Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Toni K
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Touko 2008 10:44

Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Toni K »

Moi.

Remonttiautoksi hommattu Focus sammuu välillä tyhjäkäynnillä, joskus kierrokset jäänyt 3000rpm.
Liikkeelle pitää lähteä mammakaasulla, kun koskaan ei tiedä että milloin auto sammuu kytkintä nostettaessa.

Tulpat vehkeeseen vaihdoin ja auto oli kuin uui sen jälkeen. Alavääntö palautui, autolla pääsi liikkeelle ilman mamma kaasua. Kaasuläppäkotelo oli myös irti ja pari sen kiinnitysruuvia oli löysällä.
No seuraavana aamuna auto taas sammui kun piti lähteä peruttelemaan pihasta ja ongelmat palasivat.

Kai se vika viittaa tuohon tyhjäkäyntiventtiiliin.
Minun piti se puhdistaa samalla, kun vaihdoin tulpat mutta se venttiili on piilotettu imusarjan alle.
Millä pirulla sen saa sieltä irti???
Pitääkö irroittaa imusarja, että sen venttiilin saa näkyville?

Ja siitä kaasuläpän vierestä menee ilmeisesti kanava suoraan tuolle venttiilille. Onko mahdollista että sinne ruikkisi crc:tä ja antaisi yön muhia?

Auto maksoi 800€ ja sillä on tarkoitus ajella 2-3kk ja hukata se taas uudestaa, joten hirveitä investointeja siihen ei kiinnosta tehdä.
Toni K
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Touko 2008 10:44

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Toni K »

Kävin tuossa ruokatunnilla ruikkimassa crc:tä sinne tyhjäkäyntiventtiilille menevään kanavaan.
Samalla huomasin sellaisen imusarjalta lähtevän peukalon vahvuisen alipaineletkun mikä kulkee toiselle puolelle konetta pakosarjan tuntumaan. Letkun juuressa imusarjan päässä oli selvä "turvonnut" kohta ja letkun seinämä vahvuus siltä kohdalta on tosi ohut. Veikkaisin etää se letku menee lyttyyn alipaineen ansiosta siitä kohdasta.

Voisiko se aiheuttaa näitä oireita? Ilmeisesti se tarvii vaihtaa joka tapauksessa.
Mikä tämän letkun virka mahtaa olla?
Letkua ei ilmeisesti saa muualta kuin fordilta, kun se on sellainen kulma mallinen..
juhve
Viestit: 496
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja juhve »

niitä letkuja niissä on menny mikä menee imusarjan takapuolelle ei muistaakseni maksanu ku 20-30e orkkis osana
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
yritäedes
Viestit: 2440
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kuulostaa alipaineletkulta, joka tulee kampikammion tuuletusventtiililtä. Jos se on murtunut,
aiheuttaa varmasti käyntiongelmia. Kyllähän sellaisen voi itsekin viritellä, bensaletkua ja kulmapaloja - mutta eihän siitä kovin kaunis tule... :D
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Toni K
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Touko 2008 10:44

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Toni K »

Eilen sitä letkua tutkailin ja littinhän se meni, kun auton laittoi käymään.
Leikkasin siitä pätkän pois ja pistin rst-putken väliin.

Mitään vaikutusta sillä ei ollut. Sei ei kuitenkan vuotanut vaan meni littiin, niin ei aiheuttanut imuvuotoa.

CRC:tä olen parina päivänä ruikkinut tyhjäkäyntikanavaan ruokatunnilla. Ehkä siitä on vähän ollut apua.

Silti joutuu mammakaasulla suorittamaan lähdöt, kun välillä auto meinaa sammua kun kytkintä alkaa nostamaan.

Joka aamuinen vakio siitä on jo tullut, että ensin voi normaalisti peruuttaa pois koti pihasta ja sitten kun koittaa ykkösellä lähteä liikkeelle, niin aina meinaa auto sammua kun kytkintä nostaa. Joutuu siis uudestaan painamaan kykimen pohjaan, että auto ei sammu. Toisella yrittämällä pääsee jo liikkeelle. Kaupunki ajossa on aina lähdössä vähän reilummin nosetettava kierroksia varoiksi jos mooaus ilmiö sattuu tulemaan.

Oliko siihen tyhjäkäyntiventtiilin irroitukseen jotain kikkoja vai tarviiko imusarja repiä irti, että siihen pääsee käsiksi?
yritäedes
Viestit: 2440
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tyhjäkäyntiventtiilin irrotukseen tuosta koneesta en osaa mitään kikkaa antaa. Oletko katsonut jo sähköliittimen ja johdon, joka tulee ko. venttiilille?

[quote="Toni K"]Eilen sitä letkua tutkailin ja littinhän se meni, kun auton laittoi käymään.
Leikkasin siitä pätkän pois ja pistin rst-putken väliin.

Tuo viittaisi siihen, että tuuletusventtiili (PCV) on tukossa. Se on se peukalonpään kokoinen
mutikka, josta tuo letku lähtee. Se on vain kumimuhviin painettuna ja lähtee irti varovasti vetämällä/nitkuttelemalla. Sen kun uittaa liuottimessa tms. niin, että moskat tulee sisältä pois ja että kuula kolisee ravistaessa vapaasti. Suht pienellä vaivalla saa kampikammion tuuletuksen kuntoon.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Kysynpä tähän saman otsikon alle omasta autosta samalla koneella:

258000km asti pääsin ilman ainuttakaan moottoriongelmaa, siitä saan olla hyvin tyytyväinen!
Se kuuluisa mutta..nyt auto on alkanut satunnaisesti tekemään sellaista, että kun liityn
pois vaikka moottoritieltä ja alan moottorijarruttamaan risteystä kohti ja lopuksi painan
kytkimen pohjaan sekä aloitan jarrutuksen - auto sammuu. Tänään oli jo aika v-mäistä
yli kuuden kympin vauhdista tämä.

Tuon lisäksi aamun kylmästarteista ehkä joka kahdeskymmenes kerta alkaa
rykien kunnes annan vähän kaasua (ei mitään logiikkaa milloin).
Jos en paina, niin auto sammuu hetken rykimisen jälkeen.
Samoin jos vaihde vapaalla nostan kierrokset vaikka 4000rpm ja annan laskea itseksee
tyhjäkäynnille, niin auto sammuu.

En ole vielä katsonut aikaisemman kyselijän tapaan letkuja. Täytyy kyllä. Auton akku on
vanha ja luulisin, että alkuperäinen motorcrafti. Osaisiko joku auttaa mistä
etsiä vikaa? Kiitos.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Kävin kattoo lampun kans samaa paikkaa mistä te tossa puhuitte ja mulla
menee myös kurttuun samainen putki samasta kohtaa tyhjäkäynnillä ja
kaasua ku antaa ni se laajenee. Paikallistin myös samalta seudulta turbomaisen
imasuäänen joka kerta ku veti kaasuvivusta nopeasti. Se imasuääni ei tullu
ilmanottoputkesta vaan nimenomaan tuolta imusarjassa olevien letkujen
suunnalta. Jos kaasuläpästä on tarkoitus kuulua semmonen ääni ni ei sitten mitään,
mutta pistinpä merkille. Täytyy putsata se venttiili ja hakee uus letku. Oli
nirhautunu aika pahasti parista kohtaa ja oli ihan hapertunu muutenki.
Katotaan taas nuo tehtyäni.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Sama kumi letku täälläkin oli kurtussa. Kävin eilen motonetistä sopivan paksuista vahvistettua vesiletkua ja hyvin onnistuu ilman kulma palojakin. Imusarjan päähän kävi suoraan ja toiseen päähän laitoin alkuperäsestä letkusta pätkän uuden letkun sisään niin tuli just hyvä. Muutenhan se olisi liian väljä siihen ollut. Letku tais maksaa jotain 3-4€. Venttiiliä en tarkistanut, pitänee putsata sekin. Nyt kyllä käy paremmin kuin ennen letkun vaihtoa.

Voi siirtyä seuraavan kunnostus kohteen kimppuun :lol:
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tutkin kans asiaa eilen tarkemmin ja nous pari kysymystä. Miten sait sen klemmarin
irti siitä imusarjan päästä letkun ympäriltä? Se näytti semmoselta puristetulta eikä
miltää pikaliittimeltä. Työkalut sinne ei oikein mahdu väliin. Ostin nääs kaikki alkuperäisenä
Ford osina ja oli sen verran kalliita, että haluan saada ne kiinnikin :oops:
Ostin sen pidemmän pätkän ja pienen pätkän letkua ennen venttiiliä ja venttiilin. Sen
venttiilin sain vaihdettua, mutta se pieni L kirjaimen muotonen pätkä oli ihan älyttömän
tiukassa kiinni enkä saanu sitä vetämällä pois. Se venttiili oli ihan sika kallis, yli neljä
kymppiä! Mulla on vissiin kuitenkin tyhjäkäyntiventtiili jumissa, koska jäi tuonkin vaihtamisen
jälkeen pari tyhjäkäyntiin liittyvää ongelmaa. Se onkin sitten kalliimpi osa.
Mulla auto sammuu, jos paikallaan käytän kierrokset vaikka 4000-5000rpm ja annan tippua
alas ni se sammuu joka ikinen kerta.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
juhve
Viestit: 496
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja juhve »

ei sitä klemmaria oo pakko irrottaa letku lähee kyllä klemmarin kans vetämällä irti

otappa akunkenkä irti viieks minuutiks ja sen jälkeen anna käydä viitisen minuuttia tyhjäkäynnillä voi olla et korjaa tyhjäkäynnin
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Jees, mulla oli kans sen verran löysällä se klemmari että lähti ihan vetäsemällä. Nyt on kunnon klemmarit niin ei tarvii irvistellä seuraavalla irroitus kerralla.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 Zetec tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Sain sen letkun irti isolla talttapääruuvimeisselillä avittaen. Oli kyllä tiukassa. Laitoin
kans itte kunnon kiristimen siihen sen Fordin virityksen paikalle. Uuden letkun
oli Fordin insinöörit tehny vähän paremman muotoiseksi, jotta se ei enää kosketa imusarjaa
eikä kulu puhki hankaamalla. Sitä venttiilin päässä olevaa L kirjaimen muotoista pätkää
en saanu vielä revittyä pois en sitten millään. Alkupää ei mene ainakaan enää ruttuun,
kun antaa kaasua.

Otin akun navankin irti, mutta vielä jäi se probleema et kun nostaa kierrokset sen maagisen
4000rpm yli ja antaa laskea tyhjäkäynnille, niin moottori sammuu. Muuten tyhjäkäynti itsessään
on ihan täydellistä. Liekö tyhjäkäyntiventtiili karstottunut. Oli ainakin kaasuläppä jonkun
verran mustassa karstassa, mutta ei pahasti.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin