
Eli kyseessä tänään purettu dieselkone muun merkkisestä kulkineesta. Autolla ajettiin pääasiassa lyhyttä matkaa, töihin ja takasi ja välillä kauppaan. Ei ikinä kuitenkaan kunnolla lämpimäksi asti. Ohjainlaite yritti ilmeisesti monta kertaa polttaa hiukkasloukun (DPF) puhtaaksi, mutta regenerointi aina keskeytyi johtuen juuri tuosta pätkäajosta. Näinpä loukun puhtaaksipolttoa varten ruiskutettu ylimääräinen nafta päätyi aina öljyn sekaan. Ja kun meno jatkuu ja öljynmäärä ei tarkisteta päätyy huohotukseen öljyä ja imusarjan kautta palotilaan. Öljyä tikussa oli reilu 5cm yli max. merkin. ECU:lta löyty 1 vikakoodi - ylikierrokset.
Kuulemman mukaan kone rupesi kiekumaan, eli kävi törkeillä ylikierroksilla. Ei totellut virta-avainta ja kytkimen kanssa ei saanut menoa tapettua. Näin siinä sitten kävi.
Mitään tuon suurempaa vauriota ei koneessa ollut. Kansi oli näennäisesti kunnossa, vaikka sitä ei ole vielä purettu, mutta kanavista katottuna venttiilit on vielä suorat ja näyttävät alapuolelta vielä ihan tiiviiltä ja normaaleilta.
Kone ei millään pyörinyt omalla, vaikka runkolaakerit avattiin - ei mitään. Kiertokankien laakereiden avaaminen antoi pienen liikkeen takaisin kampiakseliin, mutta vasta kun männät työnnettiin pihalle rupes kampura taas pyörimään. Kiertokankien tai runkolaakereiden kaulat tai laakerit eivät olleet ollenkaan pahan näköisiä. 3. sylinterissä oli pieni raapu kaulassa ja laakeri muita kuluneempi.
Koko homma tulee maksaamaan n. 4 800 - 5 000€. Pelkät osat - ei töitä. Kone oli tehdasuusi. Suhteellisen kallis oppiraha. Ehkä tämä innoittaa satunnais-/lyhytmatka-autoilijoita toisinaan kurkkaamaan öljytikkuun.