Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tossa vuosi sitten jouduin irrottamaan rattiakselin ohjausvaihteesta, ja koska en merkinnyt niiden asentoa toisiinsa nähden, jää ratti ajossa vinoon (oikealle) vaikka mennään suoraan/pyörät ovat suorassa. Auto ei siis puolla, kun kädet päästää irti ratista auto menee vakaasti eteen. Itseä nyt kiinnostais se että mikä olisi hyvä keino varmistaa/mitata että pyörät ovat täysin suorassa? Tänään säädin ne silmän tarkkuudella suoraan ja kiinnitin boori-liitoksen, mutta onko tuohon silmää tarkempaa keinoa?

Kehtuuttaisi jatkuvasti irrotellä pohjapanssaria, ja nostella autoa edes taas :)

Sierra -84, tehostamaton "hidasohjaus".
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mittaamalla tuota ei saa ihan tasan, kun siihen ratin asentoon vaikuttaa taka-akseli ja jopa tien kaltevuus.

Minä olen tuota säätänyt silleen, että olen jättänyt raidetankojen lukitusmutterit auki ja ajanut muutaman sata metriä tjsp. suoralla tiellä ja säätänyt uudelleen, kunnes on kohdalla. Juju on siinä, että muuttaa molempia raidetankoja yhtä paljon, mutta vastakkaisiin suuntiin - esimerkiksi puoli kierrosta kerralla.

Muistaakseni se meni niin päin, että pidentää sen puolen tankoa minne ratti osoittaa ja samalla määrällä lyhentää toista.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No jos sulla on ollu pelkästään VAIN rattiakseli irti eikä se ole ennenpuoltanu minnekkään niin en koskisi raidepäihin ollenskaan!
Aja pihalle suoraan ja kokeile vielä kerta saada booreista kohilleen,yhtä isohomma on säädellä kulmia ja voi mennä nekin mettään!
Kannatais merkata jotenkin johonkin kunirrottaa sen rattiakselin et saa kohilleen (se jälkiviisaus) heh
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

En tiedä oharista miten on tilaa, mutta ainakin tuossa minun autossa oli niin perusteellisen hankalassa paikassa tuo ohjausakselin nivel mistä tuo irtoaa, että yhden hampaan tarkkuudella takaisinlaitto oli aika ihme.

Ei se raidetankojen kääntely nyt niin kauhean riskaabelia ole - sitä paitsi Sierrassa on aika tunteeton tuo ohjaus pienille poikkeamille aurauksen säädössä. Kunhan molemmilla puolilla on samalla lailla niin, että ratti on suorassa. Säätäessä pitää vaan muistaa kääntää molempia puolia yhtä paljon (vastakkaisiin suuntiin).

Mutta, kukin tyylillään. Kyllä mulla _oli_ ratti suorassa - nyt se on taas vinossa, kun en ole ehtinyt aurausta säätämään alustan muutosten jälkeen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Taitaa nuot foordin raijeppäät olla niin harva kierteisiä että mahottomuus saaha koti konstein pyöränkulmat kohilleen. Onhan net sinne päin kotikonsteinki mutta silti niin kaukana. On jonkun kerran kokkeillu ja kun vie sen nelipyörä suuntaukseen ni net ei ole sielä päinkään. Tahtoo teetättää se ratin suoraan saaminen nelipyöräsuuntauksessakin. Jos pyöränkulmat kohallaan ni miks sitä alakaa raidetangon päistä säätään rattia suoraan kun se voi saaha helpommin sieltä hammastangolta poorilla hyppäyttämälläkin kohilleen tai siis suoraan.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Sen verran täytyy vielä tuohon säätämiseen täydentää, että ne Sierran etupään kulmat ovat harvoin kahdella mittauksella samalla lailla - tämä johtuu ihan siitä etupään rakenteesta, missä auton liikuttelu pyörillään saa helposti aikaan kulmamuutoksia tukivarren puslien jouston takia. Kunnon korjaamolaitteiden laakeroiduilla levyillä ei tämmöisiä jännityksiä tietenkään ole ja kulmat saa "tarkasti kohdalleen" laasereilla ja tietokoneen ohjelmalla mittaamalla. Säätö tehdään kuitenkin siitä ihan samasta raidetangosta kääntämällä pikkuisen kerrallaan. 8)

Sitten kun auto otetaan tielle, niin ne alustan jännitykset palaavat ja kulmat on ihan mitä sattuu - riippuu alustan nivelten kunnosta ja tyypistä, että miten pielessä ne ovat edellisiin mittauksiin nähden. :lol: Jos ratti halutaan suoraan, niin säädettyjä kulmia korjataan koeajolla havaitun ratin kallistuksen mukaan - jos näin ei tehdä, niin rattia on vaikea saada suoraan pelkällä mittalaitteella, vaikka sen säätäisi 4 desimaalin tarkkuudella "oikein". Tähän ei edes nelipyöräsuuntaus auta, kun tuon etupään rakenne on mitä on. :(

Tuossa on vielä malliksi muutaman kesän takaa minun mittaustekniikka. Tarkkuus on +/-1mm, eli asteina 0,14 astetta. Tehdasasetus on muuten 2 astetta aurausta +/- 1mm. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Vai niin :lol:
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eikös sitä rattia voi ottaa irti ja laittaa takas suoraan.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

ratissa ei oo pooreja, vaan kuuskulmanen kiinnitys, joten on sitten varmasti toiseen suuntaan vinossa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tursas kirjoitti:Eikös sitä rattia voi ottaa irti ja laittaa takas suoraan.. :roll:
Heh, ei käyny mielessäkään :D Tosiaan eihän tota rattia voi laittaa kun yhteen asentoon, siinähän on se rattilukon lovi...

Ohjaus jäi vielä vinoon enemmän (1/8 kieppiä), joten täytyy huomenna säätää lisää, jos vaikka onnistuisi yläkautta, niin säästäs aikaa ja vaivaa :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jees elikkä onnistuihan se yläkautta :) Nyt on pyörät ja ratti suunnilleen linjassa, josko ei täysin. Mut joo kyllä kelpaa/on kelvannut tänään vetää kahvoja, kun on märät tiet, kaveri vielä yllytti Maxin parkissa, niin olihan se pakko :D Jaa, et oonko mä yllytyshullu? :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Nin perus sääntöhän on se että kun kulmia aletaan mittaamaan pitää olla kaikki muu alustassa kunnossa,jos väljää sunmuuta ei tarkimmillakaan laitteilla ole merkitystä,näin ne sanoo ketkä niitä tekee
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ohjauksen kohdistus, tarkasti?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tessu kirjoitti:Nin perus sääntöhän on se että kun kulmia aletaan mittaamaan pitää olla kaikki muu alustassa kunnossa,jos väljää sunmuuta ei tarkimmillakaan laitteilla ole merkitystä,näin ne sanoo ketkä niitä tekee
Eipä tossa mun etupäässä oikein voi väljää olla, kun kaikki puslat uretaania, uudet RT-päät ja uudet tukivarret/alapallot. Se miksi nuo aurauskulmat(kin) on muuttunu, johtuu noista "caster- prikoista", joiden takia pyörät haritti aivan p*rkeleesti, nykyään aurausta on n.3mm, ja tuntuu auto pysyvän hyppysissä kurveissa :D Ja kyse oli tässä ketjussa siitä että ratti oli vinossa pyöriin nähden, ja on vieläkin, tosin niin vähän, että sen voi passata nelipyöräsuuntauksessa :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin