MK3 Mondeo termostaatti!
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
MK3 Mondeo termostaatti!
Sitä ollaan vaihtamassa ja nesteet pihalla ja vanha termari kädessä niin se ei olekkaan sähköohjattu! Ei ole sitä koko hemmetin sähköpistokkeen paikkaa!
Uusi vieressä johon pitäisi tulla sähköä!
Tuota mitä helv!
Käykö se sähköohjattu siihen vaikka ei tule sähköjä?
Uusi vieressä johon pitäisi tulla sähköä!
Tuota mitä helv!
Käykö se sähköohjattu siihen vaikka ei tule sähköjä?
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Tässä kuvia todisteeksi!
Kysymys lähinnä kuuluu onko kukaan törmännyt vastaavaan? Entä käykö tuo uusi sähköohjattu vaikka sähköä ei tule sillä en löytänyt mitään irrallista johtoa konehuoneesta ja mitä tuo sähkö tuossa tarkalleen ohjaa!?
Pitää tehdä kiehuttamis testi niin näkee miten termostaatti toimii ilman sähköä...
Kysymys lähinnä kuuluu onko kukaan törmännyt vastaavaan? Entä käykö tuo uusi sähköohjattu vaikka sähköä ei tule sillä en löytänyt mitään irrallista johtoa konehuoneesta ja mitä tuo sähkö tuossa tarkalleen ohjaa!?
Pitää tehdä kiehuttamis testi niin näkee miten termostaatti toimii ilman sähköä...
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Kokemusta tuosta ei ole, mutta 15.12.2004 ilmestyy luetteloon rinnalle myös ilman sähköjä oleva termari, " 95-oktaanista käyttäviin malleihin". Ja sitä on Duratecissa ihan tähän päivään asti.
Onko niihin merkitty lämpötila? Töpselimalli näkyy olevan aina 98 astetta, mutta ilman töpseliä löytyy 88-93 astetta.
Olen lukenut, että sähköohjaus avaisi nestekiertoa moottorin täyskuormitustilanteessa (= lätkä lattiassa) ja näin ennaltaehkäisisi lämpötilan nopeaa kohoamista...
Onko niihin merkitty lämpötila? Töpselimalli näkyy olevan aina 98 astetta, mutta ilman töpseliä löytyy 88-93 astetta.
Olen lukenut, että sähköohjaus avaisi nestekiertoa moottorin täyskuormitustilanteessa (= lätkä lattiassa) ja näin ennaltaehkäisisi lämpötilan nopeaa kohoamista...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Mihin luetteloon? Soitin automaahan ja ne tarjosi rekisterinumeron perusteella sähköohjattua ja he eivät edes tunteneet ei sähköohjattua termaria... Melko mielenkiintoista! Kiehutan juuri vettä ja tarkistan että jos tämä sähköohjattu aukeaa niin laitan sen kiinni ja olkoot ilman sähkö...
Mitä muita eroja tuolla moottorilla sitten muka on? Itse olen myös aina työntänyt tuolle 98oktaanista, ihme sekasikiö!
Ei lue lämpötiloja...
Mitä muita eroja tuolla moottorilla sitten muka on? Itse olen myös aina työntänyt tuolle 98oktaanista, ihme sekasikiö!
Ei lue lämpötiloja...
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Vaha termari oli kattilassa ja kun se aukesi niin vesi ei vielä kiehunut, laitoin uuden perään ja sa odottaa pari minuuttia että vesi rupesi kiehumaan ja sitten aukesi, eli voin laittaa tuon uuden sinne kerta aukeaa ilman sähköä...
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
No luetteloon, jossa on duratec-HE koneen erilaisia OEM-versioita.. Aikamoista sekamelskaahan tuo on, kun eri maihin viedään erilaisia versioita.hluukkonen kirjoitti:Mihin luetteloon?
se aukeaa siinä 98 asteessa siis ihan normaalisti, se sähköjuttu on ilmeisesti varasysteemi kuumaan ajoon. Jos et ole lähdössä radalle kierrosaikoja kellottamaan...hluukkonen kirjoitti:vesi rupesi kiehumaan ja sitten aukesi
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Uusi termari kiinni ja nyt lämmöt pysyy siinä 100 hujakoilla lämpimässä hallissa ja kun annoin kierroksia oikein kunnolla niin johan rupes alavesi letkukin lämpenemään! Toimii!
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Tämä oli mielenkiintoinen projekti. Olin elänyt siinä luulossa, että mainiossa 110 hp/110 cid Mondeossani on "sähköinen kaksivaihetermostaatti". Nuo hluukkosen kuvat innoitti menemään pihalle ja tsiigaamaan taskulampun valossa, missä se sähköjohto ja töpseli on. No, ei löytynyt, eli alunperin '05 1,8 Mondeossa ei ole sähköistä kaksivaihetermostaattia.
Kaikkea uutta sitä oppii autosta, jonka kanssa olen elänyt 8 vuotta ja 200 000 km .
Kiitos hienosta topikista!
Lieneekö tuo "sähköinen kaksivaihetermostaatti" vanhempien versioiden tai automaatin alkuperäisvarusteita?
Kaikkea uutta sitä oppii autosta, jonka kanssa olen elänyt 8 vuotta ja 200 000 km .
Kiitos hienosta topikista!
Lieneekö tuo "sähköinen kaksivaihetermostaatti" vanhempien versioiden tai automaatin alkuperäisvarusteita?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Vanha termari siis ilmeisesti toimiva...Miksi lähdit alun perin vaihtamaan termaria?hluukkonen kirjoitti:Vaha termari oli kattilassa ja kun se aukesi niin vesi ei vielä kiehunut, laitoin uuden perään ja sa odottaa pari minuuttia että vesi rupesi kiehumaan ja sitten aukesi, eli voin laittaa tuon uuden sinne kerta aukeaa ilman sähköä...
Oireiliko auto jollain tavalla?
-05 Mondeo V6 2,5 Automatic
-05 Mondeo STW 2.0 Automatic (Exällä)
-05 Mondeo STW 2.0 Automatic (Exällä)
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Täällä projektia tuosta autosta ja kuten näet niin Torque näytti lämpötilaksi alle 70astetta ja tuon lämpimämmäksi konetta ei saannut, alavesiletku pysyi kylmänä ja vasta paikoillaan huudattamalla sai lämmöt nousemaan yli 90asteen, mutta heti tyhjäkäynnillä putosi taas alle 70asteen ja se ei silloin kunnossa ole.Blopa kirjoitti: Vanha termari siis ilmeisesti toimiva...Miksi lähdit alun perin vaihtamaan termaria?
Oireiliko auto jollain tavalla?
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Eikös tuosta tekstistä saa juuri sen käsityksen, että vanha termari aukes liian aikaisin?Blopa kirjoitti: Vanha termari siis ilmeisesti toimiva...Miksi lähdit alun perin vaihtamaan termaria?
Oireiliko auto jollain tavalla?
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Näin ainakin yritin kertoa asiaa!Wildchild kirjoitti: Eikös tuosta tekstistä saa juuri sen käsityksen, että vanha termari aukes liian aikaisin?
Termostaatti oli muuten ihan hyvännäköinen ei rikki tai mitään, mutta aukesi tosiaan liian aikasin niin ei tuo pikku moottori jaksanut tuottaa enään tarpeeksi lämpöä!
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Jaahas...vai niin...Wildchild kirjoitti: Eikös tuosta tekstistä saa juuri sen käsityksen, että vanha termari aukes liian aikaisin?
Kävin ihan varmuuden vuoksi ostamassa lähikioskilta laatikollisen olutta ja lueskelen tätä läpi...
Jos se vaikka siitä aukeaisi...
Siis, että miten siitä saa sen käsityksen, että se vanha termari aukeaa liian aikaisin...
88-93 celsius astetta kun on aika kaukana 98 celcius asteesta, jos ollaan ihan tarkkoja...
-05 Mondeo V6 2,5 Automatic
-05 Mondeo STW 2.0 Automatic (Exällä)
-05 Mondeo STW 2.0 Automatic (Exällä)
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Eikös tuosta tekstistä saa juuri sen käsityksen, että vanha termari aukes liian aikaisin?[/quote]Blopa kirjoitti: Vanha termari siis ilmeisesti toimiva...Miksi lähdit alun perin vaihtamaan termaria?
Oireiliko auto jollain tavalla?
Jaahas...vai niin...
Kävin ihan varmuuden vuoksi ostamassa lähikioskilta laatikollisen olutta ja lueskelen tätä läpi...
Jos se vaikka siitä aukeaisi...
Siis, että miten siitä saa sen käsityksen, että se vanha termari aukeaa liian aikaisin...
88-93 celsius astetta kun on aika kaukana 98 celcius asteesta, jos ollaan ihan tarkkoja...[/quote]
Liikaa olutta kenties? Katsoitko tuota linkkiä ollenkaan tuonne "projekit" puolelle? Siellä näkyy kuvassa OBD ohjelma Torque joka näytti lämpötilaksi 69astetta, se on aika paljon vähemmän kuin 88-93astetta, se on niin vähän että lapinreissulla -30asteen pakkasessa ei lämpöä enään sisälle saatu ja ainoa lasi mikä ei ollut jäässä oli tuulilasi, kiitos lämmityksen!
Onko nyt lukeminen myös ymmärretty!?
En tiedä paljonko kattilan veden lämpötila oli kun vanha aukesi mutta reilusti alle kiehumispisteen sillä uuden kanssa sai odottaa vielä muutaman minuutin ennen kuin aukesi...
Voin ottaa vanhan termarin kotiin ja kattoa paistimittarin kanssa missä lämpötilassa aukeaa kun näyttää vaivaavan noin paljon!
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Piti lainata tuolta aiempaa topiikkia, kun osu kohdalle sama kokemus. Vietin 4,5 h pojan tallissa ja vaihdoin termostaattia YleX:n säestyksellä. Ekat 2 h meni letkujen irtisaamiseen. Ne fiddly clipsit on tosi haastavat saada irtoaamaan, takaisin asennus on taas varsin joutuisaa. Ruuavattavien letkuklemmareiden asennus tuonne ei juuri helpota, sillä mistäpäin sitten ruuvaat.hluukkonen kirjoitti:Uusi termari kiinni ja nyt lämmöt pysyy siinä 100 hujakoilla lämpimässä hallissa ja kun annoin kierroksia oikein kunnolla niin johan rupes alavesi letkukin lämpenemään! Toimii!
Termostaatin kiinnitykseen tarvittavat 10 nm on sitten aika hentoinen momentti, mutta uskon painettua sanaa (Haynes) enkä kiristä hampaat irvessä niinkuin ooppelia korjatessa.
Ilmaaminen oli sitten kakunpala tai ns. helppo lihajaloste (nakki). 5 litraa plöröä sisään; ensin 2.5 sitä motonetin ford cmpatible coolanttia Ford WSS M97 B44-D, sitten vettä 2,5 l. Ihme ja kumma, järjestelmä ilmaantui ihan itsestään. Ohjeen mukaan huudatin 10 min parissa jaksossa, mutta nestettä ei tarvinnut lisätä edes testdriven jälkeen. Annoin vielä käydä kotipihassa vartin ja tsiigasin testmode-näytöstä lämpötilan kehitystä: 99 C oli maksimi ja flekti lähti käyntiin.
Irwin Goodmania mukaillen voisin sanoa, että sellainen oli arkifoordistin lauantai. Mukava lopputulos. Oikein toimiva auto on huonosti toimivaa parempi, vaikka vaatimattomammallakin moottoriarsenaalilla varustettuna. 8)
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Laitoitko tuon saman termarin kiinni kuin minä?KajS kirjoitti: Piti lainata tuolta aiempaa topiikkia, kun osu kohdalle sama kokemus. Vietin 4,5 h pojan tallissa ja vaihdoin termostaattia YleX:n säestyksellä. Ekat 2 h meni letkujen irtisaamiseen. Ne fiddly clipsit on tosi haastavat saada irtoaamaan, takaisin asennus on taas varsin joutuisaa. Ruuavattavien letkuklemmareiden asennus tuonne ei juuri helpota, sillä mistäpäin sitten ruuvaat.
Termostaatin kiinnitykseen tarvittavat 10 nm on sitten aika hentoinen momentti, mutta uskon painettua sanaa (Haynes) enkä kiristä hampaat irvessä niinkuin ooppelia korjatessa.
Ilmaaminen oli sitten kakunpala tai ns. helppo lihajaloste (nakki). 5 litraa plöröä sisään; ensin 2.5 sitä motonetin ford cmpatible coolanttia Ford WSS M97 B44-D, sitten vettä 2,5 l. Ihme ja kumma, järjestelmä ilmaantui ihan itsestään. Ohjeen mukaan huudatin 10 min parissa jaksossa, mutta nestettä ei tarvinnut lisätä edes testdriven jälkeen. Annoin vielä käydä kotipihassa vartin ja tsiigasin testmode-näytöstä lämpötilan kehitystä: 99 C oli maksimi ja flekti lähti käyntiin.
Irwin Goodmania mukaillen voisin sanoa, että sellainen oli arkifoordistin lauantai. Mukava lopputulos. Oikein toimiva auto on huonosti toimivaa parempi, vaikka vaatimattomammallakin moottoriarsenaalilla varustettuna. 8)
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Juu, hain Motonetista exact saman Gates termostaatin (30-6393) ja samaa plöröä (60-9865), kuten olit tuolla topikissasi demonnut. Mitä sitä hyviä ohjeita ja kokemuksia omalla luovuudella pilaamaan.
Sen sähkötöpselin varulta teippasin umpeen, kun ei sille ole tuossa '05 110 cid/110 hv ole käyttöä.
Sen sähkötöpselin varulta teippasin umpeen, kun ei sille ole tuossa '05 110 cid/110 hv ole käyttöä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Hyvä että oli ohjeista hyötyä!KajS kirjoitti:Juu, hain Motonetista exact saman Gates termostaatin (30-6393) ja samaa plöröä (60-9865), kuten olit tuolla topikissasi demonnut. Mitä sitä hyviä ohjeita ja kokemuksia omalla luovuudella pilaamaan.
Sen sähkötöpselin varulta teippasin umpeen, kun ei sille ole tuossa '05 110 cid/110 hv ole käyttöä.
Tänään käytiin ensimmäisen kerran motarilla ja 103asteeseen nousi ja sitten aukes termari kunnolla ja lämmöt putos välittömästi 90asteeseen, siitä ne nousi 102 ja jäi siihen...
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=76-3294 Helpottaa huomattavastiKajS kirjoitti:Piti lainata tuolta aiempaa topiikkia, kun osu kohdalle sama kokemus. Vietin 4,5 h pojan tallissa ja vaihdoin termostaattia YleX:n säestyksellä. Ekat 2 h meni letkujen irtisaamiseen. Ne fiddly clipsit on tosi haastavat saada irtoaamaan, takaisin asennus on taas varsin joutuisaa. Ruuavattavien letkuklemmareiden asennus tuonne ei juuri helpota, sillä mistäpäin sitten ruuvaat.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Tuli itsekin törmättyä samaan "sähköttömään" termostaattiin omassa mondeossa(2006 farkku, 2.0 bensa). OBD:n mukaan lämmöt nousi vanhalla termarilla max 70 asteeseen. Hommasin tilalle motonetista gates merkkisen tarvikkeen, josta myös sähköliityntä löytyy. Tänään vaihtelin termotaattia ja tuli todettua, että eipä siinä vanhassa sähköjä ollut. Vanha termari näytti muuten mekaanisesti täysin ehjältä.
Laittelin uudet nesteet ja gatesin termarin paikoilleen. Nyt lyhyen koeajon perusteella lämmöt näyttää olevan 102-103 paikkeilla. Suurin lukema OBD:n kautta on ollut 105. Ilmeisesti kaikki on ok ja talvipakkaset saa tulla. Erikoinen juttu sinällään. Missähän autoissa sitä sähkötermaria on alkujaan ollut, kun aika paljon vaikuttaa olevan näitä "sähköttömiäkin"
Edit: Tutkailin vielä jonkin verran lisää ja näyttäisi fordilla olevan kahta eri termostaattia noihin mk3 mondeon duratec koneisiin. Vaihtoehdot on 1358178 (sähköliitynnällä) ja 1476205 (ilman sähköliityntää). Eräällä puolalaisella verkkokaupan sivulla mainittiin lisäksi:
- 1358178: 10-2000 -> 2-2005
- 1476205: 03-2005 -> ja lisäksi oli mainitu lämpöarvona 90c.
Myös gatesin sivuilla(http://www.gatesautocat.com/cooling/FOR ... 2-07/10868) on kuvattu kaksi eri termostaattia:
- TH35798G1 (sähköillä) -> 11/05
- TH45190G1 (ilman sähköjä) 11/05 ->
Tämän perusteella näyttäisi, että uudemmissa vuosimalleissa tuo sähköohjaus on jostaun syystä poistunut.
Olisi hyvä saada tietoa, mitä eroja on avautumislämmöissä ja voiko noita käyttää ristiin. Voisiko olla niin, että sähköohjatussa olisi korkeammat avautumislämmöt? Onko kellään ideoita/kontakteja miten tämän voisi varmistaa? Jonkin verran on ilmeisesti laitettu noita sähköohjattuja myös autoihin, joissa ei sähköohjausta ole ollut.
Laittelin uudet nesteet ja gatesin termarin paikoilleen. Nyt lyhyen koeajon perusteella lämmöt näyttää olevan 102-103 paikkeilla. Suurin lukema OBD:n kautta on ollut 105. Ilmeisesti kaikki on ok ja talvipakkaset saa tulla. Erikoinen juttu sinällään. Missähän autoissa sitä sähkötermaria on alkujaan ollut, kun aika paljon vaikuttaa olevan näitä "sähköttömiäkin"
Edit: Tutkailin vielä jonkin verran lisää ja näyttäisi fordilla olevan kahta eri termostaattia noihin mk3 mondeon duratec koneisiin. Vaihtoehdot on 1358178 (sähköliitynnällä) ja 1476205 (ilman sähköliityntää). Eräällä puolalaisella verkkokaupan sivulla mainittiin lisäksi:
- 1358178: 10-2000 -> 2-2005
- 1476205: 03-2005 -> ja lisäksi oli mainitu lämpöarvona 90c.
Myös gatesin sivuilla(http://www.gatesautocat.com/cooling/FOR ... 2-07/10868) on kuvattu kaksi eri termostaattia:
- TH35798G1 (sähköillä) -> 11/05
- TH45190G1 (ilman sähköjä) 11/05 ->
Tämän perusteella näyttäisi, että uudemmissa vuosimalleissa tuo sähköohjaus on jostaun syystä poistunut.
Olisi hyvä saada tietoa, mitä eroja on avautumislämmöissä ja voiko noita käyttää ristiin. Voisiko olla niin, että sähköohjatussa olisi korkeammat avautumislämmöt? Onko kellään ideoita/kontakteja miten tämän voisi varmistaa? Jonkin verran on ilmeisesti laitettu noita sähköohjattuja myös autoihin, joissa ei sähköohjausta ole ollut.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Sen verran mitä omaa rikkinäistä tutkin niin sähköllisessä on lämpövastus vahapatruunassa. Kun pcm haluaa aukaista termaria nopeammin, niin se alkaa lämmittää sitä sähköllä, ja normaalisti ilman sähköä se toimii sielä 100 asteen huitehis.
Mainoksien mukaan termari avautuu nopeammin jos moottoria kuormitetaan normaalia kovemmin. Eli vältä ralli ja pulling kisoihin osallistumista.
Mainoksien mukaan termari avautuu nopeammin jos moottoria kuormitetaan normaalia kovemmin. Eli vältä ralli ja pulling kisoihin osallistumista.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
No puolitoista vuotta ollut sähkötermari kiinni vaikka sähköjä ei tule ja toimii niinku pitääki, lämmöt pyörii tuossa 98-105 asteen välissä...xraam kirjoitti:Tuli itsekin törmättyä samaan "sähköttömään" termostaattiin omassa mondeossa(2006 farkku, 2.0 bensa). OBD:n mukaan lämmöt nousi vanhalla termarilla max 70 asteeseen. Hommasin tilalle motonetista gates merkkisen tarvikkeen, josta myös sähköliityntä löytyy. Tänään vaihtelin termotaattia ja tuli todettua, että eipä siinä vanhassa sähköjä ollut. Vanha termari näytti muuten mekaanisesti täysin ehjältä.
Laittelin uudet nesteet ja gatesin termarin paikoilleen. Nyt lyhyen koeajon perusteella lämmöt näyttää olevan 102-103 paikkeilla. Suurin lukema OBD:n kautta on ollut 105. Ilmeisesti kaikki on ok ja talvipakkaset saa tulla. Erikoinen juttu sinällään. Missähän autoissa sitä sähkötermaria on alkujaan ollut, kun aika paljon vaikuttaa olevan näitä "sähköttömiäkin"
Edit: Tutkailin vielä jonkin verran lisää ja näyttäisi fordilla olevan kahta eri termostaattia noihin mk3 mondeon duratec koneisiin. Vaihtoehdot on 1358178 (sähköliitynnällä) ja 1476205 (ilman sähköliityntää). Eräällä puolalaisella verkkokaupan sivulla mainittiin lisäksi:
- 1358178: 10-2000 -> 2-2005
- 1476205: 03-2005 -> ja lisäksi oli mainitu lämpöarvona 90c.
Myös gatesin sivuilla(http://www.gatesautocat.com/cooling/FOR ... 2-07/10868) on kuvattu kaksi eri termostaattia:
- TH35798G1 (sähköillä) -> 11/05
- TH45190G1 (ilman sähköjä) 11/05 ->
Tämän perusteella näyttäisi, että uudemmissa vuosimalleissa tuo sähköohjaus on jostaun syystä poistunut.
Olisi hyvä saada tietoa, mitä eroja on avautumislämmöissä ja voiko noita käyttää ristiin. Voisiko olla niin, että sähköohjatussa olisi korkeammat avautumislämmöt? Onko kellään ideoita/kontakteja miten tämän voisi varmistaa? Jonkin verran on ilmeisesti laitettu noita sähköohjattuja myös autoihin, joissa ei sähköohjausta ole ollut.
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Laitoin Gatesille kyselyä termareista ja ainakin heillä noissa on eroa avautumislämmöissä. Sähköohjatussa(TH35798G1) on avautumislämpönä 98 astetta ja tuossa sähköttömässä(TH45190G1) on avautumislämpönä 90 astetta.
http://www.gatesautocat.com/cooling/FOR ... 2-07/10868
- TH35798G1 (sähköillä) -> 11/05
- TH45190G1 (ilman sähköjä) 11/05 ->
Omassa on siis nyt ollut paikoillaan tuo "sähköohjattu" versio ja tuo tuntuu käyvän niin lämpöisenä myös ajossa, että käytännössä jäähdytyspuhaltimen aktivoitumisraja ylittyy. Tämä ei mielestäni ole ihan oikein. Eihän sitä puhallinta tarvita, kun on ajoviimaa tarjolla. Vanhalla termarilla jäähdytyspuhallin ei ollut samalla tapaa aktiivisena.
Ajon jälkeen annoin auton käydä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ajan ja ilmasotinti oli myös päällä. Moottorilämmöt nousi OBD datan mukaan 108 asteeseen ja tuntui pysähtyvän siihen paikkeille. Melko lämpöisenä käy. Ulkoilma oli n. 16 astetta.
http://www.gatesautocat.com/cooling/FOR ... 2-07/10868
- TH35798G1 (sähköillä) -> 11/05
- TH45190G1 (ilman sähköjä) 11/05 ->
Omassa on siis nyt ollut paikoillaan tuo "sähköohjattu" versio ja tuo tuntuu käyvän niin lämpöisenä myös ajossa, että käytännössä jäähdytyspuhaltimen aktivoitumisraja ylittyy. Tämä ei mielestäni ole ihan oikein. Eihän sitä puhallinta tarvita, kun on ajoviimaa tarjolla. Vanhalla termarilla jäähdytyspuhallin ei ollut samalla tapaa aktiivisena.
Ajon jälkeen annoin auton käydä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ajan ja ilmasotinti oli myös päällä. Moottorilämmöt nousi OBD datan mukaan 108 asteeseen ja tuntui pysähtyvän siihen paikkeille. Melko lämpöisenä käy. Ulkoilma oli n. 16 astetta.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Kyllä se alussa huusi käytänössä koko ajan, mutta nykyään tuntuu olevan melko paljon hiljempaa eli herkistyy termari ja aukeaa helpommin...
Re: MK3 Mondeo termostaatti!
Nyt muutamia päiviä ollut auto ajossa ja koneen ollessa lämmin, jäähdyttimen tuuletin huutaa täysillä jatkuvasti vaikka on auto liikkeessä ja ulkoilma on viileää. Eli ei ainakaan tunnu omassa autossa tuo 98c termari toimivan oikein muun kokonaisuuden kanssa. Täytynee laittaa hankintaan se oikea, 90c termari. Eipä se vaihtokaan niin iso homma onneksi ollut, varsinkin kun sen on juuri kertaalleen harjoitellut.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83