EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Akseli75

EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Akseli75 »

Miten tuo EGR:n tulppaus kannattaa tehdä? Ilmeisesti vain estetään pakokaasun pääsy tuonne EGR venttiilille, mutta millä tuo on kätevin tulpata? Ja onko tuossa muita asioita mitä kannattaa ottaa huomioon? Olen ainakin siinä käsityksessä, että tuon tulppauksen ei pitäisi aiheuttaa vikakoodia. Onko näin? Ilmeisesti tuon EGR:n vaikutusta voisi kokeilla irroittamalla siihen tulevan sähköliittimen, ennen kuin alkaa tuoho tulppaus hommaan?

Moottori on bensa 1.8-81kW:n versio (1.8-BWY/275)
Jonttula
Viestit: 88
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

itselläni on sähkömoottori pois toiminnasta. Antaa kyllä vikakoodia muulloin kuin talvella, mutta empä ole siitä välittänyt.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Helpoin tosiaan ottaa se venttiiliä käyttävä sähkömoottori irti neljällä ruuvilla, ja jättää liitin kiinni moottoriin. Vikavalo syttyy, koska toi haistelee virtausta egr-venttiilin läpi.
Talvella ei tosiaan vikavalo pala, eli pakkasella ei egr-venttiili ole käytössä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ykskasimonsku
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Helmi 2012 22:09

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja ykskasimonsku »

itellä -02 1.8 bensa
alkaa harmittaa koko egrrä. saako tuon tulpattua mitenkään ettei vikavalo palaisi?
mitäs sitten tapahtuu jos nostaa sähkömoottoria vaikka prikoilla ylöspäin venttiilin rungosta?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No sehän tekee pienemmän liikkeen se egr, jos noin tekee, mutta en tiedä onko sillä mitään merkitystä.
Kokonaan ei pysty tulppaan, joku joskus puheli, että jos tekis tulpan sen kanavan päähän, ja siihen ihan pienen pieni reikä, niin ei pitäis sytyttää valoo eikä karstottaa.
Ota se moottori vaan irti, ja laitat sitten leimalle taas paikalleen ja nollaat koodit.
Itsellä oli kokonaan tulpattu, mutta leima oli talvella, niin ei haitannut menoa, poisti vaan koodit vaikka pari päivää ennen leimaa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Jonttula
Viestit: 88
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Juu ihan sama mulla. En laita edes tappia katsastukseen takaisin vaan nollailen koodit konttorin pihalla keväällä(shhh... ;)) niin pysyy hetken pois ja sillä aikaa katsastus.
Akseli75

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Akseli75 »

Tuossako siis tarvii ottaa koko sähkömoottori pois? Eikö siinä ole sitten mitään liittimiä piuhoilla, jotka saa kiskottua irti, että sais egr:n pelistä pois? Kun ei ole itse tullut vielä tarkemman kateltua koko hökötystä...
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

saa sen liittimestäkin irti, mutta taitaa tulla vikakoodi nopeemmin.. itse ottaisin sen sähkömoottorin irti kun on vaan neljällä ruuvilla kiinni, ja laittaisin vaikka nippusiteellä roikkumaan johonkin sopivaan paikkaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Jonttula
Viestit: 88
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Siellä sähkömoottorissa on tuo tappi, joka tuota venttiiliä painaa. Se lähtee ihan vetämällä ulos. Mulla on se otettu pois ja moottori johtoineen on normaalisti paikalla.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: EGR tulppaus Mondeo MK3 2003

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Vikavalon perkele syttyi (moottori) ja mitä olen lueskellut usein kun muuten auto toimii normaalisti tuo viittaa tähän EGR:ään. Koodeja en ole luetuttanut vielä. Mites voiko tuota EGR:ää kenttäpuhdistaa helposti ja onko siitä mitään todennäköistä apua vikavalon suhteen? Eli kannattaako edes alkaa likaamaan käsiään? Kokonaan jos tuon haluaa käteen joutuu ilmeisesti valuttamaan nesteet pois ja siihen en ala nyt. Katsastus on kesällä ja muutenkin tulppausta tai muuta käytöstä poistoa en nyt ajatellut tehdä. Ohjeita ja vinkkejä vastaan otetaan. Myös siitä, että mikä muu voi aiheuttaa tuon vikavalon ilmaantumisen jos auto toimii normaalisti.

Auto on siis Mondeo Mk III 1.8 110hv. (Hiljaisessa myynnissä muuten, 143tkm ajettu siisti peli. Kysyä voi YV:llä)

Edit: Poljin vähän enempi tänään tuota ja ajoin jonkun ehkä 10km 4trpm kolmosella. Sitten kävin ostamassa Valvolinen EGR puhdistusspraytä ja se olikin jämäkkää tavaraa. Heitin purkin apukuskin ovilokeroon ja starttasin, niin oli johan sammui vikavalo. 8) Saa nähdä tekeekö paluun. EGR:n paikallistin ja jos vielä temppuilee niin pitää kattoa voiko sinne jonnekin spraytä sen enempää purkamatta päästää.

Edit: Velipoika oli ostanut OBD II lukijan ja katsoin tuosta vikakoodit. Ei ollut mitään muistissa.
Focus MK2
Vastaa Viestiin