Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Tila-auto
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Touko 2014 13:14

Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Viesti Kirjoittaja Tila-auto »

Ford S-max tdci 2,0 ei aina käynnisty kun infotauluun tulee lukemaan "moottorin vikatila" -teksti. Startti kyllä pyörittää mutta ajotietokone estää käynnistyksen, toisinaan info teksti sammuu parin yrityksen jälkeen ja auto käynnistyy. Tämä ei tapahdu läheskään aina, vaan silloin tällöin ja ainoastaan silloin kun auto on kylmä eli seissyt esim. yön yli pihassa.

Kaksi kertaa vikakoodit on luettu, mutta kummallakaan kertaa ei mitään vikakoodia löydy.
Viikko sitten auto oli lähes viikonpäivät paikallisella foord korjaamolla kun eräs aamu ei startannut eikä tehnyt sitä päivälläkään. Auto hinattiin huoltoon, mutta sielläpä käynnistyi aivan normaalisti, samoin viikon aikana jokainen aamu.
Kokeilin itse ottaa vähäksi aikaa akunkenkää pois, mutta ei mitään vaikutusta.

Onko muilla vastaavaa ongelmaa ollut tai osaisitteko sanoa mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään ?
Paikallinen foord korjaamo, sanotaan nyt nimikin eli Laakkonen kertoi että vikaa on lähes mahdoton lähteä etsimään ennen kuin auto oireilee tai vikakoodi löytyy.
Olisikohan oikea liike tällaisten harmien etsimiseen ja korjaamiseen jokin autosähköön erikoistunut korjaamo ? Asustelen Porvoossa, mutta täältä ajelee helposti muuallekkin pääkaupunkiseudulle. Minne kannattaisi mennä ?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Viesti Kirjoittaja KajS »

Onhan akku kunnossa? Liian alhainen jännitetaso saattaa pyörittää starttia, mutta ei esimerkiksi mahdollista polttoaineen syöttöä. Villi arvaus perustuu siihen, että monissa sähkölaitteissa on virtalähde, joka ei salli liian alhaisella jännitteellä toimintaa.

Eli ensin sellaiseen oikeaan akkukauppaan, jossa akun starttikyky mitataan, se CCA eli Cold Cranking Amps pitää olla riittävä. Lepojännitteen (12,5 V) ja jännitteen moottorin käydessä (13,8 V-14,5 V riippuen autosta) voi mitata kotioloissakin yleismittarilla.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Virtalähde?? eikös se akku juuri ole se virtalähde??
Eihän esim. missään sytkäboxissa ole mitään "virtalähdettä" vaan sekin ottaa virran siitä ainoasta akusta,että näin se kyllä menee ja jos se akku on rikki niin laitteet luulee että jännite on alhainen ja mitään ei tapahdu.
Samahan se oli jo ennenvanhaankin että monesti startin solenoidi sanoi vaan naps tyhjällä/risalla akulla ja kun vaihtoi uuden/ehjän niin jopas toimi,ehjää akkua kannattaa siis nykyautoissakin kokeilla aina jos ei vikaa löydy.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tessu kirjoitti:Virtalähde?? eikös se akku juuri ole se virtalähde??
Eihän esim. missään sytkäboxissa ole mitään "virtalähdettä" vaan sekin ottaa virran siitä ainoasta akusta,että näin se kyllä menee ja jos se akku on rikki niin laitteet luulee että jännite on alhainen ja mitään ei tapahdu.
Samahan se oli jo ennenvanhaankin että monesti startin solenoidi sanoi vaan naps tyhjällä/risalla akulla ja kun vaihtoi uuden/ehjän niin jopas toimi,ehjää akkua kannattaa siis nykyautoissakin kokeilla aina jos ei vikaa löydy.
No joo...käytin taas joidenkin nerompien termiä...Tottakai akku on sen virran lähde, alku ja juuri. Mutta sähköisissä laitteissa kuten vahvistimissa ja vaikka tietokoneissa se ensimmäinen komponentti, joka ottaa sen akun tarjoaman virran "vastaan" on virtalähde. Esim. juuri vahvistimissa on usein reguloitu virtalähde, joka haistaa, onko jännite riittävällä tasolla (esim. 11,5 V - 16 V). Jos jännite on alle tai yli tuon välin, laite ei käynnisty. Näin ollen oletin, en siis esittänyt tieteellisesti todistettua faktaa, että polttonesteensyöttölaitteistossa voisi olla virtalähde, joka estää syötön liian alhaisen jännitteen vallitessa.

Se ehjä akku oli se jutun ydin. Mutta jatketaan vaan taas sitä oikean täydellisen teknillisen ymmärtämyksen mukaisen korkeakoulutasoisen ja kielitoimiston hyväksymän terminologian etsimistä auttamisen ja auton korjaamisen sijaan.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

pojat pojat eipäs nyt taas...
Kuva

Monesti tuntuu ettei korjaamoilla ole mielenkiintoa tutkia mysteerivikoja jos ei vikakoodeja ole tyrkyllä tai selvästi jokin osa ole rikki. Onhan tuo tietty sinänsä asiakkaankin etu, ettei ruveta salapoliisityöhön satasen tuntiveloituksella ja puolessa välissä päivää nostetaan kädet pystyyn ja annetaan lasku :)
Toisaalta kokemusta on sellaisestakin autosähköön erikoistuneesta Ford korjaamosta, jossa ei osattu selvittää onko flekti rikki vai ei? "Ei me tiedetä onko se rikki vai eikö vaan ole tarpeeks kuuma kone kun ei potkuri pyöri"... Eli halukkuutta vianetsintään oli, mutta kykyä ei.

Tarkasteta itsenäisesti vaikka se akun kunto, akunkenkien puhtaus ja tiukkuus ja ihmetellään sit lisää jos kyetään :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Auto ei käynnisty aina. "vikatila", ei vikakoodia ?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

jep eikä normikuluttajan tarvisekkaan tietää mitään just sentakiahan meillä ne korjaamot on,mutta jos heidänkin käsitys asioista on "emmä tiiä" tasolla niin heikolta tuntuu,ja jos hinnat hirvittää niin sillon pitää ostaa semmonen auto alle missä EI ole mitään digilaitteita,sen osaa joku varmaan korjata?
Vastaa Viestiin