemään siitä missä aita on matalin.Osta potentiometri ja uusi EGR-ventiili niin sulla on toimiva hieno moottori.

jk. Niin sen potentiometrin osanumero on ilmeisesti F5RF9B989 ,jos netistä ostat.
Kertomani perustuu omakohtaisiin kokemuksiin.
Millaista näyttöä sulla on ,ettei tarvii alkaa hotkimaan?
Mondeo -09 2.5T
:ford:
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

anon kirjoitti: Kertomani perustuu omakohtaisiin kokemuksiin.
Millaista näyttöä sulla on ,ettei tarvii alkaa hotkimaan?
jk.Toimivalla egr-venttiilillä auto liikkuu paremmin. Tämä on tosi.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
sendas
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Maalis 2012 14:54

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja sendas »

Voi olla, että TOIMIVA EGR ei suunnattomasti heikennä auton suorituskykyä, mutta ei se myöskään paranna sitä.

Fakta on vain se, että EGRrän kautta kulkeutuva pakokaasu on aina puhtaalta ilma+polttoaine reaktiosta pois. Ilmaa kulkeutuu vähemmän kaasuläpän/MAFin ohitse ja tämän takia polttoaineen ruiskutus on myös vähäisempää.

Muistetaan nyt kuitenkin tämä juttu, että ideaali palamisreaktio ottomoottorissa saadaan sillä kun sumutetaan tasainen polttoaine+ilma (happi) seos sylinteriin, puristetaan ja sytytetään se. EGRn tuoma pakokaasu on pelkkä sylinterin täydennysaine. Tällä saadaan typen päästölukuja kaunisteltua auton markkinoinnissa, se ei ole minkään muun takia.

Ja tämän takia EGR ei toimi/syötä pakokaasua täyskaasukiihdytyksessä, koska sylinterit halutaan täyteen palamiskelpoista materiaalia.

Rikkinäinen EGR venttiili on jo eri juttu sinänsä...

Tuskin kukaan, joka on avannut ja putsannut 250-300tkm ajetun v6 padan imusarjat, laittaa tuota egrrää toimimaan. Omassanikin oli niin karstaiset 250tkm kohdalla, että osa alemman imusarjan reijistä oli tukkeutunut melkein kauttaaltaan. Tuo kivettynyt mömmö kun lähtee imusarjoista kohti venttiilejä, niin kohta sitä saa jumpata oikein olan takaa.

Tämä v6 motti on erittäin hieno moottori niin visuaalisesti kuin luonteeltaan, kuitenkin nuo muutamat vitsaukset, kuten tämä EGR ja vesipumppu kannattaa hoitaa, muuten pilaavat hyvän motin maineen totaallisesti.
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

Eli summa summaarum , egr venttiili kannattaa vaihtaa, esim paljon ajetusta moottorista kartoittumisen takia jolloin venttiili on mahdollisesti jumiutunut auki asentoon ,
mikä heikentää moottorin tehoja.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
sigma16
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Loka 2014 11:10

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja sigma16 »

tämä ei nyt välttämättä aiheuta ketjun aloittajassa toimen piteitä sen cougarin kanssa kun oma fordsonini on mk2 focus mutta kerron tähän tälläisenkin huomion että focus nyki aika tavalla kiihdyttäessä,normi kiihdytyksessä hiukan aina ja välillä niin että meinas paikat pudota hampaista,autoon vaihdettiin moottorin johtosarja,siis ei tulpanjohtoja vaan koko kaapelivyyhti(maksoi muistaakseni 250e)ja nykiminen loppui siihen.fordsonollillani oli ajettu siinä kohtaa n.160tkm.
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Paljon on kommentteja tullut. Kiitoset siitä teille. Palaten alkuperäiseen ongelmaan, vaihdoin eilen Cougarin bensasuodattimen. Ei vaikutusta nykimiseen, mutta oli kyllä jo korkea aika vaihtaa. Sen verran vanhan oloinen oli ja todella huonokuntoinen. Tilasin eilen uuden kaasuläppäanturin. Katsotaan korjaantuuko nykiminen tällä .Seuraavana on sitten pakko lukea vikakoodit ja luultavasti paikallistaa tuo vika EGR.ään tms. :|
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

sammy82 kirjoitti:Forscan ohjelmalla saat vikakoodit tarkastettua.
http://forscan.org/download.html
Noniin...
Kiitos sammy82. Sain yhteyden Forscan ohjelmalla ja OBD-johdolla Cougariin.

Vikakoodeja ei ollut muistissa. Katsoin kaikki mahdolliset livedata arvot läpi ja kaikki sensorit tms olivat ok. Nokka-akselintunnistin, MAF, kaikki sylinterit, bensansaanti tms kunnossa. Ainoastaan selvästi pisti 2 asiaa mieleen joista ei kuitenkaan vikakoodeja ole muistiin kirjautunut. Kaasuläpän asentoanturi antoi matalia jännitteitä ja se olikin odotettavissa sillä senhän jo kertaalleen mittailin yleismittarilla. Eli täyskaasulla antoi live datan mukaan sellasta tietoa ECU:lle että kaasua on painettu vain 62%. Tyhjäkäynnillä näytti arvoa 18%. Lisäksi toinen jonka huomasin oli " air intake temperature " joka näytti 46 - 55 celsiusta vaikka ulkona on -2. Ihan celsiusasteita tuo ohjelma kyllä näytti. Voiko tuollainen anturivika aiheuttaa " nykimistä ".

Nyt odotellaan uutta kaasuläppäanturia mutta pitäisikö tuon lämpötila-anturin lukemia kummastella? Kommetteja? :idea:
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Pystyykö tuollaista IAT sensoria putsaamaan vai pitääkö ostaa uusi? Onko olleellinen seoksille tms?
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

Youtubella on videoita aiheesta.Katsopa sieltä.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Lähinnä videioita ks. osan irroittamisesta löytyi. ( "Ei puhdistuksesta" ) Tuskin rikkinäistä anturia putsaamalla korjaakaan. Mutta oletteko sitä mieltä että tuo voisi vaikuttaa myös ongelmiini liittyen nykimiseen. :oops:
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

Kyllä voi hyvinkin vaikuttaa.Eikös siellä YouTubella ollut juttua ton sensorin testaamisesta.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Kyllähän tuo testailtua tuli että ei toimi anturi kuten pitää. Kaippa sekin on sitten tilailtava. :|
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Laitetaan taas vähän päivitystä.

Irroitin imuilman lämpöanturin ja putsailin sen sekä muut kontaktit. Jollain ihmeen kaupalla se rupesi näyttämään Fordscanin mukaan oikeita arvoja. Ei kuitenkaan testilenkin perusteella vaikuttanut mitenkään nykimisongelmaani. Nykiminen on lisääntynyt siten että pienellä pintakaasulla nykii myös.

Kattelin vikakoodit uudestaan ja kas kummaa, oli pamahtanut 2 pv sisään 2 vikakoodia.
1. EGR flow detected. Eli voisiko olettaa että ed. omistaja (t ) ovat tuon tulpanneet jo, sillä tuollaisen koodin lykkäsi. Samalla huomasin että vikakoodia ei syty mittaristoon koska ilmeisesti polttimo palanut tai se on irroitettu.
2. Toinen koodi oli " misfire cylinder 3, eli meinaako jotai sytkäpuolen ongelmaa? Puola, tulpanjohdot kyllä vaihettu.

Kaasuläpän asentoanturia vielä postista odottelen, mutta alkaa tuntua että ei tämä selviä ikinä. Seuraavaksi sitten täytyy tuo EGR tarkastaa ja lykätä varoitusvaloon uusi polttimo :P Ihme kyllä auto on katsastettu 2kk sisään, eikä mitään mainintaa tuosta että polttimo on " pois / tai palanut. OBD-testin mukaan kuitenkin vikakoodit nolla, ja MIL valo OFF.

:|
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Noniin. Uusi kaasuläpän asentoanturi saapui. Anturin vaihdettu eikä ollut vaikutusta nykimiseen. Täysin samanlaista vieläkin. Nyt olisi siis 1 ylimääräinen asentoanturi kaupan jos jollaan tarvetta. :cry:

Eli alkaa olemaan aika mystistä tämä homma. Kävin puolan ja johdot vielä kertaalleen läpi ja ne ovat nyt ok. Enää ei tule live datassa OBD.llakaan misfireä tms.

Testasin EGR venttiilin toimivuuden painepumpun kanssa. Siellähän se venttiili tuntui aukeavan ja menevän kiinni. Tämän jälkeen tulppasin alilaineletkun oletuksena ettei tuo nyt pääse enää aukeamaan. EGR.än osittaisen tulppauksen jälkeen alavääntö tuntuu paremmalta mutta nykiminen vielä 1500 - 2500rpm isolla kaasulla jatkuu.

Nykiminen on siis sellaista, kun lähtee kiihdyttämään esim. 40-50km/h vauhdista 3 vaihteella kaasupohjassa niin auto pätkii kokoajan kierrosten noustessa. Jos taas kiihdyttää 2 vaihteella esim. 3000rpm - 5000rpm ja vaihtaa talla pohjassa kolmoselle, niin nykimisestä ei tietoakaan. Todella outoa. Pätkiminen on ainoastaa tuolla kierrosalueella ajettaessa millä vaihteella tahansa.

Ainoa huomiota herättävä seikka on, että kiihdyttäessä pakokaasu on todella vaaleaa ja laihan oloista. Pölläyttää myös aika pilven. Kone on kuitenkin kunnossa. Ei syö jäähdytysnesteitä eikä nesteet sekaisin. Ei siis kansipahvi asioita.

MAF jännitteet kunnossa ja se näyttää sellasta 3-4 grammaa tyhjäkäynnillä ja nousee siitä suht. tasaisesti kierrosten noustessa. IAT kunnossa. Ei imuilmavuotoja.

En oikein itse keksi enää mitä kannattaisi tarkastaa / vaihtaa. Ei vaan viitsisi luovuttaa, kun on jo kaikkea touhannut.

Seuraavaksi varmaan putsaan MAFin vielä toiseen kertaan, ja teen EGR-venttiilille tiivisteen kaulaan pellinpalaisesta / vastaavasta " tukkeen ". Alkaa tässä jo mietityttämään olisiko Lamdoissa ongelmia. Ei kuitenkaan anna vikakoodeja.

Vikakoodeja ei anna muualtakaan. Live dataa seurattaessa ainoat mielenkiintoiset seikat ovat: FORDSCAN OHJELMALLA

EVAP venttiilin jännite = 0V
EVAP venttiilin sykli = off
FUELSYS2 = Error

Näitä en ymmärrä, sillä kun DTC:stä lukee koodit, niitä ei tule. Itse siis oletan, että Cougarissa ei ole käytössä tuollaista EVAP-venttiiliä ja tuo FUELSYS2 on joku muu touhu, sillä FUELSYS1 näyttää joitain voltteja / arvoja.

Alkaa tässä itse keinot loppumaan,
Idearikkaita ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. :|
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

Eiköhän sullakin ole EVAP systeemi cougarissa.Noita nykimisiä voi aiheutta systeemissä vuodot ja venttiilin jumitus.Niitä juotoja on kuulemma hankala
paikallistaa, niitä etsitään erikoisvalojen kanssa.

jk. Niin se fuelsys ilmoitus vois johtua tosta EVAP:tä
Mondeo -09 2.5T
:ford:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tyypillisen syttö / puolavian tunnusmerkit nuo oireet täyttää, saattais olla kampianturissakin häikkää kun se ei aina näy vika koodeissa, toki tuo että vika esiintyy yhdellä kuormitusalueella ei tue kampianturi vikaa.
Aikasemmin kirjoteltiin moottorin johtosarjasta, niin ethän sekoittanut sitä tulpanjohtoihin.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

anon kirjoitti:Eiköhän sullakin ole EVAP systeemi cougarissa.Noita nykimisiä voi aiheutta systeemissä vuodot ja venttiilin jumitus.Niitä juotoja on kuulemma hankala
paikallistaa, niitä etsitään erikoisvalojen kanssa.

jk. Niin se fuelsys ilmoitus vois johtua tosta EVAP:tä
p3 kirjoitti:Tyypillisen syttö / puolavian tunnusmerkit nuo oireet täyttää, saattais olla kampianturissakin häikkää kun se ei aina näy vika koodeissa, toki tuo että vika esiintyy yhdellä kuormitusalueella ei tue kampianturi vikaa.
Aikasemmin kirjoteltiin moottorin johtosarjasta, niin ethän sekoittanut sitä tulpanjohtoihin.

Osaisiko joku kertoa missä tuo EVAP-venttiili sijaitsee? Ei oikein tunnu löytyvän tietoa ks. osasta. Live datassa näyttää että EVAP olisi täysin mykkä. Ilmeisesti venttiili jumissa? Onko tuo joku pakokaasuhöyryjen takaisin kierrätys tms?

Jk:

En kyllä sekoittanut tulpanjohtoihin, Ei vaan ensimmäiseksi tekisi mieli ruveta koko johtosarjaa uusimaan. Luulisi sitä paitsi vaikuttavan kaikilla kierrosaluella jos vikaa jossain johtosarjassa? Lähinnä alkaa epäilyttämään tuo EVAP ja mikä ihme se on, sekä mahdollisesti lamda. Onko lamdalle V6 mallliin Cougariin / Mondeeon jotakin ohjeellisia jännitearvoja vai noudatteleeko noita standardeja seoksen suhteen? Lamdakaan ei tosin koodia anna, ja päästöt olivat reippaasti alle sallitun katsastuksessa.

Ja millä kierrosalueella tuo lamda yleisesti vaikuttaa? Eikös MAF kerro tietyn kierrosalueen jälkeen ECUlle tarvittavan?

Voisin nyt tarkastaa ensin tuon EVAP-venttiilin, jos joku enemmän asiasta tietävä voisi mahd. arvata missä se on? :oops:
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

Tässä juttua evap:ta http://www.obd-codes.com/p0440
Jos tällä saisit paikallistettua. Niin siinä on video vuotojen etsinnästä.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Noniin,

Vihdoinkin oli jäänyt muistiin jokin vikakoodi. Tälläinen löytyi:

P1131 Lack Of HO2S11 Switch - Sensor Indicates Lean

May caused by:

- HO2SHTR11 Heater Circuit Malfunction
- Low fuel pressure

Ilmeisesti tästä voisi päätellä että vika ei olisi sytytyksessä ( sieltähän kaikki jo milteen uusittukin ) vaan viittaisiko tämä koodi lamdoihin tai bensapuoleen? Varmaan tämä EVAP vaikuttaa myös tähän :shock:

Ei kai sytytyksen viat voi tullaiseen laihaan seokseen vaikuttaa? Imuilmavuotoja en ole löytämälläkään löytänyt. Katalysaattorihan voisi myös vaikuttaa tähän? Eli jos katin kamat on irrallaan putkessa?Mahdollista

Näitä vaihtoehtoja on kyllä taas "liikaa". Mitähän sitä enää tekisi :mrgreen:
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja anon »

Olisko yksinkertaisesti pensapumppu loppu. Tai paine pääsee evap:in kautta karkaamaa.Voisit mitata pensapaineet polttoaine kiskosta.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja p3 »

Imuvuodot aiheuttaa yleensä tyhjäkäynti / päästöongelmia, laihaa seosta kuten evap vuotokin, mutta pitäs mennä tosi laihalle että nykii täyskaasulla, pintakaasulla nykimistä laiha seos aiheuttaa kyllä. Tuo ilmoitus laihasta seoksesta voi johtua siitä että lambdan korjaus kerroin on tapissa.
Rikkinäinen katalysaattori päästöongelmia, eikös tässä ollu päästöt kunnossa?
Käyttää pakokaasumittauksessa, kattoo seokset koko kierrosalueelta.
Bensan paineet kannattee mitata, mutta jos pumppu ei jaksa tarpeeksi tuottaa tavaraa niin mistä sitä sitten isoilla kierroksilla tulee.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

p3 kirjoitti:Imuvuodot aiheuttaa yleensä tyhjäkäynti / päästöongelmia, laihaa seosta kuten evap vuotokin, mutta pitäs mennä tosi laihalle että nykii täyskaasulla, pintakaasulla nykimistä laiha seos aiheuttaa kyllä. Tuo ilmoitus laihasta seoksesta voi johtua siitä että lambdan korjaus kerroin on tapissa.
Rikkinäinen katalysaattori päästöongelmia, eikös tässä ollu päästöt kunnossa?
Käyttää pakokaasumittauksessa, kattoo seokset koko kierrosalueelta.
Bensan paineet kannattee mitata, mutta jos pumppu ei jaksa tarpeeksi tuottaa tavaraa niin mistä sitä sitten isoilla kierroksilla tulee.
Isoilla kierroksilla auto siis toimii kuin unelma. Tehoa tuntuu olevan, ja kaikki vaikuttaa normaalille kun kierrokset ylittävät 3000RPM ja kaasu on pohjassa. Tuo nyintä on vain 1500 - < 3000RPM reilulla kaasulla.

Katalysaattoria ensin epäilin itse, mutta katsastuksen päästöarvot olivat:

CO-pitoisuus: Mitattu 0,07% (Sallittu: 0,20%)
HC-pitoisuus: Mitattu 32ppm (Sallittu: 100%)
Lambda-arvo: Mitattu 0,99 (Sallittu: 1,03)
CO2-pitoisuus: Mitattu 15,20% (Sallittu: ei vertailu arvoa)
O2-pitoisuus: Mitattu 0% (Sallittu: 5,00%)

Lamdoissa tuskin on vikaa. Tässä alla linkki kuvankaappauksesta lamdan toiminnasta eri kierrosalueella.
http://uppaa.fi/image/TSk

Bensapumppu ei anna vikakoodia, ja paine vaihtuu live datassa tasaisesti kun antaa kaasua. Kaiketi näyttää siltä, että tuo EVAP venttiili on mahdollisesti syyllinen. Itsellä ei tosin mitään hajua missä tuo venttiili sijaitsee, ja netistä en ole Cougariin liittyvää tietoa löytänyt.

Tässä alla kuvia live datasta.

http://uppaa.fi/image/TSy
http://uppaa.fi/image/TS2

Mikä mahtaa olla tuo " EVAPCV_F " Yes Fault. Vikakoodia ei anna kuitenkaan. Lisäksi tuo EVAPCP ja EVAPCV näyttää 0%.

Voe voe. Ajattelin tarkastaa tuon venttiilin jos sen löydän, tämän jälkeen pohditaan lisää. :cry:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja p3 »

Se evapin hiilisäiliö on tankin päällä mondeossa, sieltä tulee bensalinjojen mukana kolmas putki konehuoneeseen joka on se bensahöyryjen imusarjaan syöttö putki, venttiili on siinä putkessa konehuoneessa.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Tvisti
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Loka 2014 22:36

Re: Cougar 2.5 V6 nykii

Viesti Kirjoittaja Tvisti »

Ei kyllä näy missään moista venttiiliä konepellin alla ainakaan tässä V6 koneessa :cry:
Vastaa Viestiin