Hankin juuri Mondeon (-98) vähänajettu.
Olen hankkimassa toisia pyöriä elikkä ensin vanteiden etsintä. Tuohon tyyppiin on merkitty vanteisiin ET 40 -olisi tiedossa vanteet (alut) joissa ET on 35 -KÄYKÖ ne?
(katselen vaikkapa niihin kitkoja, ovat sitten äänettömämmät, nykyiset kesär. ovat melko meteliä sisälletuovat) -mitä renkaista tiedätte?
Oli josku Taunus- se on Ford kokemusta taannoisilta ajoilta.
ET -vanteissa
Re: ET -vanteissa
kyl ne sinne sopii vanne tulee 5mm ulommaks kun vakio
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: ET -vanteissa
Kyllä ne pyöriin sopii, jaha siis jos on Et ssä pienenpi lukema sitä ulommaksi ne tulevat -se oli tieto josta en ollut varma!!!
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?
Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?
Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?
Re: ET -vanteissa
kaleviM kirjoitti:Kyllä ne pyöriin sopii, jaha siis jos on Et ssä pienenpi lukema sitä ulommaksi ne tulevat -se oli tieto josta en ollut varma!!!
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?
Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?
Laakerin rasitus on enemmänkin kiinni pyörän massan kasvamisesta kuin pienestä ET:n muutoksesta.juhve kirjoitti:kyl ne sinne sopii vanne tulee 5mm ulommaks kun vakio
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat
Lain mukainen sallittu maksimi muutos alkuperäiseen raideväliin on 30 mm, eli 15 mm:n ET:n muutos.
Vanteen "ulostulo" on kiinni ET:n lisäksi vanneleveydestä. Mikäli vanteilla on sama leveys, niin silloin tuo ulommaksi tulo on tuo 5 mm. Myös rengasleveyden ( ja profiilisuhteen ) muutos vaikuttaa renkaan sivuttaiseen tilantarpeeseen, eli sopivuuteen lokasuojan sisään jousto- ja ohjausliikkeissä.
Ohjattavuuden ja jarrutusominaisuuksien takia - vaikuttavat myös renkaiden kulumiseen - kannattaisi pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäistä ET-arvoa.
Kitkarengas on todella vaarallinen kesärenkaaksi

Torque Vectoring Control