Mystinen vai sähkövika -apua toivon

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
F0rdF0cu5

Mystinen vai sähkövika -apua toivon

Viesti Kirjoittaja F0rdF0cu5 »

Autossani on ollut jo jonkin aikaa mystinen vika, joka ilmenee useimmiten seuraavalla tavalla:

Kun olen ajanut noin 20-30 km tasaista ajoa, alkaa nopeusmittari pomppia hurjiin nopeuksiin, auto tuntuu "tukehtuvan" ja nykii. Lisäksi jos radio on päällä volyymit nousevat hurjaksi karjunnaksi. Pitkässä matka-ajossa vika menee aina ohitse vähäksi aikaa ja taas jonkun ajan päästä alkaa pomppiminen, nykiminen ja volyymilla säikyttely.

Joskus vika aiheuttaa ”hupiakin”, kun liikennevaloissa seisoessa nopeusmittarin mukaan matka jatkuu edelleen 200 km:n tuntivauhtia. :lol:

Vika on mystinen siksi, että usealla korjaamolla olen siitä jo maininnut, mutta ei kuulemma testeissä näy vai eivätkö vain ole viitsineet ottaa selvää. Moottori on vaihdettu puolitoista vuotta sitten (muista syistä), mutta vika vain jatkuu edelleen.
En ymmärrä autoslangia, enkä osaa remppailla itse. Jospa voisin mennä vain korjaamolle valmiin vikadiagnoosiehdotelman kanssa, ettei niissä enää tarvitsisi huoltojen yhteydessä arvuutella.
Kiitos!
yritäedes

Re: Mystinen vai sähkövika -apua toivon

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Aika erikoinen vika... Vaihdelaatikossa on nopeusanturi (VSS), joka antaa nopeustiedon
sähköisesti moottorinohjausyksikölle (ECU) ja nopeusmittarille. Tuo signaali voi olla virheellinen (että muka auto liikkuu 200 km/t), jolloin nopeusmittarin lisäksi siihen reagoi auton nopeudesta riippuva radion voimakkuuden säätö ja polttoaineensyöttö. Tämä on nyt vain teoreettista arvailua...
Eli jos parempia ehdotuksia ei tule, voit pyytää tarkastamaan VSS-anturin kiinnityksen,
liittimen ja johdot. Jos itse anturi olisi rikki, putoaa nopeusmittari yleensä nollaan.
Moni muukin sähkövika, esim. viallinen puola tai huono maadoitus aiheuttavat usein näitä "mystisiä" vikoja.
PS. Unohdit kertoa, mistä autosta on kyse; päättelin että Focuksesta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin