Focus ST renkaat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Tuli hankittua tuollainen ST Focus vuodelta 2006. Eli normaali rengaskoko on 225/40-18 ja talvirenkaaksi ohjekirja suosittelee 205/55-16. Tekis kuitenkin mieli laittaa 205/60-16 koska se on vähän korkeampi, eli noin 7 mm (siis per puoli). Sais lisämaavaraa talveksi! Onko tietoa sopiiko ilman ongelmia? Niin ja alusta on vakio.
Kiitos...
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Ei mitään ongelmia. Mikset kasvata vannekokoa heti 17" tai 18" myös talvella?

Itselläni pyörii alla melkosella madalluksella 18" renkaat kesät talvet. 19" vanteetkin löytyy kesäksi,muttei ollut tällä kaudella alla.
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Kiitos vaan tiedosta.
Mutta kommentti tuohon: Eihän siitä koon kasvattamisesta ole mitään hyötyä/apua, päinvastoin. Rengas levenee niin pintapaine pienenee eli pito heikkenee. Ja isompi rengas on myös kalliimpi. Eikä renkaan läpimitta siinä kasva vaikka vannekoko suurenee, löytyy niitä 16 tuumaisiakin tarpeeksi isoja.
Voisitko vielä tarkentaa tuota "melkoista madallusta", paljonko se on millimetreinä? Ja minkä kokoisia 18 tuuman renkaita käytät?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja KajS »

Rengasvalinnassa uskoisin Rstuningin kommenttia. 205/60 on aikamoinen "Ballongreifen"-dimensio. Miksi tuollaisen 1st Class Hi-Perf-auton ajo-ominaisuudet pitää talveksi "tavistaa"? Mulla on tietty kokemusta vain kesällä, toistaiseksi, 18" renkaista, mutta ne tekee pappamondeostakin auton, joten joskus isona laitan talveksikin 18" pyörät. Ja vielä; voihan tuohon Focukseen laittaa 215/40x18, ne istuu nätisti 7,5- vanteille ja kaarreajotuntuma on ihan eri kuin 16-tuumaisilla.

PS. Laita siihen Focukseen alusta, hyvä sellainen. Sitten vasta kivaa on. Alusta tekee autosta aina automman.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Onneksi rengasvalinta ei ole uskon asia, vaan makuasia. Useampi talvi takana tehokkaammalla autolla kuin Focus ST, renkaat 195/65-15 ja vallan mainio valinta. Ja kyllä sitä ST:llä varmaan talvella pärjää 205/60:llä, eihän missään saa ajaakaan 100 kovempaa. En minä mitään rataa meinaa ajaa. Ja tietkin ovat talvella sellaisessa kunnossa että tuon balloonreifen suurempi ilmatila on mukavampi.
Ja miksi laittaa ST:hen 215/40 rengas? Sehän on matalampi kuin original eli taas pienenee maavara. Ja minä haluan sitä talveksi muutaman millin lisää! Säästää etuhelmaa ja pohjan suojamuoveja!
Eikä muuten sellaisia 18" pyöriä olekaan millä pappamondeosta auton saa, vaatii se vähän muutakin. Kuten itse sanoit, alusta...
Ja ST:n vakio alusta on ihan hyvä, riittää minulle. Mutta taaskaan en aja rataa... Tottakai siitä paremman saa jos haluaa.
Kaikkea "suositellaan" mutta kysymykseeni en ole saanut vastausta...
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja KajS »

Laita ihmeessä ne 205/60x16. Noita mainioita 195/65-15-renkaita ei niiden Focuksen jarrujen ympärille valitettavasti saa.

Ja pappamondeon ajettavuuden karkeasäätö aloitettiin sillä Alustalla ja hienosäätö tehtiin 18" vanteilla. Vaikka asunkin maalla pikkutien päässä voin sanoa parin "matalan" talven jälkeen, että maavaralla ei ole merkitystä. Vasta keväiset jäätyneet polanteet laittaa pappamondeon "kellumaan" runkopalkkien varaan :lol:

Mutta ST Focuksen maavara onkin ihan eri juttu kun heikkotehoisen koirafarmarin... :lol:
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

KajS: Jos lukisit mun ekan viestini/kysymykseni uudestaan...
Ja tiedoksi: minä asun kaupungissa ja täällä aina välillä aurataan ja siitä seuraa aurausvalleja, koviakin sellaisia. Joskus raapii korkeammankin auton pohjaan, ei hyvä.
Auton maavara ja teho eivät käsittääkseni ole suoraan verrannolliset?
Ymmärsin niin että KajS:llä on koirafarmari, Mondeo vai? Minkäslainen Focus ST sulla on?
Olen muuten saanut vastauksen kysymykseeni, ja ihan muualta.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja KajS »

Stora98 kirjoitti:KajS: Jos lukisit mun ekan viestini/kysymykseni uudestaan...
Ja tiedoksi: minä asun kaupungissa ja täällä aina välillä aurataan ja siitä seuraa aurausvalleja, koviakin sellaisia. Joskus raapii korkeammankin auton pohjaan, ei hyvä.
Auton maavara ja teho eivät käsittääkseni ole suoraan verrannolliset?
Ymmärsin niin että KajS:llä on koirafarmari, Mondeo vai? Minkäslainen Focus ST sulla on?
Olen muuten saanut vastauksen kysymykseeni, ja ihan muualta.
Luin viestisi ja kysymyksesi uudestaan...
Anteeksi, että mondeo mk3-kuski ('05, 110hv/110cid) sotkeentui Focus ST-ihmisten threadiin. Anteeksi kerran vielä, etten ymmärtänyt, että Focus ST-viesteihin/kysymyksiin vastaaminen edellyttää Focus ST:n omistamista. Luulin olleeni Ford-forumilla. Pitäisikö minun jatkossa kommentoida vain sellaisten autojen viestejä/kysymyksiä, jotka olen omistanut tai ainakin ollut niiden haltijana?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Joopa joo.....
Omalta osaltani vihellän pelin poikki. Muutakin tekemistä.
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

No kylläpäs meni hyvä aihe nihkeäksi keskusteluksi. Taisi tulla vähän väärinymmärrystä puolin ja toisin.
Itse olen Stora98:n kannalla talvipyöristä. Parempi olla talvella reippaasti kumia oli alla mikä tahansa auto.
Jäykät sport-alustat ei myöskään ole todellakaan mitään nannaa polanteisilla talviteillä. Puhumattakaan
matalaprofiilikumeista. Sellaiset ovat myös huomattavasti kalliimmat hankkia, kuin peruskoot.
No, mutta jokainen tyylillään.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Renkaan halkaisija 65,2 cm , Renkaan ympärysmitta 204,7cm (205/60/16)

Renkaan halkaisia 66cm, Renkaan ympärysmitta 207.2 cm (225/45/18)

Ihan varsin katsastelin vannetukun sivulta. Itse kuulun siihen ryhmään,joka ei ala laittamaan tälläiseen autoon mitään alle 18" renkaita alle. Mut minä tyylilläni.
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

No niin, nyt tuli vähän järkeä kehiin... Hyvä Simo. Meni tosiaan nihkeäksi. Renkaista kyselin ja alustaan meni...
Onneksi meillä kaikilla ei ole sama tyyli, elämä olisi aika ykstotista :)
Sen verran Rstuningille että autoni kesärenkaat ovat kokoa 225/40-18 eli halkaisija 63,7 cm josta seuraa että nuo 16-tuumaiset ovat sen 7,5 mm korkeammat.
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Stora98 kirjoitti:No niin, nyt tuli vähän järkeä kehiin... Hyvä Simo. Meni tosiaan nihkeäksi. Renkaista kyselin ja alustaan meni...
Onneksi meillä kaikilla ei ole sama tyyli, elämä olisi aika ykstotista :)
Sen verran Rstuningille että autoni kesärenkaat ovat kokoa 225/40-18 eli halkaisija 63,7 cm josta seuraa että nuo 16-tuumaiset ovat sen 7,5 mm korkeammat.
Tarkoitin tuossa,kun kävin vannetukulla katsomassa. Niin itsellä pyörii talvella 45 sarjalainen rengas. Kesällä oli nyt 225/40/18 on myös pyörinyt 235/35/19
Stora98
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2013 18:52

