mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
Tervehdys, nyt meni rikki Mondeosta penkin korkeuden säätö. Sähkömoottori toimii, mutta hammaspyörästä kotelon sisällä on hampaat kadonnet niinkuin vanhalta mummolta. Kyselin Fordilta mutta he tahtovat myydä ainoastaan sähkömoottorin tai kokopenkin alaosan. mitä tehdä, mistä löytäis edullisen mekanismin. Auto on -00 mondeo (ambiente +)
Paljonko maksaa fordilla kyseinen osa?
Kokeiles http://www.varaosahaku.fi/
Esim:(ei välttämättä ole sähkösäätöinen...)
Linkki
Lyhensin käsittämättömän pitkän linkin vähän mukavammaksi -lalli69-
Kokeiles http://www.varaosahaku.fi/
Esim:(ei välttämättä ole sähkösäätöinen...)
Linkki
Lyhensin käsittämättömän pitkän linkin vähän mukavammaksi -lalli69-

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Paljonko maksaa fordilla kyseinen osa?
Ford tahtoo myydä sähkömoottorin muistaakseni 100-150 euroa. Mutta jos haluat ostaa mekanismin niin sitten joutuu ostamaan alaosan penkkiin joka maksaa noin 300 euroa.
Katselin Moottoria ja nostomekanismia niin me lähtee penkin alta yhtenä pakettina kun vain irroittaa 2 lukkosokkaa ja sähköjohdon. Voisi luulla että kyseinen paketti löytyy liikkeen hyllystä, mutta ei. En varmaan ole ainoa joka on saanut kyseisen mekanismin rikki?
Katselin varaosahakua siellä oli tosiaankin muutama penkki myynnissä jossa mekaninen nostin, mutta sähköinen on edellen ykkösvaihtoehto...J.N
Ford tahtoo myydä sähkömoottorin muistaakseni 100-150 euroa. Mutta jos haluat ostaa mekanismin niin sitten joutuu ostamaan alaosan penkkiin joka maksaa noin 300 euroa.
Katselin Moottoria ja nostomekanismia niin me lähtee penkin alta yhtenä pakettina kun vain irroittaa 2 lukkosokkaa ja sähköjohdon. Voisi luulla että kyseinen paketti löytyy liikkeen hyllystä, mutta ei. En varmaan ole ainoa joka on saanut kyseisen mekanismin rikki?
Katselin varaosahakua siellä oli tosiaankin muutama penkki myynnissä jossa mekaninen nostin, mutta sähköinen on edellen ykkösvaihtoehto...J.N
no et varmaan oo eka jolta tuo on hajonnu mut ei toi kumminkaan oo mikään kulutus osa ku esim, jarrupalat tai vetarit ni eihän niiden kannata tilata sinne varastoon mitään semmosta osaa jota menee kerran vuoteen 1 kplniemejou kirjoitti:Paljonko maksaa fordilla kyseinen osa?
Ford tahtoo myydä sähkömoottorin muistaakseni 100-150 euroa. Mutta jos haluat ostaa mekanismin niin sitten joutuu ostamaan alaosan penkkiin joka maksaa noin 300 euroa.
Katselin Moottoria ja nostomekanismia niin me lähtee penkin alta yhtenä pakettina kun vain irroittaa 2 lukkosokkaa ja sähköjohdon. Voisi luulla että kyseinen paketti löytyy liikkeen hyllystä, mutta ei. En varmaan ole ainoa joka on saanut kyseisen mekanismin rikki?
Katselin varaosahakua siellä oli tosiaankin muutama penkki myynnissä jossa mekaninen nostin, mutta sähköinen on edellen ykkösvaihtoehto...J.N


yllättävää että joutuu ostamaan koko härvelin kun yksi kuluva osa kajahtaa..
mutta eikös se hammasratas ole mahdollista vaihtaa itse? kai niitä muovirattaita jostain saa hyllytavarana? vai onko se edes muovia?
mutta eikös se hammasratas ole mahdollista vaihtaa itse? kai niitä muovirattaita jostain saa hyllytavarana? vai onko se edes muovia?

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Otin tuossa jokin aika sitten kyseisen laitteen irti penkin alta ja purin sen. Siellä oli tosiaankin muoviratas vinohammastuksella josta oli kadonnut 3-4 hammasta. Mutta muoviratasta ei saanut irti akselista muuta kuin rikkomalla.
Tuumailin kylläkin että jossain ammattikoulussa voisi varmaan olla syksyn tullen jotain innokkata koneistajaopiskelioita jotka voisivat sorvata uuden rattaan muovista.
Tuumailin kylläkin että jossain ammattikoulussa voisi varmaan olla syksyn tullen jotain innokkata koneistajaopiskelioita jotka voisivat sorvata uuden rattaan muovista.
Malli
Soittelin kyseiseen firmaan, tekisivät kyseisiä pyöriä jos olisi vanha malliksi ,
mutta kun sitä pyörää ei taida saada yhtenä kappaleena irti, heidän olisi helpompi ottaa tarkat mitat. Jos jollain olis mahdollisuus antaa malliksi se ratas sen kierreosan kanssa ei haitaa vaikka hampaita puuttu. Itselläni ratas viidessä osassa ei oikein saa mittoja. Rattaita tarvitsevat voisivat sitten tilata
niitä sieltä. Sanoivat että postin kautta toimitus onnistuu.
mutta kun sitä pyörää ei taida saada yhtenä kappaleena irti, heidän olisi helpompi ottaa tarkat mitat. Jos jollain olis mahdollisuus antaa malliksi se ratas sen kierreosan kanssa ei haitaa vaikka hampaita puuttu. Itselläni ratas viidessä osassa ei oikein saa mittoja. Rattaita tarvitsevat voisivat sitten tilata
niitä sieltä. Sanoivat että postin kautta toimitus onnistuu.
penkinsäätö
Todella hyvä ajatus se hammasrattaan teko. Onkos kukaan rikkinäisen penkinsäädön kanssa vähän lähempänä pirkkalaa, niin vois käydä tehettämässä sen rattaan ja samalla sinne firmaan yhen malliksikkin. Tilaisin heti yhden itsellenikin....
Korkeudensäätö
Uusi maksaa 190€, jossa on särkyvä muovi ratas.
Tarkennusta
Fordilta ostettavissa oleva 190e moottoripaketti sisältää itse moottorin sähköjohtoineen ja myös mekaniikan, joka liikuttaa penkkiä. Särkyvä muoviratas on kiinni ruuvissa, joka hoitaa penkin liikuttelun ylös-alas. Tämä ruuvi rattaineen on kiinni moottorissa eli kuuluu toimitukseen, mutta ratas on (nähtävästi) uudessakin paketissa muovia. Paketti on penkin jalassa kiinni kahdella sokalla, eli ei aivan mahdoton vaihtaa itse. Hieman ahdas paikka, mutta onnistuu.
Teräksinen ratas maksaa sen 100e, mutta vanhan rattaan poisto, akselin (ruuvin) ohentaminen ja teräsrattaan kiinnitys hitsaamalla jää asiakkaan tehtäväksi. Muoviratas on kierteellä kiinni, eikä lähde irti rikkomatta ratasta. Teräsrattaassa ei ole kierrettä, siksi kiinnitys hitsaamalla.
Teräksinen ratas maksaa sen 100e, mutta vanhan rattaan poisto, akselin (ruuvin) ohentaminen ja teräsrattaan kiinnitys hitsaamalla jää asiakkaan tehtäväksi. Muoviratas on kierteellä kiinni, eikä lähde irti rikkomatta ratasta. Teräsrattaassa ei ole kierrettä, siksi kiinnitys hitsaamalla.
Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
Viallisen istuimen korkeussäädön korjausta
Ford Mondeo Mk2 ( Rakennusvuosi1997 - 2000 )
Ford Mondeo Mk3 ( Rakennusvuosi 2000 - 2007 )


Ford Mondeon sähköisen istuimen korkeussäätö pettää usein. Syy on erittäin todennäköisesti
moottorin sisään rakennetussa sisäisessä muovihammaspyörässä, joiden hampaita ovat usein kuluneita tai jopa murtuneita.
Täällä on tarjolla messinkihammaspyörä, joka on identtinen alkuperäisen muovihammaspyörän kanssa. Hampaat eivät kuitenkaan voi - johtuen raaka-aineen hyvistä ominaisuuksista - noin vain katkea tai kulua. Tuote on Saksassa valmistettu ja laatu on erittäin hyvä.
Hammasradan käyttöääni on raaka-aineesta johtuen vain minimaalisesti suurempi.
Kuten tiedetään, FORD tarjoaa ikävä kyllä vain koko yksikön, joka koostuu moottorista, vaihteistosta ja akselista, sen hinta on yli 250€.
Jos kykene viilan avulla poistamaan muovihammasradan alapuolella oleva kierre tai vääntämään sen pois paikaltaan, porattava reiän ja yhdistämään molemmat osat, on tarjolla täten mielenkiintoinen vaihtoehto täydelliseen FORD -yksikköön.
Hammasradan ja jousipinnin lisäksi toimitetaan tietysti myös kuvatut käyttöohjeet.
Sähköpostiosoite / Tiedot : boobler2@freenet.de


Ford Mondeon istuimen korkeussäädön korjausohjeet
Messinkihammasradan asennus korvauksena viallisesta sarjatuotannon muovihammasradasta
Ei saa käyttää akkuporakone! On olemassa vaara, että ilmatyyny laukaisee!
(Kuva 1) Istuimen ohjauskiskot on irrotettava ensin.
(Kuva 2) Samoin on irrotettava sähköliitokset istuimen alle.
(Kuva 3) Istuin on poistettava varovaisesti ajoneuvosta ja asetettava nurinpäin, jotta on vapaa pääsy istuimen moottoriin. Tässä kuvassa on nähtävissä käännetty istuin sekä moottorin akseli-yksikön sijainnin!
(Kuva 4 ) Tämä on poistettu moottorin akseliyksikkö. Akseli voi myös olla, riippuen rakennusvuosista,
lyhyempi tai pitempi, hammaspyörä kuitenkin on aina sama.
(Kuva 5) On irrotettava 3 pulttia, jotta vaihteiston kansi voidaan avata varovaisesti. On mahdollista, että pienet osat putoavat tässä yhteydessä ulos, joita myöhemmin vielä tarvitaan.
(Kuva 6) Kuvassa oleva muovihammaspyörä on viallinen ja se korvataan messinkihammaspyörällä.
(Kuva 7) Vanha muovihammaspyörä poistetaan joko viilaamalla, raastamalla tai nipistämällä pois pihdin avulla. Myös kulmahiomakoneesta voi olla apua, mutta yksinkertaisempi tapa on hiomakone. Sen avulle voitte myös suoraan poistaa vanha, muovihammaspyörän alle olevan kierteen. Vanha kierre voidaan viilata pois myös käsin, tai se poistetaan sorvin avulla.
(Kuva 8) Poishiottavan eli viilattavan materiaalin mitat on oltava suurin piirtein samat.
(Kuva 9) Seuraavaksi siirretään prikan taas takaisin akselille (vihreä nuoli alemmassa kuvassa). Nyt työnnetään uusi messinkihammaspyörän akselin poishiotun alueen loppuun saakka. Tarkistakaa uuden hammaspyörän aseman ja pyörimissuunnan (keltaiset nuolet näyttävät vain olemassa olevan asteikon yhdellä sivulla)
(Kuva 10) Nyt porataan hammaspyörän ja akselin läpi reiän 2,5 mm poralla (sininen piste ylemmässä kuvassa), jotta normitettu jousihylsy voidaan upottaa täysin (!) ja hammaspyörä ei voi enää liikkua. (Tässä kuvassa hammaspyörä on jo kiinteästi yhdistetty akseliin jousihylsyn avulla).
(Kuva 11) Tässä kuvassa ovat näkyvissä kaikki osat, joita asennuksen yhteydessä tarvitaan.
(Kuva 12) Näin uudelleen asennettu hammaspyörä on nyt istuttava moottorin vaihteistoon. Hammaspyörä on voideltava vielä vähän vaihteistorasvalla, vanhan muovihammaspyörän jäämiä poistetaan kotelosta (tämä on erittäin tärkeää!), sen jälkeen suljetaan kansi ja ruuvataan sen kiinni. (Metallilevy ei saa unohtaa, punainen nuoli!).
Moottorin asennetaan sen jälkeen takaisin istuimen alle ja kytketään pistokkeeseen.
Siinä on kaikki!!
Ford Mondeo Mk2 ( Rakennusvuosi1997 - 2000 )
Ford Mondeo Mk3 ( Rakennusvuosi 2000 - 2007 )


Ford Mondeon sähköisen istuimen korkeussäätö pettää usein. Syy on erittäin todennäköisesti
moottorin sisään rakennetussa sisäisessä muovihammaspyörässä, joiden hampaita ovat usein kuluneita tai jopa murtuneita.
Täällä on tarjolla messinkihammaspyörä, joka on identtinen alkuperäisen muovihammaspyörän kanssa. Hampaat eivät kuitenkaan voi - johtuen raaka-aineen hyvistä ominaisuuksista - noin vain katkea tai kulua. Tuote on Saksassa valmistettu ja laatu on erittäin hyvä.
Hammasradan käyttöääni on raaka-aineesta johtuen vain minimaalisesti suurempi.
Kuten tiedetään, FORD tarjoaa ikävä kyllä vain koko yksikön, joka koostuu moottorista, vaihteistosta ja akselista, sen hinta on yli 250€.
Jos kykene viilan avulla poistamaan muovihammasradan alapuolella oleva kierre tai vääntämään sen pois paikaltaan, porattava reiän ja yhdistämään molemmat osat, on tarjolla täten mielenkiintoinen vaihtoehto täydelliseen FORD -yksikköön.
Hammasradan ja jousipinnin lisäksi toimitetaan tietysti myös kuvatut käyttöohjeet.
Sähköpostiosoite / Tiedot : boobler2@freenet.de


Ford Mondeon istuimen korkeussäädön korjausohjeet
Messinkihammasradan asennus korvauksena viallisesta sarjatuotannon muovihammasradasta
Ei saa käyttää akkuporakone! On olemassa vaara, että ilmatyyny laukaisee!
(Kuva 1) Istuimen ohjauskiskot on irrotettava ensin.
(Kuva 2) Samoin on irrotettava sähköliitokset istuimen alle.
(Kuva 3) Istuin on poistettava varovaisesti ajoneuvosta ja asetettava nurinpäin, jotta on vapaa pääsy istuimen moottoriin. Tässä kuvassa on nähtävissä käännetty istuin sekä moottorin akseli-yksikön sijainnin!
(Kuva 4 ) Tämä on poistettu moottorin akseliyksikkö. Akseli voi myös olla, riippuen rakennusvuosista,
lyhyempi tai pitempi, hammaspyörä kuitenkin on aina sama.
(Kuva 5) On irrotettava 3 pulttia, jotta vaihteiston kansi voidaan avata varovaisesti. On mahdollista, että pienet osat putoavat tässä yhteydessä ulos, joita myöhemmin vielä tarvitaan.
(Kuva 6) Kuvassa oleva muovihammaspyörä on viallinen ja se korvataan messinkihammaspyörällä.
(Kuva 7) Vanha muovihammaspyörä poistetaan joko viilaamalla, raastamalla tai nipistämällä pois pihdin avulla. Myös kulmahiomakoneesta voi olla apua, mutta yksinkertaisempi tapa on hiomakone. Sen avulle voitte myös suoraan poistaa vanha, muovihammaspyörän alle olevan kierteen. Vanha kierre voidaan viilata pois myös käsin, tai se poistetaan sorvin avulla.
(Kuva 8) Poishiottavan eli viilattavan materiaalin mitat on oltava suurin piirtein samat.
(Kuva 9) Seuraavaksi siirretään prikan taas takaisin akselille (vihreä nuoli alemmassa kuvassa). Nyt työnnetään uusi messinkihammaspyörän akselin poishiotun alueen loppuun saakka. Tarkistakaa uuden hammaspyörän aseman ja pyörimissuunnan (keltaiset nuolet näyttävät vain olemassa olevan asteikon yhdellä sivulla)
(Kuva 10) Nyt porataan hammaspyörän ja akselin läpi reiän 2,5 mm poralla (sininen piste ylemmässä kuvassa), jotta normitettu jousihylsy voidaan upottaa täysin (!) ja hammaspyörä ei voi enää liikkua. (Tässä kuvassa hammaspyörä on jo kiinteästi yhdistetty akseliin jousihylsyn avulla).
(Kuva 11) Tässä kuvassa ovat näkyvissä kaikki osat, joita asennuksen yhteydessä tarvitaan.
(Kuva 12) Näin uudelleen asennettu hammaspyörä on nyt istuttava moottorin vaihteistoon. Hammaspyörä on voideltava vielä vähän vaihteistorasvalla, vanhan muovihammaspyörän jäämiä poistetaan kotelosta (tämä on erittäin tärkeää!), sen jälkeen suljetaan kansi ja ruuvataan sen kiinni. (Metallilevy ei saa unohtaa, punainen nuoli!).
Moottorin asennetaan sen jälkeen takaisin istuimen alle ja kytketään pistokkeeseen.
Siinä on kaikki!!
Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
Onkos tuo samanlainen Focus C-Maxin 2004 Ghian penkissä?
Tuo osa taitaa olla juuri rikki, koska penkin moottori surisee napista.
Tuo osa taitaa olla juuri rikki, koska penkin moottori surisee napista.
Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
Korjausratas ei ole samanlainen C-Maxin penkissä ja koko moottori on erilainen. Eli täällä on yksi ratas vapaana. Nyt haen Trendin manuaalisäätöisen penkin tilalle purkaamolta.
Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
Tilasin ebaysta myös tuon korjaussetin omaan mondeoon. Yllätyin kyllä kun oli suomenkieliset ohjeet ja öljyruiskut, porat jne mukana. Pirun hyvää palvelua täytyy sanoa. Pitää kohta nikkaroida paikalleen.
mondeo sportback -01
Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö
Katos kiva kun nostettiin niin huomasin itsekkin. Tosiaan itsellä 01 mondeo ja sama vika.. hurisee kyllä napista mutta penkki ei liiku mihkään. Voitko laittaa suoran linkin ebay sivulle mistä tilasit korjaussarjan niin laittelen tilaukseen ja keveemmällä paikoilleen. Kiitos.Expire kirjoitti:Tilasin ebaysta myös tuon korjaussetin omaan mondeoon. Yllätyin kyllä kun oli suomenkieliset ohjeet ja öljyruiskut, porat jne mukana. Pirun hyvää palvelua täytyy sanoa. Pitää kohta nikkaroida paikalleen.
Terv: joni