Moottorinlämmitin hajoaa aina?
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Focus 1.6 zetec -00
Mitenkäs teillä on fordeissa kestänyt moottorin lohkolämmitin? Siis se oikea lohkolämmitin joka ui jäähdytysnesteessä eikä mahdollinen säteilylämmitin, joka on "liimattu" öljypohjaan/moottorin kylkeen?
4 vuoden focus omistamisen jälkeen minulla on jo toinen calix lohkolämmitin vastus hajonnut (nyt helmikuussa). Olen kuullut huhuja että calix ei kestä, mutta mahdollisesti defa lohkolämmitin kestää paljon paremmin? Calixin kanssa on laatuongelmia? Miten sinulla on kestänyt lohkolämmitin ja mitä merkkiä se on?
Jos calix laatuongelma pitää paikkansa, niin löytyykö zetec moottoriini mahdollisesti muuta (defa?) merkkistä lohkolämppäriä ja sitten vielä jokin adapterijohto/liitin, jotta saan sen calix johtoon kytkettyä? Ei vain huvita muutaman vuoden välein ostaa uutta calix vastusta ja vielä nähdä se ehkä reilu 30min vaiva vastuksen vaihtamiseen. Letkulämmitysvaihtoehtoakin olen miettinyt ja en tiedä onko sekään minun tapauksessani varmasti toimiva ratkaisu eli kiertääkö jäähdytysneste kunnolla (terminen kierto) ja lähteekö auto käyntiin ilman ongelmia (lämpöanturin väärä tulkinta kun osa koneesta kylmä ja osa kuuma)? Jotkut myös väittävät että pidempiaikainen letkulämmittimen käyttö saattaa hapertaa letkuja vastuksen läheltä, joten vuosien varrella letkujakin pitäisi uusia?
Joten mitä moottorinlämmitintä suosittelisitte minulle?
Mitenkäs teillä on fordeissa kestänyt moottorin lohkolämmitin? Siis se oikea lohkolämmitin joka ui jäähdytysnesteessä eikä mahdollinen säteilylämmitin, joka on "liimattu" öljypohjaan/moottorin kylkeen?
4 vuoden focus omistamisen jälkeen minulla on jo toinen calix lohkolämmitin vastus hajonnut (nyt helmikuussa). Olen kuullut huhuja että calix ei kestä, mutta mahdollisesti defa lohkolämmitin kestää paljon paremmin? Calixin kanssa on laatuongelmia? Miten sinulla on kestänyt lohkolämmitin ja mitä merkkiä se on?
Jos calix laatuongelma pitää paikkansa, niin löytyykö zetec moottoriini mahdollisesti muuta (defa?) merkkistä lohkolämppäriä ja sitten vielä jokin adapterijohto/liitin, jotta saan sen calix johtoon kytkettyä? Ei vain huvita muutaman vuoden välein ostaa uutta calix vastusta ja vielä nähdä se ehkä reilu 30min vaiva vastuksen vaihtamiseen. Letkulämmitysvaihtoehtoakin olen miettinyt ja en tiedä onko sekään minun tapauksessani varmasti toimiva ratkaisu eli kiertääkö jäähdytysneste kunnolla (terminen kierto) ja lähteekö auto käyntiin ilman ongelmia (lämpöanturin väärä tulkinta kun osa koneesta kylmä ja osa kuuma)? Jotkut myös väittävät että pidempiaikainen letkulämmittimen käyttö saattaa hapertaa letkuja vastuksen läheltä, joten vuosien varrella letkujakin pitäisi uusia?
Joten mitä moottorinlämmitintä suosittelisitte minulle?
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Mun focuksessa on Defan lohkolämmitin, ilmeisesti se ihan tavallinen vesitilaan menevä malli jolla on paikka lohkon kyljessä pakosarjan vieressä, ei oo tarvinnut tuohon enempiä perehtyä
Talvisin on ollut hyvinkin aktiivisessa käytössä ja hyvin on toiminut ainakin viimeisten 7 vuoden ajan... Sitä en sit tiedä et minkälaista laatua nykypäivänä tuolta merkiltä tulee, mutta näillä kokemuksilla ei ole pahaa sanottavaa.

Talvisin on ollut hyvinkin aktiivisessa käytössä ja hyvin on toiminut ainakin viimeisten 7 vuoden ajan... Sitä en sit tiedä et minkälaista laatua nykypäivänä tuolta merkiltä tulee, mutta näillä kokemuksilla ei ole pahaa sanottavaa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Calix/Defa adapteria ei taida olla olemassakaan joten jos päädyt merkkiä vaihtamaan niin sitten menee joko kaikki uusiksi tai tarttee itse valmistaa kyseinen adapteri.
Eka mikä tulee mieleen usein pimevien lohkolämmittimien yhteydessä on käyttötapa. Ehdottomasti ajastimen perään, ei 247 porottamista.
Eka mikä tulee mieleen usein pimevien lohkolämmittimien yhteydessä on käyttötapa. Ehdottomasti ajastimen perään, ei 247 porottamista.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Sit kun viis menee putkeen niin voisin haukkua merkin kun ollaan myös varmoja ettei sitä hajota mikkään. 
Tarkoitan ettei ole jäänyt joku huono liitos...

Tarkoitan ettei ole jäänyt joku huono liitos...
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Edellisessä Mondeossa MK2 oli defan lohkolämppäri toimi moitteetta (oli varmaan alkuperäinen) omassa käytössä 10 vuotta.
Koko auton eliniän 1997-2013 käytetty välillä myös ihan 24h ei tietenkään päivätolkulla, mutta jos kus unohtunut jossain tilanteessa päälle kun ei kello aina toiminut.
En ole kuullut että defoja olisi tarvinnut vaihdella, tiedä sitten näistä uudemmista.
Sierrassa defa toimii edelleen vm83, isä käyttänyt tätä aikoinaan kovilla pakkasilla ihan kiinteästi seinästä 24h.
Ei niiden siitä satunnaisesta jatkuvasta käytöstä pitäisi itseensä ottaa ei varmaan tee hyvääkään nyt ihan jatkuvasti pitää päällä.
Niin calix on kyllä ainakin ollut selkeästi laaduttomampi.
Koko auton eliniän 1997-2013 käytetty välillä myös ihan 24h ei tietenkään päivätolkulla, mutta jos kus unohtunut jossain tilanteessa päälle kun ei kello aina toiminut.
En ole kuullut että defoja olisi tarvinnut vaihdella, tiedä sitten näistä uudemmista.
Sierrassa defa toimii edelleen vm83, isä käyttänyt tätä aikoinaan kovilla pakkasilla ihan kiinteästi seinästä 24h.

Ei niiden siitä satunnaisesta jatkuvasta käytöstä pitäisi itseensä ottaa ei varmaan tee hyvääkään nyt ihan jatkuvasti pitää päällä.
Niin calix on kyllä ainakin ollut selkeästi laaduttomampi.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Työkaveri kertoi että (ehkä 15v sitten) henkilöautoja korjatessaan oli hyvin yleistä että calix vastukset hajosivat. Joskus myös takuun kanssa tuli ongelmia kun takuuseen mennyt calix vastus hajosi taas uudelleen. Hänen kokemuksensa (siltä ajalta) olivat ettei calix kestä. Kuitenkin mietin että mikäköhän calix laadun kanssa on NYKYÄÄN? Ja muiden merkkien laadun kanssa myös? Ideana olis ostaa kestävä vastus vaikka maksaisikin muutaman kympin enemmän.
Löysin defa merkkisen vastuksen myös koneeseeni. Jos useimmat nimimerkit puoltavat defan kestävän, niin aika varmaan sen vaihdan sitten moottoriin. Täytyy sitten varmaan myös ostaa nyrkin kokoinen virallinen sähköjohtojen "karvojen" kytkentäboxi tehden kytkennät ja pyytää työkaveria (sähköluvat kunnossa) vielä tarkastamaan kytkentä ettei auto pala (vuosien päästä) kun ei ole edes lähelläkään autoa kun moottorilämmitin kytkeytyy kahden tunnin kellotolpasta päälle. Toisinsanoen sähköturvallinen "adapteri" pitää tehdä siis itse.
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard. ... d=DA411381
Googlella en löytänyt defa/calix adaptereita, mutta jotain kirjoituksia (huhuja) oli että on ollut aikoinaan, mutta ei enään. Onkohan kummankin firman etu että adapteria ei valmisteta vaan ohjataan kuluttajat ostamaan paljon muutakin tarviketta tai vain hajonnut kyseisen merkin komponentti vaikka olisi kilpailijaa huonompi?
Defan sivulla taisi olla yleisimmät vastuksen hajoamisen syyt olla ilmakupla (ylikuumeneminen) ja lika vastuksen ympärillä (likainen jäähdytysneste palaa vastuksen pinnalle, ylikuumeneminen?). Samoin tiuha sähkön katkominen (päälle/pois) lyhentää vastuksen ikää.
Löysin defa merkkisen vastuksen myös koneeseeni. Jos useimmat nimimerkit puoltavat defan kestävän, niin aika varmaan sen vaihdan sitten moottoriin. Täytyy sitten varmaan myös ostaa nyrkin kokoinen virallinen sähköjohtojen "karvojen" kytkentäboxi tehden kytkennät ja pyytää työkaveria (sähköluvat kunnossa) vielä tarkastamaan kytkentä ettei auto pala (vuosien päästä) kun ei ole edes lähelläkään autoa kun moottorilämmitin kytkeytyy kahden tunnin kellotolpasta päälle. Toisinsanoen sähköturvallinen "adapteri" pitää tehdä siis itse.
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard. ... d=DA411381
Googlella en löytänyt defa/calix adaptereita, mutta jotain kirjoituksia (huhuja) oli että on ollut aikoinaan, mutta ei enään. Onkohan kummankin firman etu että adapteria ei valmisteta vaan ohjataan kuluttajat ostamaan paljon muutakin tarviketta tai vain hajonnut kyseisen merkin komponentti vaikka olisi kilpailijaa huonompi?
Defan sivulla taisi olla yleisimmät vastuksen hajoamisen syyt olla ilmakupla (ylikuumeneminen) ja lika vastuksen ympärillä (likainen jäähdytysneste palaa vastuksen pinnalle, ylikuumeneminen?). Samoin tiuha sähkön katkominen (päälle/pois) lyhentää vastuksen ikää.
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Miksei kukaan ole vielä kommentoinut ettei vastusta pysty vaihtamaan noin nopeasti 8)ReiluReiska kirjoitti:Ei vain huvita muutaman vuoden välein ostaa uutta calix vastusta ja vielä nähdä se ehkä reilu 30min vaiva vastuksen vaihtamiseen.
Itse meinasin tehdä kanssa Defa/Calix -adapterin, mutta näissä hommissa on paras kun ei ala säveltämään koska jos auto palaa kiinnostuu viranomaiset yleensä aina sisätilanlämmittimistä ja muistakin auton lämmittämiseen verkkovirralla liittyvistä asioista kuten johdoista ja liitoksista, varsinkin näin autonlämmityskaudella.ReiluReiska kirjoitti: Täytyy sitten varmaan myös ostaa nyrkin kokoinen virallinen sähköjohtojen "karvojen" kytkentäboxi tehden kytkennät ja pyytää työkaveria (sähköluvat kunnossa) vielä tarkastamaan kytkentä ettei auto pala (vuosien päästä) kun ei ole edes lähelläkään autoa kun moottorilämmitin kytkeytyy kahden tunnin kellotolpasta päälle. Toisinsanoen sähköturvallinen "adapteri" pitää tehdä siis itse.
Itse vaihdoin jokin aika sitten talviautooni uuden Calixin vastuksen ja vanhaan oli leimattu vuosi -13 eli eipä sekään kovin pitkäikäinen ollut. Vaihtoon kulunutta aikaa en kuitenkaan kerro 8) Samanlaisia kokemuksia on Calixin lohkolämmittimistä muissakin autoissa eli aika usein niitä joutuu vaihtamaan. Jos laitan lohkolämmittimettömään autoon lohkolämmittimen on se aina Defa em. syistä eli ihan samanlaisia kokemuksia on itsellänikin Calixista kuin ReiluReiskallakin.
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Adaptereita ei ole olemassa eikä omat sovellukset kannata,jos palaa auto,talli tai naapuruston autot on aika lirissä sen takia!
Itellä hajos Escosta Calix lämppäri joka oli alkuperäinen eli 1987 asennettu, kolme vuotta sitten hajos,Sierrasta meni joka asennettu 1991 ja se hajos jotain 2008 ja Calix sekin!
Defaakin tontilta löytyy ja niistä vanhimmat 30-40 vuotiaita ja toimivat,luulenkin että laatu on kärsinyt vuosien saatossa?
Onko kukaan muuten tutkinut MIKä 0niissä calixeissa hajoaa??
Ite mursin sen liitoskohdan kun sattu Sierrasta hajoo että oikein kipinät lenteli lattialle JA kas kummaa se lyö näköjään aina oikoseen sen muovin sisällä!!
Eli tekovikahan niissä lie,molemmat hajos samalla tavalla,kun sai liitoksesta päät näkyviin ja kytki siihen virrat niin vastus oli AIVAN ehjä,eli ekaliitos vaan ottaa itteesä aikojen saatossa.
Ihmettelinkin että kuinka ne silleen hajoaa,ja mulla kun EI ole lämppärit edes päällä kokopäivää että vika ei ole myöskään siinä!
Jossain foorumissa oli ihan selvitetty että Calixeja vaihdettiin hyvinkin uusina takuuseen tiettyinä vuosina kun niitä myytiin ja kuuleman mukaan JOKAISESSA Fordilla asennettu on Calix,kuulemma joku soppari ollu Calixin kanssa?
Itellä hajos Escosta Calix lämppäri joka oli alkuperäinen eli 1987 asennettu, kolme vuotta sitten hajos,Sierrasta meni joka asennettu 1991 ja se hajos jotain 2008 ja Calix sekin!
Defaakin tontilta löytyy ja niistä vanhimmat 30-40 vuotiaita ja toimivat,luulenkin että laatu on kärsinyt vuosien saatossa?
Onko kukaan muuten tutkinut MIKä 0niissä calixeissa hajoaa??
Ite mursin sen liitoskohdan kun sattu Sierrasta hajoo että oikein kipinät lenteli lattialle JA kas kummaa se lyö näköjään aina oikoseen sen muovin sisällä!!
Eli tekovikahan niissä lie,molemmat hajos samalla tavalla,kun sai liitoksesta päät näkyviin ja kytki siihen virrat niin vastus oli AIVAN ehjä,eli ekaliitos vaan ottaa itteesä aikojen saatossa.
Ihmettelinkin että kuinka ne silleen hajoaa,ja mulla kun EI ole lämppärit edes päällä kokopäivää että vika ei ole myöskään siinä!
Jossain foorumissa oli ihan selvitetty että Calixeja vaihdettiin hyvinkin uusina takuuseen tiettyinä vuosina kun niitä myytiin ja kuuleman mukaan JOKAISESSA Fordilla asennettu on Calix,kuulemma joku soppari ollu Calixin kanssa?
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Mulle möivät tarvike-putkasta aikoinaan kahdesti Calix:in vuoden kestivät kummatkin, sitten otin yhteyttä maahantuojaan
ja sain käypäsen parannetun mallin joka on kestänyt vuosia.
Tarvike-putkan hyllyllä sattaa olla paskoja vikaantuvia malleja jotka olisi pitänyt siirtää
aikoja sitten pois.
ja sain käypäsen parannetun mallin joka on kestänyt vuosia.
Tarvike-putkan hyllyllä sattaa olla paskoja vikaantuvia malleja jotka olisi pitänyt siirtää
aikoja sitten pois.
Fusion 2008 1.6 duratec
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
No eipä ne Defatkaan nykyään kai enää mitään huipputuotteita ole, viimeksi kun ostin ja laitoin yhteen mondeoon defan, kun siinä ei ollut laitettu mitään lämmitintä aikasemmin, niin vähän reilun kuukauden kesti kun meni mykäksi. Alkoivat syyttää asennusvirhettä motonetissä, että on ollut ilmaa, sanoin että miten lohkossa voi olla ilmaa, kun ilma nousee ylöspäin, ja jos sitä on, niin se on kannessa. Seuraavaks halusivat vanhan lämmittimen takasin, jos näkyy mustaa, niin on ollut ilmaa. No eipä siinä tietenkään mitään mustaa missään näkynyt, meinasivat vielä pantata rahoja niinkauan kunnes maahantuojalta tulee vastaus takuuasiaan, siinä kohtaa piti jo vähän korottaa ääntä, että sai omansa pois.
Seuraava, ihan samanlailla asennettu ja käytetty sitten kestikin sen pari vuotta mitä auto mulla oli.
Muutenkin surkeeks mennyt noi lohkikset, ennen sen kuuli kun laittoi auton piuhaan, ritisi ja rätisi, ja lämpes vaihdelaatikkoo myöten, nykyään on niin onnettoman tehoisia, että nippa nappa voi sanoo että niistä on jotain hyötyä. Siksipä itsellä on nykyään polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Onhan se kallis investointi, mutta on se kyllä ihan ylivertainen noihin sähkösiin verrattuna, ja hemmetin mukava, lämmittää sisätilatkin hieman erilailla..
Seuraava, ihan samanlailla asennettu ja käytetty sitten kestikin sen pari vuotta mitä auto mulla oli.
Muutenkin surkeeks mennyt noi lohkikset, ennen sen kuuli kun laittoi auton piuhaan, ritisi ja rätisi, ja lämpes vaihdelaatikkoo myöten, nykyään on niin onnettoman tehoisia, että nippa nappa voi sanoo että niistä on jotain hyötyä. Siksipä itsellä on nykyään polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Onhan se kallis investointi, mutta on se kyllä ihan ylivertainen noihin sähkösiin verrattuna, ja hemmetin mukava, lämmittää sisätilatkin hieman erilailla..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Moottorinlämmitin hajoaa aina?
Ei nyt sentää - jos sähköä on tarjollaSierra2.3-16v kirjoitti: Siksipä itsellä on nykyään polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Onhan se kallis investointi, mutta on se kyllä ihan ylivertainen noihin sähkösiin verrattuna...

http://www.owlheizer.de/epages/62795520 ... %C2%B0C%22
Sisälämppäri + OWL-2 + Remuc ohjaus DEFAn releellä ollut tammikuusta autossa ja loistava kapistus, ei Webasto käyntihöröjä tms josta polttoainelämppärit jossain vaiheessa lopulta kärsii.
Näin sillä lämpiää.... http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg439245