Escort 1.6 cvh jakohihna

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mjl
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Kesä 2005 20:11

Escort 1.6 cvh jakohihna

Viesti Kirjoittaja mjl »

Elikkä onko tosiaan escort 1.6 cvh:ssa jakohihnan vaihtoväli 40 tuhatta km? mitä muuta huomioitavaa kyseisessä merkissä on vuosimalli 91 farmari. Hommasin vasta kyseisen auton ja olisi kiva tietää yleisempiä vikoja/heikkouksia.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Kyllä se on, jossain lähteissä lukee 60tkm, mutta... hihna maksaa 20e ja vaihto ei ole isokaan homma, joten kannattaa vaihtaa usein, pettäessään voi aiheuttaa ison remontin.
Kuga PHEV
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

CVH koneessa on tämä vaihtoväli 40tkm.

zetec koneessa vuoteen 94 saakka on taas 90tkm. uudessa huolto-oppaassa on nämä asiat kirjoitettu. sattusin vain lukemaan piruuttani :)
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Eikös vakio cvh ole vapaasti pyörivä kone eli männät ja venttiilit eivät kohtaa hihnan katketessa? Itselläni katkesi aikoinaan 1.6cvh:sta remmi kun kierroksia oli +5000 ja pelkällä hihnan uusimisella selvisin.
Escort 1.8 sport -97
fabio
Viestit: 34
Liittynyt: 06 Kesä 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja fabio »

pitikö kaikki rullat vaihtaa samalla vai voiko pelkän hihnan vaihtaa?? ja käykö se niin että ottaa vanhan pois ja pistää uuden tilalle?? :oops: :oops: :oops:
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

fabio kirjoitti:pitikö kaikki rullat vaihtaa samalla vai voiko pelkän hihnan vaihtaa?? ja käykö se niin että ottaa vanhan pois ja pistää uuden tilalle?? :oops: :oops: :oops:
Vesipumppu maksoi ehkä 30€ ja kiristinrulla muistaakseni noin saman verran, joten kannattanee harkita niitten vaihtoa jos alkaa olla osilla ikää ja kilometrejä takana.

... jakopään koppa pois, pyörittele kone myötäpäivään siten että merkit on kohdillaan ylä- ja alakerrassa (helpottaa hommaa) ,laturin hihnapyörä hihnoineen pois, jakohihnan kiristin löysälle, hihna pois, uusi paikoilleen, kiristimen tiukkaus, pyörittelet konetta käsin pari kertaa ja katsot pitääkö merkit kutinsa. Lopuksi vielä se hihnan kireys kohdilleen, eli oliko se nyt että etusormi ja peukalo hihnan pitkälle sivulle ja jos kääntyy 90-astetta niin kireys on kohdillaan.

Jotenkin noin, voi olla että nyt jotain unohtu, en vastaa vahingoista jos särjet koneen tai itsesi tms.

Etsi netistä haynesin korjausopas, siinä kerrotaan homman kulku.
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Regu kirjoitti:Eikös vakio cvh ole vapaasti pyörivä kone eli männät ja venttiilit eivät kohtaa hihnan katketessa? Itselläni katkesi aikoinaan 1.6cvh:sta remmi kun kierroksia oli +5000 ja pelkällä hihnan uusimisella selvisin.
1.6:sta ei ole kokemusta, mutta 1.4:ssa veti venttiilit vääräksi.
Kuga PHEV
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

1.4 onkin erilainen :roll:
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Sitä eroa ei nyt niin hirveästi ole saman ikäisen 1.4:n ja 1.6:n välillä. Palotilat saman muotoiset jne. isku ja poraus eri, mutta taitaa tulla männät molemmissa aika tarkkaan lohkon tasoon. Liekkö 1.6:ssa yltää venttiilit kannen tason yli (ali).
Kuga PHEV
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Olisikohan ne sittenkään samanlaiset :roll:

Lainaus Eftis nimimerkiltä escort clubin puolelta

"No kyllä kai niissä männissä jotain eroa on kun puristussuhdde säilyy samana vaikka sylinterikannen palotilojen koko vaihtelee, tosin riippuen iästä:

Kuvassa vasemmalla 81sm**** ruiskun/vanhemman kaasarin kansi. Ja oikealla 86sm**** vm.86-> kaasarin kansi. Molemmat siis 1,6 litrasia.
http://www.student.oulu.fi/~juhatuov/Ro ... kannet.JPG

Eli jos alakerta on tuon uudemman sydämenmuotoisten palotilojen omaavan kannen alta, niin puristussuhde tippuu kun siihen laitetaan tuo ruiskun kansi."
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Eikös tuossa ollut kaksi eri ikäistä 1.6:n kantta? :roll:

Oikeastaan nyt ymmärtänyt mitä tuo kuva liittyi koko asiaan, mutta siinä nyt 1.4:n kannen palotilat:

http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/putsattu.jpg

ja siinä männät:

http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/lohkolahelta.jpg
Kuga PHEV
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ekassa Zetecissä, siis 1.8 vm -92, oli hihnan vaihtoväli muistaakseni 100tkm tai 2v? :shock:
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Megado kirjoitti:1.4 onkin erilainen :roll:
Jos nyt puhutaan vaikka esim. -87 mallisista 1.4CVH ja 1.6CVH moottoreista, niin niissä on kummassakin samantyyliset "sydämen" muotoiset palotilat.

Isku ja poraus vaan on eri:

1.4CVH poraus/isku --> 77.24mm/74.30mm

1.6CVH poraus/isku --> 79.96mm/79.52mm

Aivan kuten Nestori jo tuossa aikaisemmin totesi...
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Lainaus: Vaihto - zetec --->2/94, 90000km tai 5 vuoden välein.

ja nyt menee peukalo korvaan.

Lainaus: Vaihto - PT-E, CVH 60000 tai 5 vuoden välein, kumpi saavutetaan ensin.

toi meinaa cvh konetta kylläjoo, mutta taitaa mun käsityksen mukaan olla kyseessä tämä 91 vuodesta eteenpäin oleva cvh. vanhassa raakileessa on ainakin tämä 40000km vaihtoväli nokkahihnal.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllä 1.6 cvh:n venttiilit menee solmuun jos hihna katkee...
tai ainaki mulla meni... :( :(
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Power
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:52

Viesti Kirjoittaja Power »

ja Zetecissä on 94- Vaihtoväli hihnalle 120000km :lol: ja siinä saa vaihtaa samalla 3 rullaa :D :D :lol: :wink: ja maksaa 100e
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Mulla katkesi 1,6i cvh koneesta nokkaremmi ja kyllä siinä männät ja pakoventtiilit kohtas, mutta ei mennyt venttiilit kieroon, vaikka männissä oli venan kuvat. Löin kannen takaisin paikalleen ja uusin tiivistesarjan ja hihnan rullineen ja taas kovaa ajoa.
emhoo

Viesti Kirjoittaja emhoo »

Joissakin englanninkielisissä lähteissä puhutaan jopa 60 000 mailin vaihtovälistä. Outoa, että Suomessa vaihtoväliksi mainitaan usein 40 000 - 60 000 kilometriä.

Vuonna 2002 painettu Alfamerin korjausopas 1980-1990 escortille ja orionille suosittaa vaihtoväliksi 60 000 km. Tuo on käännös siitä Haynesin oppaasta.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

escort

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Onpa tullut korjailtua 1.3 1.4 1.6 CVH moottoreita kun jakohihnan jaihtiväli on mennyt pitkäksi eli hihna poikki tai hampaat murtuneet.

Yleensä 2-6 venttiiliä solmussa mutta joskus ei yhtään!
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
a.paaaho
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Loka 2006 09:24

Viesti Kirjoittaja a.paaaho »

Isäntä käski pistää kyselyä että miten tuosta irrotetaan tuo kampiakselin päässä oleva laturin hihnapyörä? Onko kierteet mihin suuntaan? Oli kuulemma ollu niin tiukassa että ei ollu inahtanukkaan.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

a.paaaho kirjoitti:Isäntä käski pistää kyselyä että miten tuosta irrotetaan tuo kampiakselin päässä oleva laturin hihnapyörä? Onko kierteet mihin suuntaan? Oli kuulemma ollu niin tiukassa että ei ollu inahtanukkaan.
oliskos ne olleet ihan myötäpäivää jenkaiset, tarvii vain antaa vähän vasaralla sitä alku momenttia sille.

eli jos vain sulla hihna paikoillaan niin onnistuu hyvin, ei muuta kuin hylsy paikalleen ja joku vääntövarsi, siitä sitten vasaralla antaa vähän näpäytystä sille. tappelin itsekkin juuri viime syksyllä tämän kanssa, mutta "lekalla" se korjaantui.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
arska82
Viestit: 65
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Tai pyörittää startin avulla auki. :lol:
Up The Irons!
Elmeri -74
mickelsblad
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Helmi 2007 21:01

Viesti Kirjoittaja mickelsblad »

arska82 kirjoitti:Tai pyörittää startin avulla auki. :lol:
Joo tue avain lattiaa vasten tai pyydä kaveria tukemaan harjan varrella avainta samalla kun pyöräytät, huom pyöräytät vaan millisekunnin starttia :P

Näin meillä o aina otettu hihnapyörä irti!
Taunus-78, escort-78, escort-81, sierra-84, escort-89, escort-90, sierra-93, Focus-01, mondeo-95, MONDEO 99 V6 GT, Mondeo -01 TDdi.
mickelsblad
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Helmi 2007 21:01

Viesti Kirjoittaja mickelsblad »

Niin ja kun kyse on CVH koneesta niin sehän on niinsanottu hemi kone, jos jollekkin on tuttu :shock: Lyhennös: Compund valve angle, hemispherical combustion chamber. Valmistus aloitettu vuonna 1981 etu veto escortiin, kolmella eri koolla 1.3,1.4 ja 1.6 harvinasisempi versio ja lyhyt aikainen kokeilu oli 1.1. :oops:

1.8 ja 1.6 CVH:n voi löytää sierroista :x

Kumminkin ite olen rassannu jonkin verran CVH koneita ja tarinoita löytyy lukuisia :lol: 1.4 meni venttiilit kieroon kun remmi katkesti samoin 1.6 mutta kyse on vuosien 89 ja 91 escorteista eli nelos koppasten koneista.

Vesimpumppu kannattee vaihtaa tosiaan samalla kun vaihtaa jakopään hihnan kun eikös se siinä udemmassakin ole jakohihnan pyörittämä?

heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti
:wink:
Taunus-78, escort-78, escort-81, sierra-84, escort-89, escort-90, sierra-93, Focus-01, mondeo-95, MONDEO 99 V6 GT, Mondeo -01 TDdi.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

mickelsblad kirjoitti:
heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti
:wink:
Kuten kaikissa hyrdaulisilla nostimilla varustetut myllyt.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Vastaa Viestiin