Akku vai kondensaattori.
Re: Akku vai kondensaattori.
Itellä oli aikanaan ku oli vielä nuo humppavehkeet nii 35mm2 virtakitti.. Olikohan peräti 90A sulakkeella? Sillo kävi mielessä että akku väliin ja päävirtakytkin nii saa ajella ilman humppia jos haluaa. Vaan nyt kun tässä tuota hifiarsenaali puolta on pyöritelty nii autoon tulee jossain vaiheessa isoa lankku (2-3kW), 35mm2 tai 50mm2 virtakitti ja sillon lisään toisen akun taakse. Laturin vaihan dieselin laturiin ja kaikki maat uusiksi. Vaa vastatakseni otsikon kysymykseen nii en tiedä.
Re: Akku vai kondensaattori.
Jos sillä käytössä olevalla akulla on ikää useampi vuosi ( > 4 v ) - tai käyttöikä on tuntematon ja akku näyttääkin "kypsältä", niin sitten ensin akku.
Mikäli kytkennät on tehty riittävillä johtopaksuuksilla ja kunnon kontakteilla ja tuntuu edelleen "ahdistavan", niin sitten vielä kondensaattori. Kondensaattorille pätevä mitoitussääntö: 0,1 F/ 100 W, eli 1 F riittää 1 kW:lle.
Mikäli kytkennät on tehty riittävillä johtopaksuuksilla ja kunnon kontakteilla ja tuntuu edelleen "ahdistavan", niin sitten vielä kondensaattori. Kondensaattorille pätevä mitoitussääntö: 0,1 F/ 100 W, eli 1 F riittää 1 kW:lle.
Torque Vectoring Control
Re: Akku vai kondensaattori.
Juuri näin kuten JohnFinn kirjoitti. Tuo virtajohtojen paksuus vahvistimelle ei varsinaisesti liity tuohon virransaantiin mankalle tai muualle järjestelmään. Ehkä ainoastaan voisi ajatella, että paksummassa kaapelissa on enemmän kuparia ja kupari periaatteessa varaa itseensä virtaa (kuristin), jolloin pumpatessa virransaanti kykyä on kaapelissa enemmän eikä akkua kuormiteta niin paljoa. Ero akun ja konkan välillähän on se, että konkka luovuttaa huomattavasti nopeammin virtaa joka on tarpeen juurikin tuossa pumppaamisessa.
Re: Akku vai kondensaattori.
suosittelen käyttämään hitsaus kaapelia jos meinaa kunnon hifit laittaa virta kulkee paljon paremmin ja suojauskin parempi. konkan varaus loppuu juu 2sec jos meinaat kunolla soitella humppaa. kaikki riippuu vaan millaset vehkeet tulossa.
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
Konkan latautuminen ja purkautuminen lasketaan millisekunneissa. Eli 1F konkka 12volttia ja 1000w = n. 150ms noin suurinpiirteinmrontti kirjoitti: konkan varaus loppuu juu 2sec .
Re: Akku vai kondensaattori.
johan noi on mainittu.mika111 kirjoitti: Konkan latautuminen ja purkautuminen lasketaan millisekunneissa. Eli 1F konkka 12volttia ja 1000w = n. 150ms noin suurinpiirtein
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
?? Missä välissä..sinäkin puhut sekunneista, nyt ei ollut kyse konkan mitoittamisesta vaan sen purkautumis ja lataantumisajasta, sen laskemiseksi tarvitaan tietoja järjestelmästä. Eli esimerkiksi 1F, 12V ja 1000w kuormamrontti kirjoitti: johan noi on mainittu.
Re: Akku vai kondensaattori.
Mitä eroa hitsauskaapelilla on saman pinta-alan omaavaan vaikka Radeksin kaapeliin? Radeksissa on parempi mekaaninen suojaus.mrontti kirjoitti:suosittelen käyttämään hitsaus kaapelia jos meinaa kunnon hifit laittaa virta kulkee paljon paremmin ja suojauskin parempi. konkan varaus loppuu juu 2sec jos meinaat kunolla soitella humppaa. kaikki riippuu vaan millaset vehkeet tulossa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Akku vai kondensaattori.
Uskallan olla eri mieltä siitä, että histauskaapelissa virta kulkee paremmin kuin hyvässä hifi-virtakaapelissa. Perustelen asian sillä, että näissä autohifi-virtakaapeleissa on huomattavasti enemmän johdinsäikeitä ja ovat puhdasta OFC-kuparia. On puhdasta sähkötekniikkaa (fysiikkaa) miksi monisäikeinen on parempi.NiceMan kirjoitti: Mitä eroa hitsauskaapelilla on saman pinta-alan omaavaan vaikka Radeksin kaapeliin? Radeksissa on parempi mekaaninen suojaus.
On toki puhdasta fysiikkaa sekin, että hitsauskaapeli on parempi kuin CCA ( copper coated aluminium ) virtakaapeli, joita myydää harhauttavasti parempina kuin ovatkaan.
Ulkoinen suojaus on parhaissa hifikaapeleissa sitkeämmän vaippamateriaalin takia parempi kuin hitsauskaapeleissa. Leikkauslujuus on parempi.
Torque Vectoring Control
Re: Akku vai kondensaattori.
Konkan latautuminen ja purkautuminen lasketaan millisekunneissa. Eli 1F konkka 12volttia ja 1000w = n. 150ms noin suurinpiirtein[/quote]
johan noi on mainittu.[/quote]
?? Missä välissä..sinäkin puhut sekunneista, nyt ei ollut kyse konkan mitoittamisesta vaan sen purkautumis ja lataantumisajasta, sen laskemiseksi tarvitaan tietoja järjestelmästä. Eli esimerkiksi 1F, 12V ja 1000w kuorma[/quote]
Kondensaattorin varautuminen ja purkautuminen on kiinni kondensaattorin ERS-arvosta (=sisäisestä resistanssista/ominaisresistanssista) kapasitanssin lisäksi. On hyviä ja on huonoja kondensaattoreita, joten tämä konkan käyttäytyminen on kaikkea muuta kuin mitu-mutu-juttu(tuo: "tietoja järjestelmästä").
Valitettavasti suurin osa näistä ns. autohifikondensaattoreista on huonoja - halvalla toteutettuja.
Esimerkkina hyvistä kondensaattoreista voisi mainita Audison Connectionin tekemät - ja hinta on sen mukainen.

Torque Vectoring Control
Re: Akku vai kondensaattori.
mrontti kirjoitti:suosittelen käyttämään hitsaus kaapelia jos meinaa kunnon hifit laittaa virta kulkee paljon paremmin ja suojauskin parempi. konkan varaus loppuu juu 2sec jos meinaat kunolla soitella humppaa. kaikki riippuu vaan millaset vehkeet tulossa.
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
no jos vaikka vähä viittii selata nettiä niin kyllä siel annetaan kunnolla selvää kumpi on parempaa johtoo 

Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
ESR vaikuttaa lähinnä kykyyn käsitellä suuria virtoja ja sekin taajuusalueella 10-500Hz. Eikä ESR vaikuta purkautumis- tai latautumisnopeuteen vaan lähinnä tehohäviöön isoilla virroilla..eli nämä paremmat konkat toimivat paremmin suurilla virroilla ja ovat siis kapasitanssiltaan lähempänä luvattua kun nuo halvat lähinnä kuumenee sisäisten häviöiden ansiosta.
Ihan hyvältähän tuo hitsauskaapeli vaikuttaa
http://webshop.industriacenter.fi/produ ... apeli-esab
http://www.jjsraisio.palvelee.fi/tuotteet.html?id=74/
http://hedtec.procus.fi/documents/origi ... d_2011.pdf
http://www.prysmian.fi/export/sites/pry ... 2-D_fi.pdf
Ihan hyvältähän tuo hitsauskaapeli vaikuttaa
http://webshop.industriacenter.fi/produ ... apeli-esab
http://www.jjsraisio.palvelee.fi/tuotteet.html?id=74/
http://hedtec.procus.fi/documents/origi ... d_2011.pdf
http://www.prysmian.fi/export/sites/pry ... 2-D_fi.pdf
Re: Akku vai kondensaattori.
Selaajalla tulee olla itsellään käsitystä asioista, joille hakee tukea netistä. Netissä kirjoitellaan vaikka mitä mikä ei ole uskottavaa. Kuten monet ohjeet näillä Ford-clubinkin sivuilla tulevat mitu-mutu-perustein.mrontti kirjoitti:no jos vaikka vähä viittii selata nettiä niin kyllä siel annetaan kunnolla selvää kumpi on parempaa johtoo
Ja netistä imuroidaan tietoa ja sitten sitä markkinoidaan muille omana tietona - paljastuu kyllä asian käsittelyn yhteydessä.

Mm. fysikaalisia perusasioita eivät ole vähän viisaammatkaan kyenneet kumoamaan, saatikka sitten jotkut "itseoppineet" valopäät. Ei herneitä.

Torque Vectoring Control
Re: Akku vai kondensaattori.
No nyt otti jollakin luonnolle
Esimerkiksi tuo prysmianin kaapeli:
Johtimen suurin sallittu lämpötila jatkuvassa käytössä 80´C - oikosulussa 250´C
Alin suositeltu Käsittelylämpötila -25´C
Johdin Kupari 0,2mm
On stadardit ja sertifikaatit, nimellisjännite 100V
Otetaan vaikka 50mm2 kaapeli
Massa 570Kg/Km
Johtimen maksimi tasavirtaresistanssi 0,386ohm/Km
Kuormitettavuus jatkuva käyttöaika 100% 285A
Eli..kertokaas nyt sitten hifimiehet, että mikä olennainen asia tekee niinsanotusta hifikaapelista ´paremman´? Yritin valmistajien sivuilta etsiä tietoa, mutta nihkeästi löytyi..Supra Cables Sweden löytyi, mutta ko. kaapeleissa huonommat arvot kuin esim. tuossa Prysmianin hitsauskaapelissa


Esimerkiksi tuo prysmianin kaapeli:
Johtimen suurin sallittu lämpötila jatkuvassa käytössä 80´C - oikosulussa 250´C
Alin suositeltu Käsittelylämpötila -25´C
Johdin Kupari 0,2mm
On stadardit ja sertifikaatit, nimellisjännite 100V
Otetaan vaikka 50mm2 kaapeli
Massa 570Kg/Km
Johtimen maksimi tasavirtaresistanssi 0,386ohm/Km
Kuormitettavuus jatkuva käyttöaika 100% 285A
Eli..kertokaas nyt sitten hifimiehet, että mikä olennainen asia tekee niinsanotusta hifikaapelista ´paremman´? Yritin valmistajien sivuilta etsiä tietoa, mutta nihkeästi löytyi..Supra Cables Sweden löytyi, mutta ko. kaapeleissa huonommat arvot kuin esim. tuossa Prysmianin hitsauskaapelissa
Re: Akku vai kondensaattori.
sen sanon kyllä että en ole imuroinut mitää enkä lainannut netistä ^^ joskus oli puhetta kun hifejä tossa laiteltu niin se olis parempaa ja youtubestakin löytyy joku pätkä kun joku sen todistaa en kyllä itekään aluks uskonu mutta paremmin se johdattaa virtaa ja on vähä halvempaaJohnFinn kirjoitti: Selaajalla tulee olla itsellään käsitystä asioista, joille hakee tukea netistä. Netissä kirjoitellaan vaikka mitä mikä ei ole uskottavaa. Kuten monet ohjeet näillä Ford-clubinkin sivuilla tulevat mitu-mutu-perustein.
Ja netistä imuroidaan tietoa ja sitten sitä markkinoidaan muille omana tietona - paljastuu kyllä asian käsittelyn yhteydessä.![]()
Mm. fysikaalisia perusasioita eivät ole vähän viisaammatkaan kyenneet kumoamaan, saatikka sitten jotkut "itseoppineet" valopäät. Ei herneitä.

Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
no jos joku jaksaa miettiä vähä ja testais ite niin tulis huomaamaan eron. en tarkota sua nyttenmika111 kirjoitti:No nyt otti jollakin luonnolle![]()
![]()
Esimerkiksi tuo prysmianin kaapeli:
Johtimen suurin sallittu lämpötila jatkuvassa käytössä 80´C - oikosulussa 250´C
Alin suositeltu Käsittelylämpötila -25´C
Johdin Kupari 0,2mm
On stadardit ja sertifikaatit, nimellisjännite 100V
Otetaan vaikka 50mm2 kaapeli
Massa 570Kg/Km
Johtimen maksimi tasavirtaresistanssi 0,386ohm/Km
Kuormitettavuus jatkuva käyttöaika 100% 285A
Eli..kertokaas nyt sitten hifimiehet, että mikä olennainen asia tekee niinsanotusta hifikaapelista ´paremman´? Yritin valmistajien sivuilta etsiä tietoa, mutta nihkeästi löytyi..Supra Cables Sweden löytyi, mutta ko. kaapeleissa huonommat arvot kuin esim. tuossa Prysmianin hitsauskaapelissa

voi lyödä vetoa siitä että saan hitsaus kaapeleista paremman jännitteen kun yhestäkään normi hifi kaapelista

Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
Kyllä minulla on sama jänniten akun navalla kuin laturin löhdössä vaikka välissä ei ole hitsauskaapelia vaan Radaflexsin ajoneovoon tarkoitettua 50mm2 kaapelia 4m verran.no jos joku jaksaa miettiä vähä ja testais ite niin tulis huomaamaan eron. en tarkota sua nytten
voi lyödä vetoa siitä että saan hitsaus kaapeleista paremman jännitteen kun yhestäkään normi hifi kaapelista
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Akku vai kondensaattori.
Nii..tarkotus olikin nimenomaan kyseenalaistaa ns. 'hifikaapelit'. Ainakin kun sähköisiä ominaisuuksia etsii noista hifikaapeleista, ei oikein löydy mitään. Enimmäkseen kaikenmaailman mainosroskaa wateista ja äänenlaadusta, mutta todellisia faktoja ei tunnu löytyvän valmistajilta/myyjiltä..tähänkin on varmaan syynsä. Kenties se, että kaupanteko loppuisi lyhyeen kun ei saisi enää myytyä 'high end' -kaapeleitansa mainosuskovaisille ihmisille.
Ja tuohon netistä poimimiseen..mielestäni on hyvä jos joku viitsii omien tietojensa/väitösten nojalle kaivaa netistä faktaa eikä suoltaa juurikin sitä mitimutua pitkin poikin ilman minkäänlaisia faktaperiä tai perusteita esittämilleen asioille..kuten eräät
Ja tuohon netistä poimimiseen..mielestäni on hyvä jos joku viitsii omien tietojensa/väitösten nojalle kaivaa netistä faktaa eikä suoltaa juurikin sitä mitimutua pitkin poikin ilman minkäänlaisia faktaperiä tai perusteita esittämilleen asioille..kuten eräät
Re: Akku vai kondensaattori.
Tuota..eikös nuo Radaflexin kaapelit ole juurikin hitsauskaapeliksi tehtyjä..soveltuvuus myös ajoneuvokäyttöön?NiceMan kirjoitti: Kyllä minulla on sama jänniten akun navalla kuin laturin löhdössä vaikka välissä ei ole hitsauskaapelia vaan Radaflexsin ajoneovoon tarkoitettua 50mm2 kaapelia 4m verran.
Re: Akku vai kondensaattori.
joo laitetaan kaapelit ja mitataan siitä akusta mikä työstää kaiken. eihän tossa mitään järkee ole mittaan ite ainakin sieltä mistä kuuluu eli takapäästä tai siel missä vahvari onNiceMan kirjoitti: Kyllä minulla on sama jänniten akun navalla kuin laturin löhdössä vaikka välissä ei ole hitsauskaapelia vaan Radaflexsin ajoneovoon tarkoitettua 50mm2 kaapelia 4m verran.
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
Re: Akku vai kondensaattori.
Valmistaa molempia... kuoressa eroa, hitsauskaapelin kuori pehmeämpää/notkerampaa mutta ajoneuvo kaapeli kestää kovempaa kulutusta.mika111 kirjoitti: Tuota..eikös nuo Radaflexin kaapelit ole juurikin hitsauskaapeliksi tehtyjä..soveltuvuus myös ajoneuvokäyttöön?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Akku vai kondensaattori.
Et siis lukenut viestiäni ollenkaan??? 4m kaapelin pituus, moottori on autoni keulassa, laturi sen kyljessä, akut(2kpl Optima YT 75Ah) ovat takakontissa ja tuo kaapeli on laturin ja akkujen välissä.mrontti kirjoitti: joo laitetaan kaapelit ja mitataan siitä akusta mikä työstää kaiken. eihän tossa mitään järkee ole mittaan ite ainakin sieltä mistä kuuluu eli takapäästä tai siel missä vahvari on
Takana on 4kpl vahvareita myös.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20
Re: Akku vai kondensaattori.
Ei noissa kaapeleissa ole oikeasti juuri mitään eroa, oli se sitten bilteman virtakaapelia, tai jotain hitsauskaapelia. Jos kaapeli on 50 neliömillin ja kuparia, niin siitä kyllä tulee virta läpi, eroja varmaankin on, mutta väitän että erot ovat minimaalisia, ehkä mitattavissa, mutta minimaalisia.
Jotkut väittää, että virtakaapelin vaikutus on kuultavissakin, jos tämän nielee faktana, niin ei ole evoluutio onnistunut!
Jotkut väittää, että virtakaapelin vaikutus on kuultavissakin, jos tämän nielee faktana, niin ei ole evoluutio onnistunut!
Re: Akku vai kondensaattori.
mulla on d10 vahvari. ja ismompaa laturia jne ja optimat voi heittää jokee.
mitä turhaa neljää änkee kun yksi soittaa paremmin ja vakaammin 8)
mitä turhaa neljää änkee kun yksi soittaa paremmin ja vakaammin 8)
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000