
Vielä kerran offset...
Vielä kerran offset...
Moro. Kertokaas nyt joku ihmeessä et miten ihmeessä tuntuu että kaikki aluvanteet mitä on myynnissä (tälläkin foorumilla) on offsetiltään ihan eri kun mitä pitäs. Focuksen et 5,5"x14" on 47,5 ja 6,5"x15" 52,5. no kuiteskin myynnissä on eri palstoilla "alkuperäisiä" fordin vanteita 15" et:llä 40 ja jopa 33. Eikä oikein millään vanteen leveydellä käy taulukoihin mitä noista fordin vanteista on. enkö nyt oo tajunnu jotain vai mikä mättää, hulluks tekee
Tiedän kyllä et ei se ole ihan millilleen välttämättä, mut mielestäni ainoa kriteeri ei kuiteskaan ole se et mahtuuko pyörimään/ kääntymään. Eikö tuolla muutakin merkitystä liene jos kovasti perseellään on, varsinkaan kun en mitään tuninkia ole tekemässä vaan ihan vaan oikeanlaisia vanteita alle ettimässä. sellanen kyllä löyty jostain missä offset olis 40 mut silloin vanteen leveys tulisi olla (6"x14" tai) 6.5x15, tollasiin vanteisiin taasen en ole törmännyt vaikka oon kyllä kovasti hakenut. ELI SIIS MITEN TÄÄ NYT ON? Vanteen leveys suhteessa korkeuteen vaikuttaa ilmeisesti siihen mihin suuntaan offset muuttuu ja minkä verran, tosin liikkeiden sivuilta jos kattoo haetaan vaan alkuperäisellä et:llä 47,5 ja sillä tulee sit kaikki tuumakoot 5,5-8x14-17?

Re: Vielä kerran offset...
ps. tiedän kyllä että eri malleissa on eri offset, mut luulis nyt että Focukseenkin on jokunen vannesarja valmistettu... Ja siis kyseessä on tossa edeltävässä nimenomaan focus 98->
Re: Vielä kerran offset...
werne1 kirjoitti:Ja siis kyseessä on tossa edeltävässä nimenomaan focus 98->
eiks ykköskoppasen focuksen vakio ET olekaan 52.5 nurkilla...?anon kirjoitti:Focuksen ofset on 35-45.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Vielä kerran offset...
kylläpä se Mk1:n offsetti minunkin mielestä on 14" 47,5 ja 15" 52,5. miten se voi olla 35-45 millään opilla, käsittääkseni ei passais kun sen 5mm max alkuperäsestä poiketa. Tuohon alkuperästen mukaseen haarukkaan mahtus siis esim. ET 50. Mut se mihin yleenäs törmää on ET 40 ja se taas ei oikein millään opilla, paitsi aiemmassa viestissä kuvaamalla tavalla (6,5"x15").
Re: Vielä kerran offset...
Kyllä wernen käsitys ET:stä on oikea: 14" 47,5 ja 15" 52,5. Tärkeintä on se, ettei rengas-vanne-yhdistelmä ota iskaritolppaan kiinni, eli amerikkalaisten käyttämä backspace-mitta on olennainen vannemuutoksia tehtäessä. Pienet ET-muutokset pienempään suuntaan ei heilauta mitään. Siis 5-10 mm. Tuolloinkin voi joutua aurausten säätöön. ET-mitan kriittisyys korostuu etuvetoisissa, joissa on volkkarin "keksimä" negatiivinen olkapikkeama. Liian pieni ET-mitta ajaa vanteen niin ulos, että tuo negatiivinen olkapoikkeama pienenee, lakkaa olemasta tai muuttuu positiiviseksi. Se muuttaa ohjaustuntumaa. Autosta voi tulla uraherkempi jarrutettaessa.
Paras on mallailla virtuaalisesti niitä vanteita tuolla:
http://www.willtheyfit.com/
Lopuksi: noilla tarjolla olevilla "alkuperäisvanteilla" (olivat sitten mitä vaan välillä 35-52,5 mm) ei mitään laakerituhoja saa aikaan eikä autosta tule mitään ojaansiirtymisrakettia. Kaikki käy.
Paras on mallailla virtuaalisesti niitä vanteita tuolla:
http://www.willtheyfit.com/
Lopuksi: noilla tarjolla olevilla "alkuperäisvanteilla" (olivat sitten mitä vaan välillä 35-52,5 mm) ei mitään laakerituhoja saa aikaan eikä autosta tule mitään ojaansiirtymisrakettia. Kaikki käy.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter