DOHC 2.0i kannentiiviste

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Scorpio'n'love

DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Scorpio'n'love »

Minulla kannentiiviste vuotaa. Menee vesi sylinteriin. Pitäis vaihtaa eikä ole kokemusta. Eli tuolta lueskelin jotta pitäis kaiken maailman juttuja vaihdella samalla kun kannen irrottaa. Eli kysymys kuuluukin, että jos olen vain tiivistettä vaihtamassa niin onko PAKOLLISTA kajota muihin juttuihin ja minkälainen työ vaihe vaihteelta on edessä? :?
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Torks-sarja, hylsysarja, 25cm*4mm lattaraudanpala, Haynesin korjausopas ( 40€ tai kirjastosta ), kaljaa, pirunmoinenkasa siteitä/laastaria ja intoa. Pakosaraja irti, imusarja irti, oikea etupyörä irti, oik etupyörän takaa suojamuovi alhaalta irti, jotta näkee kampiakselin pään, Koneen oikeanpuoleinen kannake irti, jäähdytinnesteet pois, jakohihnan suojat pois, laturinhihna irti, jakohihna pois, hihnapyörät irti, nokka-akselit irti, sähköliitokset irti ja kannen pultit pois. Tossa pääpiirteittäin tuo irrotus. Kannattaa vaihtaa samalla: Jakohihna sarja sis. kiristimen ja ohjurirullat (motonet n.100€ ), Vesipumppu ( motonet 90€ ), Täydellinen yläpuolen tiivistesarja sis. kaikki kansiremontissa tarvittavat tiivisteet ( motonet 100€ ) Laturinhihna (motonet n.40€ ). Pakollisia vaihdettavia Kannenpultit !! Kansi tasohiontaan ja koe ponnistus samalla hinta ???
Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä tota lattarautaa tarttetaan nokka-akselien ajoituksessa.
Aikaa tohon menee ekakertalaiselta kiukuttelusta/vitutksesta riippuen 1-7pvä.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

taitaa olla kuitenkin kyse takavetoisen ketjullisesta dohc:sta...?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Foordson »

öhöm. Puhutaanko nyt dohci sierrasta, jos näin on niin älä usko puoliakaan mitä tuossa yllä mainittiin :D

Pisti vain silmään tässä ohimennen.
Scorpio'n'love

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Scorpio'n'love »

Kyse on Scorpion DOHC 2.0i vuodelta -90, mutta ei kait sillä ole sierraan eroa? Monesti olen kuullut/ lukenut kannen tiivisteen vaihtamisesta ja se kysymyshän oli, että onko VÄLTTÄMÄTÖNTÄ vaihtaa tiivisteen ja pulttien (tietysti öljyt ja jäähd.nesteet) lisäksi muuta?
kipi70
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:51

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja kipi70 »

Mulla on kysein prokkis tallissa meneillään, kannentiiviste vanhuuttas pettänyt. Purettaessa hajosi suuttimien kumiset/muoviset ohjaimet kannesta, olivat kovettuneet eivätkä kestäneet suutimien irroittamista. Seuraava huomio oli että jako oli hampaan pielessä ja alimmainen pitkä muovinen ketjunohjain palasina yläpäästä. Kaksi pakoohjuria noin 5 milliä alempana kuin toiset. Kannen suoruutta en ole vielä tarkastanut, mutta meinaan vanhoilla pulteilla kasata takasin nippuun. Koska toi ketjunohjain oli palasina oli pakko myös kampiakselin siivapyörä irroittaa ulosvetäjän kanssa, jotta pääsi ohjaimen alimmaisen pultin aukaisee. Kaikkiaan on jo rahaa palanut tiivisteisiin, jakoketjuun, ketjun ohjaimeen, jakoketjunkiristäjään, suutimien o-renkaisiin ja näitten ohjureihin noi 250€. En tiedä miten paljon teillä on kokemusta, mutta purettua aina saa, eri asia on saada laite vielä kasaan toimivaksi....
Jäähdyttäjän, akkun ja etumaskin olen ottanut irti työtä helpottamaan
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Scorpio'n'love kirjoitti:Kyse on Scorpion DOHC 2.0i vuodelta -90, mutta ei kait sillä ole sierraan eroa? Monesti olen kuullut/ lukenut kannen tiivisteen vaihtamisesta ja se kysymyshän oli, että onko VÄLTTÄMÄTÖNTÄ vaihtaa tiivisteen ja pulttien (tietysti öljyt ja jäähd.nesteet) lisäksi muuta?
No kannen saat ehkä/luultavastin vaihtaa samalla, tai kannattaa jo asennoitua siihen valmiiksi :D
Ohjurithan noista valuu alaspäin eikä venttiilin varrenkumit enää pysy paikoillaan joten öljynsyöntiä on luvassa.

Minä henk.koht ostaisin täydellisen tiivistesarjan, tarkastaisin pumpun ylipaineventtiilin ruuvin, ketjun ohjurit, ketju ja se kiristin olisi hyvä uusia tai ainakin tarkastaa. Vanhallakin kiristimellä pärjää jos saa sen painettua kasaan.

Mutta tee niinkuin parhaaksi näet, foorumilla on juttua aivan tarpeeksi joten käytä hakua.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: DOHC 2.0i kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja emax »

Välttämättömyydeksi vois laskea kannen koeponnistuksen kun kerran dohcista on kyse.
Mutta jos tunnet olevasi onnekas niin vaihda ensi se kannentiiviste+kannenpultit+neste+ne tiivisteet mitkä menee irrottaessa rikki, ja kokeile pitääkö. Jos pitää niin vaihda öljy vasta sitten, niin säästät edes jossain, jos joudut ottamaan kannen toisen kerran pois.
Tiivisteliimaa kannattaa ostaa jos vanhoilla tiivisteillä yrittää kasata.

Juttuja on tosiaan täälä foorumilla, eikä ne ole pelkkää pelottelua.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin