Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Tuonne moottoripuolelle laitoin aiemmin kyselyä, mutta tuntuu, että vika on kuitenkin sähköpuolella. Eli auto toimii kylmänä ihan normaalisti, mutta lämpöisenä ei lähde kunnolla käymään. Tänään oli jo niin paha, että n. 10min ajon jälkeen sammutin ja 5min päästä piti lähteä niin ei käynnisty. Ei edes lupaa. Sitten kun auto on seissyt 15-20min niin taas lähtee niin kuin ei mitään olisikaan vikana. Aautoon on nyt vaihdettu sytytyksen rele, puola, lämppärin mittarin anturi ja flektin anturi. Jotenkin tuo vaikuttaisi , että joku katkaisee joko bensan syötön tai kipinän annon lämpimänä? Minä kun en noista nykypäivän (vaikka tuo rupeaa olemaan jo vanhaa tekniikkaa) systeemeistä ymmärrä juuri mitään. Auto on siis -95 escortti ja 1.8 z.etekillä. Ja tietysti farmari vaikka sillä tiedolla ei varmaankaan mitään tee. Kaveri mainitsi, että oli ollut joskus samanlainen esco, mutta 1.6 ja siinä oli muistaakseni samoja ongelmia ja sillon hän vaihtoi sulakerasia uuteen. Voisikohan tuo jotenkin olla samantyylinen vika? Olis aika jees saada tuoniskuun ennen kun kesä tulee. Sillon kun tuo ei jäähdy niin nopeesti niin ei tarttis aina odotella niin paljoa. :lol:
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Et oo ainut ketä ahistaa nää uudemmat jo digi autot,mulla kans tuon Riesan kanssa ollu kaikkea pientä ja isompaakin!
Huolto opuksia lukenu varmaan kohta kolmatta viikkoa ja yrittäny painaa mieleen että missä vois mikäkin vika joskus olla mutta eihän sitä ota Erkkikään enää nykysin selvää kun ei oo mittareita millä tutkia!
Ensimmäisen tulis mieleen joku semmonen boxi mikä sytytystä ohjaa että lämpimänä ei sitten enää kipunaa anna,semmonen mulla kävi -87 Escossa että ei se tikkuaski antanu enää lämpösenä kipinää,aamulla kylmänä taas pelas,uudemmissa on taas suorasytytystä että on TAAS erihommelit!
Itte koklasin että ei tullu kipinää kun kuuman otin tulpan irti ja BINGO kipinä oli pois!
Samoin näkis bensapulankin kun ottas tulpat pois ja spruuttais hieman bensaa pyttyihin,jos se hörähtää käyntiin niin sillon taas tulee kipunaa ja bensa puuttuu!
Aina se ei oo vaan niin helppoa,kuumakone ja pitäs näpeillä koskea eikä kaikki ole aivan siinä tarjollakaan?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Escorttien tekniikkaa en sen kummemmin tunne, mut mulla oli aikoinaan samanmoista ongelmaa citroen merkkisessä kulkineessa. Kylmänä lähti ku palmun alta mut pätkän verran ku ajoi niin sit joko lähti parin kerran jälkeen käymään, yleensä ei. Startti pyöri kyllä iloisesti mutta ei hörähtänytkään. Jäähdyttyään lähti taas laakista.

Tuolloin vaihdettiin nokka-akselin ja kampiakselin asentoanturit ja sit rupes rokkaamaan.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Aivan juuri tuommoisia vikoja ne voi olla
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Jos nyt kuvittelis, että siellä on joku kampuran asentotunnistin esim. sökö niin eikös se pitäisi näkyä vikakoodeissa? Seuraava kysymys onkin, että millä ja mistä tuosta voi lukea ne koodit jos niitä on edes mahdollista lukea? Jotenkin vaan kummallista, että se tekee tuota vaan kuumana. Itsellä on edelleen se veikkaus, että se ei kuumana saa tarpeksi ilmaa, että ikään kuin tukehtuu kun starttaa lämpimänä. Mitenkäs se on sen kaasuläpän tunnon kanssa, sekö säätää bensan määrää vai mikä sen tekee? Jotenkin vaan on sellainen olo, että se antaa sille liikaa kuumana. Unohtu nimittäin kertoa, että tuo mielestäni vie aika pirusti bensaakin, että jotenkin näillä on joku syy-yhteys. Mitä ite oon escorteilla ajellut niin eihän ne kuluta kun sellaiset 6-7.5 l ja tämä menee nyt varmaan jossain 10l hujakoilla.
Koittakaas viisaammat vähän pähkäillä ,ettei tartte alkaa kaikkia tuntoja sun muita vaihtamaan sieltä.
Mitenkäs on muuten jos tulpat on ihan paskat niin voiko se oireilla noin? Tai niiden piuhat? Semmosta virallista huoltoa ei tuohon ole vielä tehty kun auto on ollut mulla vasta muutaman viikon.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Suht.halpa tapahan alottaa vianetsintä/korjaus kun vaihtais nuo anturit, n.20ekpl..
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kyllä sen mittareilla voi lukea kun voi jo -91 Sierrassakin lukea.
Niin ja jos bensaa kuluu että oikein tuoksuu niin voipi olla sitten kattikin JO? mennu risaksi,mulla teki Siera saman että bensaa vei tolkuttomasti,no oli lambda tukossa mikä ruokki liikaa ja katti paloi.
Nää nykyajan autot on jo semmosia että kun alkaa ongelma tulee niin ei sais kun ajaa huoltoon ja alkaa ettii vikaa,ei oo kuin ennenvanhaan että bensaa vaan syö,hajoo sitten muutakin!
Mulla syynä oli väljät ohjurinkumit ja öljy palaessaan tukkosi lambdan ja loppu onkin jo selvää.
yritäedes
Viestit: 2444
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

pissboy kirjoitti:Mitenkäs se on sen kaasuläpän tunnon kanssa, sekö säätää bensan määrää vai mikä sen tekee? Jotenkin vaan on sellainen olo, että se antaa sille liikaa kuumana. Unohtu nimittäin kertoa, että tuo mielestäni vie aika pirusti bensaakin, että jotenkin näillä on joku syy-yhteys. Mitä ite oon escorteilla ajellut niin eihän ne kuluta kun sellaiset 6-7.5 l ja tämä menee nyt varmaan jossain 10l hujakoilla.
Saa selvästikin liikaa bensaa; tuo odotusaika ennen käynnistymistä viittaa myös tulppien kastumiseen. Bensan määrää säädetään lambda-anturin tietojen mukaan; kylmäkäynnistyksessä lambda "ohitetaan". Lambda menee jossain vaiheessa kuitenkin vaihtoon, autosähkäri pystyy sen toiminnan mittaamaan. Vikakoodien tulkinnasta en osaa sanoa mitään.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Saa selvästikin liikaa bensaa; tuo odotusaika ennen käynnistymistä viittaa myös tulppien kastumiseen. Bensan määrää säädetään lambda-anturin tietojen mukaan; kylmäkäynnistyksessä lambda "ohitetaan". Lambda menee jossain vaiheessa kuitenkin vaihtoon, autosähkäri pystyy sen toiminnan mittaamaan. Vikakoodien tulkinnasta en osaa sanoa mitään.[/quote]


Kuulostais kyllä järkevältä. Em oo ite edes ajatellu, että lambdassa vois olla vika. Täytyy vaihtaa se ja koittaa jos alkais pelata normaalisti. Kiitokset vinkistä tähän asti.
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Kyllä se taisi lambdassa se vika olla kun vaihdon jälkeen on lähtenyt joka kerta ekalla käymään. Vielä mietityttää bensan kulutus kun mun mielestä se edelleen haukkaa aika pirusti. n. 100km tulee työajoa ja muuta ajoa yhteensä ja niistä 80 matkaa ja minä tykkään körötellä hissukseen eli n. 90km/h ja 13litralla ei tuota 200km aja millään. Onko se ecu niin hauska laite, että se pikkuhiljaa opettelee uusia arvoja vai miten se oikein pelaa? Kai sitä vois seuraavaks vaihdella vaikka tulppia sun muita niin on ainakin taas yksi kohde vaihdettu uuteen....
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

pissboy kirjoitti:Kyllä se taisi lambdassa se vika olla kun vaihdon jälkeen on lähtenyt joka kerta ekalla käymään. Vielä mietityttää bensan kulutus kun mun mielestä se edelleen haukkaa aika pirusti. n. 100km tulee työajoa ja muuta ajoa yhteensä ja niistä 80 matkaa ja minä tykkään körötellä hissukseen eli n. 90km/h ja 13litralla ei tuota 200km aja millään. Onko se ecu niin hauska laite, että se pikkuhiljaa opettelee uusia arvoja vai miten se oikein pelaa? Kai sitä vois seuraavaks vaihdella vaikka tulppia sun muita niin on ainakin taas yksi kohde vaihdettu uuteen....
Opettelee kaiken aikaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

pissboy kirjoitti:13litralla ei tuota 200km aja millään.
Jos 13 litralla ajais 200km, keskikulutus olis 6.5 litraa/100km.

Omiin kokemuksiin nojaten tommonen escortti vie reippaassa maantieajossa jo sen about 7l/100km.
Seka-ajossa sit luonnollisesti enempi.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

No mitä ite oon escorteilla ajanut niin sellasta 6,5-7l niisä on kulutus mun ajossa ollut. En tosiaan ajele kovaa. Moottoritiellä max 110 ja vanhaa tietä kun ajelee niin sellaset 85-90 on vauhti. Tossa on kulutus nyt vieläkin siinä 9 hujakoilla ja mun mielestä se olis ok jos ajais moottoritietä 130-140.
No toivotaan, että se opettelis nopeesti uudet säädöt, etttä sais tuon kulutuksen kuriin.
Kauan siinä Normaalisti menee, että on opetellut arvot kohdilleen?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

5min (3min itsestään+2min 1200RPM) tyhjäkäyntiä + 8km sekalaista ajoa sanottiin wanhassa Sierran oppaassa jos nollattu esim. akkua irti käyttämällä. Mutta ajamallakin se oppii yhtä hyvin.


Vikakoodit pääsee lukemaan vaikka ledillä yhdestä liittimestä konepellin alta (suojattu punaisella hatulla) jos haluaa tarkistaa. Nauhoitat (noin 2-5min kestää) ja voin tulkita mitä sanoo.
Liittimen sijainti - Kolmiomainen (X)
Kytkentä - Switch/kytkimen voi korvata ihan pätkällä kuparia. Ledin tilalle käy vastaava 12V lamppu (40/60-pinni on GND eli autonrunko tai akun miinusnapa käy) tai jopa yleismittari.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

SIIS päteekö nuo Sierran ohjeet sitten Zetekissäkin?? mulla vaan sattuu just olee tuo CVH Sierra missä käsketään käyttämään ja ajelemaan,no aina tuo yhtä huonosti on toiminu uudesta asti että ei tää ainakaan ajamalla parane EHEEH!
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escort -95 1.8 zetec käynnistysongelma lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Tessu kirjoitti:SIIS päteekö nuo Sierran ohjeet sitten Zetekissäkin?? mulla vaan sattuu just olee tuo CVH Sierra missä käsketään käyttämään ja ajelemaan,no aina tuo yhtä huonosti on toiminu uudesta asti että ei tää ainakaan ajamalla parane EHEEH!
Fordin ECU ei muuttunut paljoakaan 15 vuoden aikana ja en tunne tarkempia ohjeita joten lainasin 2.0l DOHC Sierra '87 - Engine Management and Emission System -kirjasesta.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Vastaa Viestiin