Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
ottamatta kantaa säädettävien luiden tarpeellisuuteen, omassani on toimineet fordin vakio koiranluut madalluksen -55/35 mm kanssa moitteetta... Kallistuisin kajS:n tapaan etsimään syyllistä muista(kin) alustan kuluvista osista.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Tuota lakia kun tulkkaa kuin piru raamattua, niin siinähän ei puhuta koiranluista mitään - nehän eivät ole ohjauslaitteen osa eikä edes tukivarsi.KajS kirjoitti:Alustanosiahan ei saa hitsata, vaikka ne tehtaalla onkin hitsattu. Mutta koemielessä ostaisin parin niitä metallisia ja antaisin jonkun taitavan hitsarin tehdä niistä sopivan mittaiset. Jos ne sitten on hyvät, googlettaisin "Hi-Performance suspension parts for road and track Focus" ja ostaisin jostain Britanniasta tai Germaaniasta Tüv-hyväksytyt lyhyemmät.

Eri asia on se, että miksi nuo koiranluut vaikuttaisivat tärinään?
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
11 §
Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata hitsaamalla eikä muulla, niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
13 §
Akseliston muutokset
1. Vaihdettavan akseliston on oltava vähintään saman akselimassan omaavasta autosta. Vetävän akselin on oltava vähintään saman tehoisesta autosta.
2. Mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai vastaaviin tukeviin kotelopalkkeihin.
3. Omavalmisteisia tukivarsia tai muita akseliston osia voidaan hyväksyä käytettäviksi vain poikkeustapauksissa ja vain, jos niiden toimivuus ja lujuus on luotettavasti selvitetty.
4. Muutoskatsastuksessa on esitettävä luotettava selvitys hitsausaineista ja hitsaustyöstä. Hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä.
5. Jos nivelakselia muutetaan, on se tasapainoitettava.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Ainakin vanhojen, kuluneiden koiranluiden vaihtaminen uusiin voi vähentää ratin vipatusta. Tämmöisen huomion tein aikoinaan niiden vaihdon jälkeen.JyriN kirjoitti:Eri asia on se, että miksi nuo koiranluut vaikuttaisivat tärinään?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Tuota lakia kun tulkkaa kuin piru raamattua, niin siinähän ei puhuta koiranluista mitään - nehän eivät ole ohjauslaitteen osa eikä edes tukivarsi.
En kannusta ropaamaan noita itse, mutta ammattilaisen tekemänä varmaan ihan toimiva osa. Jotkut tarvikeosat ovat sen verran laaduttomia jo lähtöjään, että laadukkaat osat modattuna ovat varmaan yhtä hyvät.
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata hitsaamalla eikä muulla, niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Niinpä niin. Ei puhuta koiranluista mitään, koska eivät ole auton osia. Tuossa lihavoidussa kohdassa on yksiselitteisesti kielletty hitsaus. Kallistuksen vakain (kaarrevakain) on jousitukseen kuuluva rakenneosa.
On aivan turha mennä urputtamaan katsastajalle tai lainlaatijalle koiranluista, koska autoa ja koiraa ei saa risteyttää - vaikka muutama auto näyttääkin liikkuvan kuin ajokoira.

1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata hitsaamalla eikä muulla, niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Niinpä niin. Ei puhuta koiranluista mitään, koska eivät ole auton osia. Tuossa lihavoidussa kohdassa on yksiselitteisesti kielletty hitsaus. Kallistuksen vakain (kaarrevakain) on jousitukseen kuuluva rakenneosa.
On aivan turha mennä urputtamaan katsastajalle tai lainlaatijalle koiranluista, koska autoa ja koiraa ei saa risteyttää - vaikka muutama auto näyttääkin liikkuvan kuin ajokoira.

Torque Vectoring Control
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Boldasit taktisesti lauseen liian vähän. Ja niin kuin itse oikein huomautit tuo koiranluu tai yhdystanko ei ole ohjauslaitteiston osa (vaan jousituksen ja itseasiassa rajoittaa sen vapaata toimintaa) eikä sen murtuminen voi aiheuttaa ohjaushäiriötä. Ei pitäisi olla tältä osin katsastusmiehellä mitään sanottavaa.JohnFinn kirjoitti: 1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata hitsaamalla eikä muulla, niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Niinpä niin. Ei puhuta koiranluista mitään, koska eivät ole auton osia. Tuossa lihavoidussa kohdassa on yksiselitteisesti kielletty hitsaus. Kallistuksen vakain (kaarrevakain) on jousitukseen kuuluva rakenneosa.
On aivan turha mennä urputtamaan katsastajalle tai lainlaatijalle koiranluista, koska autoa ja koiraa ei saa risteyttää - vaikka muutama auto näyttääkin liikkuvan kuin ajokoira.
Sen sijaan koiranluu on akseliston osa ja akseliston muutoksissa on ehtoja hitsaamiselle.
Tätä hitsauspykälää tulkitaan varmaan vähän miten sattuu - konttorilla ei uskalleta ottaa mitään riskejä (ymmärrän perustelut vain osittain tai tietystä näkökulmasta) esivallan pelossa.
Tuossa laissa annetaan kuitenkin mahdollisuus korvata esimerkiksi vaurioitunut osa itse tehdyllä tai teetetyllä, jos esimerkiksi sitä ei enää saa uustuotantona (case museoauto). Perustelut ja selvitykset pitää vaan olla vaikka mitä näillä sitten tarkoitetaan jää tuossa laissa vähän liikaa tulkinnan varaan.
En siis purematta niele tuota ehdotonta kieltoa, mutta en myöskään lähtisi itse hitsailemaan. Helpoimmalla selviäisi etsimällä sopivan mittaisen osan jostain muusta autosta. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Edelleen olen jästipää: (laki)tekstissä lukee aivan selvästi "jousia, sekä näihin verravaia osia". Välivarret kuuluvat jousijärjestelmään - ovat vakaintakojen ( jotka ovat lisäjousia! ) akselikiinnikkeitä. Siis hitsaamalla korjaaminen on kielletty - ja se tulee kyllä katsastuksessa esille. Hyvä tai huono mielikuvitus ei auta tässä asiassa!
Vakaintangon pään kiinnityksen irtoaminen voi suistaa auton tieltä, varsinkin kun tämä "pamahtaminen" tapahtuu kovassa vauhdissa ja/tai liukkaalla kelillä.
Vakaintangon pään kiinnityksen irtoaminen voi suistaa auton tieltä, varsinkin kun tämä "pamahtaminen" tapahtuu kovassa vauhdissa ja/tai liukkaalla kelillä.
Torque Vectoring Control
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Tossa kesällä korjaamolla tuli hieman ristiriitainen tilanne, jossa vanhempi mondeo tuli katsastuksesta hylättynä - syynä puhkiruostuomista takatukivvaren jousikupin levyssä. Katsastaja oli antanut luvan korjata hitsaamalla. Vaikka nyt hieman toista mieltä olin asiasta niin jokatapauksessa rätkin sinne palasen levyä. Joko persaukinen asiakas tai ei ollut työnjohdossa tarpeeksi myyntimiestä
.

Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi