Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ostin halvalla ajan kuluksi päästövikaisen 1.8 bensa Mondeon (-02) ja tuos kun sitä nyt on tullu alustavasti tutkiskeltua niin törmäsin seuraavanlaiseen mysteeriin. Yritin asettaa koneen YKK-asentoon laittamalla kampiakselin lukitustapin (tarvike malli ebaysta) paikalleen ja pyöräytin kampuraa sen verran että otti kiinni tappiin. Nyt tässä kohtaa Alfamerin ohjeen mukaan kampiakselin hihnapyörässä oleva reikä pitäisi olla lohkossa olevan reiän kanssa kohdakkain ja nokka-akseleiden urat linjassa jolloin niihin olis mahdollista asettaa 5mm paksu metallilevy. Hihnapyörän reikä ei kuitenkaan oo aivan kohdillaan eikä myöskään nokat.
Tuo nokka-akselien kohdistaminen ei oo suuren suuri ongelma mutta kysymys kuuluu et miten ihmeessä tuo hihnapyörän reikä voi olla pielessä kun lukitustappi on paikoillaan ja kampura on siihen kosketuksissa kuten pitääkin? Onko se pyörä mahdollista asentaa väärään asentoon olettaen et se on joskus jossain vaiheessa auton historiaa irroitettu?
On mahdollista alapyörässä ei ole kiilaa..tapilla ajotetaan jako ja hihnapyörän reijällä/kierteillä sytkän ajoitus.. vaikuttaa hyvinkin päästöihin jos syt.ajoitus ei ole kohdallaan...
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst kirjoitti:hihnapyörän reijällä/kierteillä sytkän ajoitus.. vaikuttaa hyvinkin päästöihin jos syt.ajoitus ei ole kohdallaan...
Nyt mä haluaisin kyllä kuulla lisää. Mä olen ollut pitkästi hyvinkin vakaassa uskossa, että sytytyksen ajoitus tapahtuu yksinomaan moottorin asentotietoon kampiakselin asentotunnarista ja/tai/pl. nokka-akselin/-akselien asentoanturista.
Mutta aasiaan: Mikäs ton reiän varsinainen funktio on? Sen hihnapyörän takanahan on se hemmetin kitkalevy, joka ei saisi kulua tietyn paksuuden alapuolelle. Onko tässä kitkalevyssä asentotunnistimen hampaat vai miten se nyt niin päin helkuttia voi olla. Asentovirhe tossa jaossahan ei tolkuttoman paha vielä, vaikkakaan ei täydellinen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
mösjöö kirjoitti:Onko tässä kitkalevyssä asentotunnistimen hampaat vai miten se nyt niin päin helkuttia voi olla
Ei kun ne "triggeri" hampaat on sen hihnapyörän kehällä. Ja siksi se täytyy kohdistaa tuohon reikään, kun pultti vedetään kiinni. Onhan tuo kuvasta katsoen mielestäni 4-5 astetta pielessä.
Juu aivan, hampaat näyttäisi olevan juurikin hihnapyörän kehällä. Eipä auta kuin repiä se irti sitte. Saattaa tulla odotettua mielenkiintoisempi projekti ottaen huomioon tarinat mitä oon brittien foorumilta lukenut liittyen tuon pultin irroitukseen.
Kyllä se levy sopii jos akselia pikkuusen kääntää, tosin ei nuo nokat ole edes keskenään linjassa ja vielä eri suuntiin "kallellaan". Mikä lie pelle peloton ollu säätämässä kun kaikki tuntuu olevan pielessä muuten tosi siistissä ja vähän ajetussa autossa...
mösjöö kirjoitti:
Nyt mä haluaisin kyllä kuulla lisää. Mä olen ollut pitkästi hyvinkin vakaassa uskossa, että sytytyksen ajoitus tapahtuu yksinomaan moottorin asentotietoon kampiakselin asentotunnarista ja/tai/pl. nokka-akselin/-akselien asentoanturista.
Mutta aasiaan: Mikäs ton reiän varsinainen funktio on? Sen hihnapyörän takanahan on se hemmetin kitkalevy, joka ei saisi kulua tietyn paksuuden alapuolelle. Onko tässä kitkalevyssä asentotunnistimen hampaat vai miten se nyt niin päin helkuttia voi olla. Asentovirhe tossa jaossahan ei tolkuttoman paha vielä, vaikkakaan ei täydellinen.
Every 360° rotation of the crank the cam will turn 180°
Fordin EEC-IV ECUssa asian pitäisi mennä niin että se käyttää vain käynnistykseen Nokka-akselin anturia päättääkseen onko moottori puristus- vai poistotahdin kohdalla auttaakseen näin nopeampaan käynnistykseen. Muuten (johto irti esim.) se arvaa sen. Ei pitäisi olla muuten vaikutusta. Yksi laskuri siellä toki ylittää arvonsa mutta en mene nyt yksityiskohtiin...
Kampiakselin anturi huippu tärkeä ainakin EEC-IV ECUissa ajoitukseen.
Uudemmista Fordien ECUista en ota kantaa... 2010 vuoden Ford Mustangissa voidaan ajoittaa yksittäisen sylinterin sytytysennakko ja sytytyskarttoja 16 kappaletta kuulemani mukaan
Anteeksi. Jatkakaa ongelm-an/ien etsimistä...
Volvo 850 2.4l 10V *Kotisivut*"To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Fordin EEC-IV ECUssa asian pitäisi mennä niin että se käyttää vain käynnistykseen Nokka-akselin anturia päättääkseen onko moottori puristus- vai poistotahdin kohdalla auttaakseen näin nopeampaan käynnistykseen. Muuten (johto irti esim.) se arvaa sen. Ei pitäisi olla muuten vaikutusta. Yksi laskuri siellä toki ylittää arvonsa mutta en mene nyt yksityiskohtiin...
Kampiakselin anturi huippu tärkeä ainakin EEC-IV ECUissa ajoitukseen.
Erittäin hyödyllistä tietoa, danke shöön! Allekirjoittaneelle on kaasari vehkeet huomattavasti tutumpia ja voortit ei ihan niinkään joten täs tuloo ny opittua uutta oikeen urakalla.
Mites onko tuo hihnapyörän pultti aivan välttämätön vaihtaa uuteen jos sitä löysää vain sen verran et pyörän saa säädettyä oikeaan asentoon? Pultti siis tietysti mallia venyvä ja Haynesin mukaan uusittava aina irroitettaessa.