Focuksen heikko vääntö ja viive alhaisilla kierroksilla
Focuksen heikko vääntö ja viive alhaisilla kierroksilla
Kyseessä 1.6 -litrainen 2001 Focus. Onkohan jossain vikaa, vai onko se vain tuon Zetecin ominaisuus, että alle 2000 kierroksen ei löydy juurikaan vääntöä? Lisäksi tyhjäkäynniltä kaasua polkaistaessa kone "miettii" hetken (sekunnin murto-osista kuitenkin puhutaan) ja sitten vasta ärähtää isommille kierroksille? Valoista lähdettäessä kun meinaa usein kone sammua juuri noista kahdesta syystä.
Vai pitäisikö se vaan kiltisti viedä pajalle analysoitavaksi ja mahdollisesti säädettäväksi?
Vai pitäisikö se vaan kiltisti viedä pajalle analysoitavaksi ja mahdollisesti säädettäväksi?
ihmettelin stratuksessa samaa..2.0 kone ja 135 heppaa,mutta ei sitten minkäännäköistä alavääntöä..
vaikka oli pahasti alimitoitettu kone niinkin isohkoon autoon,niin silti..
surkea kapine,vaikka päälle suht hyvältä näyttikin..
kutoskoneella sitten taas tietysti aivan eri auto.
vaikka oli pahasti alimitoitettu kone niinkin isohkoon autoon,niin silti..
surkea kapine,vaikka päälle suht hyvältä näyttikin..
kutoskoneella sitten taas tietysti aivan eri auto.
ei sieltä mitään junia t...
1.6 ei ole mikään tehotykki, ja lähes missään zetec koneissa ei ole alavääntöä kovinkaan paljon 1.6l puhumattakaan, osta säädettävät nokkapyörät ellei jo valmiiks ole, luultavasti on zetecissä säädettävät nokkapyörät jo vakiona, ja säädätä niiden avulla teho/vääntö käyrää alemmille kierroalueelle.
Ford Escort 1.8 GT -97
No juu, enhän tietty mitään formulatehoja odottanutkaan, mutta viikonloppuna kokeiltu isäpapan 7 vuotta wanhempi 1.6 -litrainen Nissan Primera kun tuntui huomattavasti omaa peliä pirteämmältä kaupunkiajossa...Zetecci kirjoitti:1.6 ei ole mikään tehotykki, ja lähes missään zetec koneissa ei ole alavääntöä kovinkaan paljon 1.6l puhumattakaan

Täytyy varmaan alkaa sitten säästämään siihen ST220 Mondeoon pikkuhiljaa...

Ostin viime kesänä focukksen 1.6 -99 247tkm ajettu.
Siinä oli 1500-2000 kiekoilla viive/ nykäisy riippuen kuun asennosta kun kaasua polki
+ se kulutti 1l öljyä/1000km.
Onneksi liike (merkki sellainen) myönsi 6kk takuun autolle joten joulukuussa -05 tekivät kone rempan siihen. 1 öljy rengas poikki ja muut palanu/karstoittuneet kiinni, joten rengastus ja kansi koneistamolla hoidossa.
Remontin jälkeen kuin toinen kone
Toivottavasti ei tälläisesta syystä johdu.
Nyt jopa tuntui et liukkaalla kiihdyttäessä koneessa olisi joku ollut kotona.
Siinä oli 1500-2000 kiekoilla viive/ nykäisy riippuen kuun asennosta kun kaasua polki

Onneksi liike (merkki sellainen) myönsi 6kk takuun autolle joten joulukuussa -05 tekivät kone rempan siihen. 1 öljy rengas poikki ja muut palanu/karstoittuneet kiinni, joten rengastus ja kansi koneistamolla hoidossa.
Remontin jälkeen kuin toinen kone

Toivottavasti ei tälläisesta syystä johdu.
Nyt jopa tuntui et liukkaalla kiihdyttäessä koneessa olisi joku ollut kotona.
Just äsken tulin pajalta remmin vaihdosta ja voin juuri asiaa tutkineena sanoa että ainakin omassa 1.8 zetecissäZetecci kirjoitti:1.6 ei ole mikään tehotykki, ja lähes missään zetec koneissa ei ole alavääntöä kovinkaan paljon 1.6l puhumattakaan, osta säädettävät nokkapyörät ellei jo valmiiks ole, luultavasti on zetecissä säädettävät nokkapyörät jo vakiona, ja säädätä niiden avulla teho/vääntö käyrää alemmille kierroalueelle.
nokkapyörät ovat kiinni pelkillä torx kantaisilla pulteilla nokkien päässä siis ilman kiiloja yms.
Escort 1.8 sport -97
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 05 Tammi 2006 23:21
- Paikkakunta: Mikkeli
Focus -02
Itse ostin joku aika sitten 02 stw focuksen 1.6 koneella 83 tkm ajettuna, en itse ole huomannut kyseistä nykimistä ainakaan viellä. Kummallista kun itse olen tyytyväinen 1.6 tehoihin normaalikäytössä, väännöstäkään en valita vaikka edellisessä kärryssä sitä oli 110 nm enemmän (dieseli)
Focus -02 STW 1.6 anniversary...
No kyllä tuo focucsen 1.6 kone vetää hienosti alakierroksillakin. Siis voimaa ei paljon ole mutta vastaa kaasuun kyllä ihan iloisesti. Ja ite kun sillä ajelen ne kierrokset pidetään yli kahden tonnin eipähän karstaa. Eikä nuo bensakoneet tykkää pitkänpäälle vedellä pinillä kierroksilla vedättäen. Ja tuo tyhjäkäynniltä lähtö. Mikäköhän auto ei mieti sekuunnin kymmenesosia?? Käyppä foortiliikkeellä kokeilemassa toista focusta.
Kolmea eri-ikäistä 1.6i primeraa ajaneena ja pariin samankokoiseen focukseen vertaamalla voisin kanssa mutuilla asian suhteen.
Usein vaikutelma äkäisestä pikkukoneesta saadaan aikaan lyhyellä välillä toimivalla kaasupolkimella. Minusta kulkupuolessa tai alaväännössä ei hirveitä eroja primeran ja focuksen välillä ole. Focus toki kiekaa ylemmäs ja kulkee vanhempia primeroita tehokkaampana ripeämmin, mutta muuten aika samankaltaisia. Muistelisin primeran liikkuneen ihan pintakaasulla 'täysiä', kun focuksessa on pitkä matka sitä lupsakkaa aluetta. Minusta on parempi, että autolla voi ajaa myös rauhassa nykimättä.
Usein vaikutelma äkäisestä pikkukoneesta saadaan aikaan lyhyellä välillä toimivalla kaasupolkimella. Minusta kulkupuolessa tai alaväännössä ei hirveitä eroja primeran ja focuksen välillä ole. Focus toki kiekaa ylemmäs ja kulkee vanhempia primeroita tehokkaampana ripeämmin, mutta muuten aika samankaltaisia. Muistelisin primeran liikkuneen ihan pintakaasulla 'täysiä', kun focuksessa on pitkä matka sitä lupsakkaa aluetta. Minusta on parempi, että autolla voi ajaa myös rauhassa nykimättä.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04