Hiukka harmittaisi maksaa pelkästä vikakoodien lukemisesta se >60€ Ford huoltoon. Eber on kuitenkin sen verran "härpäke", että kun kilsoja kertyy, niin huollossa saa juosta tasaseen tahtiin.

Tarkoitin vikakoodien selvitystä, jotta saisi selville Eberin toimimattomuuden. Siitä tämä juttu lähti liikkeelle alkujaan. Kokeilin noita ilmaisia ohjelmia, mutta ne ei näyttäneet mitään vikatilaa missään. Kysyinkin suoraan Palmer Performance Engineering, Inc. -puljusta, mutta eivät ole vielä vastanneet.Sakkeman kirjoitti:Korjannut kumpaa, eberiä vai obd-lukija/adapteri ongelmaa?
Eberiä varmasti lähes joka toinen diesel fordisti...
OBD-lukijoista ja softista taas löytyy juttua omasta topicistaan.
Jos pientä vinkkiä..pliisTapiiri kirjoitti:Korjaamo-opas löytyy kyllä täydellisenä netistä muutaman päivän haeskelulla, muistaakseni ainakin 2007 vuosimalliin saakka. Aikoinaan selvittelin juuri tuota eberin sijaintia ja irroitusta huolto-oppaasta, oli ihan kuvat ja kaikki.
No niin se menee. Käväsin lukasemassa/nollauttamassa vikakoodit ja laite alkoi pelittää ilman purkua (vielä).Tapiiri kirjoitti:Normaali eber menee lukkoon jos tulee riittävästi epäonnistuneita käynnistyksiä. Jos joku esim. joku anturi eberissä on rikki niin se ei laitetta lukitse vaan käynnistystä yritetään heti kun anturi on vaihdettu. Fordisoitu eber toimii can-väylän kautta, joten vikakoodien luku taitaa onnistua pelkästään fordin omalla testerillä.
Tällä hetkellä eniten kiinnostaa juuri tuo Eber. Jos siihen pääsee jollain edullisesti kiinni. Minusta juuri tuo Palmer performancen supportti sanoi, että ainoastaan USA:n Fordit on tuettu ??Tapiiri kirjoitti:Kyllähän ihan perusvikakoodit (moottorin) saa luettua lähes millä tahansa OBD -softalla, mutta Fordin omiin järjestelmiin en minäkään ole sitkeästä yrittämisestä huolimatta päässyt kovin syvälle.
Palmer performancen ScanXL Ford enchanced -paketilla varustettuna on paras mitä olen löytänyt, sillä näkee n. 100 parametrin arvot ainakin -05 Focus 2.0 tdci -mallista, myös ABS:n arvoja. Esim. EGR venttiilin asento, EGR venttiilissä oleva paine, turbon ahtopaine, ruiskutusaika, veden lämpötila, ruiskutusjärjestelmän paine, ahtopaine, kaasupolkimen asento, kierrosluku, ilmastoinnin kytkin, "toivottu" tyhjäkäyntikierrosluku, laturin käyttöteho-%, järjestelmässä oleva jännite yms yms..
Jos jotain tiettyä arvoa olet vailla niin kerro, voin tarkastaa saako tuolla ScanXL ohjelmalla luettua.
Ei taida kyllä mk2 focuksiin tota saada asennettua. Ainakin facelift focuksessa on can väylällä toi eber eikä Fordin mukaan ole mitään mahdollisuutta noita Eberin ohjainkelloja asennella.turboruuvi kirjoitti:Kyselin tuota Eberin tyyppiä sillä, että uudempien Eberien (D5WS, D5WSC) diagnostiikka
ja vikakoodien luku/nollaus onnistuu tuollakin:
http://www.autola.fi/tuoteryhmat/ajoneu ... asystartt/
D5WZ (vanhempi) vaatii viikkokellon:
http://www.t3-infos.de/images/Eberspaec ... tuhr_2.pdf
Eberin free-running diagnostiikka käyttää KWP-2000 protokollaa.
KWP-2000 protokolla on K-line protokollan päällä toimiva. Sähköinen taso on siis
K-linea.
Hankala vaan mennä tommosta asenteleen pelkän diagnostiikan takia, on nimittäin hankalassa kohdin.turboruuvi kirjoitti:Missäs Eberissä on CAN-väylä?
Eikös noissa -06 malleissa ole D5WSC? Ei siinä ainakaan CAN-väylää ole.
Ohjelmakellohan on autotietokoneeseen sisäänrakennettu kyllä, mutta
tuollaista kellolaitetta voi käyttää analysaattorina.
Mun ymmärtääkseni Fokkereissa on useammansorttista väylää.
ABS on tavannut myös olla K-line -vehe, ja olisiko ollut airbag myös.
D5WSC:n manuska löytyy vaikkapa:
http://www.espar.com/www/espar.com/tech ... 8%20EN.pdf
Nojoo tuo GSM boxi laitettava tehtäviin projekteihin. Siihen vielä Defan lähtevä hälytin singnaali niin ilmottaa viestillä hälytyksestäkin. Todella työläs tosin toi itse asentaa Focukseen. :shockturboruuvi kirjoitti:Tarkoitatko tätä:
http://www.preheat.eu/uploads/images/easyRasennus.pdf
tätä:
http://autola.wihuri.fi/tuoteryhmat/ajo ... oohje2.pdf
vai GSM-moduulia?
http://eberspacher.com/downloads/techni ... _96_23.pdf
http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/s ... _12457.pdf