No mistäs sitten?pvdriver kirjoitti:ei johu tuo korkee tyhjäkäynti kyllä katista...
Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Mitä patenttiratkaisuja ajattelitekn1 kirjoitti:Sivistynyt arvaus korkeisiin HC-arvoihin: öljykäryt ovat tuhonneet katalysaattorin -> pakokaasussa liikaa palamattomia hiilivetyjä. Jos näin on käynyt, niin katin vaihto todennäköisesti palauttaa päästöt sallittuihin arvoihin, mutta jos öljyn syömistä aiheuttavaa vikaa ei korjata, uusikin katti on taas jossain vaiheessa entinen. Tähän ongelmaan on toki mahdollista keksiä monenlaisiakin "patenttiratkaisuja" 8)



Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Itse laittaisin/laitatuttaisin autoon uuden katin, jolle arvioisin hinnaksi tarvikeosa+työt noin 200e+100e. Sillä saisi leiman mitä todennäköisimmin. Sitten on kaksi vaihtoehtoa:
(1) hankkiutua autosta eroon hyvissä ajoin ennen seuraavaa katsastusta, tai
(2) ajella sillä vielä pitempään mutta ei mielellään niin että uusikin katti on hetken päästä entinen: on siis joko tehtävä koneremontti tai jokin "patenttiratkaisu", jota en tässä viitsi sen kummemmin kommentoida etten joudu käräjille
(1) hankkiutua autosta eroon hyvissä ajoin ennen seuraavaa katsastusta, tai
(2) ajella sillä vielä pitempään mutta ei mielellään niin että uusikin katti on hetken päästä entinen: on siis joko tehtävä koneremontti tai jokin "patenttiratkaisu", jota en tässä viitsi sen kummemmin kommentoida etten joudu käräjille

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
korkea tyhjäkäynti nyt voi johtua monestakin syystä, lämpöanturivika, ecu luulee moottoria kylmäksi ja käyttää kylmäkäyntirikastusta, tai termarivika jolloin kone oikeesti kylmä. Nuo molemmat aiheuttavat kulutuksen nousun. Imuvuoto, nostaa kierroksia mutta yleensä sekoittaa moottorin toimintaa myös ajaessa nykii, tehonpuute jne... Tyhjäkäyntiventtiili, en tiedä miten tuo oireilee ja voiko juuttua vaikka aukiasentoon. Myös ooppeleissa yleistä likainen kaasuläppä -vikaa voisi siinämäärin epäillä että kannattaa ainakin tarkastaa, saataa jumitella raolleen...
Oli miten oli, päästöjä et saa läpi jos ei tyhjäkäyntikiekkoja saa alle tonnin...
Oli miten oli, päästöjä et saa läpi jos ei tyhjäkäyntikiekkoja saa alle tonnin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Kyllä ainakin lämpyä tulee ohjaamoon ja koneen lämpöjen kanssa ei ole mitään onkelmatapvdriver kirjoitti:korkea tyhjäkäynti nyt voi johtua monestakin syystä, lämpöanturivika, ecu luulee moottoria kylmäksi ja käyttää kylmäkäyntirikastusta, tai termarivika jolloin kone oikeesti kylmä. Nuo molemmat aiheuttavat kulutuksen nousun. Imuvuoto, nostaa kierroksia mutta yleensä sekoittaa moottorin toimintaa myös ajaessa nykii, tehonpuute jne... Tyhjäkäyntiventtiili, en tiedä miten tuo oireilee ja voiko juuttua vaikka aukiasentoon. Myös ooppeleissa yleistä likainen kaasuläppä -vikaa voisi siinämäärin epäillä että kannattaa ainakin tarkastaa, saataa jumitella raolleen...
Oli miten oli, päästöjä et saa läpi jos ei tyhjäkäyntikiekkoja saa alle tonnin...

-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Dodii saihan tohon kärryyn ne arvot kohilleen tyhjäkäynnillä nyt näytti enää alle 100 kun vaihettiin tulpat ja pakoputkea tiivistettiin kun jostaki liitoksesta viä vuoti ja sai happea 3% enää saa vain 1% ja joku alipaineletku vaihettiin moottoriin ku edellinen oli lintassa ja korjaaja ehotti et vaihetaan sekin. Samalla tehtiin ohivuoto/puristuspainemittaus ja ne oli ok eli ei mitään hälyttävää
Tehot hyvin tallessa niin hyvin kuin vain voi 250tkm ajetussa autossa olla
Yksi tulppa olisiko ollut 4sylinterin oli vähän tummempi kuin muut tulpat. Tulpilla oltiinkin jo päästelty reippaat 30tkm championin olivat ja densot laitoin tilalle! Korjaaja meinasi että taitaa katti vedellä viimesiään kun oli saaanut autolle kenkää antaa aikalailla ennenkuin kunnolla oli katti lämmennyt. Kiva nyt tietää että leiman saa ja päästöistä on ok 



-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Dodiii 14tkm pääsin ajamaan tolla moottorilla
Oltiin menos vaimon vanhemmille Orivedelle 150km matkanpäähän ja Virroilla kun uudestaan starttasin koneen alkoi tyhjäkäynti kuulostamaan oudolta noh ajoimme päämäärään ja aloin kuunnella konetta että käy kolisemalla ja pakoputki putputti put put put
Noh veimme auton seuraavana päivänä tutkittavaksi pärnäselle ja hän sanoin että venttiilihän sieltä on palanut tai kannentiiviste. Eli nyt sitten katselemaan jostakin vähän ajettua moottoria autoon kun ei kannata korjauttaa kun tulisi yhtäkalliiksi kuin vanhan korjaus jossa ei olisi mitään järkeä. Niin ja huonosti starttaakin auto! Tänään trailerilla kuljetus kotitiennoolle 



Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
fiikkus kirjoitti:Kannattaa myös huomioda sellainen asia että kovan öljynkulutuksen seurauksena voi venttiilit karstoittua, ja palaa piloille.

