Focus mk 1:n heikko käsijarru (levyt takana)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
JiiHoo
Viestit: 439
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Focus mk 1:n heikko käsijarru (levyt takana)

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Katsastusmies totesi, että käsijarru on heikkotehoinen, mutta balanssin puolesta menisi läpi. No, ainahan nuo ovat olleet sieltä heikkotehoisimmasta päästä, paitsi heti levyjen ja palojen vaihdon jälkeen pari vuotta sitten.

Eikös näissä ole automaattisäätö eli itse ei voi ruuvailla?

Molemmat puolet palauttavat kyllä loppuun asti. Palat ja levyt ok, vaijerit vaihdettu vähän aikaa sitten. Toisen satulan vipu liikkuu kankeammin kuin toisessa. Käyttöjarru toimii täydellisesti.

Onko tuo jarrusatulan käsijarruvipstaaki sellainen, ettei siinä ole paljo korjattavaa eli meneekö satulat vaihtoon?
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus mk 1:n heikko käsijarru (levyt takana)

Viesti Kirjoittaja anon »

Kannattaisko niiden jarrusatulan vipstaakien liikkuvuutta auttaa esim. vasaralla.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus mk 1:n heikko käsijarru (levyt takana)

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Monissa autoissa käsijarru menee jumiin jos sitä ei juurikaan käytetä eli tietyt osat vain ruostuvat (hieman) kiinni. Sen takia parkkiin laittaessani käytän käsijarrua jatkuvasti. Jotta vaijerit eivät kuitenkaan veny, niin vedän vain käsijarrun vain kevyesti päälle. Kuitenkin käsijarrun käyttö liikuttaa hieman osia ja ruoste ei pääse kunnolla niitä jumittamaan.

Lisäksi joka renkaanvaihdon yhteydessä öljyän niitä käsijarruvipuja jarrusatulan luona ja yritän vaijerin suojakumin alle myös hieman ruiskia öljyä. Vesi kun roiskuu paljon pyöräkotelossa, jolloin rakenne voi hyvinkin ruostua vuosien varrella muuten jumiin jos ei jotain liukastetta sinne lisää säännöllisesti.

Ehkä sinun kannattaa ottaa renkaat pois, vaijerit irti satulasta ja käsin koitat että vipu liikkuu hyvin kummallakin puolella kevyellä voimalla. Jos ei liiku kunnolla niin sitten (omalla vastuulla) kevyttä vasaralla hakkaamista eri suunnista ja liotusta, jotta ruoste hieman irtoaa ja lähtee taas liikkumaan kunnolla koko liikeradan verran.

Satulassa on automaattisäätö ja muistaakseni myötäpäivään levitysruuveja (männät jarrupalaa vasten) kääntäessä menee sisäänpäin. Kun kelaat männät sisään, niin saat myös lisää liikerataa varmaankin käsijarrun liikerataa "päästä päähän" testiä varten. En ole itse koskaan säätänyt tai tutkinut (käsi)jarrua, mutta näin muistan korjausoppaasta lukeneeni...

Onko käsijarrun vaijeri myös "kireällä" eli viimeistään 3 napsun kohdalla alkaa selvästi käsijarru ottamaan kiinni? Meinaan ettei käsijarruvivun liikerata lopu kesken ohjaamossa?

Juuri eilen olin katsastuksessa ja omassa MK1 focuksessa (levyjarrut takana) jarruteho käsijarrullakin oli lähes 1.5kn kummallakin puolella muistaakseni eli ei mitenkään heikon tuntuinen tosiaankaan. Tosin taakse on tehty täydellinen jarruremppa varmaan melkein 3 vuotta sitten edellisen omistajan toimesta eli jarrusatulat ovat "uudehkot"...
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus mk 1:n heikko käsijarru (levyt takana)

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Itse olen ne takasatulat kerran avannu ja saatiin se automaattisäätö alkuperäiseen asentoonsa ja ne pelas aikansa.
Tuntemattomasta syystä se säätö meni itsekseen pieleen ja tuli viimeks hylsy katsastuksesta samasta syystä,
kuin sulla. Se satulan avaamisrumba oli kyllä niin epäkiitollista hommaa, että hain uudet satulat. Toimi tietenkin
heti. Siinä satulan mukana tuli ohjelappunen, jossa kiellettiin ränkläämästä sitä käsijarruvipua etenkin,
kun satula on vielä kädessä. Menee se automaattisäätö silloin pois tehtaan asetuksesta ja ohjeen mukaan
se ei ole "kuluttajan" säädettävissä. En silti tiedä tarkalleen miten se sitten pitäs oikein säätää.

Ne tapit mitkä jumittaa siellä vivun sisällä pitää hioo puhtaaksi, jos meinaa saada sen vivun ihan oikeasti
liikkumaan. Pitää siis purkaa satula. Mulla oli niin ruosteessa, että se tikku ei enää ollu sileä vaan oikeen
kunnolla syöpynyt. Siinä ei hionnat pitkään auttanu.. Itse en hirmusesti suosittele sinne rasvojen ruiskuttelua
keräämään vaan lisää hiekkaa ja roskia. Se jarruneste pitäs kuitenkin riittää niiden sisuskalujen voiteluun.

Liukutapit tietenkin voidellaan..
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin