Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Elikkäs olis escossa pientä ongelmia käynnistyksen kanssa. Kolmisen viikkoa sitten ekkeristä oli akku aivan loppu ja vaihdettiin akku ja pelasi hemmetin hyvin, mutta eräänä aamuna ei sitten sanonutkaan mitään. Käyntiin sain startilla ajamalla hetken eteenpäin, jotenkin tuntuu että aina kun auto on viistosti alamäkeen päin niin se kähtee normaalisti käyntiin.
Sen kanssa olen nyt temppuillut kaikenlaisia temppuja jotta lähtis käymään, no eilen päätti sitten jäädä työpaikan pihalle ja vaikka ajoin startilla parkkipaikan toiseen päähän niin ei mitään kunnes vaimon veli tuli antamaan virtaa kun akku alkoi olla melkein lopussa ja yllätys,yllätys Esco lähti käyntiin. Siinä tuli sitten sellainen ilmiö kun kierroksia nosti alkoi kuulua röpötystä, ihan kuin autosta loppuisi bensa ja kierrosluku mittari ei toiminut koko matkalla töistä kotiin. Kotona kun sammutin niin Esco ei enää suostunut käynnistymään ja tänä aamuna sama juttu. Aamulla bensapumppu temppuili ihmeellisesti jäi joko kokoaikaisesti päälle kunnes lopetti toimimisen kokonaan, akku näyttäs vähän hyytyneen yön aikana niin onko sillä vaikutusta bensapumpun toimintaan. Viikko sitten ilmeni tuota "tukehtumista" myös
Tiedän sulakerasiapohja ongelmat näissä ja sitä alan tutkailemaan kohtapuoliin, mutta tuntus oudolta kun tähän on se viime talvena vaihdettu(ed.omistaja), vanha on takaluukussa.
Muutamaa juttu mua mietityttää.
- Lähtiskö käyntiin apuvirralla jos startin hiilet on sökö?
- Olisko vika bensansyötössä?
En tiedä vaikuttaako, mutta kävon viikko sitten leimalla ja hylky tuli päästöistä. Jäännöshappi oli niin korkea ettei saanut oikeastaan minkäänlaista lukemaa. Katsastusinssi yritti tutkia vuotaako putki ja ilmeisesti pientä vuotoa oli, mutta uskoi vuodon olevan konehuoneessa?
Olisin kiitollinen kaikesta avusta!
Sen kanssa olen nyt temppuillut kaikenlaisia temppuja jotta lähtis käymään, no eilen päätti sitten jäädä työpaikan pihalle ja vaikka ajoin startilla parkkipaikan toiseen päähän niin ei mitään kunnes vaimon veli tuli antamaan virtaa kun akku alkoi olla melkein lopussa ja yllätys,yllätys Esco lähti käyntiin. Siinä tuli sitten sellainen ilmiö kun kierroksia nosti alkoi kuulua röpötystä, ihan kuin autosta loppuisi bensa ja kierrosluku mittari ei toiminut koko matkalla töistä kotiin. Kotona kun sammutin niin Esco ei enää suostunut käynnistymään ja tänä aamuna sama juttu. Aamulla bensapumppu temppuili ihmeellisesti jäi joko kokoaikaisesti päälle kunnes lopetti toimimisen kokonaan, akku näyttäs vähän hyytyneen yön aikana niin onko sillä vaikutusta bensapumpun toimintaan. Viikko sitten ilmeni tuota "tukehtumista" myös
Tiedän sulakerasiapohja ongelmat näissä ja sitä alan tutkailemaan kohtapuoliin, mutta tuntus oudolta kun tähän on se viime talvena vaihdettu(ed.omistaja), vanha on takaluukussa.
Muutamaa juttu mua mietityttää.
- Lähtiskö käyntiin apuvirralla jos startin hiilet on sökö?
- Olisko vika bensansyötössä?
En tiedä vaikuttaako, mutta kävon viikko sitten leimalla ja hylky tuli päästöistä. Jäännöshappi oli niin korkea ettei saanut oikeastaan minkäänlaista lukemaa. Katsastusinssi yritti tutkia vuotaako putki ja ilmeisesti pientä vuotoa oli, mutta uskoi vuodon olevan konehuoneessa?
Olisin kiitollinen kaikesta avusta!
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Varmaan ihan vitun fiksua ajaa sillä startilla eteenpäin? En kyllä yhtään ihmettele että auto ei toimi niinkuin pitää jos sitä kohtelee noin 

Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
No joo eihän se fiksua ole, mutta tämäkin tuli erään "asiantuntijan" suusta että hänellä toimi, mutta ongelma käynnistyksessä vaikuttais olevan joko akussa tai laturissa. Laturi mitataan tänään illalla kunhan töistä pääsen.
Sitten päästään seuraavaan problemaan eli ei tule lämmintä ilmaa kuin sillon kun koneessa on kierroksia. Onko vika missä vai onko enemmänkin ominaisuus?
Onko jollain hajua mistä vois johtua se liian korkea happipitoisuus päästöissä?
Sitten päästään seuraavaan problemaan eli ei tule lämmintä ilmaa kuin sillon kun koneessa on kierroksia. Onko vika missä vai onko enemmänkin ominaisuus?
Onko jollain hajua mistä vois johtua se liian korkea happipitoisuus päästöissä?
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Lämpöongelman todennäköinen syy voi olla että on liian vähän jäähdytysnestettä järjestelmässä tai siellä on ilmaa.
Voi myös vesipumppukin olla vetelemässä viimeisiä.
Voi myös vesipumppukin olla vetelemässä viimeisiä.
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Auto käytetty pajalla ja tohon päästö ongelmaan ei oikein ratkaisua löytynyt, asentaja tarkisti putken ja sanoi ihan pienesti vuotavan katin tiivisteestä, mutta tän havaitsi katsastus inssikin ja epäili että vuoto olisi niin pieni ettei se päästöihin vaikuttaisi eli vuoto olisi etupäässä.
Autoon on asennettu vapari ja joku letku mikä on orkkis ilmanputsarissa kiinni oli irti niin vaikuttaako päästöihin?
Arvoista muita saatu kin HC ppm oli yli 600 ja Lambda 1,32, asentaja totesi että saa liikaa bensaa ja tänään vaihdetaan tulpat+johdot, mutta ei tietenkään poista sitä liiallista happipitoisuutta?
Käynnistys ongelmaa ei jostain syystä ole enää pahemmin ollut kun oppi, että tätä yksilö täytyy sahata vähän eri taktiikalla
Autoon on asennettu vapari ja joku letku mikä on orkkis ilmanputsarissa kiinni oli irti niin vaikuttaako päästöihin?
Arvoista muita saatu kin HC ppm oli yli 600 ja Lambda 1,32, asentaja totesi että saa liikaa bensaa ja tänään vaihdetaan tulpat+johdot, mutta ei tietenkään poista sitä liiallista happipitoisuutta?
Käynnistys ongelmaa ei jostain syystä ole enää pahemmin ollut kun oppi, että tätä yksilö täytyy sahata vähän eri taktiikalla

Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Toi happiarvo pitää korjata/ettiä sillai, että pois kaikki lisäkromipakoputkenpäät jos semmosia on ja kaveri tukkii pakoputken pään rukkanen kädessä kämmenellä koneen käydessä ja sitten katotaan koko pakoputkilinja koneesta lähtien perään asti, mistä se vuotaa jos ja kun vuotaa. Mulla vuoti pakosarjan ja pakoputken etuliitoksesta ja takapöntöstä. Vuotokohta tuntuu kun paljaalla kädellä koittaa muutaman sentin päästä putkea.EscoBar80 kirjoitti:En tiedä vaikuttaako, mutta kävon viikko sitten leimalla ja hylky tuli päästöistä. Jäännöshappi oli niin korkea ettei saanut oikeastaan minkäänlaista lukemaa. Katsastusinssi yritti tutkia vuotaako putki ja ilmeisesti pientä vuotoa oli, mutta uskoi vuodon olevan konehuoneessa?
Sitten ku se on tukittu voidaan alkaa miettimään niitä muita (HC) arvoja. Ruiskuja en niin hyvin tunne, mutta hirvittää noi omat vapariviritykset ja laittaisin alkuperäiset takaisin varsinkin jos on ylimääräisiä letkuja jääny auki imupuolelle... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Sama epäilys itellä, huomenna romiksella kyselemään uutta putsaria. Tänään tosin vaihdettiin tulpat jotka oli ensinnäkin väärät ja aivan loppu, en tiedä vaikuttaako tohon HC arvoon mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole. Porattiin vapariin reikä ja laitettiin letku sillä tavalla vapariin kiinni, letku on ilmeisesti mikä kierättää pakokaasua takaisin palotilaan? Tosissaan muita vuotoja ei ole löytynyt ja pörinä pönttöhän siitä löytyy kromiputkillaan kun teiniltä menin sen ostamaantursas kirjoitti:

Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Jaa no tulpat oli ainakin ihan väärät, oli jotku denson basic tulpat ja itse asiassa motonet tarjoaa juurikin niitä tohon autoon. Kävin kumminkin hakemassa tiskiltä mistä tiedän, että saan oikeat osat ja platina tulpat on nyt vaihdettu. Tuntu ainakin bensan kulutukseen vaikuttavan huomattavasti ja nyt täytyy käydä kokeilemassa miltä ne päästö arvot näyttää. Kansiremppa on autoon nähtävästi tehty 1,5 vuotta sitten niin ei luulisi ainakaan vuotavan venttilistä?EscoBar80 kirjoitti:ja tänään vaihdetaan tulpat+johdot, mutta ei tietenkään poista sitä liiallista happipitoisuutta?
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Sitähän ei voi varmistaa ku mittauksilla(puristusmittauksilla suuntaa voi saada) tai avaamalla.
Riippuu onko miten seokset yms ollu kohdallaan kokoajan, että onko päässy karstottuu venat ja kantaa..
Riippuu onko miten seokset yms ollu kohdallaan kokoajan, että onko päässy karstottuu venat ja kantaa..
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Pakoputki on pajalla tarkastettu ja pieni vuoto paikattu, mutta ei asentajakin sano että vuoto oli niin pieni ettei varmasti kummosesti olisi vaikuttanut päästöihin.
On muutama juttu mikä mietityttää?
- edellinen omisaja oli asentanut vaparin, mutta jättänyt huohotusletkun ns. ulkopuolelle eli ollut missään kiinni, kylläkin kiinnitettiin suodattimeen mutta vakosuodatin kotelo on tilattua. Kysymys onkin sitten, mitä se mahtaa vaikuttaa jos huohotinletku on ulkopuolella ja mihin kohtaan se oikeasti laitetaan kun useimmissa se on kuulemma MAFin jälkeen.
- imusarjan luota kuuluu jäkjyttävää suhinaa, onko kokemuksia?
Päästöt oli katsastuksessa
yli 2000
HC 600 Co 02 0 Lambda 0
tyhjäkäynti
HC 60 Co 0 O2 o Lamnda 1,32
On muutama juttu mikä mietityttää?
- edellinen omisaja oli asentanut vaparin, mutta jättänyt huohotusletkun ns. ulkopuolelle eli ollut missään kiinni, kylläkin kiinnitettiin suodattimeen mutta vakosuodatin kotelo on tilattua. Kysymys onkin sitten, mitä se mahtaa vaikuttaa jos huohotinletku on ulkopuolella ja mihin kohtaan se oikeasti laitetaan kun useimmissa se on kuulemma MAFin jälkeen.
- imusarjan luota kuuluu jäkjyttävää suhinaa, onko kokemuksia?
Päästöt oli katsastuksessa
yli 2000
HC 600 Co 02 0 Lambda 0
tyhjäkäynti
HC 60 Co 0 O2 o Lamnda 1,32
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
(jos nyt puhutaan ihan perinteisestä öljyn huohottimimesta?)
Huohotus on varmaan hyvä olla maffin jälkeen ettei paskota sitä, en tosiaan moottoria tunne
Enkä usko että sun ongelma on tuo vaparisuodin..eiköhän se saman ilman saa vakionläpi minkä se ottaa tuostakin.
Ootko selvittäny että on maffi ehjä, en tiedä näistä mutta volvossa voi testata niin että käynnissä nykäsee johdon pois, jos sammuu niin on ehjä(vikakoodi tulee, nollaus)... jotku autot ei taida kyllä pelata ollenkaan jos maffilta ei tuu tietoa. Voihan sitä kokeilla ehjälläkin maffilla ja kokeilla kiriä se imusarja ettei vuoda sieltä jos suhisee.
