Vähäpäästöisyys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eikö enää vaadita rekisteriotteeseen mainintaa vähäpäästöinen tms?
Kateltiin vaan tossa jotain -90 luvun lopun Ford KA otetta niin mitään merkintää ei löytyny,kone oli Valencianpohjalta tehty EFI-ruisku,outoa oli munmielestä tuo lohkovalinta että noinkin vanhaa tekniikka sillo vielä?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Se sama perusrakenne oli käytössä ekan korimallin KAassa loppuun asti, tulikohan seuraava korimalli joskus 2009-2010

Siitä en tiedä tarviiko vähäpäästöisyyttä lukea kun en ole noita lappuja tutkinut, mutta mitään perustettahan sen merkitsemiselle ei ole koska tietyn pvm jälkeen auto on jokatapauksessa oltava vähäpäästöinen. Ei siinä rekisteriotteessa lue käsijarrua tai lämmityslaitetta vaikka nekin pitää olla :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juuri kuten Krisse sanoi, 1.1.1992 alkaen on kaikki henkilöautot automaattisesti vähäpäästöisiä, pakettiautot vuotta myöhemmin. On niissä otteissa voinut se joskus lukea, mutta kaikkee turhaa niihin on nykyään painettu ja tärkeitä aisoita otteista hävinnyt uudistuksien myötä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ihmettelin vaan kun mulla on -91 sierrassa iso sepustus mitä löytyy imusarjan ja pakoputken välistä hee
Eli jos nykyään saa päästöt kohilleen niin ei tarvi ees kattia ola olleskaan MIELENKIINTOISTA!!
ottaa arvot katin kanssa ja heittää pömpelin mettään sen jälkeen ja taas toimii paremmin,mä olen hieman jo ihmetellykkin kun jätkät puhuu että pönttö pois vaan ei sitä kukaan enää tarkista,no eipä taida??
Noin se maailma muuttuu kun laitteet yleistyy niin eipä niitä kukaan enää kyttää...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Päästöt vaan menee yli jos ei ole kattia,siis vähäpäästöisissä. Eikä sekikkailu päästöjen kanssa konttorilla kannata kun ottavat siellä ne jos epäilevät. Useamman kerran on mitattu kun lappu ollut ok ja auto käynnyt selvästi paksulla.
Ei se parin km matkalla juurikaan kerkeä lämmetä ja ei ole mun asia valmiiksi erikseen lämmittää konetta :mrgreen:
gti golo palloilija
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No eipä ole ollu päästöissä sanomista mulla kun on lenkin heittäny ennen konttorille ajoa.
Ei sinne kannata kylmällä koneella lähteä eikä päästöjä pitäis kylmästä koneesta ees mitata,moni katsuri polkee kaasua että saa lämpiämään,no ehkä jossain paikoilla on erilaista mutta täällä ne kyllä ymmärtää että ei ne -80 -90 luvun autot pelaa kylmänä tai ainakin katti ei, nää uudet taas eriasia kun on kattikin jo pakosarjassa.
Jos on leima talvipakkasella vanhemmalla vehkeellä niin itte kyllä ottaisin lapun että saa koneen kuumaksi,no kaveri kyllä mua sättii muuteskin että mitä sitä konttorilla mittaa kun maksaakin niin pirusti et ota lappu jo etukätee!
Myös niitä jarruja kannattaa siinä ajomatkalla potkia ettei oo kaikki levyt ja rummut homeessa kun dynylle menee,varsinkin jos auto on seisoskellu paikoilaan jo päiviä ennen kun leimalle yrittää,jarrulevytkin ruostuu kostessa ilmassa jo yhesyössä,mulla välillä kuuluu aikamoinen rapina kun liikkeelle lähtee kun auto ollu tallis jo useamman päivän!
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Käsijarrua nykiä myöskin ennen leimaa. Kylläpä minä luulen että vaikka ei lue otteessa vähäpäästöinen nii silti saatetaan ottaa päästöt. Viimeistää sillo ku auto on nosturilla ja hoksataan että katti puuttuu välistä. Liekkö sitte ajokielto pamaha päälle jos uudessa autossa ei oo kattia ja päästöt päin...
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja terae »

Eeska91 kirjoitti:Käsijarrua nykiä myöskin ennen leimaa. Kylläpä minä luulen että vaikka ei lue otteessa vähäpäästöinen nii silti saatetaan ottaa päästöt. Viimeistää sillo ku auto on nosturilla ja hoksataan että katti puuttuu välistä. Liekkö sitte ajokielto pamaha päälle jos uudessa autossa ei oo kattia ja päästöt päin...
mites tuo muuten menee...kun esimerkiksi uuden auton oston kohdalla on ilmoitettu varauksella että voi tulla lisää veroja maksettavaksi jos auto havaitaan isommaksi päästöarvoiltansa kuin on rekisteröidessä ilmoitettu?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

terae kirjoitti:mites tuo muuten menee...kun esimerkiksi uuden auton oston kohdalla on ilmoitettu varauksella että voi tulla lisää veroja maksettavaksi jos auto havaitaan isommaksi päästöarvoiltansa kuin on rekisteröidessä ilmoitettu?
Noi päästöt, joiden mukaan autoa verotetaan on valmistajan ilmoittamia päästöjä. Siihen ei katsastuksen päästömittaus vaikuta. Verotuksessa käytetään pääsuureena tuota hiilidioksidigrammaa kilometriä kohden co2 g/km. Katsastuksessa hiilidioksidiakin mitataan, muttei tuohon verrattavalla tavalla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Aivan just tota meinasin että ei se katsuri ole kiinnostunu muusta kuin siitä että auto on kunnossa ja kaikki arvot on toleranssien välissä,ei se ole mullakaan aina ees konepeltiä aukassu että eipä ees tietäis mitä siellä on?
NIIN joo hoksaa että katti puuttuu MUTTA mitäs jos siel katissa ei oo mitään sisällä heheh,kuten mulla kävi kun Sierra poltti katin puhki,hyvin kulki sen jälkeen mutta bensankulutus ÄLYTÖN ja eipä ollu asiaa minnekkään mittareihin ennen kuin uusi katin ja lamdan!
Noo toi nyt oli vaan tommonen pohdinta että mitäs jos... mutta kunnossahan kaikki pitää olla sillon se myös menee läpi.
Avatar
iip0x
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Joulu 2012 22:35
Paikkakunta: Askola

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja iip0x »

Jos Sierra -92 vuonna valmistettu, otettu käyttöön 1/-93 Moskovassa, tuotu Suomeen 5/-96 ja vasta tässä yhteydessä asennettu katalysaattori, niin onko mahdollista muutoskatsastaa/poistaa jälkeenpäin rekisteriotteesta tuo vähäpäästöisyysmerkintä?

Luin BTCF-foorumilta nimittäin, että jos auto ollut alunperin katiton "kotimaassaan" ja vasta Suomeen tullessa asennettu katti ja merkitty vähäpäästöiseksi, on mahdollista poistaa tuo merkintä otteesta vaikka sellainen olisikin. Tässä asiassa tosin se pulma, että auto on otettu -93 käyttöön, ja eikös sen jälkeen auto ole aina vähäpäästöinen ja vaadita katti?

Kiinnostaisi mahdollisesti joskus tuon Sierran turbotus..... :twisted:
Sierra 2.0iS DOCH -93 jääratapeli, Sierra 2.0 OHC -86 harrasteautoprojekti, seuraavaksi...?
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

iip0x kirjoitti:Jos Sierra -92 vuonna valmistettu, otettu käyttöön 1/-93 Moskovassa, tuotu Suomeen 5/-96 ja vasta tässä yhteydessä asennettu katalysaattori, niin onko mahdollista muutoskatsastaa/poistaa jälkeenpäin rekisteriotteesta tuo vähäpäästöisyysmerkintä?

Luin BTCF-foorumilta nimittäin, että jos auto ollut alunperin katiton "kotimaassaan" ja vasta Suomeen tullessa asennettu katti ja merkitty vähäpäästöiseksi, on mahdollista poistaa tuo merkintä otteesta vaikka sellainen olisikin. Tässä asiassa tosin se pulma, että auto on otettu -93 käyttöön, ja eikös sen jälkeen auto ole aina vähäpäästöinen ja vaadita katti?

Kiinnostaisi mahdollisesti joskus tuon Sierran turbotus..... :twisted:
Mun käsittääkseni -88 jälkeen, kerran vähäpäästöinen aina vähänpäästöinen. Ilmeisesti jenkkiautoja ennen tuota vuotta saattoi pystyä katsastamaan Suomessa isopäästöisiksi, koska siellähän oli noita saastelaitteita jo enemmin kuin -88.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No muuta en tiedä kuin sen että kun tää Sierra on -91 niin katti on oltava ,TAI ainakin päästöt pitää täsmätä mittareiden mukaan,ei kyllä pitäs viel missää -88 Voortissa mitää kattia olla mutta päästöjähän nyt on vähennetty niin kauan kuin on autoja valmistettu!
Pitäähän se jo vanhemmissakin olla tiettyjen rajojen sisällä mutta on vaan enempi kuin nykyään,ja on kyllä huomattu sekin että jos on liikää sitä seosta niin HUH jopa vie semmonen -60 luvun koslakin bensaa ihan ÄLYTTÖMÄSTI,että ei se ole sama niissäkään missä asennossa suutinruuvit on tai millaset säädöt on,tietty vanhemmissa pitää tehä kompromisseja kun on polttoaineetkin vaihtunu niin paljon että ei kunnolla kirjatiedot enää täsmää!
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vähäpäästöisyys

Viesti Kirjoittaja emax »

iip0x kirjoitti:Jos Sierra -92 vuonna valmistettu, otettu käyttöön 1/-93 Moskovassa, tuotu Suomeen 5/-96 ja vasta tässä yhteydessä asennettu katalysaattori, niin onko mahdollista muutoskatsastaa/poistaa jälkeenpäin rekisteriotteesta tuo vähäpäästöisyysmerkintä?

Luin BTCF-foorumilta nimittäin, että jos auto ollut alunperin katiton "kotimaassaan" ja vasta Suomeen tullessa asennettu katti ja merkitty vähäpäästöiseksi, on mahdollista poistaa tuo merkintä otteesta vaikka sellainen olisikin. Tässä asiassa tosin se pulma, että auto on otettu -93 käyttöön, ja eikös sen jälkeen auto ole aina vähäpäästöinen ja vaadita katti?

Kiinnostaisi mahdollisesti joskus tuon Sierran turbotus..... :twisted:
Kokemusta -80 luvun lopun 16v gsi kadetista joka oli tuotu -90 luvun lopulla suomeen ja ehkäpä sitten pienempien verojen takia katsastettu vähäpäästöiseksi. Ei ainakaan tämän kylän konttoreilla pystyny katsastaa katittomaksi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin