
outo "vika" jarruissa
outo "vika" jarruissa
eli scorpiosta ois puhe ja vika on seuraavanlainen: kun auto seisoo parkissa käynnissä ja painaa 3-4 kertaa jarrupolkimen pohjaan niin syttyy jarrunesteen ja abs:ien merkkivalo hetkeks palamaan. mistäköhän tämäkin vois taas johtuu... ei tää tota ajon aikana vaik kuinka polkis jarrua
vai onkohan tääkin taas näitä foortin merkkivikoja....

scorpio for life!
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Re: outo "vika" jarruissa
Mulla kans tyhjäkäynnillä jos pumppaa kunnolla jarrupoljinta nopeesti nii absien valo syttyy ja vähän ajan päästä se sit sammuu.Domestica kirjoitti:eli scorpiosta ois puhe ja vika on seuraavanlainen: kun auto seisoo parkissa käynnissä ja painaa 3-4 kertaa jarrupolkimen pohjaan niin syttyy jarrunesteen ja abs:ien merkkivalo hetkeks palamaan. mistäköhän tämäkin vois taas johtuu... ei tää tota ajon aikana vaik kuinka polkis jarruavai onkohan tääkin taas näitä foortin merkkivikoja....




Niin ja nesteet on ok ja on niitä tullu ilmattuukin muutaman kerran.
outo
Ellen nyt ihan väärin muista niin scorpinissa on esipineistettu järjestelmä.
Esim oikeaoppinen jarrunesteen lisäys tapahtui seuraavasti.
- Avain pois virtalukosta
- painellaan jarrupolinta kunnes polkimen tuntuma muuttuu erilaiseksi
- Tarkistetaan nesteen taso ja lisätään tarvittaessa
- suljetaan säiliön korkki
- avain virtalukkoon ja virrat päälle jolloin kuuluu surinaa ja jarrujen merkkivalo palaa jonkin aikaa.
Sama merkkivalon palaminen voisi tapahtua kun painellaan nopeasti polinta (paineet karkaa)??
Esim oikeaoppinen jarrunesteen lisäys tapahtui seuraavasti.
- Avain pois virtalukosta
- painellaan jarrupolinta kunnes polkimen tuntuma muuttuu erilaiseksi
- Tarkistetaan nesteen taso ja lisätään tarvittaessa
- suljetaan säiliön korkki
- avain virtalukkoon ja virrat päälle jolloin kuuluu surinaa ja jarrujen merkkivalo palaa jonkin aikaa.
Sama merkkivalon palaminen voisi tapahtua kun painellaan nopeasti polinta (paineet karkaa)??
Korjausoppaan mukaan Scorpion takajarrujen ilmaus suoritetaan eri tavalla kuin etujarrujen. Etujarrut perinteisellä ilmausruuvi auki, jarru pohjaan, ilmausruuvi kiinni jne menetelmällä. Takajarruissa pitää muistaakseni jarrupoljin pohjassa kääntää virta-avain II-asentoon ja käyttää pumppua niin pitkään, että ei tule enää ilmakuplia. Lisäksi alkupään autoissa (85-92) on ABS-systeemi Teves MK II ABS, kun taas siitä eteenpäin Teves MK IV ABS ja niiden ilmauksessa on jotain pientä eroa.
Minulla joskus vilkutteli välillä aika ahkerasti ABS:n valo. Sitten laitoin tarpeeksi jarrunestettä (hieman yli MAX merkinnän, kun se laskee pumpun käynnistyksen jälkeen), niin ei ole enää moneen kuukauteen valo palanut.
Zaarin
Miten sait luvan poistaa ABS-jarrut, kun se on kaikissa Scorpioissa vakiona? Käsittääkseni jos autossa on ABS-jarrut, niin niiden pitää kanssa toimia.
Minulla joskus vilkutteli välillä aika ahkerasti ABS:n valo. Sitten laitoin tarpeeksi jarrunestettä (hieman yli MAX merkinnän, kun se laskee pumpun käynnistyksen jälkeen), niin ei ole enää moneen kuukauteen valo palanut.
Zaarin
Miten sait luvan poistaa ABS-jarrut, kun se on kaikissa Scorpioissa vakiona? Käsittääkseni jos autossa on ABS-jarrut, niin niiden pitää kanssa toimia.
^^ Käytin pirssini Ford-huollossa, joka poisti ABS-järjestelmän toiminnasta valmistajan ohjeiden mukaan. Tiedä sitten mitä nuo ohjeet ovat, mutta eipähän lue rek.otteessa enään ABSeja. Tai sitten se katsuri oli tyhmempi kuin miltä vaikutti. 
EDIT: En sitten tiedä, joutuisikohan mokomat laittamaan takaisin, jos ruuvaisi ahtimen koneen kylkeen tai jos tunkisi isomman myllyn pellin alle.

EDIT: En sitten tiedä, joutuisikohan mokomat laittamaan takaisin, jos ruuvaisi ahtimen koneen kylkeen tai jos tunkisi isomman myllyn pellin alle.