ST Focus kokemuksia!

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
kursu
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Touko 2014 19:31

ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja kursu »

Terve!

Mieltänne varmaan lämmittää, että nykyinen ranskis kuski aikoo liittyä joukkoonne! :) Kaipailisin kuitenkin hieman helppiä/mielipitäitä/kokemuksia ennen Fordin ostoa. Koska tämä koskee auton hankintaa... en ole 100% varma onko tämä aihe nyt oikealla alueella, joten pyydän siitä jo etukäteen anteeksi.

Sitten asiaan, eli harkitsen st focusta 2.5l koneella eli vanhempaa mielellään 06vm. Ei facelifhti. Olen käynyt koeajamassa yhtä ja vaan yhtä sen vuoksi kun niitä ei kauheasti ole myynnissä ja melkein kaikki on 200+ kilsan päässä :/
Tämä yksilö oli alle 100tkm ajettu, mutta ihmeen paljon oli käytön jälkiä ja varsinkin kiven iskuja... etupuskurin kiven iskut ovat irrottaneet lakkaa ja lakka on jatkanut irtoilemistaan isommalta alueelta... onko tämä kaikissa sama? Olen kuullut, että joitan on maalailtu uusiksi takuuseen, mutta en ajatellut ongelman olevan enää 06vm focuksissa.? Toinen ihmetyttävä asia oli turbon ääni.. on ennenkin tullut ajeltua turbo autoilla, mutta kaikki on ollut kovin hiljasia... st:n turbo kuitenkin pihisi (ei omasta mielestä ainakaan ollut viheltämistä) koko ajan. Eli tasasella kaasulla tai moottorijarrulla pientä pihinää ja kiihdytyksessä tietenkin isompaa ääntä ja ääni lakkasi vasta kun auto pysähtyi=kytkin pohjassa. Koska en itse voi verrata sitä mihinkään toiseen st focukseen (ainakaan vielä) kysyn siis, että onko tuo normaalia näissä vai onko esim. turbo pikkuhiljaa jo antamassa periksi tai jos ääni on normaali niin joku läpivientikumi pois paikaltaan tms jonka vuoksi tuo ääni kuuluu sisälle. Ajettu on kuitenkin aika vähän siinä mielessä, että turbon luulisi kestävän vielä aika kauan. ? :D Mitenhän näissä on mahtanu arvo laskea viime vuosien aikana? Joudun kuitenkin ottamaan lainaa ja mietiskelen, että onko tässä hankinnassa mitään järkeä.. Takkiin tulee VARMASTI, mutta eri asia korvaako autolla ajetut kilsat sen menetyksen :) Autosta kuitenkin tykkäsin, oli mielestäni mukava ajaa. Mutkissa meni oikein hienosti, noh minähän vertaan sitä 400tkm ajettuun patonkiin :D
Ideana olisi, että saisi jonkun urheilullisemman omistaa vielä nuorella iällä ja ehkä 2-3 vuoden päästä pistää rahaksi jolloin voisi ostaa ihan normin käyttö auton.. (ellei jää koukkuun :D)

Tuossa nyt mitä tällä hetkellä pyörii päässä... lähinnä tuo turbo ääni ja lakan irtoilu epäilyttää. No ehkä vähän se arvon laskeminenkin.. olisi kuitenkin kiva saada siitä vielä 8-10k kun sitä on myymässä.. riippuu tietty missä kunnossa sen saa pidettyä ja kuinka paljon tulee ajettua... PÄÄASIA on ranskalaisesta eroon pääsy :)

Kiitän jo etukäteen kaikkia, jotka jaksavat vastailla! =)
Viimeksi muokannut kursu, 04 Touko 2014 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: ST Focus harkintaa

Viesti Kirjoittaja anon »

Miten kulkupuoli toimi?Oman kokemuksen mukaan terveestä turbosta ei kuulu mitään.Siellä saattaa olla jonkinlainen vuoto letkussa tai turbo vetelee viimeisiään.Parhaassa tapauksessa voit varautua turbo remonttiin.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
kursu
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Touko 2014 19:31

Re: ST Focus harkintaa

Viesti Kirjoittaja kursu »

Kyllä auto kulki mielestäni normaalisti... pirteä pelihän se muutenkin on... en huomannut mitään savuttamista tai muuta outoa. Juuri siksi kysyn tästä täällä, kun omakin kokemuksen mukaan turbo on hiljaa kunnes se oikeasti tekee jotain :D pihinää kuitenkin kuului kun ahtopaine näytti oikeastaan nollaa.. Lainasta olisi tarkoitus jäädä varalle jos esim. turbo sattuu hajoamaan, mutta parempi olisi kun kestäisi :)
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Jos on turbon ääni tervettä,niin kuuluuhan se kun konehuoneesta tulee putki sisälle. Voorti halunnut näin tehdä sporttisemman vaikutelman sisätiloihin.

Vakionahan se ei kulje mihinkään,mutta jo stage 1 lastulla moottoriin saa asennetta.

Harmi vaan,että aika paljon perus vikoja on focus st225 mallissa.

Jos ostat niin varaudu n.2-3000e menoeriin.

-vetoakselit
-pyöränlaakerit
-etu ja taka vakaajat. Puslia menee ja voortilta ei saa vaan puslia. Jälleenmyyjät erikseen.
- takapuskurin ja lokarin välistä maali lähtee poistyyppivika mk2 korimallissa.

-latureita menee mallikohtaisesti
-varsinkin,jos ostaa 100tkm ajetun niin sehän on jo valmiiksi pommi yleisesti,koska autohan on jo vanha.

-Liian raskas moottori painaa niin etupuolen osat ei kestä ja hirmunen vääntö varsinkin viritettynä.

- miksi minä sitten omistan kyseisen mallin? On siinä vaan niin paljon hyvääkin.

Jos varautuu ja jos ei ole ylimääräistä rahaa niin en suosittele ostamaan.
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Noista "vioista" pääsee kun vaihtaa vanhempaan ST Focukseen... Tosin ruostetta saa pelätä ja niistä varmasti löydät muualta aiheesta...
Ja mutkaan menee vähintään yhtä hyvin kuin uudempi ja tehokkaampi mallinsa..
En uskalla enempää mainita aiheesta, kun jotkut alkaa puhua saivartelusta...
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Hurricane79
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Loka 2014 15:01

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Hurricane79 »

No jopas on negatiivinen ilmapiiri..

Itse tuli hankittua vuoden 2010 Ford Focus ST60. Vaikka edellä väitettiin että jos on 100K mittarissa niin ovat valmiiksi paskana, olen täysin erimieltä. 92000km On mittarissa ja auto on kuin uusi, sen tuntee ja aistii kaikesta.
Menohaluja vekottimessa on mielestäni hemmetisti, varsinkin 60-80km/h vauhdista kun (jos) lyö lapun lattiaan niin kyllä liikkuu, ainakin minun makuuni. Saundit ovat hienot, ei teinipörinät mutta murisee, sihisee ja paukkuukin mukavasti.
Ajettavuus (alusta ja ohjaus) ovat erittäin mieleiset ja jämäkät. Mielestäni halvaksi pikkuautoksi (ja ylläpitokustannuksiltaan järkeväksi) autoksi tämä on yllättävänkin sporttinen ja laadukas ajettava.
Täytyy tietysti muistaa että jokaisen auton saa paskaksi jos tarpeeksi revittää.

Täytyy kyllä tunnustaa että tuli hieman yllätyksenä ettei laitteeseen saa lohkolämmitintä (?)
Säteilylämmittimet lienee schaissea ja webastoon saa upottaa pari tonttua? No näillä mennään.

Koska kyseessä on elämäni ensimmäinen Ford, olen vielä hieman ullakolla ST:n tekniikasta. Jos paikalla on pidempään ST Focuksen omistaneita niin olisi mukava jos joku viitsisi hieman avata auton tekniikkaa, sudenkuoppia ja kokemuksia.

Itse en tätä laitosta aio lastutella. Ei nuo etukäpälät pidä nykytehoillakaan..
- Olut ei koskaan nouse päähän, se laskehtii muniin.. ja kun se aikansa laskehtii muniin nousee seieltä kusi päähän..- Vilosooffi Hurrikaani.
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Minä ostin uutena 12.12.2007 tampereen automaalta oman focukseni. Nyt on mittarissa 142tkm.

Vaihdettujen osien määrä on melko suuri käyttöautoksi,jos unohtaa kaiken muun ylimääräisen räpeltämisen spoilereineen ja tekniikoineen.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja KajS »

Hurricane79 kirjoitti:
Täytyy kyllä tunnustaa että tuli hieman yllätyksenä ettei laitteeseen saa lohkolämmitintä (?)
Säteilylämmittimet lienee schaissea ja webastoon saa upottaa pari tonttua? No näillä mennään.
Mondeomiehenä irroitin tuolta nuo lauseet. Siksi että yli 10 vee arkifoordkokemuksella sanoisin, että lohkis tai säteilylämmitin ovat turhia kapistuksia. Mondeoon se tuli asennatettua turhaan (se starts-but-dies-off-ilmiö), neljästä tavisfocuksesta kahdessa on ollut lohkis/säteilylämmitin. Ne kaksi 1,6/100 hp- versiota oli ilman eikä sitä sähköpiuhaa kaivattu. Jostain kumman syystä nykyiseen ecobeastiin on laitettu lämmitin. Turhaan. Kunhan on oikeat öljyt ja akussa virtaa niin toimii.

Ja anteeksi ST-miehet taviksen kommentit tähän topikkiin, mutta nuo lämmitinjutut koskee samalla lailla korkeampivireisiä kuin taviksia. Ja lopuksi: Rstuningin juttuja kannattaa uskoa, onhan se auton omistaminen ja ylläpitäminen alusta asti referenssi vailla vertaa.

Vielä yksi vinkki uudelle ST-miehelle: tarkasta vaihteiston öljymäärä. Sitä on yleensä liian vähän. 92000 km kohdalla sen voisi vaihtaakin.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

KajS kirjoitti: Mondeomiehenä irroitin tuolta nuo lauseet. Siksi että yli 10 vee arkifoordkokemuksella sanoisin, että lohkis tai säteilylämmitin ovat turhia kapistuksia. Mondeoon se tuli asennatettua turhaan (se starts-but-dies-off-ilmiö), neljästä tavisfocuksesta kahdessa on ollut lohkis/säteilylämmitin. Ne kaksi 1,6/100 hp- versiota oli ilman eikä sitä sähköpiuhaa kaivattu. Jostain kumman syystä nykyiseen ecobeastiin on laitettu lämmitin. Turhaan. Kunhan on oikeat öljyt ja akussa virtaa niin toimii.

Ja anteeksi ST-miehet taviksen kommentit tähän topikkiin, mutta nuo lämmitinjutut koskee samalla lailla korkeampivireisiä kuin taviksia. Ja lopuksi: Rstuningin juttuja kannattaa uskoa, onhan se auton omistaminen ja ylläpitäminen alusta asti referenssi vailla vertaa.

Vielä yksi vinkki uudelle ST-miehelle: tarkasta vaihteiston öljymäärä. Sitä on yleensä liian vähän. 92000 km kohdalla sen voisi vaihtaakin.

Pidin itsekin säteilylämmitintä ihan turhana kapistuksena,mutta näin melkein 7-vuoden kokemuksella voin kertoa,että on se paljon parempi kui sitä ei olisi ollenkaan. Tarvitsee vain olla 2-3h roikan nokassa kovilla -20 asteen pakkasilla niin siitä on hyötyä. Hyvä olla myös akku kunnossa. Akusta,kun alkaa virta loppumaan niin se pukkaa ajonestonpäälle ja sen jälkeen siihen joutuu laittaan uuden ohjauksen,jotkut käyttää autoa huollossa niin ne kuittaa vian pois.

Itsellä on tuostakin kokemusta,kun map-anturi meni sököksi niin ei startannu edes vikakoodimoodissa. Sitten loppu akusta virta ja sen jälkeen ei sanonut mitään,vaikka samalla vaihdoin akun ja map-anturin. Itseltä löytyy sellainen moottorinohjaus kapula niin koodasin softan uusiksi niin pärähti käyntiin. Laitoin akuksi muistaakseni 85ampeerisen transitin akun. Muistaakseni focuksen oma-akku oli 65ampeerinen. Se transitin akku mahtu just ja just sinne akkutelineeseen.

Autoonhan saa sen vesiletkun lämmittimenkin,mutta siinä on ongelmana sitten,että auto ei välttämättä käynnisty ensimmäisellä,toisella startilla... Moottorinohjaus saa vääriä lukemia niin sillä menee vähäksi aikaa pasmat sekaisin,
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: ST Focus kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Hurricane79 kirjoitti:No jopas on negatiivinen ilmapiiri..

Itse tuli hankittua vuoden 2010 Ford Focus ST60. Vaikka edellä väitettiin että jos on 100K mittarissa niin ovat valmiiksi pökäleenä, olen täysin erimieltä. 92000km On mittarissa ja auto on kuin uusi, sen tuntee ja aistii kaikesta.
Menohaluja vekottimessa on mielestäni hemmetisti, varsinkin 60-80km/h vauhdista kun (jos) lyö lapun lattiaan niin kyllä liikkuu, ainakin minun makuuni. Saundit ovat hienot, ei teinipörinät mutta murisee, sihisee ja paukkuukin mukavasti.
Ajettavuus (alusta ja ohjaus) ovat erittäin mieleiset ja jämäkät. Mielestäni halvaksi pikkuautoksi (ja ylläpitokustannuksiltaan järkeväksi) autoksi tämä on yllättävänkin sporttinen ja laadukas ajettava.
Täytyy tietysti muistaa että jokaisen auton saa paskaksi jos tarpeeksi revittää.

Täytyy kyllä tunnustaa että tuli hieman yllätyksenä ettei laitteeseen saa lohkolämmitintä (?)
Säteilylämmittimet lienee schaissea ja webastoon saa upottaa pari tonttua? No näillä mennään.

Koska kyseessä on elämäni ensimmäinen Ford, olen vielä hieman ullakolla ST:n tekniikasta. Jos paikalla on pidempään ST Focuksen omistaneita niin olisi mukava jos joku viitsisi hieman avata auton tekniikkaa, sudenkuoppia ja kokemuksia.

Itse en tätä laitosta aio lastutella. Ei nuo etukäpälät pidä nykytehoillakaan..
Olen omistanut nyt kaksi uutta autoa. Voin kertoa,että n. 30tkm jälkeen autosta häviää se uuden karheus.

St:n tekniikasta sen verran,että MAF,MAP,Ahtopainesäädin kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein,jos meinaa saada kaiken hyödyn auton moottorista. Varsinkin MAF-anturi sanelee täysin ehdot tässä automerkissä. Jos map-anturi antaa väärää tietoa se menee maf-anturille jne.. Sitten lukee esp-system fault ajotietokoneessa.

Maf-anturi löytyy konehuoneen yläpuolelta ns. Ilmantunnistin mut se sanelee täysin mitä moottorissa tapahtuu. Map-anturi löytyy ennen kaasuläppää välijäähdyttimen putkesta ja ahtopainesäädin löytyy turbon päältä.
Vastaa Viestiin