rengaskoot focukseen

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
mikki osmo
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Loka 2013 07:15

rengaskoot focukseen

Viesti Kirjoittaja mikki osmo »

Olen onnellinen paluumuuttaja foordin pariin, nyt pihassa pari kpl focuksia. Toinen 2008 titanium 1.8 cdti ja toinen 2003 1.6 zetec SE 3-ovinen.
Kysymykseni koskee tuon uudemman rengaskokoa, alkuperäinenhän on minulla 205/55/16 ja haluaisin tietää mahtuuko siellä alkuperäisellä aluvanteella pyörimään 215/60/16. Kiitän vastauksista etukäteen.

Mikki
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: rengaskoot focukseen

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

mikki osmo kirjoitti:Olen onnellinen paluumuuttaja foordin pariin, nyt pihassa pari kpl focuksia. Toinen 2008 titanium 1.8 cdti ja toinen 2003 1.6 zetec SE 3-ovinen.
Kysymykseni koskee tuon uudemman rengaskokoa, alkuperäinenhän on minulla 205/55/16 ja haluaisin tietää mahtuuko siellä alkuperäisellä aluvanteella pyörimään 215/60/16. Kiitän vastauksista etukäteen.

Mikki
Ei tuon leveämmän ja korkeampiprofiilisen renkaan alle laitto ole järkevää vaikka sopisikin pyörimään, koska mittarivirhe muuttuu "negatiiviseksi", eli auton nopeus on näyttöä suurempi. "Varmat" sakot tiedossa - kunhan hidastuneella kiihtyvyydellä ollaan ensi saatu se nopeus ylös.
Renkaan ulkohalkaisijan suureneminen (verrattuna alkuperäiskokoon) vaikuttaa välityksiin kasvattavasti, joka puolestaan em. hidastuneen kiihtyvyyden lisäksi pienentää vetositkeyttä.
Torque Vectoring Control
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: rengaskoot focukseen

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Laitoin omaani 205/60 kokoiset, ei ongelmia ja vähemmän negatiivista mittarivirhettä kuin 215/60.
Niin joo, tuo negatiivinen mittarivirhe on luokkaa alle 5 %. Eiköhän silloin näytä Focuksen mittari lähes oikein...
Vastaa Viestiin