Galaxyn nosto tunkilla
Galaxyn nosto tunkilla
Nyt tulee varmasti foorumin tyhmin kysymys pitkään aikaan, mutta mistäs ihmeestä tuollaisen 2007 Ford Galaxyn (näyttää Mondeossa olevan vastaava alusta) saa tunkattua hallitunkilla ylös ilman vaurioita?
Ohjekirja antaa erittäin epämääräisen ohjeen että jostain sieltä "renkaan läheltä reunasta" ja että on oikein merkattu, mutta kun siellä mitään merkkejä ole. Pohja on täynnä kaikenmaailman muovihässäköitä, jotka näköjään kesän aikana keräävät sisäänsä talven varalle ämpärillisen hiekoitushiekkaa.
Huollon poika antoi niin epämääräisen ohjeen jostain puslasta / palikasta ja "ehdottomasti siitä pystysaumasta". Jokseenkin samanlaista ohjetta antaa Tuulilasin nettisivut:
"Hyvä kikka hallinosturia käytettäessä on laittaa nosturin nostopään päälle 60-80 cm pituinen "kakkosnelosen" eli 50 x 100 mm lankun pätkä kynnyskotelon alasauman kohdalle. Nosturi asetetaan pituussuunnassa likimain auton painopisteen eli yleensä etuistuinten kohdalle. Näin voidaan nostaa koko kylki ylös, ja voidaan saman tien vaihtaa molemmat saman puolen pyörät."
Onkos siis "kynnyskotelon alasauma" se pystysuuntainen auton pituussuunnassa oleva juttu siellä n. 10 cm auton ulkoreunasta ja siitä voi turvallisesti nostaa kunhan on pitkä pölkky välissä että voima jakaantuu riittävän laajalle alueelle?
Ohjekirja antaa erittäin epämääräisen ohjeen että jostain sieltä "renkaan läheltä reunasta" ja että on oikein merkattu, mutta kun siellä mitään merkkejä ole. Pohja on täynnä kaikenmaailman muovihässäköitä, jotka näköjään kesän aikana keräävät sisäänsä talven varalle ämpärillisen hiekoitushiekkaa.
Huollon poika antoi niin epämääräisen ohjeen jostain puslasta / palikasta ja "ehdottomasti siitä pystysaumasta". Jokseenkin samanlaista ohjetta antaa Tuulilasin nettisivut:
"Hyvä kikka hallinosturia käytettäessä on laittaa nosturin nostopään päälle 60-80 cm pituinen "kakkosnelosen" eli 50 x 100 mm lankun pätkä kynnyskotelon alasauman kohdalle. Nosturi asetetaan pituussuunnassa likimain auton painopisteen eli yleensä etuistuinten kohdalle. Näin voidaan nostaa koko kylki ylös, ja voidaan saman tien vaihtaa molemmat saman puolen pyörät."
Onkos siis "kynnyskotelon alasauma" se pystysuuntainen auton pituussuunnassa oleva juttu siellä n. 10 cm auton ulkoreunasta ja siitä voi turvallisesti nostaa kunhan on pitkä pölkky välissä että voima jakaantuu riittävän laajalle alueelle?

Re: Galaxyn nosto tunkilla
Juurikin näin. Ne merkinnät ovat yleensä sellainen pieni kärkikolmio painettuna kynnyskotelon ulkopintaan osoittamaan jotta tästä kohtaa kynnyskotelon saumasta löytyy se oikea nostopiste. Kyllähän nuo kohdat kyllä löytää kynnyskotelon saumaakin tarkastelemalla, siinä on kaksi erilaista kohtaa = nuo nostopisteet. Etupään nostopiste on yleensä aika lähellä eturengasta, takapään sen sijaan on selvästi kauempana takarenkaasta, keskemmällä autoa kuin mitä tuo etupiste oli etäisyytenä eturenkaasta 8)
Se paikka saumassa on sitten hieman merkki/mallikohtainen. Joissain on pelkkä pyöreä kolo saumassa, johon sen auton merkkikohtainen tunkin vastinkappale asetetaan. Toisissa taasen on oikein pokattu taitos tai jopa selvä "tassu" tuossa kohtaa johon se tunkin vastakpl. asetetaan. Hallitunkilla nostettaessa on tosiaan syytä käyttää jotain levennintä (puupalikkaa, kumitassua, oikein ko. tarkoitukseen tehtyä tassua...) siinä tunkin ja auton välissä, mutta varovasti sen kanssa ettei pääse tuo "levike" pyörähtämään pois välistä
Ilman "levikettä" taasen ne 20e tunkin metallikupin terävät reunat syövät kynnyskotelon pellin sauman auki tai pahimmassa tapauksessa taittavat ne jopa littuun - ihan kuin tuossa omassani on näköjään jollekin ex. omistajista käynyt etupään kanssa kun on molemmin puolin kynnyskotelon saumat litussa 
Se paikka saumassa on sitten hieman merkki/mallikohtainen. Joissain on pelkkä pyöreä kolo saumassa, johon sen auton merkkikohtainen tunkin vastinkappale asetetaan. Toisissa taasen on oikein pokattu taitos tai jopa selvä "tassu" tuossa kohtaa johon se tunkin vastakpl. asetetaan. Hallitunkilla nostettaessa on tosiaan syytä käyttää jotain levennintä (puupalikkaa, kumitassua, oikein ko. tarkoitukseen tehtyä tassua...) siinä tunkin ja auton välissä, mutta varovasti sen kanssa ettei pääse tuo "levike" pyörähtämään pois välistä


Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09
Re: Galaxyn nosto tunkilla
Ei tyhmä kysymys lainkaan, samaa kysyttiin aiemminkin ja vastaus oli, että laita tunkki mahdollisimman keskelle auton pohjaa ja nosta siitä, no se oli tietenkin vitsi.Pikke kirjoitti:Nyt tulee varmasti foorumin tyhmin kysymys pitkään aikaan, mutta mistäs ihmeestä tuollaisen 2007 Ford Galaxyn (näyttää Mondeossa olevan vastaava alusta) saa tunkattua hallitunkilla ylös ilman vaurioita?

Et ilmeisesti ole nostamassa autoa ylös vaan jonkun kulman renkaan vaihdossa. Silloin suosittelen kurkkimaan sinne auton alle ja nostamaan tunkilla aina jostain pyörän tukipalkista tms. raudasta puukalikka tms. välissä, kyljet jättäisin väliin.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Galaxyn nosto tunkilla
Kieltämättä pääsisi helpommalla kun nostaisi sieltä keskeltä koko auton kerralla "ylös"
Pohjasta ei oikein löytynyt mitään hyvää kohtaa ja tuntuu että kaikki vahvatkin osat on tehty jostain alulmiinifolion paksuisesta pellistä tai sitten muovista.
Täytynee askarrella sellainen pitkähkö kaksikerroksinen filmivanerin kappale (alapuoli kiinteä ja yläpuoli kahdesta palasta, kolo saumalle välissä), jotta pysyy paikoillaan eikä pyörähdä alta.
Ihan oikeessa merkkihuollossa tosin laittoivat tänään talvirenkaat alle ja hinta oli huikeat 19 euroa, joten taitaa olla aikas pitkä takaisinmaksuaika tuolla puupalikalla. Periksi ei kuitenkaan anneta vaan tehdään mieluummin itse silloin kun itselle sopii eikä silloin kun marmoritiskillä on tilaa.

Pohjasta ei oikein löytynyt mitään hyvää kohtaa ja tuntuu että kaikki vahvatkin osat on tehty jostain alulmiinifolion paksuisesta pellistä tai sitten muovista.
Täytynee askarrella sellainen pitkähkö kaksikerroksinen filmivanerin kappale (alapuoli kiinteä ja yläpuoli kahdesta palasta, kolo saumalle välissä), jotta pysyy paikoillaan eikä pyörähdä alta.
Ihan oikeessa merkkihuollossa tosin laittoivat tänään talvirenkaat alle ja hinta oli huikeat 19 euroa, joten taitaa olla aikas pitkä takaisinmaksuaika tuolla puupalikalla. Periksi ei kuitenkaan anneta vaan tehdään mieluummin itse silloin kun itselle sopii eikä silloin kun marmoritiskillä on tilaa.

Re: Galaxyn nosto tunkilla
No juuri tänään korkattiin uusi talli kun appiukolle laiteltiin piikkirenkaat alle. Ja pitää sanoa että huomattavasti mukavampaa se oli lämpösessä paineilmapulttipyssyllä kuin ristikkoavaimella parkkipaikallaPikke kirjoitti:Periksi ei kuitenkaan anneta vaan tehdään mieluummin itse silloin kun itselle sopii eikä silloin kun marmoritiskillä on tilaa.

Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09
Re: Galaxyn nosto tunkilla
Nyt on Galaxykin kaynyt ekan kerran tallissa 
Vaan tunkkaamisesta. Ihan kokemuksesta voin nyt sanoa että unohda nuo 20e "tunkit" suosiolla! Ne ovat selvästi alimitoitettuja Galaxy-kokoluokan autolle
Se halpis-tunkin kuppi on ihan liian pieni => todella suuri vaara että tunkki lipsahtaa noin suuren kuorman alla pois paikoiltaan => kynnyskotelo ottaa aika hätäseen kipeää. Itsellä kävi jo lähellä
Eli kontista suosiolla Galaxyn oma tunkki kotelon saumaan ja niin nousi nätisti ettei tosikaan 
Ja tuota lähes-lipsahdusta myöhemmin läpi käydessäni, niin ongelma lienee suuri massa + tunkin lyhyt nostovarsi => tunkki joutuu noston loppuvaiheessa enempi "ryömimään" auton alle kuin varsinaisesti nostamaan sitä ylös => tunkki lipsahtaa pois auton alta tooodella helposti
Eli selvästi kookkaampi tunkki menee itselläkin ostoslistalle asap 8)
Mutta siis nuo nostopisteet, niin tosiaan tuossa MK1:ssä ainakin on kotelon pinnassa ne kolmio-painanteet ja kotelon saumassa on tuolla kohtaa "syvennys" (matalampi sauma) johon tuo alkup.tunkki istuu kuin nenä päähän

Vaan tunkkaamisesta. Ihan kokemuksesta voin nyt sanoa että unohda nuo 20e "tunkit" suosiolla! Ne ovat selvästi alimitoitettuja Galaxy-kokoluokan autolle



Ja tuota lähes-lipsahdusta myöhemmin läpi käydessäni, niin ongelma lienee suuri massa + tunkin lyhyt nostovarsi => tunkki joutuu noston loppuvaiheessa enempi "ryömimään" auton alle kuin varsinaisesti nostamaan sitä ylös => tunkki lipsahtaa pois auton alta tooodella helposti

Mutta siis nuo nostopisteet, niin tosiaan tuossa MK1:ssä ainakin on kotelon pinnassa ne kolmio-painanteet ja kotelon saumassa on tuolla kohtaa "syvennys" (matalampi sauma) johon tuo alkup.tunkki istuu kuin nenä päähän

Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09
Re: Galaxyn nosto tunkilla
Nuo autojen omat tunkit on kyllä olleet lähes joka autossa sellaistakin kuraa, etten sitä käyttäisi edes hätätapauksessa. Mutta luultavastin auto nousi ilmaan, eikä kukaan jäänyt alle. 

Re: Galaxyn nosto tunkilla
Hei, nyt puhutaan -97 tehdystä autosta. Ajalta kun tunkitkin oli vielä TUNKKEJA ja siis käyttöä varten tehtyjäFoordson kirjoitti:Nuo autojen omat tunkit on kyllä olleet lähes joka autossa sellaistakin kuraa, etten sitä käyttäisi edes hätätapauksessa.


Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09
Re: Galaxyn nosto tunkilla
vm 2006:n kohdalla ovat näköjään Foortin tehtaalla päättäneet että pitävät ne tunkkinsa ja vararenkaat, kun autosta ei moisia löydy. Sensijaan löytyy maailman halvin taskukompura ja joku paikkausainepullo, josta on parasta ennen -päivämääräkin mennyt ohi aikoja sitten...
Itsellä on tosiaan sellainen "erään ruotsalaisen autotarvikeliikkeen" 20 euron tunkki, joka on hyvin nostellut focusta ja c-maxia. Kaipa tuo Galaxykin nousisi sitten kun löytää ne oikeat kohdat ja tuunaa jonkinlaisen sovitteen siihen.

Itsellä on tosiaan sellainen "erään ruotsalaisen autotarvikeliikkeen" 20 euron tunkki, joka on hyvin nostellut focusta ja c-maxia. Kaipa tuo Galaxykin nousisi sitten kun löytää ne oikeat kohdat ja tuunaa jonkinlaisen sovitteen siihen.

Re: Galaxyn nosto tunkilla
Se noiden paikkasarjojen kökkö puoli onkin, tehdas yleensä jättää tällöin sen tunkinkin kokonaan pois ja oikeassa tilanteessa miten tuollainen "paikka"sarja sitten toimii
Taitaa olla ihan sama ruåtsalainen "tunkki" jolla tuon oman tähtijärjestelmäni meinasin pudottaa
Tähän mennessä sillä on nosteltu onnistuneesti Opelia, Pököä, Rellua... Mutta tuo Galaxy taisi olla liikaa - tai ainakin oma luottoni tuohon "tunkkiin" katosi laakista = enää en sitä edes tarjoa Galaxyn alle
Pitää jostain hommata joku selvästi pidemmän nostovarren omaava tunkki => tarvittava nosto on tosiaan nostoa eikä tunkin liu'uttamista auton alle = huomattavasti vakaampi tunkkaus 8)

Taitaa olla ihan sama ruåtsalainen "tunkki" jolla tuon oman tähtijärjestelmäni meinasin pudottaa


Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09