Lyijyn korviketta vai ei?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Eli ihan jutustelua lyijyn korvikkeen käytöstä, vai etkö käytä.

Huonot ja hyvät puolet sekä auton malli + vuosimalli olisi kiva tietää.
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ööö, mihis sitä lyijyä tai korviketta pitäis käyttää.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

tursas kirjoitti:Ööö, mihis sitä lyijyä tai korviketta pitäis käyttää.. :roll:
Joskus ennen - luultavasti niihin aikoihin kun synnyit - bensan seassa oli vielä lisäaineena lyijyä jonka päätehtävä on ollut estää nakutus korkeampipuristeisissa moottoreissa. Lyijy myös voitelee ja tiivistää etenkin pakoventtiileitä. Pakoventtiilin tiivistepinnalle kannessa, eli seetille, muodostuu lyijyn palaessa suojaava kerros, mikä estää seetin pikkuhiljaa kiihtyvää eroosiota kuuman venttiilin takoessa sitä sisäänpäin. Sama suojaava kerros muodostuu venttiilin varteen hidastaen sen kulumista.

Nykybensassa tuo nakutuksen esto tehdän alkoholilla tai alkoholipohjaisilla lisäaineilla ja moottoreissa on terässeetit ja kestävät venttiiliohjurit.

Eli, tiivistettynä: lisäaineella pyritään estämään nykybensat haitat vanhoissa moottoreissa. Käytännössä tuon puutteen voi havaita kansirempan yhteydessä siitä, että venttiilit ovat kannessa paljon syvemmällä kuin niiden kuuluisi - omassa autossa oli joskus lisäaineetta ajettu ja venttiilit olivat 3-4mm liian syvällä kannessa. Koneesta oli kymmeniä heposia karkuteilla ja ainakin osa niistä oli paennut nimenomaan tämän venttiilien painumisen seurauksena (venttiilin liike siellä kannen sisällä on suoraan pois sen nostosta).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mä olen tuon Sierrani ( 2.0 OHC -89, kaasari) tankkiin lorauttanut lyijyn korviketta ehkä noin joka kolmannella tankkauskerralla. Kone käy ja kukkuu vuodesta toiseen kuin kello. Tosin ei viime vuosina ole kilometrejäkään paljoa kertynyt.
Edellinen omistaja käytti myös lyijyn korviketta siitä lähtien, kun alkoi käyttää lyijytöntä 95 bensaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse en käytä ohc koneessani korviketta juuri sen takia kun konetta tehtäessä siihen tuli kunnon ohjurit ja teräs seetit.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tartteeko edes noin 'uudessa' ohkissa käyttää sitä? Kun johan Fiestan Valenciakin muutettiin '84 lyijyttömällä pelaavaksi ja se on sentään nälkismalli ja nälkismoottori.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jahas, kiitos JyriN:lle tietoiskusta, lyijy häipyi vasta 90:luvun alussa, että se siitä ikäviittauksesta, kun voisin oikeasti ikäni puolesta olla vaikka sun faijas, mutta lainataas tähän myös asioista kaikki tietävää Suomi24:ää

" Yleisesti luullaan että lyijyä alettiin lisäämään Bensiinin nakutuksen takia, mutta näinhän se asia ei ole.
Nakutus oli ongelma jo 1900 luvun alussa moottoreissa, se ratkaistiin lisäämällä Bensiiniin alkoholia.

Kun Bensiinin kulutus kasvoi 1920 luvulla ja hinta laski, niin kävi sillälailla että alkoholin tuottajat eli maanviljelijät oli niitä jotka tienasivat eniten Bensiinin tuotannossa.

Tämä ei käynyt suurille öly-yhtiöille, ne halusivat eroon alkoholista ja maanviljelijöistä, kun asiaa tarpeeksi tutkittiin niin joku keksi lyijyn.

Lyijyn vaarallisuus kyllä huomattiin jo ihan alussa, mutta se yksinkertaisesti sivuutettiin.

Lyijy aiheuttaa älykkyyden laskemisen, aivot ei kehity ja tila on pysyvä.
Ihmisistä tulee pikkuhiljaa älykääpiöitä ja täysiä idiootteja.
Jos altistuminen lyijylle on riittävän suuri, niin lopulta ihminen kuolee.

Lyijyn aiheuttamia vaurioita aivoille ei voi korjata.

Tästä huolimatta suuret öljy-yhtiöt siirtyivät käyttämään lyijyä, koska halusivat eron maanviljelijöistä bensiinin tuotannossa.

Nykyään lyijyä käytetään vain kehitysmaissa, ehkä myös joissakin entisissä kommunisti maissa."... :lol:

No toi lainaus on vuodelta 2005 ja nyt siinä bensassa on taas sitä alkkohoolia... :shock:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tulee käytettyä lyijynkorviketta vanhemmassa harrasteautossa, eli 1966 mustangissa, koneremontin jälkeen en ota enää sitä riskiä että pilais kannen. kulueränä kuitenkin ihan olematon toi lyijynkorvike/tankillinen bensaa.

"Uudemassa" 1986 amerikan dieselissäkin tulee käytettyä Diesel-lisäainetta, joka on tarkoitettu noille vanhemmille dieseleille, eikä oo mitään huuhaa-ainetta sekään, käynti on huomattavasti pehmeämpää, sekä kulutus hieman pienentyi. Nykydieselkin on nimittäin kuivempaa eikä voitele vanhoja pumppuja ja suuttimia niinkuin aikanaan on suunniteltu. Naapurikin alkoi käyttämään ´82 300D mersussaan ja on ollut tyytyväinen..

Ja tursas onkin siis iältään ilmeisesti reilu kuuskymppinen :lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No itsellä ikää 25, ja muistan hämärästi vielä kun bensa-asemilta sai "punaisesta pistoolista" lyijyllistä bensaa, tämä siis 90-luvun alussa.

BTW Ihmeellistä täällä palstalla, kun aletaan aina viitata itse kunkin nuoreen ikään, silloinkin vaikka kyseessä olisi varttuneempi käyttäjä, jos ilmenee eri mielisyyksiä. Vai menikö se taas niin että kun oot syntyny ennen vuotta -87 tai omistat paremman auton niin olet vasta aikuinen :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

duckworth kirjoitti:No itsellä ikää 25, ja muistan hämärästi vielä kun bensa-asemilta sai "punaisesta pistoolista" lyijyllistä bensaa, tämä siis 90-luvun alussa.

BTW Ihmeellistä täällä palstalla, kun aletaan aina viitata itse kunkin nuoreen ikään, silloinkin vaikka kyseessä olisi varttuneempi käyttäjä, jos ilmenee eri mielisyyksiä. Vai menikö se taas niin että kun oot syntyny ennen vuotta -87 tai omistat paremman auton niin olet vasta aikuinen :roll:
Itse olen ikuinen nuori tai ainakin pyrin siihen...

Itse muistan maksaneeni 1.5mk/litra 99:stä kun olin nuorempi kuin nykyään =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu ikinuori mäkin oon ajotyyllin puolesta... :mrgreen: Mutta pointti oli vaan se että ihmetyttää kun osa käyttäjistä pyrkii aina vetämään "halpoihin" henkilökohtaisuuksiin, vaikka kyse olisi tekniikka-aiheisesta keskustelusta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

tursas kirjoitti:Jahas, kiitos JyriN:lle tietoiskusta, lyijy häipyi vasta 90:luvun alussa, että se siitä ikäviittauksesta, kun voisin oikeasti ikäni puolesta olla vaikka sun faijas...
Tuskin, se jäi juuri eläkkeelle, kun eivät enää antaneet olla töissä pidempään. Tuli siis eläkeikä täyteen ja pari vuotta vielä yypeetä ennen kuin lopulta sanoivat, että kiitos riittää. :shock: Ei ollut tarkoitus viitata siten, että väittäisin sun olevan joku märkäkorva, vaikka kieltämättä voihan tuon noinkin lukea. Fakta kuitenkin on, että valtaosan foorumilaisten syntymän aikaan oli vielä lyijyllistä ainoastaa tarjolla.
tursas kirjoitti:mutta lainataas tähän myös asioista kaikki tietävää Suomi24:ää

" Yleisesti luullaan että lyijyä alettiin lisäämään Bensiinin nakutuksen takia, mutta näinhän se asia ei ole.
Nakutus oli ongelma jo 1900 luvun alussa moottoreissa, se ratkaistiin lisäämällä Bensiiniin alkoholia.

Kun Bensiinin kulutus kasvoi 1920 luvulla ja hinta laski, niin kävi sillälailla että alkoholin tuottajat eli maanviljelijät oli niitä jotka tienasivat eniten Bensiinin tuotannossa.

Tämä ei käynyt suurille öly-yhtiöille, ne halusivat eroon alkoholista ja maanviljelijöistä, kun asiaa tarpeeksi tutkittiin niin joku keksi lyijyn.

Tästä huolimatta suuret öljy-yhtiöt siirtyivät käyttämään lyijyä, koska halusivat eron maanviljelijöistä bensiinin tuotannossa.

No toi lainaus on vuodelta 2005 ja nyt siinä bensassa on taas sitä alkkohoolia... :shock:
Lisätään tähän vielä, että todellinen kuppaus tuossa lyijyasiassa ole se, että bensiini uhkasi jäädä kokonaan etanolin jalkoihin moottorin polttoaineena. Öljyteollisuus oli ollut pitkään lamppuöljyn kulutuksen varassa ja Edisonin keksinnön takia lamppuöljyn menekki putosi dramaattisesti. Tilalle piti keksiä uusi markkina - tähän saumaan osui autoteollisuuden kasvu ja uuden teknologian polttoainevalintaan liittyvä debatti. No, viitasitkin tuossa siihen lopputulokseen, maajussit hävisi taistelun muistaakseni jenkkien kongressin äänestyksen jälkeen ja bensiinimoottorista tuli dominantti noin sadaksi vuodeksi eteenpäin.

Lyijyllä lisäaineena saavutettiin kuitenkin juuri ne hyödyt mitä mainitsin: nakutuksen keston paraneminen ja venttiilien suoja. Nykybensa hoitaa näistä toisen ja toinen pitää lisäaineistaa vanhoille moottoreille.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Lyijyn korviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Itte olen laittanu Valenciamoottori Escoon kans lyijynkorviketta niinkauan kuin lyijyä ei ole ollu haittaa ei ole tullu ja ei ainakaan vaurioitakaan.
Myös muihin ikivanhoihin autoihin olen sitä käyttäny,suosittelen niin ainakin on tehty niinkuin pitäiskin.
Vastaa Viestiin