Niin ja tuskin se käyntiin vaikuttaa jos huohottaa ulos, pian paskottuu imupuolen venat jne jos sylkee imupuolelle
Huohotus on varmaan hyvä olla maffin jälkeen ettei paskota sitä, en tosiaan moottoria tunne
Enkä usko että sun ongelma on tuo vaparisuodin..eiköhän se saman ilman saa vakionläpi minkä se ottaa tuostakin.
Ootko selvittäny että on maffi ehjä, en tiedä näistä mutta volvossa voi testata niin että käynnissä nykäsee johdon pois, jos sammuu niin on ehjä(vikakoodi tulee, nollaus)... jotku autot ei taida kyllä pelata ollenkaan jos maffilta ei tuu tietoa. Voihan sitä kokeilla ehjälläkin maffilla ja kokeilla kiriä se imusarja ettei vuoda sieltä jos suhisee.
Niin ja tuskin se käyntiin vaikuttaa jos huohottaa ulos, pian paskottuu imupuolen venat jne jos sylkee imupuolelle
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Viikonloppuna tuli viisaammaksi. Päästöihin ja huonoon käynnistyvyyteen vaikutti varmaan kun alipaine letkussa oli ruuvarin mentävä reikä.
Liian kylmänä käyminen korjaantui tänään kun vaihdettiin termari ja moottorin lämpötila anturi, nyt nousi neula sinne minne pitääkin ja lämmintä tuli niinkuin kuuluu. Tosin lämpötila anturi ei ollut rikki, mutta vaihdettiin varmuuden vuoks kun kerettiin jo anturi ostamaan
Onko kenelläkään kokemuksia jos ottaa tyhjäkäynti säätimestä plugin irti mitä pitäis tapahtua? Otettiin irti ja Esco alko käymään todella nätisti, tosin kun tulee risteykseen sammuu jos ei anna vähän kaasua. Nyt kyllä tiedetään, että säätimessä on vika, mutta aika erikoista että kun plugin otta irti niin käynti muuttuu tasaisemmaksi?
Liian kylmänä käyminen korjaantui tänään kun vaihdettiin termari ja moottorin lämpötila anturi, nyt nousi neula sinne minne pitääkin ja lämmintä tuli niinkuin kuuluu. Tosin lämpötila anturi ei ollut rikki, mutta vaihdettiin varmuuden vuoks kun kerettiin jo anturi ostamaan

Onko kenelläkään kokemuksia jos ottaa tyhjäkäynti säätimestä plugin irti mitä pitäis tapahtua? Otettiin irti ja Esco alko käymään todella nätisti, tosin kun tulee risteykseen sammuu jos ei anna vähän kaasua. Nyt kyllä tiedetään, että säätimessä on vika, mutta aika erikoista että kun plugin otta irti niin käynti muuttuu tasaisemmaksi?
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Miten lie toteutettu mutta olisiko niin että säädin antaa virheellistä signaalia. Nyt kun otat sen pois niin ecu toimii esiasetetuilla arvoilla niin käynti on tasaisempi.
Näin tekee volvo IMM kohdalla, eli jos se on rikki niin eculla on esiasetetut arvot joiden mukaan se pelaa.
Näin tekee volvo IMM kohdalla, eli jos se on rikki niin eculla on esiasetetut arvot joiden mukaan se pelaa.
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Ford Escort zetec 1.8 1996 käynnistysongelma?
Ilmeisesti koneen pitäisi sammua jos sen plugin ottaa irti joten käyntiin jääminen taitanee johtua vaan siitä, että on jäänyt johonkin tiettyyn asentoon tai ei ainakaan toimi niinkuin pitäis.1m4s0 kirjoitti:Miten lie toteutettu mutta olisiko niin että säädin antaa virheellistä signaalia. Nyt kun otat sen pois niin ecu toimii esiasetetuilla arvoilla niin käynti on tasaisempi.
Näin tekee volvo IMM kohdalla, eli jos se on rikki niin eculla on esiasetetut arvot joiden mukaan se pelaa.