Focus mk2 (2005) DuratecHE 2.0 moottorihäiriöt (sähkövika)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Focus mk2 (2005) DuratecHE 2.0 moottorihäiriöt (sähkövika)

Viesti Kirjoittaja terae »

Tulipa löydettyä Focusin koneesta ongelma, joka oli vaivannut sitä ilmeisesti viimeisen tulppien vaihdon jälkeisen ajan. Ihmettelin alkuun, miksi ennen (uutena ja pari vuotta sen jälkeen) oli appiukon ajossa jatkuvasti 7.6l/100km kulutuslukemissa ja auton tullessa meidän ajoon siinä oli kaiken aikaa 8.6l/100km. Lisäksi koneessa oli ajoittain käynnistymisongelmia tai sellaista epätasaista käyntiä, joka täristi kovasti ja parani hetken kuluttua itsekseen tai ehkä sammuttaessa ja käynnistäessä uudelleen. Sekä etenkin 95-oktaanista käyttäessä ongelmia käynnistää lämpimänä.

Päätin tässä pari iltaa takaperin tarkistella vähän kytkentöjä. Irrotin piuhat moottorin kaikista kannen päällisistä osista ja niiltä main. Eli anturikaapelit ja ruiskujen sekä tulppien johdot. Laitoin johdot takaisin ja käynnistin; se täristävä käynti ilmestyi jälleen. Hetken päällä pidettyäni heiluttelin johtoja ja yhden pytyn johtoihin koskiessa käynti tasoittui ja tärinät lakkasivat (sekä ruiskun että tulpan pienjännitejohto ovat niputettu alkupäästään yhteen). Huomattuani kontaktivian aiheuttaneen ongelmia tein vielä muutaman kerran tarkistuskierroksen eli moottorin ollessa sammutettuna kävin läpi kaikki liittimet muutamaan otteeseen mahdollisten hapettumien liittimissä varalta.

Nyt olen sitten ajellut työmatka-ajoni ensin menomatka 6.9 l/100km ja tulomatka 7.6l/100km (tulomatka ruuhkaisempaan aikaan ja enempi pysähdyksiä ja nopeita kiihdytyksiä sekä seisontaa). Eli kulutus laski aika reippaasti siitä, mitä se on ollut pätkivän toisen kahdesta keskipytystä kanssa. Takaisin uuden moottorin kulutuslukemiin.

Tarkistin ja lisäilin vielä moottoriöljyt ja kävin läpi pintapuolisesti tulpat, jotka on ilmeisesti kunnossa. Yksi tulppa oli ilmeisesti saanut hieman kosteutta, joka haihtui avatessa tulpan hattu lämpösenä, vähän sieltä tuntui höyryä poistuvan tiivistetystä tilasta.

Onko vielä jotakin mitä kannattaisi tarkistella tämän jäljiltä? Pitäiskö ne tulpat vaihtaa vaikka ne on vaihdettu 1,5 vuotta sitten huollossa, vai voiko niiden olettaa olevan normaalin vaihtovälin mukaisessa kunnossa kun yksi pytty on pätkinyt pidemmän aikaa? Mielenkiintoinen huomio oli, että ECU ei herjannut edes OBD2-palikan kautta mitään vikaa vaikka yksi pytty pimeni ja kone tärisi silmin nähden... (Ellei sitten se joku power trail error tai vastaava mikälie oli joka toistunut sillon tällön Torque-ohjelman kautta luettavassa listassa ole juuri tuohon liittyvä.)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus mk2 (2005) DuratecHE 2.0 moottorihäiriöt (sähkövik

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Opettavainen kertomus, kuinka vaikeasti paikallistettavan vian voi löytää huolellisesti tutkimalla ja kokeilemalla.
Tuossa koneessa on siis jo 2005 ollut puola joka sylinterille? Mondeoonhan ne tuli vasta MK4:n Duratec HE 2.0 moottoriin, eikö vain?
Pätkimisen siis aiheutti puola/tulppa tai suutin. Jospa se olikin suutin, niin ei nykinyt rajusti eikä lyönyt misfire-vikakoodia vaan ECU lisäsi vain hetkeksi soppaa kun luuli että mennään laihalla.
Tuo nyt oli vain arvaus.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus mk2 (2005) DuratecHE 2.0 moottorihäiriöt (sähkövik

Viesti Kirjoittaja terae »

Kyllä, se voi hyvinkin olla, että se oli suutin.

Nyt muutaman päivän jälkeen ei ole ollut enää mitään ongelmia havaittavissa, eli tulpatkin ovat varmasti ok. Tasainen käynti ja polttoaineen kulutus on pysynyt yhä maltillisena kuten kuuluukin, vaikkei enää tavoiteta ihan sitä ensimmäisten ajojen 6,9l/100km (se johtui varmaan hetkellisestä uudelleenopetteluvaiheen liian laihasta seoksesta, nyt vakiintunut sinne 8l/100km paikkeille kuten kuuluisikin).

Ja vastaus kysymykseesi: kyllä, 2005 tai 2004 (C-Max tais olla myös?) alkaen Focusin Duratec HEssä (1.8 ja 2.0 bensakoneet) ollut ne puolat suoraan tulpan hatussa. Nuo uudistukset tulivat Mondeoihin vasta hieman myöhemmin. Tämä yksilö on 4/2005 valmiste.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus mk2 (2005) DuratecHE 2.0 moottorihäiriöt (sähkövik

Viesti Kirjoittaja terae »

Vaihdoin ne tulpat, koska halusin nähdä onko ne missä kunnossa.
Oheinen kuva kertoo lisää.

Kuva
(linkki isompaan resoluutioon: http://paste.nerv.fi/75887738-FoMoCo_5M5G-12405-AA.png)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin