Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

Kyseessä vm. 2009 Ka, jossa Defan letkulämmitin. Nyt kun alkoi nämä kovemmat pakkaset niin käynnistäminen on välillä aamuisin vähän turhan vaivalloista lämmityksen jälkeen. Ilman lämmitystä lähtee hyvin käyntiin ainakin vielä -15 asteessa, mutta n. 1h lämmityksen jälkeen vaatii välillä kolme tai neljäkin starttausta ennen kuin lähtee. Ilmeisesti tuo lämmitin sekoittaa lämpötila-anturin jotenkin mutta olisikohan tämä ratkaistavissa jotenkin (muutenkin kuin olemalla ilman lämmitintä)?
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja taky »

teemtalv kirjoitti:Kyseessä vm. 2009 Ka, jossa Defan letkulämmitin.
Ilmeisesti tuo lämmitin sekoittaa lämpötila-anturin jotenkin mutta olisikohan tämä ratkaistavissa jotenkin (muutenkin kuin olemalla ilman lämmitintä)?
Asentamalla kiertovesipumppu järjestelmään niin lämpö leviää tasaisesti koneeseen.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

taky kirjoitti: Asentamalla kiertovesipumppu järjestelmään niin lämpö leviää tasaisesti koneeseen.
Nopealla vilkaisulla taitaa olla Ka'han vähän huonosti saatavilla... Mihin kohtaan tuo sitten asennetaan jos sellaisen jostain löytäisi?
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

Ongelmahan ei tietysti ole kovin vakava koska auto on kuitenkin lopulta aina käynnistynyt. En sitten tiedä kuinka paljon tässä kuluu starttimoottori tms, ja onhan se vähän kiusallistakin kun joutuu starttailemaan moneen otteeseen... ; )
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Periaatteessa katalysaattoriauto pitäisi aina saada "ekalla käyntiin". Useat käynnistysyritykset pilaa katalysaattorin. Joten josset asu ihan arktisella alueella, niin jätä lämmittämättä. Päädyin itse lämmittämättä jättämiseen, ei sekoile. Mutta asunkin saaristossa, missä vaikuttaa olevan kesä 365 päivää vuodessa...

Mutta kysy mukavasta Ford-huollosta, saako Ka:han ohjelmistopäivityksen, joka osaisi sen lämmityksen. Tuollaisia on ainakin ollut Mondeoon saatavilla.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

KajS kirjoitti:Periaatteessa katalysaattoriauto pitäisi aina saada "ekalla käyntiin". Useat käynnistysyritykset pilaa katalysaattorin. Joten josset asu ihan arktisella alueella, niin jätä lämmittämättä. Päädyin itse lämmittämättä jättämiseen, ei sekoile. Mutta asunkin saaristossa, missä vaikuttaa olevan kesä 365 päivää vuodessa...

Mutta kysy mukavasta Ford-huollosta, saako Ka:han ohjelmistopäivityksen, joka osaisi sen lämmityksen. Tuollaisia on ainakin ollut Mondeoon saatavilla.
Asun Turussa eli ei tätä nyt arktiseksi voi kutsua mutta kyllä silti vähän pelottaa jättää lämmitin kytkemättä jos pakkasta on yli 20 astetta. Ka:ssa nyt kuitenkin on italialainen moottori... : D Ja lisäähän tuo mukavuuttakin kun sisätilanlämmitintä ei sulakkeet kestä, tarkenee vähän paremmin kun on edes moottori vähän valmiiksi lämmin.

Jostain syystä eilen ja tänään tuo onkin käynnistynyt taas paremmin : o Vaatii kyllä sellaiset 2-3 sekuntia pyörittämistä mutta lähtee ekalla kerralla kuitenkin. Pitänee seurailla vielä vähän aikaa... Ajattelin myös että kokeilen huomenna lämmittää vähän pidempään, vaikka 2 tuntia, josko sillä olisi vaikutusta.

Niin ja ohjelmisto on päivitetty viimeisimpään juuri lokakuussa eli siitä tuskin on kiinni.
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

teemtalv kirjoitti:Ajattelin myös että kokeilen huomenna lämmittää vähän pidempään, vaikka 2 tuntia, josko sillä olisi vaikutusta.
Tuota olisin itsekin ehdottanut - tai sitten vähemmän; puoli tuntiakin voi riittää.
Ja vielä yksi - mutta vaatii viitseliäisyyttä - kytkeä letkulämppäri pois vaikka 5-10 min ennen käynnistämistä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

yritäedes kirjoitti: Tuota olisin itsekin ehdottanut - tai sitten vähemmän; puoli tuntiakin voi riittää.
Ja vielä yksi - mutta vaatii viitseliäisyyttä - kytkeä letkulämppäri pois vaikka 5-10 min ennen käynnistämistä.
Jos 2h ei auta niin kokeilen seuraavaksi puoli tuntia. Eikä tuo pois kytkeminen kovin hankalaa ole kun katkaisija on sisällä eli voisi sitäkin kokeilla! Toisaalta jos tuo eilinen tämänpäiväinen jatkossakin toistuu eli 2-3 sekunnin sahaamisella lähtee ekalla yritykselläkin käyntiin niin haitanneeko tuo sitten. 3 sekuntia on loppujen lopuksi aika lyhyt aika, nykyautot vaan normaalisti lähtee niin nopeasti että pienikin viivästys tuntuu kummalta :lol:
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja taky »

teemtalv kirjoitti: Nopealla vilkaisulla taitaa olla Ka'han vähän huonosti saatavilla... Mihin kohtaan tuo sitten asennetaan jos sellaisen jostain löytäisi?
"Defa kiertovesipumppu" googgeliin niin löytyy asennussarjot.

Lämppärin kennolle menevä kierto on yksi sijoituspaikka, lämppärin kennolta moottoriin päin menevään letkuun.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Voi olla täällä Turun seudulla pakkaset ohi tältä talvelta tämän viikon jälkeen. Mutta edellämainitut neuvot ovat varsin oivia, kokeile niitä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

... ja perusasiat lienevät kunnossa, eli sytytystulpat ja niiden kärkivälit - ja tulppien johdot? Ja polttoainelaitteet (seoksen muodostus ja rikastus) ja ilmansuodin?
Torque Vectoring Control
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

JohnFinn kirjoitti:... ja perusasiat lienevät kunnossa, eli sytytystulpat ja niiden kärkivälit - ja tulppien johdot? Ja polttoainelaitteet (seoksen muodostus ja rikastus) ja ilmansuodin?
Mittarissa on vasta 30000 eli oletan että nämä on ihan ok. Lisäksi auto tutkittiin aika perinpohjaisesti juuri hiljattain yhtä toista vikaa etsiessä.

Tänään lämmitin tunnin kun en ehtinyt sitä kahta mutta otin Iämppärin 5 min aikaisemmin pois. Lähti toisella kerralla nopeasti käymään mutta siis ensimmäinen yritys epäonnistui. Huomenna kokeilen sen 2 tuntia... Tosin nyt nämä pakkaset taitaa tosiaan olla jo historiaa.

Edit: niin siis selventääkseni tuota "epäonnistumista": kone siis pyörähtää ihan lyhyellä starttauksella käyntiin n. sekunniksi vähän vaivalloisen kuuloisesti ja sitten sammuu eli ei ota tarpeeksi kierroksia että pysyisi käynnissä. Toisinaan taas starttaaminen kestää vähän kauemmin, 2-3 sekuntia mutta tällöin usein ensimmäinen yritys on riittänyt... Luin vähän juttuja muidenkin merkkien vastaavista ongelmista ja totesin että taitaa olla parempi kokeilla sitä puolta tuntia huomenna. Yleinen mielipide tuntuu olevan että mitä pidempi aika, sen huonommin käynnistyy. Ihmetyttää vaan kovasti, että luulisi tämän ongelman olevan sitten kaikilla Ka:n omistajilla joilla lämmitin on? : o Vai mikä tässä mun autossa sitten on erona..?
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

Noniin, tänään siis 2h lämmityksessä ja sama juttu kuin eilen. Ekalla startilla kävi n. sekunnin ja sammui, toisella ihan normaalisti lähti käyntiin (ja pysyi käynnissä). Aika omituista kyllä sekin että mitä tuossa starttausten välissä sitten tapahtuu että toinen yritys onnistuu paremmin... huomenna kokeilen sitä puolta tuntia.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Juuri noin mun mondeo tekisi, jos näillä pakkasilla (miinus14 katoksessa auton lämpömittarin mukaan) lämmittäisin pari tuntia. En lämmittänyt ja ekalla käyntiin. Emännän 1,0 Ecobeastin laitoin kyllä töpseliin, kun siinä on sisätilalämmitin. Ei koirat palellu.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

KajS kirjoitti:Juuri noin mun mondeo tekisi, jos näillä pakkasilla (miinus14 katoksessa auton lämpömittarin mukaan) lämmittäisin pari tuntia. En lämmittänyt ja ekalla käyntiin.
Kai tässä täytyy sitten vaan uskoa että se on tuollainen. Kokeilen tosiaan huomenna n. puoli tuntia ja jos ei lähde sen paremmin silläkään käyntiin niin sitten jätän lämmittämättä ja palelen ;) Tosin en edelleenkään ole ihan vakuuttunut että tuo lähtisi kylmänä sen paremmin käyntiin ainakaan 20 asteen pakkasessa. En ole kokeillut niin kylmässä kuin kerran ja silloin auto oli seissyt vasta n. 8 tuntia eikä koko yötä. Silloin kyllä lähti hyvin ja pakkasta oli siis 19.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No ei sen kyllä tollanen kuulu olla. Kannattaa varmaan enstöikseen vilkasta että se on asennusohjeen (http://www.defa.com/file/828282722060/460454.pdf) mukaan laitettu. Jos siellä on sävelletty jotain - esimerkiksi säästetty jättämällä merkkikohtanen asennussarja pois ja laitettu johonkin vaan johonkin letkun väliin - niin eihän se ehkä toimi niinkun pitäs.

Ja noin muuten olen sitä mieltä että auto ku auto lähtee lämmittämättkin liikenteeseen talvella jos kaikki on kunnossa. Tai ainakaan mulla ei o ikinä jääny lähtemättä, kaikenlaista vehjettä on ollut väliltä '76 ja '06.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tessu
Viestit: 1741
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Voipi olla että lähtee autot käyntiin vaikka missä pakkasessa MUTTA itse en kyllä mene veivaamaan MITÄÄN moottoria pakkasella ilman lämmitystä!
Siinä ne moottorit juuri sitten rikotaan ja väljäksi hiotaan,sitten saa toinen tai kolmas omistaja itkeä kun jo öljyä vie kun on sylinterit väljät kun joka aamu ja ilta startattu kylmänä! polttoainettakin kylmä moottori vie entistä enemmän,eikä edes katti toimi jollei moottorin lämmöt ole oikeat.
Eipä siinä järkeä ole,mutta tuossa kyseisessä käyntiongelmassa lienee kyllä jotain hämärää? olisko todellakin se lämppäri väärässä paikassa??
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tessu kirjoitti:Voipi olla että lähtee autot käyntiin vaikka missä pakkasessa MUTTA itse en kyllä mene veivaamaan MITÄÄN moottoria pakkasella ilman lämmitystä!
Siinä ne moottorit juuri sitten rikotaan ja väljäksi hiotaan,sitten saa toinen tai kolmas omistaja itkeä kun jo öljyä vie kun on sylinterit väljät kun joka aamu ja ilta startattu kylmänä! polttoainettakin kylmä moottori vie entistä enemmän,eikä edes katti toimi jollei moottorin lämmöt ole oikeat.
Eipä siinä järkeä ole,mutta tuossa kyseisessä käyntiongelmassa lienee kyllä jotain hämärää? olisko todellakin se lämppäri väärässä paikassa??
Noin minäkin uskoin ennen ja syötin ooppeleille sähköä lähinnä Fortumin riemuksi. Riippuu siitä, miten autoa käytetään, miten nopeasti sen saa käyntilämpöiseksi jne. Olen havainnut, että tyhmintä on lähteä kaupungissa liikkeelle kylmällä autolla ja sitten seisomaan neljät-viidet liikennevalot ennen "ajoon pääsyä". Lämpenee hitaammin kuin silloin, kun lähden maalta kotoa. Maalta lähdössä ei lohkolämmitys tuo mitään, lämpökehitys on täsmälleen samanlainen ilman lohkoa ja sen kanssa. (tuo on helppo todeta, kun olen22 vuotta ajanut juuri saman reitin aamuisin).

Ja mun mondeon kohdalla ei tule toista tai kolmatta omistajaa, ajan tuon loppuun. Nykyöljyt on niin hyviä nykyisten moottorinohjauksien kanssa, että ehjänä ne moottorit pysyy ikänsä. Mulla ainakin, 218800 km mittarissa ja nesteet sisällä.
Viimeksi muokannut KajS, 23 Tammi 2014 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

Tänään sitten unohdin lämmityksen kokonaan ja hyvin käynnistyi, tosin pakkasta oli enää 14 astetta. Yöllä oli kuitenkin yli 20 niin varmasti aika kylmä oli moottori. En nyt sitten tiedä että pitäisikö tosiaan pitäisikö vaan jatkossa jättää lämmittämättä... Kokeilen ainakin sitä puolta tuntia vielä.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Lohkolämmittäminen ja sen hyödyt on sitten jännä sekoitus faktaa ja mutua. Ensinnäkin, moottoreiden käyntilämpötilat on siellä vähintään yli +80 C ja monissa koneissa on normaalia yli sadan asteen käyntilämpötilat. Näin ollen on aika triviaalia, onko ulkona nollakeli vai miinus 10 C, sinne optimilämpöön on miltei yhtä pitkä matka.

Muinoin noilla kaasutinooppeleilla huomasin (persdyno), että lohkolämmittämisestä oli hyötyä muuutamasta plusasteesta jonnekin miinuskymmeneen. Tosikylmällä (saariston tosikylmä on - 25 C) oli ihan sama lämmittikö vai ei, sillä se lohko oli lämmin vain vastuksen välittömässä läheisyydessä, toisella puolen lohkoa oli se -25 vaikka kuinka lämmitti. Hauskinta lohkolämmittimen sitten hajottua farmariooppelissa oli se, että itse asiassa kovillakin pakkasilla se lähti ilman sitä lohkista ihan yhtä hyvin käyntiin kuin ennen koko yön lämmityksen jälkeen.

Ja bensankulutuksessa en huomannnut mitään eroa lämmitti tai ei. Esim. dodgevani (318 cid bensa) vei sen saman 17-18 litraa sadalle, töpselöi tai ei. Veeåtta työnsi kovemmallakin pakkasella lämpöä muutaman kilometrin päässä lähdöstä ihan samalla lailla riippumatta siitä, oliko käytetty ensin pari tuntia Fortumia vai pelkkää Nesteen Rallibensaa. Ja Pennzoilit tai Gulffit pysyi siellä koneessa.

Jos moottorit olisivat erityisen pakkasarkoja, joka kylässä ja korttelissa olisi moottorikoneistamo...

Öljyistä vielä: Kannattaa jättää pakkaseen sitä Fordin 5W-30 öljyä ja mennä heiluttamaan purkkia tosikylmällä; öljyhän on nestemäistä! 1980-luvulla esim. Esso Uniflosta tuli sellaista sitkeän hunajan omaista tavaraa. Käänsin kerran purkin ylösalaisin ja otin aikaa -35 C pakkasessa: vartin päästä käännöstä rupesi öljypurkki "näyttämään kieltä". Nykyöljyt hoivaa moottoreita, ne vanhat ei edes kiertäneet joulun ja pääsisäisen välillä lyhyessä ajossa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

KajS kirjoitti:Lohkolämmittäminen ja sen hyödyt on sitten jännä sekoitus faktaa ja mutua. Ensinnäkin, moottoreiden käyntilämpötilat on siellä vähintään yli +80 C ja monissa koneissa on normaalia yli sadan asteen käyntilämpötilat. Näin ollen on aika triviaalia, onko ulkona nollakeli vai miinus 10 C, sinne optimilämpöön on miltei yhtä pitkä matka.
Niin, tuo lämpenemisaika ei tosiaan tunnu juuri muuttuvan lämmityksestä huolimatta. Tosin puhaltimesta saa lämmitettynä heti plussan puolella olevaa ilmaa (= sulattaa ikkunoita), kun ilman lämmitystä siihen menee sellainen minuutti ennen kuin alkaa sulaa. Mutta jokseenkin jääkaappi tuo Ka on, lämmitetty tai ei ;-)

Olen ymmärtänyt kanssa että nämä nykyöljyt pysyy löysinä aika kylmässäkin että tuskin se kylmäkäynnistys niin kauhean vaarallista on, varsinkaan kun kilometrejä on toistaiseksi vasta se 30 tkm niin eiköhän tuo vielä jonkin aikaa sen puolesta kestä. Katsotaan nyt mitä se puoli tuntia tekee ja jos ei auta niin voisin käydä kysäisemässä huollosta että onko tällaiseen ongelmaan törmännyt joku muu (ja onko sen joku ratkaissut jollain ohjelmistosäädöllä tms).
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

Puoli tuntia oli näköjään vielä huonompi vaihtoehto... Moottori ei ollut edes lämmin vielä ja silti käynnistyi vasta toisella yrityksellä. En kyllä vieläkään ymmärrä että miksi sillä toisella sitten lähtee niin paljon paremmin, mikä siinä välissä oikein muuttuu? :o

Noh, käväisen tänään tossa Laakkosella ja kysyn että onko he tietoisia tällaisesta ongelmasta...
teemtalv
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Tammi 2014 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri ja hankala käynnistys

Viesti Kirjoittaja teemtalv »

Olipas turha reissu. Kuulemma näitä tapauksia on ollut, Ka:ssa vähemmän mutta Focuksissa ja Mondeoissa, joissa on joku "perinteinen" vedenlämmitin. Eivät he oikein osanneet sanoa miksi toisilla nuo tuottaa ongelmia ja toisilla ei mutta kuulemma ohjelmistoversiolla voi olla vaikutusta, eikä välttämättä aina niin päin että uudempi olisi tässä suhteessa parempi. Jos päivityksissä on yritetty parantaa kylmäkäynnistystä niin samalla se on voinut tehdä tuon tietokoneen vielä herkemmäksi tälle sekoilulle. Anyway, kehottivat jättämään lämmittämättä pienemmillä pakkasilla ja sit jos oikein kylmä on niin lämmittää ja starttailee sitten tarvittaessa kaksi kertaa.

Kiitos vielä kaikille neuvoista!
Vastaa Viestiin