1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Koitin haeskella kyseiseen aiheeseen liittyviä keskusteluja, mutta ei löytynyt.
Eli -95 Escort ja 1.8 Zetec tekee sellaista, että kun kone on lämmin niin esim. kioskilla käynnin jälkeen starttaat niin ei käynnisty. Kerran se aina starttauksen aikana "nytkähtää", eli ihan kuin yrittäisi sytyttää, mutta ei muuta. Parikyt sekuntia taukoa ja toisen kerran...Kolmannen kerran kun kääntää avaimesta niin sitten lähtee ja toimii aivan normaalisti.
Ajattelin, että jos jollakulla olisi asiasta tietoa niin ei viitti alkaa vaihtelemaan mitään jos siihen on joku ihan yksinkertainen ratkaisu. Se ei varmaan liity asiaan mitenkään, mutta lämpömittarin anturi on tällä hetkellä sökö.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja KajS »

Siis onko se lämpömittarin anturi sökö, joka kertoo myös ECUlle jäähdytysveden lämpötilan? Jos näin on, ECU luulee, että ollaan Siperiassa. Vaihda se anturi nyt ensin.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Mites on startin kunto? Pyörittääkö mukavalla vauhdilla moottoria kun moottoritila lämmin (katso että pyörittää.. voi ääni huijata)?
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Joo o. Vaihdoin sen anturin, eikä se auttanu mitään. Ihmetyttää vaan kun ei se lämpömittari vieläkään nouse edes asteikolle. Onko siellä joku toinenkin anturi kuin vaan tuo mikä on siinä "virran jakajan" vieressä?
Startti kyllä pyörittää niin pirusti, että ei siinä kyllä mitään vikaa ole.
Avatar
jesese
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2011 18:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja jesese »

Termarikotelossa vesiletkun alapuolella on juurikin lämpömittarin anturi. Ylöspäin kotelossa sojottaa käsittääkseni eculle ohjauksen antava anturi joka taas käskyttää flektiä? Näin ainakin omassa escortissa (-96 1.8 Zetec) olen ymmärtänyt menevän.
:ford:
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

No kyllä ihan oikeassa olet. Siellä alapuolella on todellakin vielä yksi anturi. Mietin vaan kun sen ylemmän mä vaihdoin ja mittari ei pelaa vieläkään ja käynnistyksenkin kanssa on edelleen ongelmia niin voihan olla, että juurikin tuo alempi anturi on Se mikä ecua käskee? Tarvii käydä hakemassa siihen vielä uusi josko Se sitten alkaisi toimimaan. Näytti olevan vaan aika inhottavassa paikassa, että voi joutua ottamaan vesiletkua irti, että saa vaihdettua .
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

pissboy kirjoitti:No kyllä ihan oikeassa olet. Siellä alapuolella on todellakin vielä yksi anturi. Mietin vaan kun sen ylemmän mä vaihdoin ja mittari ei pelaa vieläkään ja käynnistyksenkin kanssa on edelleen ongelmia niin voihan olla, että juurikin tuo alempi anturi on Se mikä ecua käskee? Tarvii käydä hakemassa siihen vielä uusi josko Se sitten alkaisi toimimaan. Näytti olevan vaan aika inhottavassa paikassa, että voi joutua ottamaan vesiletkua irti, että saa vaihdettua .
Voi olla että uudemmissa toisin mutta se alempi (kulmikas liitin) menee mittaristolle ja ylöspäin sojottava (pyöreähkö liitin) menee ECUlle.

Toteat sen ainakin kun repäiset (alemman) anturin liittimen irti ja oikosuljet sen -> kun käännät virrat päälle pitäis mittaristo nousta punaiselle. Tämä ei kommunikoi ECUn kanssa yhtään.


Onhan sit siellä IAT (ACT) ilmalänpötilan mittari ennen MAF anturia imusarjassa. Jos vanhempi imusarja (eli kova hopeinen) niin ihan siellä kaiken takana töröttää. En tiedä vaikuttaako ns. "hot start"iin vahvasti. JOS MAF anturin liittimessä 6 johtoa on tämä IAT ja MAF anturi yhdistetty samaan. Mutta uskon että näin vasta focuksissa.


Voithan sie myös koettaa jos siellä joku vikakoodi on niin lukaista. Tai nauhoita videolle ja minä tulkitsen onko mitään (ledin/valon/yleismittarin vilkutus tai pulssit).
jesese kirjoitti:Termarikotelossa vesiletkun alapuolella on juurikin lämpömittarin anturi. Ylöspäin kotelossa sojottaa käsittääkseni eculle ohjauksen antava anturi joka taas käskyttää flektiä? Näin ainakin omassa escortissa (-96 1.8 Zetec) olen ymmärtänyt menevän.
Ainakin vanhemmissa Zetec Escorteissa on imusuodattimen koteloon tulevan lyhyen putken alla - termariin menevässä (tai tulevassa.. what ever) isossa putkessa (piilossa siis) ihan pelkkä yksinkertainen Termostaattikytkin (Radiator electric cooling fan thermostatic switch), joka tietyssä lömpötilassa menee oikosulkuun ja jäähdyttimen tuuletin pörähtää näin käyntiin.

ECUstahan tämä ei ole kiinni kun mustangeissa ECU määrää milloin tämä tuuletin hörähtää käyntiin.. Uudemmissa Escorteissa tämä on toteutettu ECUlla.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
pissboy
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2014 09:24

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja pissboy »

Ei ne anturien vaihto auttanut mitään. Pahenee ongelmat vaan. Nyt ei enää tänään lähteny ollenkaan käyntiin ennen kun oli parikymmentä minuuttia odoteltu. Laitoin tuonne sähöpuolelle uuden keskustelun ja toivon saavani jonkilaisen tolkun tuohon ongelmaan. Kiitos kaikille tähän mennessä.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

pissboy kirjoitti:Joo o. Vaihdoin sen anturin, eikä se auttanu mitään. Ihmetyttää vaan kun ei se lämpömittari vieläkään nouse edes asteikolle. Onko siellä joku toinenkin anturi kuin vaan tuo mikä on siinä "virran jakajan" vieressä?
Startti kyllä pyörittää niin pirusti, että ei siinä kyllä mitään vikaa ole.
Jos startti pyörittää tosi vihaisesti moottoria, saattaa olla vikana jumittavat hydrauliventtiilinnostimet, ainakin vanhemmissa oli tätä vikaa. Eli puristukset kateissa.
Vastaa Viestiin