Moottorin turbokäyttöön rakentaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Moottorin turbokäyttöön rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Elikkäs tässä pikkuhiljaa on viriämässä projekti tuosta Sierrasta, tarkoitus olisi jättää seisontaan tässä hetken päästä ja reilun vuoden aikana rakentaa koneesta kunnolla turbokäyttöä kestävä. Sen kumminkin jossain vaiheessa joutuu tekemään jos puhaltimen kanssa aikoo ajella, itse rakennan mieluummin valmiiksi ehjää konetta kuin kertaalleen hajotettua.

Puristuspaineet ovat koneessa tasaisen matalat 12bar (+-0,5bar), joten minkähänlainen ratkaisu olisi mäntien kanssa tehtävä, riittääkö turbokäyttöön tarkoitetut normikokoiset männät vai olisiko syytä porauttaa lohko ylikokoon (heikkenee) ja onko saatavilla ylikokoisia turbokäyttöön passeleita mäntiä?

Kiertokanget: Nuo koneen IS-kanget riittänevät johonkin asti, mutta luultavasti joutavat itsellä vaihtoon, sillä syödessähän nälkä vaan kasvaa. Ei tarvi sitten myöhemmin miettiä, että miksei tullut ajoissa vaihdettua. Mitkä kanget siis tilalle? Cosworthin kanget ovat varmasti melko hyvä vaihtoehto, mutta saatavuus ja hinnat uutena taitavat olla omaa luokkaansa? Kuinkahan käytettyjen kestävyys muihin vaihtoehtoihin verrattuna sitten? Millaiset nuo Sierraan saatavilla olevat "Saabin" kanget ovat tasoltaan?

Laakeroinneissa ei taida epäselvyyksiä ollakkaan, niitä tuntuu saavan suhteellisen hyvin. Myös vakio kampiakseli kestänee, kunnostus ja pientä muutosta tarvinee tehdä. Kuinkas sitten vauhtipyörä, pienimuotoista kevennystä tuo vakiokin kestänee, ilman että tarvii pelätä räjähtävän taivaan tuuliin? Megasquirttia aion käyttää ruiskun ja ilmeisesti myös sytkän ohjaamiseen joten vaikuttaako vauhtipyörän valintaan?

Kannen kanavien muutostyöt teetän jollain asiaan vihkiytyneellä henkilöllä/firmalla. Minkälaista nokka-akselia on porukat turbo-koneissa käyttäneet? Vakiollakin kait pärjää, mutta tuskin paras mahdollinen on?

Turbon ja sen sellaisten valinnat tulee vasta myöhemmässä vaiheessa, mutta yleisesti ottaen linjat on selvillä, eli siinäkään asiassa en ala suotta nuukailemaan, tehoa kun ei ole ikinä liikaa. Itseltä ja muilta asiassa mukana olevilta löytyy teknistä osaamista ja jossain määrin valmiuksia koneistushommiinkin, joten asiat on siltä pohjalta kunnossa, tosin tiettyjä spesiaalihommia olen valmis jättämään moottorikoneistamoille. Tarkoitus olisi rakennella moottoria ja auto kaikessa hiljaisuudessa ja erittäin rauhallisesti edeten. Kuluissa yritän säästää niissä paikoissa kun on mahdollista, kestävyydestä kuitenkaan suuremmin tinkimättä. Raha nyt vaan pakkaa olemaan ainut rajoittava tekijä, toki ajankäyttö on toinen. Niinpä varaankin sellaisen pari vuotta tuon maltilliseen kasaamiseen, kun mieluummin rakentelen autoa ikuisuuden ja upotan siihen maallisen omaisuuden, kuin vaihtelen sitä jatkuvasti. Mitään järkeä tässä ei varmaankaan ole, mutta vain omaksi iloksenihan tätä hommaa teenkin.

Eiköhän tämän saman topicin alle mahdu myös muuta keskustelua aiheesta, jos vaan jollain on sanottavaa. Kaikki vinkit otetaan vastaan. Myös kiinnostaisi, että mitkä alustan ja jarrujen osat menevät vaihtoon, jos vertaa autoa Cosworth Sierraan?
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Jos vertaat cossuun niin kaikki alustan osat menee vaihtoon :wink:

tuolla on monesti myynnissä cossun mäntiä ja kankia edulliseenkin hintaan.

Laakereina kestää ihan orkkislaakerit kunhan vain voitelu pelaa. Tosin saahan niitäkin kestävempinä punametalli versioina. (http://www.lautamakimotorsport.fi)

vakio vauhtipyörä soveltuu megasquirtin kanssa ihan mainiosti, ja sitä myös jonkin verran kärsii keventää.

myös vakiokampiakseli on suht. lujaa tehoa, eli ei mene ihan heti vaihtoon.

siinäpä jotakin.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Jaakko85 kirjoitti: vakio vauhtipyörä soveltuu megasquirtin kanssa ihan mainiosti, ja sitä myös jonkin verran kärsii keventää.
Tietääkseni missään OHC:n vauhtipyörässä ei ole triggausmerkkejä. Sitä tässä varmaan lähinnä haettiin.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

joo ei ole mutta eihän sitä tarvikkaan olla vauhtipyörässä niitä merkkejä että megasquirtin saa toimimaan. eli vauhtipyörää ei tarvi vaihtaa että ms:n saa pelittämään.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Jaakko85 kirjoitti:joo ei ole mutta eihän sitä tarvikkaan olla vauhtipyörässä niitä merkkejä että megasquirtin saa toimimaan. eli vauhtipyörää ei tarvi vaihtaa että ms:n saa pelittämään.
Paitsi jos haluaa vaikka EDIS nelosen sytkäksi.
Voihan sen tietys tehdä erillisellä triggeri levylläkin, mutta vp:ssähän se on kätevintä toteuttaa, kun kuitenkin se teräs vp kannattaa hommata.

Hommaa Cossun alakerta, sillon ei tarvi puljata minkään kanssa. Olis varmaan kysyjälle helpoin tie onneen.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

:D
Viimeksi muokannut evolution, 27 Tammi 2006 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ja sit kiinnostas et millasille tehoille konetta aattelit tehä,jos isot tehotavotteet niin unohda perus is:n 205 sisuskilut heti alkuunsa ja kuppeli mahlet(oikeet takomahlet sit eri asia) :wink:

vaikka cossun alakerta maksaakin reilusti niin se on kestävä jo sinänsä ja sen kun remppaa ja tasapainottaa niin ollaan kestävyydeltään jo aika kivoissa lukemissa.

mäntiä toki ylikoollakin löytyy.
miks tarvis porauttaa ylikokoon muuten ku jos haluaa kuutioita.ja niistä mitä sillä saa lisää tehoa niin ei paljo apua oo ja sit ku myöhemmin tarvis porauttaa niin onkin sormi suussa.jos on sattunu viimeseen ylikokoon se tehdä.

ei megaruutta vaikuta kampuran valintaan.löytyy erilaisia variaatioita millä saat sytkän toimiin.myös edis4 saa mielestäni helposti 36-1 triggeripyörällä toimiin jos suorasytkää valttämättä haluaa.

nokan valintaankin vaikuttaa ne tehotavoitteet...250hv menee vakio nokalla.

ni ja silla haullahan löytyy tähän aaiheeseen aika kivasti täältä juttua :wink:
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Varmaankin sitten pitänee hankkia ainakin Cossun männät+veivit ja tasapainottaa ne, niin niiden suhteen ei ongelmia tule. Vakiolohkoa tuskin alan vaihtamaan, ja kunnollisesti tasapainotettuna+käsiteltynä kampurakin kestänee.

Minkäskokoiset nuo sylinterit ovat vakioporaukseltaan ja mitkä lienevät kulumien raja-arvot? Jos vaikka pääsisi jossain vaiheessa mittaileen, kunhan saa konetta auki auton jäädessä seisontaan. Itse koneen nostan pöydälle varmaan vasta kevätpuolella.

Tehoja olisi haussa yli 200hp, kuinka lähelle 300hp sitten menee, se tulee nähtäväksi. Turhaan en ainakaan ala niidenkään kohdalla nuukailemaan. Vakionokka taitaa mennä varmaankin vaihtoon, pitänee valita sitten joku turbon luonteeseen sopiva, niin ei mene aivan ristiin tehoalueet.

Kuinkas paljon tuosta suorasytkästä olisi lopulta hyötyä?
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

jos vaki sytkä pysyy mukana nii siinä tapauksessa ei suorasytystä ole juurikaan hyötyä. Kipinä ei paljoaparempi ole. Mullaki on ekkeeriin menossa 2 tonninen turbo kone megasquirt ohjauksella. Sytty tosin pyssy näin alussa vakiona.
Ilman turboo on turha elvistellä.
Vastaa Viestiin