Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja extremist »

No niin, yksi vika korjattu eli tuo kiihdytettäessä kuulunut sivuääni tuli nokkaketjun puolella olevan hihnan kiristimestä. Lopuaikoina ääni oli jos sitä luokkaa, että kuului tyhjäkäynnilläkin. Hiukkasen oli sydänkurkussa, että tartteeko alkaa ketjua vaihtaan, mutta onneksi ei.

Samaan syssyyn vaihdettiin termari, mutta mielestäni ei kyllä vieläkään pysy lämmöt stabiilina edes tälläisellä reilulla +10C kelillä.

Lisäksi Wapun kunniaksi korjailin sähköisen penkinnostimen, jonka muivinen hammaspyörä oli haljennut. Saksasta tilattu messinkinenratas oli ilman sähköisiä tuokaluja aavistuksen vittumainen asentaa, sillä vanhan rattaan jenkojen viilaaminen käsin oli lievästi sanottuna kypsyttävää. Mutta nyt kyllä pelittää tuo varmaankin auton elinkaaren loppuun.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Rusty »

En viitsi aloittaa uutta topikkia vaan laitan jatkoksi tähän tavallaan liittyvän kysymyksen...eli onko kukaan Suomessa perehtynyt näihin uudempien diesel-Fordien moottorinohjauksiin ja tekisi ns. custom-ohjelmia, joissa vaikkapa poistetaan/rajoitetaan kokonaan tiettyjä ominaisuuksia kuten vaikkapa juuri EGR, DPF ym "turhat varusteet ja niiden toiminno" sekä tietenkin voidaan huomioida mahdolliset muut muutokset (ahdin, pakoputkisto yms.)?
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja extremist »

Moro,

Tuollaisen vinkin sain kaverilta joskus.

http://www.turbotec.com/index.php
eppu38
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2012 14:49

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja eppu38 »

Taitaa tuo pintakaasulla ajettaessa esiintyvä nykiminen olla hiukan kaikkien Mondeoiden murhe. Itselläni on sama ilmiö ollut pitkään; ei mitenkään iso, mutta kiusallinen/ärsyttävä, kun ajaa 50-60 km/h. Vuosi sitten katsastuksessa auto jäi savuarvoista kiinni (pakkasta -29 astetta) ja katsastusmies neuvoi luukuttamaan motari. Ajoinkin 170 km noin 4000 kierroksella yhtä soittoa ja pari päivää myöhemmin katsastuksessa tuli puhtaat paperit.

Tänä keväänä katsastuksessa kaksi ekaa arvoa oli reilusti yli (2,4), mutta kolmas 0,6 eli läpi meni. Nypytys kuitenkin jatkui ja myöhemmin keväällä esiintyi pari kolme kertaa risteysajossa tehojen katoaminen eikä moottori ottanut kierroksia kunnolla. Tämä tapahtui yhden tankillisen aikana ja ajattelin, että tankkaamassani aineessa oli jotakin vialla. Sitten yhden tehottomuuspuuskan jälkeen auto sammui pihaan eikä lähtenyt millään käyntiin. Käynnistettäessä auto savuttu mustaa savua rajusti, haisi oudolle ja kävi hetken pumpaten 500-1000 rpm väliä. Sain hirvittävän tahkoamisen jälkeen auton käyntiin ja kierroksille, jolloin savutus väheni. Oli pakollinen meno ja lähdin auton käyntiin saatuani parin sadan km reissulle, joka oli pääosin motaria. Auto kulki ihan hyvin, ei savuttanut, mutta ehkä aavistuksen (muttei paljon) tehottoman tuntuisesti auto kulki. Ajoin päivän päätteeksi auton korjaamon pihaan ja pyysin määräaikaishuollon, jossa ilman- ja dieselsuodatin vaihdetaan. Korjaamon kaveri soitti ja sanoi, ettei auto käynnisty vaan savuttaa mustaa savua käynnistettäessä. Hän sai suodattimet vaihdettua ja akun irroittamalla acu:n nollattua. (Moottorivalo oli syttynyt tuossa aiemmassa käynnistysyrityksessä).

Googlasin englantilaisten sivuja ja mietin tuota ongelmaa ja oireita. Parhaiten tuntui sopivan "auki jumittunut egr-venttiili". Kävin korjaamolla ja sahasin autoa käyntiin. Lopulta sain autonkäymään ontuvaa ja savuttavaa käyntiä. Kolautin pikkuvasaralla kahdesti egr:n kylkeen ja käynti muuttui totaalisesti! Eli venttiili oli jumittunut auki. Uutta venttiiliä ei ollut paikallisen Fordin hyllyssä, joten vanha avattiin ja putsattiin. Nyt tuntuu toimiva taas hyvin, mutta jos ilmiö palautuu, uusin suosiolla uuden egr:n. Pintakaasunykimisen jatkumisesta tai katoamisesta en vielä osaa sanoa mitään.

Sellaisen seikan huomasin englantilaisten sivuilta, että välttämättä egr:n putsaaminen ei aina auta, sillä osassa tapauksista vika ei ole venttiilin likaisuus vaan se, että venttiilin ohjaus (ilmeisesti servomoottori tms) on se rikkinäinen osa eikä siis se venttiiliä puhdistamalla korjaannu.
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja extremist »

Moro,

Jep, ongelman lähde on joka tapauksessa se venaan kertyvä paska. Sehän se rikkoo sen servon, kun ei moottori pääse kääntymään normaalisti. Kaikkein paras ratkaisu olis päästä tuosta venasta kokonaan eroon. Kyselin joskus, että jos softapäivityksen/lastutuksen yhteydessä tekisi EGR ja DPF disabloinnin, mutta sain ainakin kyseisestä firmasta vastauksen, että heillä on huonoja kokemuksia noista. Lisäksi kun itse ajelin venttiili tulpattuna niin ihmettelin, kun ei lämmöt pysy kuin moottoritiellä. Ja siitähän se johtui eli EGR luonnollisesta lämmittää konetta. Käytännössä siis pitäisi olla se webasto jos haluaa EGR:stä eroon.

Onkos kellään muuten kokemuksia tuosta DPF disabloinnista?
eppu38
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2012 14:49

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja eppu38 »

Hei,

ekat 700 km takana EGR:n putsaamisen jälkeen. Käynnistymisongelma ja tehonpuutoskohtaukset tuntuvat kadonneen ja kulutus tuntuisi kulutusmittarin perusteella olevan hiukan aiempaa alempi. Pintakaasulla esiintyy edelleen pientä nykimistä tai oikeastaan sanoisin tuota enempi "empimiseksi".

Kysäisin korjaakalta, miltä venttiili näytti ja oli kuulemma hyvin karstainen. Ensiputsaus puukolla yms ja sitten puhtaaksi liuottimella.

Minulle tuli mieleen noista muiden kirjoituksista, että olisiko tuohon ECUun todellakin saatavissa jokin softapäivitys? Voisi helposti uskoa, että joku koodari olisi Fordilla hiukan kehittänyt moottorinohjaussoftaa siten, että nykiminen olisi softamuutoksella poistettavissa, jos se liittyy polttoaineenruiskutuksen ohjaukseen pintakaasulla.
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja extremist »

Moi,

Kuuleman mukaan on. Ainakin Voimaa.com myy noita, mutta parhaan tuloksen saa jos auto mitataan samalla. En ole tässä asiantuntija kyllä millään tasolla, mutta sillon kun itse asiaa enemmän mietin niin +20hv/30Nm ja EGR:n disablointi olis maksanu suunnilleen saman kuin tuon helvetinkoneen korjaaminen. :evil:
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kannattaa huomioida että pelkkä EGR:n putsaaminen ei auta pitkään, kun imusarjassa on samanlainen p*ska kerros.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
jamppa-67
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2010 13:32

Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jamppa-67 »

Moi,
Otan hieman kantaa tähän vanhaan viestiketjuun, joka tosin on aina ajankohtainen...
Eli mun -05 2,0 TDCI nyki ihan karmeesti ja liikkeelle lähtö oli yhtä helevettiä. No, päätinpä sitten olla rohkea, ja tilasin Kiinasta (Ali..)alle 100€ toimituskuluineen uuden EGR-venan. Tuon puoli tuntia kestäneen vaihtoprojektin jälkeen on auto ollut kuin uusi.
Vastaa Viestiin