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Joo, jos sulla on ongelmitta pyörinyt tuo 225/45-18 (se on kuitenkin suurin noista kaikista) niin sitten sopii kyllä se mun 205/60-16. Ei muuta kun liukkaita odottelemaan...
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja jyha »

Pakko osallistua kinasteluun sen verran, että renkaan profiililla on merkittävä vaikutus pito-ominaisuuksiin. Joustava renkaan runko pitää talvioloissa paremmin kuin matalampi ja jäykempi runko. Olette varmasti kiinnittäneet talviralleissa huomiota rengastukseen.
Mondeo 130 tdci -02
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja terae »

En jaksanut lukea kaikkea, mutta miksi keskitytään aina puhumaan yhdestä suureesta kun voimia vaikuttaa monella tapaa ja eri suuntiin?

Yksi on sama, pintapaineen kasvaessa tai saman painon ottaessa leveämmällä pinnalla pienemmällä pintapaineella: se on vakio. Sama määrä painoa ja sama määrä kitkaa sille renkaan alalle joka ottaa kiinni, optimiolosuhteissa. Liukkaalla sit on tietysti suuremmat mahdollisuudet saada enemmän pitoa jos on enemmän leveyttä, se on arpapeliä mihin se osuu mutta kapeampi rengas voi osua niin paljon liukkaammalle että pito on yhä huonompi vaikka painoa ottaa koko alalta kuin että voima kohdentuu pienemmällä alalla paremmin pitävälle pinnalle...eikösjuu?
Jos koko matkalta liukasta niin leveämpi ja kapeampi on samanarvoisia, sama voima siirtyy.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus ST renkaat

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

jyha kirjoitti:Pakko osallistua kinasteluun sen verran, että renkaan profiililla on merkittävä vaikutus pito-ominaisuuksiin. Joustava renkaan runko pitää talvioloissa paremmin kuin matalampi ja jäykempi runko. Olette varmasti kiinnittäneet talviralleissa huomiota rengastukseen.
terae kirjoitti:En jaksanut lukea kaikkea, mutta miksi keskitytään aina puhumaan yhdestä suureesta kun voimia vaikuttaa monella tapaa ja eri suuntiin?

Yksi on sama, pintapaineen kasvaessa tai saman painon ottaessa leveämmällä pinnalla pienemmällä pintapaineella: se on vakio. Sama määrä painoa ja sama määrä kitkaa sille renkaan alalle joka ottaa kiinni, optimiolosuhteissa. Liukkaalla sit on tietysti suuremmat mahdollisuudet saada enemmän pitoa jos on enemmän leveyttä, se on arpapeliä mihin se osuu mutta kapeampi rengas voi osua niin paljon liukkaammalle että pito on yhä huonompi vaikka painoa ottaa koko alalta kuin että voima kohdentuu pienemmällä alalla paremmin pitävälle pinnalle...eikösjuu?
Jos koko matkalta liukasta niin leveämpi ja kapeampi on samanarvoisia, sama voima siirtyy.
Onko ihan pakko "yrittää" tehdä omaa fysiikkaa? Luulisi - kun muutenkin luullaan - että suomalaiset tietävät jo ns. "perstuntumalta", että kapeampi rengas pitää talviolosuhteissa leveää paremmin. Tämä totuushan on päivänselvä talviralleissakin. Ja nastarengasta parempaa yleistalvirengasta ei ole vielä markkinoilla.
Torque Vectoring Control
Vastaa Viestiin