Escort 1.6 cvh jakohihna
Escort 1.6 cvh jakohihna
Elikkä onko tosiaan escort 1.6 cvh:ssa jakohihnan vaihtoväli 40 tuhatta km? mitä muuta huomioitavaa kyseisessä merkissä on vuosimalli 91 farmari. Hommasin vasta kyseisen auton ja olisi kiva tietää yleisempiä vikoja/heikkouksia.
CVH koneessa on tämä vaihtoväli 40tkm.
zetec koneessa vuoteen 94 saakka on taas 90tkm. uudessa huolto-oppaassa on nämä asiat kirjoitettu. sattusin vain lukemaan piruuttani
zetec koneessa vuoteen 94 saakka on taas 90tkm. uudessa huolto-oppaassa on nämä asiat kirjoitettu. sattusin vain lukemaan piruuttani

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Vesipumppu maksoi ehkä 30€ ja kiristinrulla muistaakseni noin saman verran, joten kannattanee harkita niitten vaihtoa jos alkaa olla osilla ikää ja kilometrejä takana.fabio kirjoitti:pitikö kaikki rullat vaihtaa samalla vai voiko pelkän hihnan vaihtaa?? ja käykö se niin että ottaa vanhan pois ja pistää uuden tilalle??![]()
![]()
... jakopään koppa pois, pyörittele kone myötäpäivään siten että merkit on kohdillaan ylä- ja alakerrassa (helpottaa hommaa) ,laturin hihnapyörä hihnoineen pois, jakohihnan kiristin löysälle, hihna pois, uusi paikoilleen, kiristimen tiukkaus, pyörittelet konetta käsin pari kertaa ja katsot pitääkö merkit kutinsa. Lopuksi vielä se hihnan kireys kohdilleen, eli oliko se nyt että etusormi ja peukalo hihnan pitkälle sivulle ja jos kääntyy 90-astetta niin kireys on kohdillaan.
Jotenkin noin, voi olla että nyt jotain unohtu, en vastaa vahingoista jos särjet koneen tai itsesi tms.
Etsi netistä haynesin korjausopas, siinä kerrotaan homman kulku.
Kuga PHEV
1.6:sta ei ole kokemusta, mutta 1.4:ssa veti venttiilit vääräksi.Regu kirjoitti:Eikös vakio cvh ole vapaasti pyörivä kone eli männät ja venttiilit eivät kohtaa hihnan katketessa? Itselläni katkesi aikoinaan 1.6cvh:sta remmi kun kierroksia oli +5000 ja pelkällä hihnan uusimisella selvisin.
Kuga PHEV
Olisikohan ne sittenkään samanlaiset 
Lainaus Eftis nimimerkiltä escort clubin puolelta
"No kyllä kai niissä männissä jotain eroa on kun puristussuhdde säilyy samana vaikka sylinterikannen palotilojen koko vaihtelee, tosin riippuen iästä:
Kuvassa vasemmalla 81sm**** ruiskun/vanhemman kaasarin kansi. Ja oikealla 86sm**** vm.86-> kaasarin kansi. Molemmat siis 1,6 litrasia.
http://www.student.oulu.fi/~juhatuov/Ro ... kannet.JPG
Eli jos alakerta on tuon uudemman sydämenmuotoisten palotilojen omaavan kannen alta, niin puristussuhde tippuu kun siihen laitetaan tuo ruiskun kansi."

Lainaus Eftis nimimerkiltä escort clubin puolelta
"No kyllä kai niissä männissä jotain eroa on kun puristussuhdde säilyy samana vaikka sylinterikannen palotilojen koko vaihtelee, tosin riippuen iästä:
Kuvassa vasemmalla 81sm**** ruiskun/vanhemman kaasarin kansi. Ja oikealla 86sm**** vm.86-> kaasarin kansi. Molemmat siis 1,6 litrasia.
http://www.student.oulu.fi/~juhatuov/Ro ... kannet.JPG
Eli jos alakerta on tuon uudemman sydämenmuotoisten palotilojen omaavan kannen alta, niin puristussuhde tippuu kun siihen laitetaan tuo ruiskun kansi."
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Eikös tuossa ollut kaksi eri ikäistä 1.6:n kantta? 
Oikeastaan nyt ymmärtänyt mitä tuo kuva liittyi koko asiaan, mutta siinä nyt 1.4:n kannen palotilat:
http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/putsattu.jpg
ja siinä männät:
http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/lohkolahelta.jpg

Oikeastaan nyt ymmärtänyt mitä tuo kuva liittyi koko asiaan, mutta siinä nyt 1.4:n kannen palotilat:
http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/putsattu.jpg
ja siinä männät:
http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/lohkolahelta.jpg
Kuga PHEV
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jos nyt puhutaan vaikka esim. -87 mallisista 1.4CVH ja 1.6CVH moottoreista, niin niissä on kummassakin samantyyliset "sydämen" muotoiset palotilat.Megado kirjoitti:1.4 onkin erilainen
Isku ja poraus vaan on eri:
1.4CVH poraus/isku --> 77.24mm/74.30mm
1.6CVH poraus/isku --> 79.96mm/79.52mm
Aivan kuten Nestori jo tuossa aikaisemmin totesi...
Lainaus: Vaihto - zetec --->2/94, 90000km tai 5 vuoden välein.
ja nyt menee peukalo korvaan.
Lainaus: Vaihto - PT-E, CVH 60000 tai 5 vuoden välein, kumpi saavutetaan ensin.
toi meinaa cvh konetta kylläjoo, mutta taitaa mun käsityksen mukaan olla kyseessä tämä 91 vuodesta eteenpäin oleva cvh. vanhassa raakileessa on ainakin tämä 40000km vaihtoväli nokkahihnal.
ja nyt menee peukalo korvaan.
Lainaus: Vaihto - PT-E, CVH 60000 tai 5 vuoden välein, kumpi saavutetaan ensin.
toi meinaa cvh konetta kylläjoo, mutta taitaa mun käsityksen mukaan olla kyseessä tämä 91 vuodesta eteenpäin oleva cvh. vanhassa raakileessa on ainakin tämä 40000km vaihtoväli nokkahihnal.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Joissakin englanninkielisissä lähteissä puhutaan jopa 60 000 mailin vaihtovälistä. Outoa, että Suomessa vaihtoväliksi mainitaan usein 40 000 - 60 000 kilometriä.
Vuonna 2002 painettu Alfamerin korjausopas 1980-1990 escortille ja orionille suosittaa vaihtoväliksi 60 000 km. Tuo on käännös siitä Haynesin oppaasta.
Vuonna 2002 painettu Alfamerin korjausopas 1980-1990 escortille ja orionille suosittaa vaihtoväliksi 60 000 km. Tuo on käännös siitä Haynesin oppaasta.
escort
Onpa tullut korjailtua 1.3 1.4 1.6 CVH moottoreita kun jakohihnan jaihtiväli on mennyt pitkäksi eli hihna poikki tai hampaat murtuneet.
Yleensä 2-6 venttiiliä solmussa mutta joskus ei yhtään!
Yleensä 2-6 venttiiliä solmussa mutta joskus ei yhtään!
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
oliskos ne olleet ihan myötäpäivää jenkaiset, tarvii vain antaa vähän vasaralla sitä alku momenttia sille.a.paaaho kirjoitti:Isäntä käski pistää kyselyä että miten tuosta irrotetaan tuo kampiakselin päässä oleva laturin hihnapyörä? Onko kierteet mihin suuntaan? Oli kuulemma ollu niin tiukassa että ei ollu inahtanukkaan.
eli jos vain sulla hihna paikoillaan niin onnistuu hyvin, ei muuta kuin hylsy paikalleen ja joku vääntövarsi, siitä sitten vasaralla antaa vähän näpäytystä sille. tappelin itsekkin juuri viime syksyllä tämän kanssa, mutta "lekalla" se korjaantui.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Helmi 2007 21:01
Joo tue avain lattiaa vasten tai pyydä kaveria tukemaan harjan varrella avainta samalla kun pyöräytät, huom pyöräytät vaan millisekunnin starttiaarska82 kirjoitti:Tai pyörittää startin avulla auki.

Näin meillä o aina otettu hihnapyörä irti!
Taunus-78, escort-78, escort-81, sierra-84, escort-89, escort-90, sierra-93, Focus-01, mondeo-95, MONDEO 99 V6 GT, Mondeo -01 TDdi.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Helmi 2007 21:01
Niin ja kun kyse on CVH koneesta niin sehän on niinsanottu hemi kone, jos jollekkin on tuttu
Lyhennös: Compund valve angle, hemispherical combustion chamber. Valmistus aloitettu vuonna 1981 etu veto escortiin, kolmella eri koolla 1.3,1.4 ja 1.6 harvinasisempi versio ja lyhyt aikainen kokeilu oli 1.1.
1.8 ja 1.6 CVH:n voi löytää sierroista
Kumminkin ite olen rassannu jonkin verran CVH koneita ja tarinoita löytyy lukuisia
1.4 meni venttiilit kieroon kun remmi katkesti samoin 1.6 mutta kyse on vuosien 89 ja 91 escorteista eli nelos koppasten koneista.
Vesimpumppu kannattee vaihtaa tosiaan samalla kun vaihtaa jakopään hihnan kun eikös se siinä udemmassakin ole jakohihnan pyörittämä?
heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti



1.8 ja 1.6 CVH:n voi löytää sierroista

Kumminkin ite olen rassannu jonkin verran CVH koneita ja tarinoita löytyy lukuisia

Vesimpumppu kannattee vaihtaa tosiaan samalla kun vaihtaa jakopään hihnan kun eikös se siinä udemmassakin ole jakohihnan pyörittämä?
heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti

Taunus-78, escort-78, escort-81, sierra-84, escort-89, escort-90, sierra-93, Focus-01, mondeo-95, MONDEO 99 V6 GT, Mondeo -01 TDdi.
Kuten kaikissa hyrdaulisilla nostimilla varustetut myllyt.mickelsblad kirjoitti:
heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i