Korkeintaan haaleaa, mieluummin viileää. Ensimmäisenä tulee mieleen ilmalukko jossainpäin järjestelmää. Yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää nostamalla paisuntasäiliön nestepintaa parikymmentä senttiä normaalia ylemmäs (1,5 litran limupullo ylösalaisin tiiviisti paisarin täyttöaukkoon ja pulloon nestettä), mutta ei auttanut. Onko tuohon ilmaamiseen jotain muita erityiskikkoja?
Ilmeisesti lämmönsäätimen potikka säätää läpällä lämmityslaitteen kennon läpi kulkevan ilman määrää? Ainakin säädintä kuumalle ääriasentoon käännettäessä kuuluu peltinen rämähdys. Vipu näyttää olevan kartanlukijan jalkatilassa. Mutta onko järjestelmässä varsinaista kennolle kiertävän veden määrää säätelevää hanaa? Nyt pakkaskelien alkaessa olisi miellyttävää saada hieman lämpöä kabiiniin...
-mikko-
Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa
Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa
Escort Mk5 on ne napukat vain mekaanisia (mekaanisesti yhdistetty läppiin, jotka siellä kauempana) läppiä ja keskimmäinen säätää puhaltimen nopeutta. Voi olla että jotain jos peltinen rämähdys kun muovia ne minusta on kun kahellut. Voiskohan olla että läpässä jottain roskaa välissä.mtuitto kirjoitti:Korkeintaan haaleaa, mieluummin viileää. Ensimmäisenä tulee mieleen ilmalukko jossainpäin järjestelmää. Yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää nostamalla paisuntasäiliön nestepintaa parikymmentä senttiä normaalia ylemmäs (1,5 litran limupullo ylösalaisin tiiviisti paisarin täyttöaukkoon ja pulloon nestettä), mutta ei auttanut. Onko tuohon ilmaamiseen jotain muita erityiskikkoja?
Ilmeisesti lämmönsäätimen potikka säätää läpällä lämmityslaitteen kennon läpi kulkevan ilman määrää? Ainakin säädintä kuumalle ääriasentoon käännettäessä kuuluu peltinen rämähdys. Vipu näyttää olevan kartanlukijan jalkatilassa. Mutta onko järjestelmässä varsinaista kennolle kiertävän veden määrää säätelevää hanaa? Nyt pakkaskelien alkaessa olisi miellyttävää saada hieman lämpöä kabiiniin...
-mikko-
Itse pidän sivuttaisia reikiä kiinni ja ohjaan siihen keskelle josta silloin mielestäni tulee kaikkein lämpimintä.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa
Jos heität kaikki läpät kiinni, puhalluksen pois ja revit konetta hetkisen vaikkapa vähän turhan pienellä vaihteella ajaen, niin puhaltaako se silloin kuumempaa?
Älä aloita kansiremonttia vielä(joku kumminkin ehdottaa kun DOHC-pohjanen moottori kyseessä), vaan tarkista seuraavat:
1. Kennolle menevät letkut oikein päin
2. Kennolle MENEVÄN letkun lämpötila käsivaraisesti, sitten sama kennolta TULEVALLE letkulle ja lopuksi vertaat keskenään. Mikäli kennolta TULEVA letku on selkeästi viileämpi, niin tarkista vielä kerran että ne kennon letkut on oikein päin. Mikäli letkut ovat oikein päin, niin on syytä olettaa kennon olevan tukossa ja/tai vuotavan.
3. Termostaatti.
Oletan, että sulla on tuloletku todella kylmä ja menoletku kuuma. Mulla oli kennon letkut väärin päin, tilanne parani kääntämällä ne. Tosin, itselläni oli kenno myös tukossa, eikä huuhtelu auttanut kuin hetkeksi.. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis kennon vaihto. Uuden kennon saa parilla kympillä(sillä olettamalla että mk5 escossa on sama kuin Sierrassa? tod näk näin on), mutta ainakin Scorpioon oli todella veemäinen tehtävä.
Älä aloita kansiremonttia vielä(joku kumminkin ehdottaa kun DOHC-pohjanen moottori kyseessä), vaan tarkista seuraavat:
1. Kennolle menevät letkut oikein päin
2. Kennolle MENEVÄN letkun lämpötila käsivaraisesti, sitten sama kennolta TULEVALLE letkulle ja lopuksi vertaat keskenään. Mikäli kennolta TULEVA letku on selkeästi viileämpi, niin tarkista vielä kerran että ne kennon letkut on oikein päin. Mikäli letkut ovat oikein päin, niin on syytä olettaa kennon olevan tukossa ja/tai vuotavan.
3. Termostaatti.
Oletan, että sulla on tuloletku todella kylmä ja menoletku kuuma. Mulla oli kennon letkut väärin päin, tilanne parani kääntämällä ne. Tosin, itselläni oli kenno myös tukossa, eikä huuhtelu auttanut kuin hetkeksi.. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis kennon vaihto. Uuden kennon saa parilla kympillä(sillä olettamalla että mk5 escossa on sama kuin Sierrassa? tod näk näin on), mutta ainakin Scorpioon oli todella veemäinen tehtävä.
Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa
Samaa mieltä kreivin kanssa - älä ensimmäisenä pura sitä konetta vaan katso ne muut vaihtoehdot ensiksi.
Minulla on vastaava vika Sierrassa. Lukuisien ilmaamisten jälkeen purin vihdoin sen lämppärikennon pois ja huuhtelin sen vesijohtopaineella (normaalia kiertosuuntaa vastaan). Ulos tuli hyvän kokoinen klimppi jotain roskaa ja sen jälkeen on lämmintä taas piisannut. 8)
Minulla on vastaava vika Sierrassa. Lukuisien ilmaamisten jälkeen purin vihdoin sen lämppärikennon pois ja huuhtelin sen vesijohtopaineella (normaalia kiertosuuntaa vastaan). Ulos tuli hyvän kokoinen klimppi jotain roskaa ja sen jälkeen on lämmintä taas piisannut. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa
Tuskin tuossa kansiremonttiin tarvitsee tuon takia ryhtyä, oireet ei viittaa siihen. Täytyy tutkia letkujen lämpötiloja. Muistaako kukaan tuon mk5:n kennon sijainnista tarkemmin, onko hankalasti paketoitu kojelaudan sisään?
-mikko-
-mikko-