Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Tossa vuosi sitten jouduin irrottamaan rattiakselin ohjausvaihteesta, ja koska en merkinnyt niiden asentoa toisiinsa nähden, jää ratti ajossa vinoon (oikealle) vaikka mennään suoraan/pyörät ovat suorassa. Auto ei siis puolla, kun kädet päästää irti ratista auto menee vakaasti eteen. Itseä nyt kiinnostais se että mikä olisi hyvä keino varmistaa/mitata että pyörät ovat täysin suorassa? Tänään säädin ne silmän tarkkuudella suoraan ja kiinnitin boori-liitoksen, mutta onko tuohon silmää tarkempaa keinoa?
Kehtuuttaisi jatkuvasti irrotellä pohjapanssaria, ja nostella autoa edes taas
Sierra -84, tehostamaton "hidasohjaus".
Kehtuuttaisi jatkuvasti irrotellä pohjapanssaria, ja nostella autoa edes taas
Sierra -84, tehostamaton "hidasohjaus".
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Mittaamalla tuota ei saa ihan tasan, kun siihen ratin asentoon vaikuttaa taka-akseli ja jopa tien kaltevuus.
Minä olen tuota säätänyt silleen, että olen jättänyt raidetankojen lukitusmutterit auki ja ajanut muutaman sata metriä tjsp. suoralla tiellä ja säätänyt uudelleen, kunnes on kohdalla. Juju on siinä, että muuttaa molempia raidetankoja yhtä paljon, mutta vastakkaisiin suuntiin - esimerkiksi puoli kierrosta kerralla.
Muistaakseni se meni niin päin, että pidentää sen puolen tankoa minne ratti osoittaa ja samalla määrällä lyhentää toista.
Minä olen tuota säätänyt silleen, että olen jättänyt raidetankojen lukitusmutterit auki ja ajanut muutaman sata metriä tjsp. suoralla tiellä ja säätänyt uudelleen, kunnes on kohdalla. Juju on siinä, että muuttaa molempia raidetankoja yhtä paljon, mutta vastakkaisiin suuntiin - esimerkiksi puoli kierrosta kerralla.
Muistaakseni se meni niin päin, että pidentää sen puolen tankoa minne ratti osoittaa ja samalla määrällä lyhentää toista.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
No jos sulla on ollu pelkästään VAIN rattiakseli irti eikä se ole ennenpuoltanu minnekkään niin en koskisi raidepäihin ollenskaan!
Aja pihalle suoraan ja kokeile vielä kerta saada booreista kohilleen,yhtä isohomma on säädellä kulmia ja voi mennä nekin mettään!
Kannatais merkata jotenkin johonkin kunirrottaa sen rattiakselin et saa kohilleen (se jälkiviisaus) heh
Aja pihalle suoraan ja kokeile vielä kerta saada booreista kohilleen,yhtä isohomma on säädellä kulmia ja voi mennä nekin mettään!
Kannatais merkata jotenkin johonkin kunirrottaa sen rattiakselin et saa kohilleen (se jälkiviisaus) heh
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
En tiedä oharista miten on tilaa, mutta ainakin tuossa minun autossa oli niin perusteellisen hankalassa paikassa tuo ohjausakselin nivel mistä tuo irtoaa, että yhden hampaan tarkkuudella takaisinlaitto oli aika ihme.
Ei se raidetankojen kääntely nyt niin kauhean riskaabelia ole - sitä paitsi Sierrassa on aika tunteeton tuo ohjaus pienille poikkeamille aurauksen säädössä. Kunhan molemmilla puolilla on samalla lailla niin, että ratti on suorassa. Säätäessä pitää vaan muistaa kääntää molempia puolia yhtä paljon (vastakkaisiin suuntiin).
Mutta, kukin tyylillään. Kyllä mulla _oli_ ratti suorassa - nyt se on taas vinossa, kun en ole ehtinyt aurausta säätämään alustan muutosten jälkeen.
Ei se raidetankojen kääntely nyt niin kauhean riskaabelia ole - sitä paitsi Sierrassa on aika tunteeton tuo ohjaus pienille poikkeamille aurauksen säädössä. Kunhan molemmilla puolilla on samalla lailla niin, että ratti on suorassa. Säätäessä pitää vaan muistaa kääntää molempia puolia yhtä paljon (vastakkaisiin suuntiin).
Mutta, kukin tyylillään. Kyllä mulla _oli_ ratti suorassa - nyt se on taas vinossa, kun en ole ehtinyt aurausta säätämään alustan muutosten jälkeen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Taitaa nuot foordin raijeppäät olla niin harva kierteisiä että mahottomuus saaha koti konstein pyöränkulmat kohilleen. Onhan net sinne päin kotikonsteinki mutta silti niin kaukana. On jonkun kerran kokkeillu ja kun vie sen nelipyörä suuntaukseen ni net ei ole sielä päinkään. Tahtoo teetättää se ratin suoraan saaminen nelipyöräsuuntauksessakin. Jos pyöränkulmat kohallaan ni miks sitä alakaa raidetangon päistä säätään rattia suoraan kun se voi saaha helpommin sieltä hammastangolta poorilla hyppäyttämälläkin kohilleen tai siis suoraan.
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Sen verran täytyy vielä tuohon säätämiseen täydentää, että ne Sierran etupään kulmat ovat harvoin kahdella mittauksella samalla lailla - tämä johtuu ihan siitä etupään rakenteesta, missä auton liikuttelu pyörillään saa helposti aikaan kulmamuutoksia tukivarren puslien jouston takia. Kunnon korjaamolaitteiden laakeroiduilla levyillä ei tämmöisiä jännityksiä tietenkään ole ja kulmat saa "tarkasti kohdalleen" laasereilla ja tietokoneen ohjelmalla mittaamalla. Säätö tehdään kuitenkin siitä ihan samasta raidetangosta kääntämällä pikkuisen kerrallaan. 8)
Sitten kun auto otetaan tielle, niin ne alustan jännitykset palaavat ja kulmat on ihan mitä sattuu - riippuu alustan nivelten kunnosta ja tyypistä, että miten pielessä ne ovat edellisiin mittauksiin nähden. Jos ratti halutaan suoraan, niin säädettyjä kulmia korjataan koeajolla havaitun ratin kallistuksen mukaan - jos näin ei tehdä, niin rattia on vaikea saada suoraan pelkällä mittalaitteella, vaikka sen säätäisi 4 desimaalin tarkkuudella "oikein". Tähän ei edes nelipyöräsuuntaus auta, kun tuon etupään rakenne on mitä on.
Tuossa on vielä malliksi muutaman kesän takaa minun mittaustekniikka. Tarkkuus on +/-1mm, eli asteina 0,14 astetta. Tehdasasetus on muuten 2 astetta aurausta +/- 1mm.
Sitten kun auto otetaan tielle, niin ne alustan jännitykset palaavat ja kulmat on ihan mitä sattuu - riippuu alustan nivelten kunnosta ja tyypistä, että miten pielessä ne ovat edellisiin mittauksiin nähden. Jos ratti halutaan suoraan, niin säädettyjä kulmia korjataan koeajolla havaitun ratin kallistuksen mukaan - jos näin ei tehdä, niin rattia on vaikea saada suoraan pelkällä mittalaitteella, vaikka sen säätäisi 4 desimaalin tarkkuudella "oikein". Tähän ei edes nelipyöräsuuntaus auta, kun tuon etupään rakenne on mitä on.
Tuossa on vielä malliksi muutaman kesän takaa minun mittaustekniikka. Tarkkuus on +/-1mm, eli asteina 0,14 astetta. Tehdasasetus on muuten 2 astetta aurausta +/- 1mm.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Eikös sitä rattia voi ottaa irti ja laittaa takas suoraan..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
ratissa ei oo pooreja, vaan kuuskulmanen kiinnitys, joten on sitten varmasti toiseen suuntaan vinossa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Heh, ei käyny mielessäkään Tosiaan eihän tota rattia voi laittaa kun yhteen asentoon, siinähän on se rattilukon lovi...tursas kirjoitti:Eikös sitä rattia voi ottaa irti ja laittaa takas suoraan..
Ohjaus jäi vielä vinoon enemmän (1/8 kieppiä), joten täytyy huomenna säätää lisää, jos vaikka onnistuisi yläkautta, niin säästäs aikaa ja vaivaa
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Jees elikkä onnistuihan se yläkautta Nyt on pyörät ja ratti suunnilleen linjassa, josko ei täysin. Mut joo kyllä kelpaa/on kelvannut tänään vetää kahvoja, kun on märät tiet, kaveri vielä yllytti Maxin parkissa, niin olihan se pakko Jaa, et oonko mä yllytyshullu?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Nin perus sääntöhän on se että kun kulmia aletaan mittaamaan pitää olla kaikki muu alustassa kunnossa,jos väljää sunmuuta ei tarkimmillakaan laitteilla ole merkitystä,näin ne sanoo ketkä niitä tekee
Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?
Eipä tossa mun etupäässä oikein voi väljää olla, kun kaikki puslat uretaania, uudet RT-päät ja uudet tukivarret/alapallot. Se miksi nuo aurauskulmat(kin) on muuttunu, johtuu noista "caster- prikoista", joiden takia pyörät haritti aivan p*rkeleesti, nykyään aurausta on n.3mm, ja tuntuu auto pysyvän hyppysissä kurveissa Ja kyse oli tässä ketjussa siitä että ratti oli vinossa pyöriin nähden, ja on vieläkin, tosin niin vähän, että sen voi passata nelipyöräsuuntauksessaTessu kirjoitti:Nin perus sääntöhän on se että kun kulmia aletaan mittaamaan pitää olla kaikki muu alustassa kunnossa,jos väljää sunmuuta ei tarkimmillakaan laitteilla ole merkitystä,näin ne sanoo ketkä niitä tekee
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER