Ford Transit ahdot kateissa
Ford Transit ahdot kateissa
Noniin..uutena foorumilaisenahan täytyy tietysti aloittaa uudella topicilla eli, ongelman nimi on Ford Transit 2.5 TD 1996, eli perus kiisseli tehtaalta varustettuna turbolla, ei välijäähdytintä, jakajapumpullinen suoraruisku eli sähköä ei juuri muualle mene kuin tuolle pumpulle ja sen ohjaukseen. Transiit on varustettu KKK K04 ahtimella jossa ahtopainetta säädetään mekaanisesti hukkaportin kellon varresta.
Aiemmin autolle maistui öljyä aivan helvetisti ja purkasinkin turbon pöydälle..välystä oli suuntaan jos toiseenkin ja vaihdoin ko. laitteeseen sen laajemman korjaussarjan eli lähes kaikki mitä vaihdettavissa oli, tasapainotin akselin ja kävin muutenkin läpi. Tänään ahdin kiinni ja kas kummaa..ahdot kateissa lähes täysin! Paikallaan polkiessa sain hukkaportin ohjauksesta haaroitetun ahtopainemittarin värähtämään huimiin 0,1 bar lukemiin, hetkellisesti. Säädin kellon vartta lyhyemmäksi niin paljon kuin uskalsin (eli rajaan kun tuntui ettei kellossa enää säätö riittänyt vaan ´otti kiinni´) Silti ei mitään, putkesta tulee poljettaessa putken täydeltä mustaa. Eli ilmeisesti syöttöjä haetaan tuolle paineistetulle versiolle.
Missä siis voisi olla vika?? Kone lopettaa paikallaan kiertämisen n. 2800rpm ja usvaa putken täydeltä. Vedossa pintakaasulla ok..kaasua antaessa ja kierrosten noustessa tuonne 2500rpm tienoille pätkii, nykii ja vedot loppuu. Auttakaa miestä hädässä..emäntä repii verkkarit kun työmaalle pitää sen Puhtaalla kopilla =)
E: Niin ja siis EGR tulpattu tuossa samassa rytäkässä
E: Mikähän muuten on virka sillä alipaineella toimivalla läpällä joka on heti ahtimen jälkeen..voiko sen läpän surutta poistaa sieltä välistä? Tai lukita auki asentoon? Voiko tuossa läpässä olla vikaa syynä tuohon ahto -ongelmaan..jos esim. jumissa?
Aiemmin autolle maistui öljyä aivan helvetisti ja purkasinkin turbon pöydälle..välystä oli suuntaan jos toiseenkin ja vaihdoin ko. laitteeseen sen laajemman korjaussarjan eli lähes kaikki mitä vaihdettavissa oli, tasapainotin akselin ja kävin muutenkin läpi. Tänään ahdin kiinni ja kas kummaa..ahdot kateissa lähes täysin! Paikallaan polkiessa sain hukkaportin ohjauksesta haaroitetun ahtopainemittarin värähtämään huimiin 0,1 bar lukemiin, hetkellisesti. Säädin kellon vartta lyhyemmäksi niin paljon kuin uskalsin (eli rajaan kun tuntui ettei kellossa enää säätö riittänyt vaan ´otti kiinni´) Silti ei mitään, putkesta tulee poljettaessa putken täydeltä mustaa. Eli ilmeisesti syöttöjä haetaan tuolle paineistetulle versiolle.
Missä siis voisi olla vika?? Kone lopettaa paikallaan kiertämisen n. 2800rpm ja usvaa putken täydeltä. Vedossa pintakaasulla ok..kaasua antaessa ja kierrosten noustessa tuonne 2500rpm tienoille pätkii, nykii ja vedot loppuu. Auttakaa miestä hädässä..emäntä repii verkkarit kun työmaalle pitää sen Puhtaalla kopilla =)
E: Niin ja siis EGR tulpattu tuossa samassa rytäkässä
E: Mikähän muuten on virka sillä alipaineella toimivalla läpällä joka on heti ahtimen jälkeen..voiko sen läpän surutta poistaa sieltä välistä? Tai lukita auki asentoon? Voiko tuossa läpässä olla vikaa syynä tuohon ahto -ongelmaan..jos esim. jumissa?
Re: Ford Transit ahdot kateissa
Laitoitko uudet tiivisteet, kun asensit paikoilleen? Oletko tarkistanut liitokset ja klemmarit?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Transit ahdot kateissa
yks juttu mitä epäilen tuohon että ei ahdot nouse voi olla vuotava ahtoputki, mutta eihän sen pitäis vaikuttaa tuohon että se ei kierrä kunnolla.
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: Ford Transit ahdot kateissa
En vaihtanut tiivisteitä..pakopuolen peltitiivisteeseen ruiskutin kuparisprayt ja imupuolen tiivisteisiin levitin black siliconet molemmin puolin. Klemmarit on kiinni, kaikki tietääkseni oikein päin ja ahdinkin ainakin sormin pyörittämällä pyörii kevyesti. Ainut mikä tulisi mieleen on, että jokose imupuolen siipipyörä on irti tai hukkaportista lentäny läppä heti startates...voiko transiitti mennä jonkumoiseen limb -modeen? Vikavalo ei pala.
Sen alipaineletkun joka on ilmanputsarikotelossa kinni jätin pois kun tilalla kartiosuodatin. Mikä merkitus sillä muuten edes on?
E: Niin ja tässähän ei mitään MAFia tai kaasuläppiä ole
E: MAP tässä siis on..ja ei tosiaan varsinaista kaasuläppää jos tuota ihme alipaineläppää heti ahtimen jälkeen lasketa
Sen alipaineletkun joka on ilmanputsarikotelossa kinni jätin pois kun tilalla kartiosuodatin. Mikä merkitus sillä muuten edes on?
E: Niin ja tässähän ei mitään MAFia tai kaasuläppiä ole
E: MAP tässä siis on..ja ei tosiaan varsinaista kaasuläppää jos tuota ihme alipaineläppää heti ahtimen jälkeen lasketa
Re: Ford Transit ahdot kateissa
pistäppä se letku takas kii niin varmaa pelaa. focuksessa ilmanputsari kotelosta lähtevä letku menee egr solenoidille. mulla oli solenoidilta yks letku lähtö poikki niin ei kulkenut mihinkään
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Ford Transit ahdot kateissa
Nojoo tuli sitten syykin selväksi, ettei ahtoja löydy..ahdin on aivan jumissa, räikällä jos vääntää päästä niin pyörii mutta käsin ei mihinkään. Outoa on se, että kun imupuolen kotelon purkaa irti (tai edes löysää) niin ahdin pyörii aivan kuin tyhjää vaan. Mikäs helvetti tuon nyt sitten tekee?? Eli tosiaan kun imun pesän kiristää niin ahdin vetää jumiin!! Jos joltakulta löytyisi apuja..purkasin vehkeen sitten tohon pihalle...
Re: Ford Transit ahdot kateissa
Itse en tiedä tuollaisen turbon kasaamisesta mitään, mutta onko sulla tietoa tai ohjeet kiristysmomenteista? Ettet vaan vedä liian tiukalle ja tulee vääntöä - usein tuollaisissa on momentit 11-25 Nm paikasta ja pultista riippuen. Eli yhtä hellästi kuin sytytystulppaa alukanteen. (Älä nyt loukkaannu, jos vaikka olet kuinkakin kokenut mekaanikko
)
Tämä nyt vain tuli mieleen.

Tämä nyt vain tuli mieleen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Transit ahdot kateissa
Joo ei kyllä tämäkin oli ihan ensimmäinen kerta kun tuollaista turboa purkasin..enemmän kokemusta tuolta vapaastihengittävien puolelta ja köyhänhän ei auta kuin yrittää eli itse tehdään vaikka perse edellä puuhun
En tiedä sitten, mutta vaihdoin nyt tuon o -renkaan tuolta hieman vahvemmaksi ja laitoin 0,8:n tiivistekumin tiivisteliimalla noiden laippojen väliin. Saa nähdä kuinka käy..nyt ainakin kylmänä pyörii niin nätisti että, ei välyksiä tms..saattaa vaan johtaa siihen, että öljyt on imupuolella mutta katsotaan.
Jos tuo nyt ei toimi niin varalle on jo hankittuna Hitachi HT-15 ahdin jonka asettelen tuon KKK:n tilalle sitten, onhan se muutenkin puolta suurempi niin saattaa jopa talven tullessa ransiittikin sutasta
E: Niin joo ja ainakin tuo on räjäytyskuvan mukaan kasattu ja kiristysmomentteja ei löytynyt kuin siipipyörän mutteriin joka oli 1,6NM siihenkin laitoin loctitet kierteisiin.

Jos tuo nyt ei toimi niin varalle on jo hankittuna Hitachi HT-15 ahdin jonka asettelen tuon KKK:n tilalle sitten, onhan se muutenkin puolta suurempi niin saattaa jopa talven tullessa ransiittikin sutasta

E: Niin joo ja ainakin tuo on räjäytyskuvan mukaan kasattu ja kiristysmomentteja ei löytynyt kuin siipipyörän mutteriin joka oli 1,6NM siihenkin laitoin loctitet kierteisiin.