Lauantaina tuli noudettua Focus ja toistaiseksi ei ole pahaa sanottavaa. Siirryin siis automaatista manuaaliin ja odotin että siirtymä olisi ollut hankalampi. En ole kuitenkaan onnistunut sammuttamaan autoa vielä kertaakaan liikkeelle lähtiessä eikä kytkinkään haise kabiinissa

Moottori tarjoaa sen verran paljon vääntöä että liikkeellelähtö on helppoa vaikka automaatilla on tullut ajettua vuodesta 2009.
Focus tuli otettua siis Titanium-paketilla ja lisänä tuli Bi-Xenon-paketti sekä Audio 17 soitin kymmenellä kaiuttimella. Näiden kaveriksi tuli pysäköintiä helpottamaan vielä parkkitutka, joskin vain taakse.
Kuten muutkin ovat aiemmin maininneet, ovat nuo valot kyllä aivan loistavat. Olen todella tyytyväinen valojen toimintaan ja myös automatiikka, eli siirtyminen LED-valoista Xenoneihin, pelaa hienosti. Automatiikka vaihtaa valot jo esim. erään parkkihallin katetussa rampissa, joka on yleensä aina varjoinen paikka.
Soitin on myös mahtava. Pelkän hyvän äänen lisäksi soittimessa on myös Bluetooth-handsfree järjestelmä, eli kun poppi soi ja joku soittaa niin kännykkää ei tarvitse kaivella taskusta, vaan riittää että painaa vihreää luuria soittimessa. Tällöin on käytössä keskikonsolin yllä katossa olevat kaksi mikrofonia. iPhonen kautta onnistuu musiikin toisto sekä Bluetoothin yli että kaapelilla. Kaapelia käytettäessä puhelimen akku latautuu samalla. Itse kaapeli ei tullut auton mukana, mutta tähän kelpaa se normi usb<->30pin kaapeli joita saa Kiinasta hintaan 1.30 € kotiin kannettuna
Parkkitutka toimii myös hyvin ja piirtää etäisyysasteikon keskikonsolin näytölle. Tämän kanssa on helppoa peruutella. Myös Focuksen peilit ovat mielestäni paremmat kuin Accordin. Peileistä on helpompi hahmottaa auton ulkoiset reunat kuin Accordin kanssa.
Ainoa asia joka on jäänyt mietityttämään on mäkilähtöavustimen toiminta. Tämä siis kyllä toimii, esim. eilen Helsingin keskustassa pysäköidessä jyrkkään ylämäkeen, josta lähtö myöhemmin oli lasten leikkiä. Liikennevaloissa olen kuitenkin huomannut että auto liukuu taaksepäin mikäli ei paina jarrua kevyesti. Avustin lienee siis kalibroitu toimimaan vain jyrkemmissä olosuhteissa.
Eilen ajellessa pääsin myös ensimmäistä kertaa toteamaan auton Start/Stop toiminnon. Liikennevaloihin pysähtyessa auto siis vain sammui ja ainoa mikä rikkoi hiljaisuuden oli vilkkureleen naksutus. Kun kytkimen painoi takaisin pohjaan käynnistyi auto kuitenkin hyvin pienellä viiveellä. Hieno ominaisuus tämäkin.
Auto myös lämpenee todella nopeasti. Odotin että tällä saisi ajella pitkän matkan ennen kuin matkustamoon tulisi lämmintä ilmaa. Tähän saattaa tietysti vaikuttaa myös lohkolämmittimen käyttäminen, mutta kaikenkaikkiaan auto lämpeää paremmin kuin vanha kaksi-litranen Accord.
Pari päivää ollaan nyt saatu nauttia hienoista ajokeleistä, joten hiukan jännittää miten alla olevat Nokia Hakkapeliita R -kumit toimivat jos takatalvi yllättää. Näillä keleillä nastatojen käyttö olisi tosin hölmöä, ainakin täällä etelässä siis.
Kiitokset teille muille kokemuksistanne ja muusta tietämyksestä Focuksen suhteen. Olen todella tyytyväinen että päädyin tähän, enkä ostanut Golffia kuten aiemmin meinasin
Mukavat pääsiäiset!