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
On siinä sellainen pointti että remontin jälkeen moottori on kuin uusi (riippuu tietysti remontin laadusta ja laajuudesta), käytetty on käytetty.HokucFocus87 kirjoitti:kun ei kannata korjauttaa kun tulisi yhtäkalliiksi kuin vanhan korjaus jossa ei olisi mitään järkeä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
x-määrä uusia venttiileitä, lopuillekin koneistukset, männänrenkaat, kk-laakerit ainakin + tarvittavat tiivisteet, niistä voi alkaa laskee...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Pärnänen kehu et ainaki 500€ tai enemmänki osat maksais ja sit purkutyö ja osien laitto toiset saman mokoman. Pärnänenki meinas että samal hinnalla saa kyllä koneita , että siinä ja siinä kandeeko tehä vanhalle koneelle mitään. Muuten pitääkö jotakin ottaa huomioon vaihtaessa konetta, etä uusi kone toimii oikein?emax kirjoitti: On siinä sellainen pointti että remontin jälkeen moottori on kuin uusi (riippuu tietysti remontin laadusta ja laajuudesta), käytetty on käytetty.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Tutun autoa tars kattoa (05 Focus 2.0 Duratec HE kaiketi) joka syö yli litran/1000km öljyä.
Mistä noita öljyrenkaita sun muita osia saa ostaa? Motonet näyttää ainakin myyvän eioota tän moottorin kohdalla.
Entä kansipultit, ovatko venyvät vai saako laittaa vanhat takaisin?
Onko Focucsessa jotain apurunkoa tai vastaavaa öljypohjan tiellä vai pitääkö nostaa koko patti pois keulalta remontin ajaksi?
Mistä noita öljyrenkaita sun muita osia saa ostaa? Motonet näyttää ainakin myyvän eioota tän moottorin kohdalla.
Entä kansipultit, ovatko venyvät vai saako laittaa vanhat takaisin?
Onko Focucsessa jotain apurunkoa tai vastaavaa öljypohjan tiellä vai pitääkö nostaa koko patti pois keulalta remontin ajaksi?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Moikka! tämä voi vaikuttaa tyhmältä kysymykseltä mutta selailin nettiä enkä muualta löytänyt vastausta niin oli pakko kysellä täältä. Eli mulla olisi focus vm 2011 1,4 zetec-se koneella. onko minulla oikea öljytikku kyseiseen koneeseen kun keltaisessa osassa oli tämmöinen sarja kun ys6g-6750-bb. kun täytän öljyn max merkkiin niin menee joku 1000-2000 km niin jo on minimissä. (maantieajolla nopeammin). ohjekirjasta yritin kattoa ja siellä on kuvia erillaisista tikuista eri koneille ja minun mielestäni mikään kuva ei vastannut samaa kun omassa autossani on. olen ruvennut epäilemään että olisikohan minulla liian "lyhyt" tikku. toivottavasti joku ketä tietää niin viittisi vastailla..rupee tulemaan jo harmaita hiuksia kyseisen asian kanssa.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
En pysty nyt tikun koodia tarkastamaan, mutta eiköhän syynä kuitenkin ole öljyn häviäminen moottorista. Joko ulkoinen vuoto tai moottori polttaa öljyn, tai molemmat yhdessä. Tuosta tulee hävikiksi noin 0,4-0,7 litraa / 1000 km.Kake85 kirjoitti:Eli mulla olisi focus vm 2011 1,4 zetec-se koneella. onko minulla oikea öljytikku kyseiseen koneeseen kun keltaisessa osassa oli tämmöinen sarja kun ys6g-6750-bb. kun täytän öljyn max merkkiin niin menee joku 1000-2000 km niin jo on minimissä. (maantieajolla nopeammin). ohjekirjasta yritin kattoa ja siellä on kuvia erillaisista tikuista eri koneille ja minun mielestäni mikään kuva ei vastannut samaa kun omassa autossani on. olen ruvennut epäilemään että olisikohan minulla liian "lyhyt" tikku.
PS. Tuliko tuo vuosimalli 2011 oikein?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
juu siis vuosimallin olin kirjoittanut väärin. siis 2001 tämä ois. ulkoista vuotoa ei ole.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
ja hiukan lisäystä edelliseen vastaukseen niin vaikka öljynpinta laskisi alta minimi viivan,ei öljyvalo syty siinäkään vaiheessa. kokeiltiin toisen auton öljytikkua(mondeo,pidempi kun omani) niin olihan siellä vaikka kuinka paljon öljyä jäljellä.siitä idea että onkohan oikea tikku kyseessä. auto ei savuta,käy normaalisti ja katsastuskin suoritettu 2kk sitten ja siellä ei mitään mainintaa liittyen tähän ongelmaan. siis kyseessä focus farmari ja tosissaan 2001 vuosimallia. koneella ajettu kylläkin 221 000 km. mutta tuskin se nyt vielä ihan ikäloppu kone silti on.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Ei sen öljyvalon kuulukaan syttyä, kun öljynpinta on tikun alarajalla. Tuolloin on öljypohjassa vielä about 3 litraa öljyä jäljellä. Siinä on vielä marginaalia, ennen kuin öljyvalo syttyy. Paljonko tarkkaan ottaen, ei ole tullut sattuneesta syystä kokeiltuaKake85 kirjoitti:ja hiukan lisäystä edelliseen vastaukseen niin vaikka öljynpinta laskisi alta minimi viivan,ei öljyvalo syty siinäkään vaiheessa. kokeiltiin toisen auton öljytikkua(mondeo,pidempi kun omani) niin olihan siellä vaikka kuinka paljon öljyä jäljellä.siitä idea että onkohan oikea tikku kyseessä.

Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
juu okei
oon tässä hiukan miettiny että uskaltaiskos siihen kokeilla vaikka ny hiukan vahvempia öljyjä mitä suositellaan. kun siä on nyt tosissaan 5w30 öljyt ni uskaltaiskohan sinne kokeilla vaikka 5w40 ölyjä? tiedän kyllä sen et sitä ei suositella venttiilien takia mutta mulla oli viimeks vanhempi escortti(vm97) ja zetec kone ni käytin kyseisessä menopelissä 5w40 öljyjä ja ei se nyt ainakaan siihen ongelmia tehnyt.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Jos tarkoitat hydraulisia venttiilinvälyksen säätäjiä, niin niistä ei Zetec-SE koneessa ole huolta; niitä ei nimittäin ole.Kake85 kirjoitti:kun siä on nyt tosissaan 5w30 öljyt ni uskaltaiskohan sinne kokeilla vaikka 5w40 ölyjä? tiedän kyllä sen et sitä ei suositella venttiilien takia mutta mulla oli viimeks vanhempi escortti(vm97) ja zetec kone ni käytin kyseisessä menopelissä 5w40 öljyjä ja ei se nyt ainakaan siihen ongelmia tehnyt.
En silti usko, että öljylaadun muutos ratkaisevasti vähentää öljynkulutusta, vähän ehkä.
Kampikammion huohotus kannattaa tarkastaa, kumiletkut ja PCV-venttiili siellä imusarjan alla.
Katso että letkut eivät ole halkeilleet, murtuneet tai imeytyneet linttaan. Venttiilin saa vedettyä irti pienillä kätösillä tai sopivalla työkalulla. Pese venttiili liuottimessa, niin että sen sisällä oleva osa liikkuu vapaasti. Jos tuo systeemi on tukossa, lisääntyy öljynkulutus.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Itellä on 2litran Zetec ja nuilla öljyillä ajettu n.5000km eikä öljyä ole hävinnyt vaikka puskeekin kolmostulpalle öljyt. Että tuo on aika iso kulutus jos n.1litra/1000km.. Yläpääntiivistesarja siellä satasen huiteilla. Motonetissä 119e yläpääntiivistesarja
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Jos tarkoitat Kake85:n Escorttia, niin ei huolta etteikö olis hydenostajia, siinä nimittäin on Zetec-E.yritäedes kirjoitti: Jos tarkoitat hydraulisia venttiilinvälyksen säätäjiä, niin niistä ei Zetec-SE koneessa ole huolta; niitä ei nimittäin ole.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Se on totta, mutta puhetta oli tästä autostaTekno kirjoitti: Jos tarkoitat Kake85:n Escorttia, niin ei huolta etteikö olis hydenostajia, siinä nimittäin on Zetec-E.

Kake85 kirjoitti:Eli mulla olisi focus vm 2011 1,4 zetec-se koneella.
Kake85 kirjoitti:juu siis vuosimallin olin kirjoittanut väärin. siis 2001 tämä ois
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Anteeksi nosto.
Täällä kans 1.6 zetecki. Reilu 240tkm mittarissa ja laatuaan: Bensan määrän tarkistus ja öljyn lisäys, kun pitäisi olla öljyn tarkistus ja bensan lisäys.
Nollasin trippimittarin kun lisäsin litran öljyä. 850km kerkesi tulla mittariin kun alkoi venttiilit pitämään meteliä että öljy lopullaan. Eiku konepelli auki ja tikusta kahtomaan. Just ja just tikun nokka kastu. Ja eikun reilu litra öljyä lisää ja taas mennään.
Sehän siinä on, kun ei savuta eikä tiputa alle. Konekki on ylt ympäriinsä kuiva. Öljyinä fordin oma Formula F. Sama oisi kohta ruveta käyttämään jotain teboilin goldia. Yhdessä vaiheessa kokeilin tuohon rotteloon castrollin öljyä, kun appiukko tuumasi, että heillä 1.8 bensa mondeossa tuota fordin omaa öljyä meni yhtä paljo ku polttoainetta, vaihtoi castrolliin ja öljyn syönti hävisi lähes kokonaan, kerran oli lisännyt puoli litraa vaihtovälillä (15tkm)
Alkaa jo vituttamaan tuo hökötys..
Täällä kans 1.6 zetecki. Reilu 240tkm mittarissa ja laatuaan: Bensan määrän tarkistus ja öljyn lisäys, kun pitäisi olla öljyn tarkistus ja bensan lisäys.
Nollasin trippimittarin kun lisäsin litran öljyä. 850km kerkesi tulla mittariin kun alkoi venttiilit pitämään meteliä että öljy lopullaan. Eiku konepelli auki ja tikusta kahtomaan. Just ja just tikun nokka kastu. Ja eikun reilu litra öljyä lisää ja taas mennään.
Sehän siinä on, kun ei savuta eikä tiputa alle. Konekki on ylt ympäriinsä kuiva. Öljyinä fordin oma Formula F. Sama oisi kohta ruveta käyttämään jotain teboilin goldia. Yhdessä vaiheessa kokeilin tuohon rotteloon castrollin öljyä, kun appiukko tuumasi, että heillä 1.8 bensa mondeossa tuota fordin omaa öljyä meni yhtä paljo ku polttoainetta, vaihtoi castrolliin ja öljyn syönti hävisi lähes kokonaan, kerran oli lisännyt puoli litraa vaihtovälillä (15tkm)
Alkaa jo vituttamaan tuo hökötys..


-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Meitillä, vm.03 STW 1.6 ajettu 216tkm, öljyillä ajelen~20tkm litran lisäyksellä selviää ,fordin omat äljyt, iso öljyn kulutus viitais jumittuviin männänrenkaisiin tai ohjurit ym. niin ja alkuperäset vetarit ym.nivelet ja keväällä taas meni katsastuksesta läpi,niin kun aina ennenkin ilman remontteja.