mondeo suurvika

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
akseli88
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Helmi 2012 12:27

mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja akseli88 »

terve vaan kaikille.omassa mondeossani 98 farmari on ongelmana että kierrokset ei laske normaalisti.kun päästää kaasun irti kierrokset jopa nousee ja laskee hitaasti 1500.laskee sinne tonniin heti kun on pysähtynyt vaikka liikennenvaloihin.sisälle ei näin kovilla pakkasilla tule kuumaa ilmaa, lämmintä kylläkin.

mistähän tämä kierrosten heittelehtiminen johtuu?


kiitosksia vastauksista!
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja IziO »

Onko moottorinlämmöt normaalit?

Kierroksiin villinä veikkauksena että rikastin kokoajan päällä tai kaasuläppä jäässä? Onko suurin osa ajostasi pätkäajoa?
Mondeo Ghia X (MK3)
akseli88
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Helmi 2012 12:27

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja akseli88 »

lämpömittari ei toimi kuin satunnaisesti mutta sen verran tiiän että vesikiertää.
suurin osa ajosta on pätkä ajoa.
mitenköhän noi mahdolliset viat sais korjattua?
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja IziO »

No kaasuläppäkotelo auki ja puhdistus jarruclenerilla ja sit jotain jäätymätöntä voiteluainetta liikkuviin osiin.

Lämpömittarin toimivuuteen syynä todennäköisesti joko anturi paskana tai sen maadoitus kehno (eli liitin välillä paikallaan välillä poissa paikalta)

Eli jos moottorin lämmöt normaalissa tasossa, mutta sisälle ei puhalla lämmintä, syynä suurella todennäköisyydellä joku seuraavista:
Liian vähän jäähdytinnestettä tai ei sopivassa suhteessa veden kanssa
Kennosto tukossa
Puhaltaa kennoston ohi
Vesiventtiili jumissa.

Mutta jos moottori ei saavuta sopivaa käyntilämpötilaa, syynä todennäköisesti viallinen termostaatti.

Jos rikastin jatkuvasti jumissa se johtuu luultavasti viallisesta moottorinlämpötila anturista (kone luulee ettei se ole vielä lämmennyt ja pitää rikastinta päällä.

Pakkasella jumiva kaasuläppäkotelo johtuu pätkäajosta ja siitä ettei kaikki kosteus kerkeä haihtua /sulaa kaasuläppäkotelosta pois ja näin ollen se jäätyy ties mihin asentoon milloinkin.

Voihan syynä olle jokin muukin, mutta noista ihan hyvä aloittaa.
Mondeo Ghia X (MK3)
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Noiden lisäksi...
Testasin kerran EGR:n poistamista käytöstä tukkimalla sen kellolle menevän letkun ja moottori käyttäytyi juuri noin eli kierrokset jäi päälle. Ei auttanut kuin laittaa se takaisin käyttöön.
Eli tuosta päätellen EGR-venttiili voi myös olla jumissa, nyt kylmällä ne karstamönjätkin jäykistyy mikä vaikuttaa.
Toinen venttiili on tyhjäkäyntiventtiili imusarjan alla mutta se aiheuttaa lähinnä sammuilua jos karstoittuu ja liike hidastuu.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
akseli88
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Helmi 2012 12:27

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja akseli88 »

kopko vika korjaantu yli 50 km ajon jälkeen.oli varmaa joku palikka jäätyny kinni ja sit suli.
toinen vika abs valo palaa.abs toimii joskus mutta jarruttaessa valo syttyy ja ja jarrut menee lukkoon.

Mistähän tätä vikaa kannattaisi alkaa etsimään?

kiitos vastauksista
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja Tekno »

abs-pumppu ei saa tarpeeksi virtaa ?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: mondeo suurvika

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Jonkun pyörän anturi ei saa kosketusta. Tarkasta liitokset, löytyy pyöräkoteloista ja hommaa helpottaa jos saa nosturille.
Vastaa Viestiin