Focus st

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Elikkä tollasta auto olen nytten katellut ja netistä haeskellut tietoa että onko miten käyttövarma auto mutta ei oikein tietoja löydy.
Niinpä aattelin täältä kysellä että onko mitä lastentauteja tossa ja miten osien saatavuus?
maddiih
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Tammi 2014 16:25

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja maddiih »

Uudempaa st:tä vai vanhaa?
-05 st220 mondeo
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Kyseessä 2006 st unohtu laittaa
nenzo
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2014 14:01

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja nenzo »

Vuoden 2006 Focus ST on varmasti suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan hyvä auto, mutta käyttövarmuudesta en osaa sanoa mitään. Hyvä vaihtoehto ko. autolle voisi olla Focus 1.6 EcoB Mountune Performance MP200, joka löytyy autotallistani.
Suoritusarvot autoissa ovat lähes identtiset ja kulutuslukemissa on melko suuri ero: 13,8/6,8/9,3 l/100 km vs. 7,7/5,0/6,0l/100km. Jos kiinnostaa, niin lisätietoja löytyy myyntipalstalta.
maddiih
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Tammi 2014 16:25

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja maddiih »

Varmasti todella hyvä vaihtoehto tuo 1,6 pata mutta jos yhtää sitä kaasujalkaa polttelee, ees vähänkää ni kyllä suosittelen st:tä, käyttökokemusta laitteesta ei ole mutta seat altea 1,6 litran motin jälkee ku vaihoin tohon -05 st220 mondeoo ni en oo sitä hetkeäkään katunu. Se ei enään vaa mulle riittäny. Vaikka kylläkin se 1,6 litranen on kestävä ja vähä ruokanen kone
-05 st220 mondeo
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Toi ecoboost on liian hintava joten sen voi unohtaa.
Kellään ei siis oo kokemuksia ton st koneen kestävyydestä esim?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja focst »

Viides vuosi menossa ja ei ainakaan vielä mitään kovin isoja murheita ollu..nyt 110tkm ajettu 06vm..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
yritäedes
Viestit: 2154
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Omaa kokemusta ei ole, mutta kestävän moottorin maineessa tuo Volvo-kone on ollut (tietenkin sillä edellytyksellä, että on huollettu ajallaan).
Sama moottori kuljettaa kepeästi myös isompikorisia autoja, kutan Volvo S80, Mondeo MK4 tai S-max. Noihin verrattuna se pääsee Focuksessa helpolla - rata-ajot on taas sitten luku erikseen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Alright kaunkohan noissa toi turbo kestää?
focust onko autolles sit muuta tehty ku perushuoltoja?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

maddiih kirjoitti:Varmasti todella hyvä vaihtoehto tuo 1,6 pata mutta jos yhtää sitä kaasujalkaa polttelee, ees vähänkää ni kyllä suosittelen st:tä, käyttökokemusta laitteesta ei ole mutta seat altea 1,6 litran motin jälkee ku vaihoin tohon -05 st220 mondeoo ni en oo sitä hetkeäkään katunu. Se ei enään vaa mulle riittäny. Vaikka kylläkin se 1,6 litranen on kestävä ja vähä ruokanen kone

Sorry asian vierestä puhuminen, mutta en kyl välttämättä menis suoriltakäsin vertailemaan altean 1.6:sta focuksen mountuneviritettyyn ekopuustiin...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja focst »

Laturi, vetoakselit,pyöränlaakerit,etualatukivarsien takahelat ja nokkaakselien stefat vaihdeltu..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Onkos tossa viellä tyyppivikana vetoakselit jos noin vähillä kilometreillä jo pitänyt vaihtaa ja kustantiko paljonkii vaihto?
sama homma nokkaakselien stefat paljon velottivat vaihdossa?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja focst »

Vetoakselin suojakumit hajoaa sisäpäiden nivelistä..fordin kautta ei saa pelkkiä kumeja volvon kautta ois saanu mutta oli mulla jo myöhästä rupes tärryyttämään..jakopään osat kohtuu hintaset stefat alle 10e kpl vetarit oli hintavat 650-750e kpl noin nyt on ruvennut saamaan myös kunnostettuja ja ne oli jotain noin 300e kpl..työ hinnoista en osaa sanoa ite vaihdellu kaikki tarvittavat osat..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Selvä juttu.
Yritin netistä ettiä tieto mitä turbo toi kone käyttää mut ei oikein löytynyt,tietääkö kukaan mikä siellä pyörii?
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

tonza85 kirjoitti:Selvä juttu.
Yritin netistä ettiä tieto mitä turbo toi kone käyttää mut ei oikein löytynyt,tietääkö kukaan mikä siellä pyörii?

Ku Klux Klan ( kolmen keijon turbo siellä pyörii vakiona)

Kannattis varmaan sun tonzan ottaa tuo haku päälle. Täällä klubillakin on hieman keskusteltu focus st turbo aiheesta.

Muutamalla eri yksilöllä käyt koeajolla ni saat jonkinlaisen tuntuman kyseiseen vekottimeen.

Alkaahan tuo hinnaltaan olevan jo "halpa" monelle työssäkäyvälle ihmiselle vrt. uuteen joka makso yli 41ke. Mut onhan se jo 7-8 vuotta vanha malli.
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Hakua on kyllä käytetty mutta turboa en löytänyt.
Tarkempi kkk turbon merkki onko sama mitä volvo käyttää vai fordi laittanu toisenlaisen?
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

tonza85 kirjoitti:Hakua on kyllä käytetty mutta turboa en löytänyt.
Tarkempi kkk turbon merkki onko sama mitä volvo käyttää vai fordi laittanu toisenlaisen?
K04 ahdin siellä volvossa hyrrää. Käsittääkseni se kkk on sulautunut nykyään borg warnerin kanssa ja 2009 Focus RS:ssähän on borg warnerin ahdin.

Focus st turbossa on sama ahdin,kuin s-maxissa ja mondeossa ja vain volvon c30 t5:sessa.
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Rstuning kirjoitti: K04 ahdin siellä volvossa hyrrää. Käsittääkseni se kkk on sulautunut nykyään borg warnerin kanssa ja 2009 Focus RS:ssähän on borg warnerin ahdin.

Focus st turbossa on sama ahdin,kuin s-maxissa ja mondeossa ja vain volvon c30 t5:sessa.
Onkohan turbo jo loppuun ajettu jos mittarissa 151tkm vai kestääkö yli 200tkm?
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja terae »

tonza85 kirjoitti: Onkohan turbo jo loppuun ajettu jos mittarissa 151tkm vai kestääkö yli 200tkm?
Aivan mahdoton sanoa. Riippuu täysin siitä miten sitä on käytetty. Siitäkin huolimatta että sen keskimääräinen elinkaari on laskennallisesti tuota luokkaa.

Kaikille kuluville osille pätee hyvin pitkälle samat fysiikan lait kuluman kannalta. Eli toistuva iskurasitus (täysille/pois) tai kylmiltään rasittelu lyhentää oleellisesti elinkaarta. Myös lämpimän osan turhan nopea viilennys tekee materiaaleille hallaa. Eli kun materiaalissa tapahtuu lämpötilan muutosten myötä pieniä muutoksia niin olisi pitkän elinkaaren saamiseksi oleellista saada muutokset tapahtumaan mahdollisimman hitaasti.

Voitelukin merkitsee paljon, jokainen öljy ei ole sama asia ja vaihtovälin kanssa ei kannata pihistellä. Laakeri ei loppujen lopuksi ole niinkään ne metallit vaan se metallien välissä oleva öljyfilmi joka poistaa kahden pinnan välissä olevan kitkan ja mahdollistaa osien nopean pyörimisen hallitussa suunnassa. Eli se voiteluaine irroittaa metallit toisistaan mutta luo myös omalta osaltaan kitkaa. Mitä puhtaampi öljy, sitä parempi. Jos seassa on ylimäärästä tavaraa niin se ei toimi tehokkaasti laakerointina vaan yhä enempi laakerointia kuluttavana kitkapintana.

Teoriassa turbo voisi olla lähes koskematon tai sitten täysin lopussa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Oleellinen asia on käyttää auton-/moottorinvalmistajan suositusten mukaista moottoriöljyä - tähän pakokaasuahdin asettaa omat vaatimuksensa. Seuraavaksi on muistettava, että käynnistyksen jälkeen moottorin on annettava käydä joutokäyntiä jonkun aikaa öljyn juoksevuuden normalisoitumiseksi - ennen kuin ahtimen roottori alkaa pyörimään - voitelun varmistamiseksi. Moottorin sammutuksen yhteydessä on muistettava käyttää moottoria riittävän kauan ( 30 - 90 s ) joutokäynnillä, jotta lämpötilat tasaantuvat ja ahtimen roottorin pyörintä lakkaa ennen kuin moottorin öljypumpun; tämä on oleellisen tärkeä asia erityisesti kovan, välittömän moottoritieajon jälkeen.
Em. asioita noudattamalla pakokaasuahdin kestää siinä missä moottorin muutkin rakenteet.
Ja voitelutekniikasta kiinnostuneille suosittelen tribologian perusteisiin tutustumista - vaikkapa Wikipedian avustuksella. 8)
Torque Vectoring Control
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja KajS »

Taas asiaa JohnFinniltä. Muinaisturbojuttua: 1980-luvulla, kun kuluttajillekin oli tarjolla Renault 5 Turbo keskimoottorilla, tehdas antoi ohjeet, että antakaa moottorin käydä joutokäyntiä ainakin 15 sekuntia ennenkuin polkaisette täydet kierrokset. Olivat nimittäin sporttiset rellukuskit rikkoneet turboja kiekaisemalla kierrokset kaakkoon heti käynnistettäessä. Toinen juttu oli turbosaabit Ruotsissa: 90 % turboista oli rikki, johtuen siitä, että moottorit oli sammutettu just suoraan ajosta, eikä oltu annettu niiden käydä joutokäyntiä viilentämistarkoituksessa.

Mutta offtopikkia: miten nykyturbot soveltuvat Start-Stop-automatiikan käyttöön? Eikö se sammutus kesken kaiken juuri pilaa turbon?

PS. Luin tribologia-artikkelin...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Terävä mies Kai (ilman kysymysmerkkiä :mrgreen: ). Tuo start-stop-toiminto todella koettelee turboja! Omassa Focuksessa ( huom. Focuksessa - ei Focusissa! ) on onneksi tuon toiminnon ohitusnappi, jota käytän kun moottori ei ole kunnolla lämmin. Ja kaupunkiajossa tuo käynnin "pätkintä" todella koettelee sekä akkua, että ahdinta. Ahtimen pelastukseksi ei tule muuta kuin normitetun öljyn käyttö ja turboa valvovan tekniikan toiminta.

Veikkaan, että seuraavan sukupolven start-stop-toimintoiset järjestelmät suomalaisissa olosuhteissa tuhoavat turboja, koska niissä tuo toiminto on pakkotoimista ( ei ole off-nappia ) ja toiminnon katkaisun lämpötilarajoitusta on siirretty muutaman astetta pakkasen puolelle. Toimivalla järjestelmällä ( tässä "yltiövihreässä" ) olisi oltava oma öljypumppu ahtimen laakeroinnille.
Torque Vectoring Control
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

En tiedä mitä ajatella,jos ensimmäisenä ajattelee kauanko turbo kestää käyttöautossa. Auton tekniikka tai mekaniikka, kun ei ole ikuista.

Jos ostaa tuollaisen 150tkm ajetun focuksen on parempi,että varaa remontti rahaa 2000-3000e. Melkein vois aina varata,jos ostaa minkä vaan automallin.

Sieltä voi heti porsia vetoakselit. Laturi voi hajota. Taka-akselista voi mennä puslia. Huohotin pitää vaihtaa ja putki vaihtaa kumiseen. Jarrut joutuu päivittämään tai vaihtamaan levyt/palat. Kytkin voi olla loppu. Jne...

Se on vaan niin paljon myös siitä kiinni miten joku on ajanut yksilöllä ja pitänyt sitä. Joitakin,kun ei kiinnosta yhtään. Ajetaan,kuin hullut ja huolletaan sitten,kun joku rikkoontuu.

Ei herneitä :x
Hurricane79
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Loka 2014 15:01

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja Hurricane79 »

Kymysys: Oletteko ST miehet laittaneet talveksi jotain pahvia/ suojaa etusäleikköön?
Ensimmäinen voortti ajossa mutta edellisessä autossa joka oli D5 Volvo, alkoi maantieajossa tulemaan kovilla pakkasilla ongelmaa jollei suojannut ajoviimalta.
- Olut ei koskaan nouse päähän, se laskehtii muniin.. ja kun se aikansa laskehtii muniin nousee seieltä kusi päähän..- Vilosooffi Hurrikaani.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus st

Viesti Kirjoittaja focst »

Ei tarvitse pahvia keulaan lämpöä riittää enemmän kuin tarpeeksi myös talvella.. 8) hyvä ja lämmin talvi auto..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Vastaa Viestiin