2.0 duratec naputtaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

ainakin 1.8L koneessa sellanen alipaine tötterö aukoo /sulkee niitä läppiä siinä on sellanen pieni tanko joka on sen läppä akselin päässä. liekkö 2.0 versiossa erillailla? joutuko purkamaan ton tehostajan pumpun muuten pois? ite oon kanssa aatellu jossain vaiheessa purkaa tuo imusarjan pois puhdistella ja kottoo pitääkö sinne läpät vaihtaa välillä pientä napustusta kuuluu mutta pitää varmistaa ensin kuuluuko venttiileistä vai läpistä. tuossa autossa ollu pientä nykimis ongelmaa kylmällä koneella niin miettiny että johtusko noista läpistä että joku niistä jumittaa tai sitte egr likainen.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ei tarvi tehostimen pumppua poistaa eikä edes sen säiliötä, kun irrottaa repsikan puoleisen umpion, niin sitä kautta näkee vähän paremmin ne ohjaustehostimen pumpunpuoleiset kiinnityspultit.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

onkos kukaan vaihtanu uusia läppiä? mistä niitä sais edullisesti? euro1supply näytti myyvän niitä hintaa oli jotain rapiat 82e saako jostain vielä edullisemmin? ja kiitti sierralle vinkistä.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Joku myi tossa myyntiosiolla uutta imusarjaa alle 200egee
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Multa löytyis ylimääräisenä läpät ja se akseli niille, ei ollu rikki vaan oli niin väljästi se akseli.
Minun ei tarvinnu edes umpiota irroittaa. Niin siinä imusarjan keskikohdassa on se letku niin senkun vetäset irti ja jos loppuu räpinät niin siellä on läpät väljästi tai paskana.
Ei menny imusarjan takas laitossa ku ehkä tunti, ja taas toimii hiljaisesti! :)
Imusarjan jos meinaa ottaa irti niin kannattaa aloittaa kaasuvaijerin irroituksesta ja se teline mihin se vaijerin kiinnike tulee ja mieluummin kokonaan se mötikkä missä on kaasuläppä.
Sitten on helpompi pujotella flekti(joka on molemmista päistä yhdellä mutterilla kiinni) sieltä ylös pysty asennossa ja on tilaa :)
Sit vaan hitosti liitinkoteloita irti jotka voi olla tiukassa ja vaikea irroittaa.
Kannattaa muistaa ottaa myös öljytikun pultti irti imusarjasta.
Lopuks imusarjasta 8pulttia joista yksi on alakautta otettava.

Kasaus sit päin vastoin :) Kannattaa muistaa et siellä imusarjan takana on joku letku mikä saattaa jäädä huomaamatta kun laittaa imusarjan paikalleen, oli aika ahdas laittaa kiinni imusarjaan.
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

juu kiitti vinkeistä! ja avuista kaikille. tänään testailin ja ei vielä ole aivan sökönä toi imusarja naputus on pientä verrattuna noihin videoihin nähden mitä katselin. putsailen kaasuläppäkotelon anturit ja egr jollei se sitte helpota niin sitten vaihdan ne läpät tai imusarjan tohon.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Siellä egr venttiilissä kiertää sitten jäähdytysneste. Ei sitä turhaan kannata irrottaa jos ei oikeasti ole vika siinä palikassa.

Mitähän fordilla muuten maksais ihan uusi egr vena?
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Siinä ois vähä kuvia...

Noin väljä kolo oli siellä päässä mihin akseli tulee.
Kuva

Siitä näkee sit paremmin..
Kuva

Motonetin Permatex Ultra Grey tiivistesilikonilla reiät umpeen.
Kuva

Ja se on siinä.
Kuva
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

poistitko nixu omastas sitten kokonaan noi läpät? aika pahasti kyllä kulunut. paljos pitäsit hintaa niillä läpillä ja akselilla?
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

traasbet kirjoitti:Siellä egr venttiilissä kiertää sitten jäähdytysneste. Ei sitä turhaan kannata irrottaa jos ei oikeasti ole vika siinä palikassa.

Mitähän fordilla muuten maksais ihan uusi egr vena?
jaa vai sellanen systeemi se sitten on! lämmittääkö se sitten jotenkin imusarjaa vai mikä virka tolla koko egr systeemillä tossa on? yleensä tossa egr on kyllä on kiertäny pakokaasu joka sitte kirtää takas imusarjaan ja ajanmyötä likaantuu sen takia sitte kääsuläppäkotelot jne.
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Kyllä se egr on pakokaasun kierrätys systeemi, eikä jäähdytysneste liity asiaan milläänlailla, vai oisko näissä voorteissa sekin jäähdytysneste egr:ssä joku erikoinen turha juttu niinkuin nuo läpät. :D :arrow: http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili

Kokonaan poistin läpät, akselin ja holkit mitkä oli niissä reikäsissä.. Ihan ehjiltä ne läpät näytti, mutten sen tarkemmin tajunnu katsoa.. Halvalla joutaa läpät ja akseli, voin vielä tarkastaa että ovat täysin kunnossa, mutta se onnistuu vkloppuna.
Melkein kyllä voisin suositella että otat itsekkin kaikki roinat pois, ettei jatkossa tarvitse pelätä että läpät hajoaa ja hajottaa moottorin. Itse en huomannut mitään muutosta, kuin että kone käy hiljaisesti, eikä tarvitse pelätä koneen hajoamista läppien takia. :) Tosin ei autollakaan ole vielä ajettu minun aikana kuin ehkä 200km. 8)
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Kyllä siellä egr venttiilin rungossa pitäisi jäähdytysneste kiertää?? En ole avannut omastani ikinä mutta muistaakseni korjausoppaan mukaan näin oli.
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

oon vähän itekki ehkä päätymässä noiden läppien poistoon. Mitenkäs on teillä toiminu auto ilman noita läppiä? onko vaikuttanu kulutukseen tai katsastuksessa mitenkään päästöihin? tai onko mitään erikoista ilmenny poiston jälkeen?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja emax »

traasbet kirjoitti:Kyllä siellä egr venttiilin rungossa pitäisi jäähdytysneste kiertää?? En ole avannut omastani ikinä mutta muistaakseni korjausoppaan mukaan näin oli.
Olette oikeassa. Kyllä sielä nestekkin kiertää pakokaasujen lisäksi, ja jos sen ottaa pois niin nestettä tulee pihalle. Neste vissiin jäähdyttää tuota venttiiliä tjsp.

Kuva
janezki_ kirjoitti:oon vähän itekki ehkä päätymässä noiden läppien poistoon. Mitenkäs on teillä toiminu auto ilman noita läppiä? onko vaikuttanu kulutukseen tai katsastuksessa mitenkään päästöihin? tai onko mitään erikoista ilmenny poiston jälkeen?
Ei ainakaan päästöihin vaikuta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Kannattaa tarkastaa tuo läppiä ohjaava musta tanko joka on kiinni alhaalla siinä alipainekellossa ja ylhäällä valkoisessa vivussa ns. pallonivel liitoksella, siinä kaasuläppäkotelon kupeessa. Itsellä ei pysnyt kiinni tanko tuossa nivelessä vaan piti porata läpi reikä ja laittaa sokalla kiinni koko paketti. Tuntui kulutus laskevan rajustikkin korjauksen jälkeen, trippiin kertyy melkein 400km ennen kuin bensamittari on vasta puolessa välissä.
Moti
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Heinä 2005 13:02

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja Moti »

Oisko pääkaupunkiseudulla tekijää läppien poistolle kohtuuhintaan maalis-huhtikuussa? Minulla olisi avara ja lämmin talli arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Tilaa olisi useammallekin autolle ja voisin tehdä likaisen työn itsekin tutorin opastamana ja että olisi kaikki tarvittavat työkalut kerralla mukana. En vaan viitsi alkaa harjoittelemaan yksin kun tämän joutuu tekemään vaan kerran. Privaa voi laittaa...
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

traasbet kirjoitti:Kannattaa tarkastaa tuo läppiä ohjaava musta tanko joka on kiinni alhaalla siinä alipainekellossa ja ylhäällä valkoisessa vivussa ns. pallonivel liitoksella, siinä kaasuläppäkotelon kupeessa. Itsellä ei pysnyt kiinni tanko tuossa nivelessä vaan piti porata läpi reikä ja laittaa sokalla kiinni koko paketti. Tuntui kulutus laskevan rajustikkin korjauksen jälkeen, trippiin kertyy melkein 400km ennen kuin bensamittari on vasta puolessa välissä.
joo tänään tuli omastakin vilkastua ja irtihän se siellä oli. Täytynee itekkin tehdä varmaan sama operaatio. Joutuu varmaan purkamaan kaasuläppä kotelon ja imuputken pois jotta sinne mahtuu porailemaan.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Joo imuputki sivuun ja kaasuläppäkotelo sivuun sekä akku pois tieltä niin pääsee poraan,tosin pora ei saa olla kovin suuri. Nopea homma kuitenkin. Tjaa ainakin itsellä tuntuu että nyt kun tanko on ollut kiinni ja läpät käytössä, kulutus on ollut pienempi mutta pieni säksätys kantautuu välillä hyttiin tuossa 2000rpm tietämissä, tietty siksi kun läpät on nyt toiminnassa.
janezki_
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Joulu 2011 10:01

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja janezki_ »

traasbet kirjoitti:Joo imuputki sivuun ja kaasuläppäkotelo sivuun sekä akku pois tieltä niin pääsee poraan,tosin pora ei saa olla kovin suuri. Nopea homma kuitenkin. Tjaa ainakin itsellä tuntuu että nyt kun tanko on ollut kiinni ja läpät käytössä, kulutus on ollut pienempi mutta pieni säksätys kantautuu välillä hyttiin tuossa 2000rpm tietämissä, tietty siksi kun läpät on nyt toiminnassa.
Voi johtua siitä että joku läppä on väljä. Eiköhän näiden läppien tarkoitus ole juurikin tuota kulutusta laskea tai en ainakaan itse keksi mitään muutakaan järkevää syytä miksi noita muuten nykyautoihin työnnettäisi? koska eihän näitä vanhemmissa autoissa ole ollenkaan. Oon miettiny vaihtavani uudet läpät mutta nekin mielestäni aika suolasen hintaset koska ei kovin kaksinen osa ole euro1suplyllä maksaa 85€ 4kpl.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Ei sinänsä paha hinta läpistä mutta jos niiden se metallinen akseli on hakannut välystä kiinityskohtiinsa niin ei kai siitä läppien uusimisesta ole mitään hyötyä? :?:

Vai onko tuossa imusarjassa aina yhden läpän kohdalla muovinen asetelma johon itse läppä akselin kanssa kiinitetään?
Moti
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Heinä 2005 13:02

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja Moti »

||Nixu|| kirjoitti: Motonetin Permatex Ultra Grey tiivistesilikonilla reiät umpeen.
Bemareista ovat reikiä tukkineet peltiruuveilla niin ei tartte odottaa mönjien kuivumista. Onnistuisiko myös Mondeossa?

Mitä kaikkia työkaluja operaatioon kannattaa varata mukaan että homma onnistuisi kerralla?

Perjantaina olisi tarkoitus yrittää, vielä mahtuu mukaan Lauttasaareen about klo 17:00 alkaisi harjoitukset.
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Ei taida ihan peltiruuveilla onnistua, reiät on muistaakseni päälle 10mm halkaisijaltaan. Siellä reikien sisällä oli jotkut holkitkin mut otin pois..

Muistaakseni: 13mm hylsy pitkällä varrella imusarjan irroituksen(itsellä oli 1/2" ja 3/8" hylsysarjat, 3/8" helpompi) , 10mm hylsyllä öljytikku irti imusarjasta, jonkinlaiset pihdit kun ottaa ilmanputsarin putken irti(kettumainen klemmari), taskulamppu jos haluaa löytää pulttien paikat helpommin.. itsellä oli vielä semmonen "magneetti vaijeri" jonka avulla sai laitettua imusarjan pultit koloihin.

Flekti kannattaa ottaa eka pois niin tulee tilaa ja sen saa parhaiten pysty asennossa kun ottaa ekana sen kaasuläppä tsydemin pois imusarjan kyljestä.

Siinäpä jottain :)
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Ite heitin ilmuilman tötterön klemmarit mäkeen ja tavalliset putkiklemut tilalle, paljon parempi ja helpompi, kuten myös kaikki muut liitokset joissa fordin klemmari oli mitä olen aukonut.
platinumi
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Maalis 2012 10:54

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja platinumi »

Itse kanssa tossa talvipakkasilla irrotin irrotin siskon 1,8 duratecista ko. läpät.

Pelkkään irrotukseen sain tuhrattua aikaa nelisen tuntia kun en irrottanut flektiä enkä umpioita. Foorumilta löytyy linkki seikkaperäiseen irrotus/kasausohjeeseen, mutta välillä tuntui, että se oli ihan hakoteillä esim. piuhojen osalta.

Sopivan pituisia jatkovarsia tarvitsee imusarjan alapulttien irrotukseen varsinkin jos ei flektiä irrota, on niin sopivan kokoinen väli siinä. Itse jouduin 1/4 satsilla pelleilemään useamman jatkon/kulman kanssa ja paskamainenhan niillä oli pultteja ohjata paikoilleen :mrgreen: .

Itse tukin reiät permatex epoxilla siten että käänsin imusarjan pystyyn, teippasin reiät alapuolelta ja "valoin" reiät epoxilla tukkoon. Noin täysi tuubillinen tuohon meni. Läpät ja akselin otin pois, ne kehikot jätin paikoilleen, näytti että ne kuuluvat sinne tukemaan tiivistepintoja.

E: Ainiin, hioin reiät karhealla hiekkapaperilla ennen epoxia. Tuota löytyy esim. motonetistä 5,90e
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: 2.0 duratec naputtaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Kysymys mielenkiinnosta. Mitä vuosimalleja tämä läppävika koskee?
Itsellä on 2010 2.0 Duratec eli viimeisiä vanhoja niin pitääkös olla huolissaan..?
Vastaa Viestiin