Vikakoodien tulkinta-apuja

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1218
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Vikakoodien tulkinta-apuja

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus 1,6 tdci.
Kiihdytin moottoritielle kaasu pohjassa kolmosella vähän yli 4000rpm.
60km moottoritiellä 100-120km/h. Tuntui ihan normaalille.
Nousin rampista ylös ja kun piti lähteä kiihdyttämään valoista niin auto kiihtyy todella laiskasti.
Otti kyllä kierroksia mutta puhti on tyystin poissa. Mitään varoitsvaloja ei palanut.

Auto seisoi kaupan pihassa ehkä vartin ja kotimatkalla sitten pelasikin taas ihan normaalisti.

Kotona luin vikakoodit ja löytyi seuraavat:
P0304 Cylinder 4 misfire
P2297 o2 sensor out of range during deceleration
P042FFINED DTC

Osaako joku sanoa näistä jotain?

Nollasin koodit ja ajoin pienen lenkin. Ei tulleet takaisin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1218
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Vikakoodien tulkinta-apuja

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Eikö kukaan osaa sanoa aiheesta mitään?
Googlettamalla ei kauheasti tunnu löytyvän.

P0304 Cylinder 4 misfire: Huollon yhteydessä vaihtoivat joku aika sitten naftansuodattimen. Jos siinä yhteydessä on mennyt ilmaa järjestelmään niin voiskohan tämä olla niitä peruja?

P2297 o2 sensor out of range during deceleration: Voiskohan tämä aiheuttaa jonkunsorin limp-moden vaikkei varoitusvaloa sytykään?
Oirehan oli sellainen kuin turbo olisi pois pelistä tyystin.

Pitäis vaan päättää uskaltaako kiesillä lähteä lapin reissuun.(n.2500km)
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
sgetge
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2013 13:59

Re: Vikakoodien tulkinta-apuja

Viesti Kirjoittaja sgetge »

googlettelin tuota

P2297 ja http://www.micro-tronik.com/faultcodes/ ... p2297.html tuolla veikkailee anturia tai kiisselin syöttövikaa.

Mitä tuosta nyt päättelen jos oletetaan se kupla niin se voisi ainakin aiheuttaa tuonkin vian.
en nuista diisseleistä niin tiedä mutta luulisi että tuon naftasuodattimen vaihdon yhteydessä oleva ilma diisselin seassa lähtisi sieltä samantien kun auton starttaa tai se ei starttaisi lainkaan jos sinne jää ilmaa otappa noista selvä.
PiuhaPoikki
Viestit: 1218
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Vikakoodien tulkinta-apuja

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

sgetge kirjoitti:luulisi että tuon naftasuodattimen vaihdon yhteydessä oleva ilma diisselin seassa lähtisi sieltä samantien kun auton starttaa tai se ei starttaisi lainkaan jos sinne jää ilmaa otappa noista selvä.
Jep. Meisinkin tuota "Cyl 4 misfire"-koodia, että onko se ollut muistissa ties kuinka kauan esimerkiksi suodattimen vaihdosta lähtien.

P2297 o2 sensor out of range during deceleration: moottorijarruuksessahan koneen läpi menee pelkkää ilmaa eli jos sensori antaa lukeman, joka on asteikon ulkopuolelta niin liekö sitten anturivika?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
sgetge
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2013 13:59

Re: Vikakoodien tulkinta-apuja

Viesti Kirjoittaja sgetge »

Itse lähtisin tutkimaan että tuleeko nuo vikakoodit uudemman kerran sinne vai onko tosiaan käynyt niin että joku nyrkkipaja hermanni naftasuodinta vaihtaessa jättänyt vikakoodit kuittaamatta kokonaan. Ei olisi meinaan ennenkuulumatonta tuokaan, ainakin helposti "unohtuu" jopa merkkihuollossa nuo kuittaukset. Luulisi että se voisi tehdä tuommosen p0304 vian nimenomaisesti sen naftasuotimen vaihdon johdosta.

Jos nyt uudemman kerran ilmeentyy ja auto kadottaa tehoja niin lähtisin tosiaan tutkimaan ensin naftan syöttö puolen että tavaraa juoksee normaalisti ja hehkut on kunnossa tämänjälkeen tosiaan vaihtaisin tai tarkistaisin tuon anturin tai sanovat tuolla että voi tulla siitä tuommonen vikakoodi että on anturi viallinen.
Kannattaa katsella onko se liitin hapettunut ja tästä johtuen se voi saada jotain outoja lukemia olisi ainakin halpa korjaus.

http://www.obd-codes.com/p0304 tuommosia vikoja tuolla keksittiin siihen.
Vastaa Viestiin