

Joku viisaampi joka vois hieman neuvoa että mistä moinen voisi johtua??? Kun hieman ahistaa että pamahtaako joku päivä vielä kytkin...



Voisin hieman lisätä että nyt olen huomannut tällaisen, että aamulla kun lähtee töihin ajelee "viileällä" ilmalla n.+10. Niin kytkin tuntuu aivan normaalilta.TTTk kirjoitti:Ostin tuossa viime syksyn puolella tuollaisen -02 mk3 farkku mondeon. Ajoltaan kytkin tuntui hyvältä alussa ja myöskin ihan tänne päivään asti, mutta nyt yhtäkkiä kun täällä Oulun suunnillakin on jopa +25 lämmintä, niin kytkin alkanut tuntumaan jotenkin erikoisen "raskaalta" ja takertelevalta. Voiko jotenkin johtua lämpöisästä säästä vai onko hullun ajattelua??Sen verran hoksasin ainakin katsoa nestepinnan samantien säiliöstä, mutta siellä näyttää ihan maxin rajoilla olevan
![]()
Joku viisaampi joka vois hieman neuvoa että mistä moinen voisi johtua??? Kun hieman ahistaa että pamahtaako joku päivä vielä kytkin...![]()
![]()
Ei sitä turhaan huolto-ohjelman mukaan vaihdeta 2 vuoden välein.TTTk kirjoitti:Ja vielä että voiko tuo jarru/kytkinneste mennä huonoksi mikäli sitä ei pahemmin vaihtele?
Pitäisi olla vaihdettu siis. Onko myös kytkimen työsylinteriltä vanhat nesteet laskettu pois, onkin sitten toinen juttu.TTTk kirjoitti:Täydellisellä huoltokirjalla varustettu auto ja aina liikkeessä tehty huollot
Meinaatko että ois jääny vanhat nesteet sylinteriin ja uudet menneet sekaisin niitten kans.. Onko sillä suurta merkitystä?Pitäisi olla vaihdettu siis. Onko myös kytkimen työsylinteriltä vanhat nesteet laskettu pois, onkin sitten toinen juttu.
Tuo on (valitettavasti) totta.juhve kirjoitti:jarrunesteen vaihto on lisätyö 2 vuoden välein ei kuulu automaattisesti mihinkään huoltoon
Ei ole Mondeosta kokemusta, mutta vaatii vaihteiston/kytkinkopan irrottamisen, koska se on kopan sisällä, samaa kappaletta painelaakerin kanssa( Kuvassa numerolla 2).TTTk kirjoitti:Kellään kokemusta tuon työsylinterin vaihdosta?
Ei ole Mondeosta kokemusta, mutta vaatii vaihteiston/kytkinkopan irrottamisen, koska se on kopan sisällä, samaa kappaletta painelaakerin kanssa( Kuvassa numerolla 2).
Suuritöinen, käytännössä kuin kytkinremontti.
Siinähän se jutun juju juuri onkin. Jos katsot sitä kuvalinkkiä tuolla ylempänä, niin se työsylinterin nesteputki ja ilmausnippa sojottavat ylöspäin ja tulevat läpi kytkinkopasta, yläpuolelta. Jotain täytynee edestä purkaa pois moottorista riippuen, esim. ilmanputsarin kotelo tai akku, että näkee ja pääsee käsiksi. Ilmaaminen käy samaan tapaan kuin jarrujen ilmaaminen. Jos liität ilmausnippaan läpinäkyvän muoviletkun, niin näet, mitä sieltä tulee.TTTk kirjoitti:Vai pääseekö tuon sylinterin ilmaamaan ilman että tarvis purkaa koko autoa?
Eli tämä oli kyllä se suurin apu sittenkin. Ilmanputsarin kotelon ja putken joutui irroittamaan pois tieltä, jotta nippaan pääsi käsiksi. En alkanut ilmaamaan jarruja, kun jarruissa ei itsessään ollut mitään vikaa. Joten imasin jarru/kytkin neste säiliön tyhjäksi ja liitin nippaan kuuluvan ilmaliittimen ja imasin loputkin nesteet pois järjestälmästä. Muoviputkessa kulkevaa nestettä seurasin sen verran että, neste oli ihan järkyttävän oranssi/kellertävää ja mustaa töhnää sen mukana ja ehkä myös jonkunlaisia ilmakuplia!työsylinterin nesteputki ja ilmausnippa sojottavat ylöspäin ja tulevat läpi kytkinkopasta, yläpuolelta. Jotain täytynee edestä purkaa pois moottorista riippuen, esim. ilmanputsarin kotelo tai akku, että näkee ja pääsee käsiksi. Ilmaaminen käy samaan tapaan kuin jarrujen ilmaaminen. Jos liität ilmausnippaan läpinäkyvän muoviletkun, niin näet, mitä sieltä tulee.