focuksessa kansivika? 1,8td

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

eli noin 00 mallinen focus. paisari täynnä paksua öljymuhjua, samoin syyläri. ei hanki ulos tulla. alavesiletkusta kuitenkin tuli hieman puhdasta jäähdytinnestettä pihalle. öljytila tyhjä, ei merkkiä pakkasnesteestä venttiilikopan alla eikä tikussa. mietin vaan onko näissä muuta mahdollista paikkaa mistä puhkeaisi öljy- ja jäähdytinnesteen väli? tuntuu oudolta kun tuo syyläri on niin tukossa, ja se että moottorissa oli hieman puhdastakin nestettä. termostaatin kotelokin oli täynnä muljua. useimmiten näkee vaan harmaata öljyä öljytilassa ja öljyläiskiä jäähdytinnesteessä, mutta öljy on totaalisesti siirtynyt syyläriin ja luultavasti nestettä paennut jonnekkin. onko muilla ollut vastaavaa voortissa? kun tuo öljymuhju syylärissä ei oo edes kovin harmaata. on niinko vaseliiniä.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Siitä tulee sellasta kellertävän ruskeeta vähä vaseliinin tapasta kuraa ku öljy pääsee syyläriin.. Kyllä noista on mun käsittääkseni kannentiivisteitä ja kansia mennyt rikki, avaamalla selviää sitte kumpi on vikana!
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

ei ainakaan silmämääräsesti oo kannessa halkeemia, kannentiiviste se syyllinen varmaankin on. ihmetyttää vaan minne se vesi on mennyt, syyläristä tuli ainoastaan kympin kannu puolilleen öljyä. todella paksua, valuessaan jäi oikeen kasalle. ei edes ole kovin harmahtavaa, melkein mustaa. en ole kyllä ennen vastaavaa nähnyt. kun saa kannen plaanauksesta niin saakin raapia päätä millä sen jäähdytysjärjestelmän saa puhtaaksi. termostaatti pois, porakonepumpulla jokin liuotin kiertämään ja huuhdella vedellä? hyviä neuvoja otetaan vastaan.
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja Omppu »

santikko kirjoitti:ei ainakaan silmämääräsesti oo kannessa halkeemia, kannentiiviste se syyllinen varmaankin on. ihmetyttää vaan minne se vesi on mennyt, syyläristä tuli ainoastaan kympin kannu puolilleen öljyä. todella paksua, valuessaan jäi oikeen kasalle. ei edes ole kovin harmahtavaa, melkein mustaa. en ole kyllä ennen vastaavaa nähnyt. kun saa kannen plaanauksesta niin saakin raapia päätä millä sen jäähdytysjärjestelmän saa puhtaaksi. termostaatti pois, porakonepumpulla jokin liuotin kiertämään ja huuhdella vedellä? hyviä neuvoja otetaan vastaan.
Itsellä kavi aikoinaan Citikassa melkein vastaava tapaus. Nestettä hävisi mennen öljyn sekaan, myös molempia hävisi ja vuotoa ei löydy prkl mistään. Vuoto oli kannessa yhden pakokanavan kohdalla -> tavara meni pakoputken kautta taivaalle. Arvaa etsittiinkö ja KAUAN!!! :evil:
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

tämä ansi ainakin ponnistetaan ennen kun paikalleen menee takasin, vieläkin tuntuu omituiselta tuo juttu.'
Focusäijä
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Touko 2005 20:38
Paikkakunta: Sastamala

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja Focusäijä »

Olikos focuksessa lämmönvaihdinta öljylle? Se vois ainakin olla yksi mahdollinen jäähdytysnesteen ja öljyn sekoittumispaikka. Jäähdytysnesteen vuotokohdista vaikeimmin huomattavia on egr-jäähdytin ja myös ebereissä on joskus ollut palotilan halkeamisia, jolloin nesteet on vuotaneet hiljalleen sieltä ulos höyrynä. Vähän kaukaa haettua, mutta kuitenkin mahdollisia.
Focus 2.0i Ghia Farkku vm.07 ja Focus 1.8 TCI Ghia Farkku vm.01
Transit 100S 2.5 Di vm.92 Ikkunapaku
Transit 100L 2.5 Di vm. 2000
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja emax »

Kun öljyä menee veteen niin hyvin usein on vika kansipahvissa, yhtenä poikkeuksena opelin cosworth kansi.
Öljyllä on suurempi paine joten se menee veteen vain öljykanavasta.

Se että alavesiletkusta tuli puhdasta nestettä johtuu siitä fysiikan ilmiöstä että öljy nousee nesteen pinnalle.

Muita vikapaikkoja voi olla esim. vesi-öljy lämmönvaihdin, eli öljynlauhdutin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

tätä lämmönvaihdinta oon kans hiljaa itekseni mietiskellyt. taidan sen vielä varuiks ottaa auki, nyt kun tilaa on...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuli mieleen että nousikos se öljy täs moottoris kannenpultin reikästä kanteen, vai muistanko ihan väärin? Jos näin niin kattele vähän siinä lohkos öljykanavan vieres olevaa kannenpultinjenkaa, niitä on joskus ollu halki näis 1.8 dieseliis..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
karip

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja karip »

Terve

Selvisikö tämä?
Mulla tänään hieman vastaavanlainen ongelma. Aamulla ihmettelin kun eber ei lähtenyt päälle, ajelin 30km lenkin asioilla (ei ongelmaa lämmöt normaalit yms) tulin kotiin ja olin aikeissa aloittaa öljynvaihdon, paisarin ympärillä oli vesiöljyä (harmaan vaseliinin näköstä) ja paisari täynnä samaa mömmöä.
Otin alipainepumpulla öljyt moottorista pois, näytti ihan öljyltä? pinta oli vajonnut reilun litran
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

nyt on kasassa muttei lähde käyntiin. onkos näissä joku ajonesto joka vois olla päällä? akku ollut useemman viikon pois. vois tietty koittaa räväyttää ovet lukkoon ja auki. jako on nyt katottu kahteen kertaan, PITÄISI olla kohdallaan. mutta tiedä häntä. kampiakselin katoin ensimmäisellä kerralla hehkun reijästä yläkuolokohtaan, ja nokka-akselin sillä latalla. kun ei tartannu, niin työnsin meisselin sinne lukitusreikään ja väänsin kampiakselin sitä vasten, niin samaan merkkiin tuo osu kun ensimmäisellä yrittämällä piirsin pumppuun merkin.nokkaa siirsin vielä puoli hampaallista kun oli hieman sivussa. voi olla tietty vielä suutinputkissakin ilmaa kunnei niitä oikein yksin saanut ilmattua.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja emax »

Nämä on joskus tosi hankalia ilmata. Ajonesto pitäis lähteä kun laitat ovet lukkoon ja aukaiset, ja kaukosäädöllä jos on.
Työmaalla käytän joissakin tapaukessa tälläistä tulo letkun välissä että saa ilmattua.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Mootto ... en-256961/
Tai sitten imen paluulinjasta jarrujen ilmaus laitteella.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

jonkun pitää varmaan startata samaan aikaan kun tolla pumppaa? tässä ei ainakaan mee pumpusta nafta läpi kun koitti pumpata. samoin paluuletkusta ei ainakaan keuhkojen voimalla pystynyt imemään.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja emax »

Kyllä sekin auttaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

okei. pitäis saaha kaveri ensin niin sais nuo suutinputket ilmattua. jännä kun se ei lupaakkaan ollenkaan.
santikko
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Joulu 2011 22:45

Re: focuksessa kansivika? 1,8td

Viesti Kirjoittaja santikko »

lähtihän se tulille kun sai suutinputket ilmattua. vielä kun sais sen jäähdytysjärjestelmän puhtaaks... tuntu olevan tukos jostain.
Vastaa Viestiin