Mondeo TDCI 2.0 130hv autom. "kertaravistus" 1800-1900 rpm

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tiefenmesser

Mondeo TDCI 2.0 130hv autom. "kertaravistus" 1800-1900 rpm

Viesti Kirjoittaja tiefenmesser »

Tekniikkagurut ahoi! Minulla ensimmäinen Hoppa ja dieseli nyt ollut vajaan viikon käytössä. Mukavan vakaa ja tukeva auto näin pitkälle miehelle. Auto toimii mukavasti ja olen huomannut, että tasaisesti ja hiljaa (=normaalisti) kiihdytellessä automaatti pistää uutta vaihdetta pykälään nätisti (melkein huomaamatta) eikä laatikko tai moottori ravistele eikä kakistele millään kierrosalueella. Jos sitten liikenteessä kierrokset ovat karvan alle 2000 rpm (siinä 1800-1900 rpm) niin reippaasti kaasua painettaessa/kiihdytettäessä kerran ravistaa kunnolla muutaman kerran/kone jää miettimään muutamaksi sekunninkymmenykseksi mutta sitten lähtee nätisti. Tämä esiintyy vain tällä kierrosalueella ja mielestäni 3 vaihteella (automaattilaatikko kait 5-lovinen?) mutta ei muulloin.

Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Itse mietin koneen+laatikon ripustusta tai resonanssia (puslat) tai vastaavaa. Eikös kovin vääntö ole juuri tuolla kierrosalueella? Kuka osaa vähän avata asiaa maallikolle - joka kuitenkin haluaisi tämän ominaisuuden pois. Kiitos! Autolla muuten ajettu 277tkm.